رواية العقل والجنون الجزء الثاني 2
ببص ورايا لقيت حاجه كده بطول النخله
وحجم الجبل.
حطيت ايدي علي جبيني وانا بصفر اوي ومش عارفه ارفع رقبتي لفوق اكتر من كده........
فجأه سمعت مهاب بيتكلم بصوت واطي اوي
وهو لسه فارد جسمه علي العربيه وفارد ايده جنمبه
=اللي زي ده بنشتمه ونجري يا بريهان ياحببتي اوع
ولسه هيكمل كلامه لقي بريهان بدأت تلك. مه بقوه في بط. نه بس ماتحركتش ليه شعره حتي
بريهان وقفت تأخذ نفسها وتمسح عرقها.......
وفجأه =عاااااااااااااااااااااا
صرخت بجنون وهي شايفه نفسها فووووق.....
البودي جارد وهو بيهز فيها =هاااااااتي الفلاشه
بريهان بجنونها المعتاد =ياسطي نزلني بدوخ من المرتفعات
عاااااااااااااااااااااا
رماها بكل قوته علي العربيه......
في اللحظه دي اتنفض مهاب وطلع يجري وهو بيصرخ =يامااااااااااااااااا
سالي بداخل العربيه...... قعدت تحت الكرسي وهي مداريه وشها بالجاكت بتاعها.........
وفجأه تليفون بريهان رن....... سالي بفزع=عااااااااااااااا
بريهان بصت علي ذلك العملاق وفضلت ترفع حاجبها
وهي قاعده علي العربيه تانيه رجل وسانده كوعها علي فخذها وبتفكر =بقي العملاق ده علي حته الفلاشه دي
بس فجأه سمعت صوته =هاتي الفلاشه
بريهان بذكاء اكتسبته من والدها.......
القت بالفلاشه....... وهي تفكر جيدا لينشغل البودي جارد في البحث عنها بجنون.......
في حين هي اسرعت مهروله وهي تحضر سلا. حها من العربيه
سالي وهي شايفه ايد في العربيه =عاااااااااااااااااااااا
بريهان بغضب =الله يحرق. ك ده انا
سالي رفعت هاتفها وقالت بارتباك = ط ط ط نط ج جهاد
بريهان لم تسمع لها وهرولت تحارب ذلك العملاق
وهي تصمم علي اخذ الفلاشه................
واثناء ماذلك العملاق منحني يحضر الفلاشه من احد الاركان
اسرعت بريهان...... لتضربه بمقد. مه المسد. س اسفل رأسه بقوه شديده.........
للحظه ويسقط ذلك العملاق ارضا
ثقبت عليه =جتك الق. رف عيل ثقيل
مهاب خرج راسه من ورا شجره =مات؟
بريهان بصت عليه بغضب..... واتفاجأت من سالي اللي بتتحدث في التليلفون
=ايوا ياطنط بريهان مش فاضيه بتض*رب الرجل الاخضر
بريهان سحبت الفلاشه وجريت عليها بسرعه وهي تسب*ها بكل انواع الشتا*يم...... اخذت التليفون من اديها بسرعه
=السلام عليكم
جهاد من الجهه الاخري =انت فين يابريهان انت عارفه بابا لورجع ومالقيش هيحصل ايه؟ ورجل ايه اللي بتضر. بيه
بريهان بضحك وبأيد مسكه التليفون والايد التانيه مسكه شعر سالي وبتجز علي اسنانها =هههه رجل ايه ياماما اللي اضر. به انت لسه ماحفظتيش سالي وغبائها قصدي وهزاراها
=حاضر ياماما عشر دقايق طيب مش هكمل العشره قبلاته ياطلق. ه بابا ههههههههه
واغلقت الهاتف مع والدتها. ونظرت علي سالي بعين تشع ن. ار
سالي ابتسمت بغباء وانكمشت =ههي اللي سألتني.
مهاب من وراهم =اقت. ليها مش عايزنها
بعد مايقارب عشر دقايق بعربيتها الفراري.......
وصولوا في اول الشارع الذي يوجد في نهايته الكمبوند الذي. يحمل ڤلل العائله
وبسرعه سالي ساعدتها وبدلت ملابسها في لحظه كامر معتاده عليه...........
________♡_______♡________________♡
في داخل كمبوند.....
حيث الڤلا رقم ٨
كانت تجلس تقرأ في احدي الكتب. ..... وهي شارده الذهن
كان نازل علي السلم بهيبه رائعه
«بتلك العيون السوداء والرموش الحاده التي ورثها من والده والشعر البني اللامع والبشره البيضاء التي ورثها من والدته والطبع الحسن مثل والده تماما ولكن لم يورث من والدته المرح وفاق والده في الجديه فكان خليط من مازن وزين فأخرج مكس صعب التعامل.........
نعم انه بدر زين العويدي»
اقترب ليقبل يد والدته =عامله ايه ياأمي
مكه بحب وفخر حركت يديها علي رأسه =بخير طول ماأنتم بخير ياحبييي لابس كده ورايح علي فين
رفع كتفه لأعلي =مش عارف بابا قلي اجهز
مكه رفعت حاجبها =ليه؟
هز رأسه بمعني لا أعلم............
دلف وهو يخبط علي الباب معتقده طابله تقرييا
=ماتزوقيني ياماما اوام ياماما ده عروستي هتأخذني بالسلامه ياماما
«حمزه زين العويدي توأم بدر..... ولكن يشبه امه تماما في عيونها الخضراء وبشرتها البيضاء والنمش بعض الشئ لايرث اي شئ من والده سوي طوله وورث خفه دم والدته
ولكن هناك عصبيه والده مازالت تجري في دمه رغم عمله المستحيل لأخفائها»
مكه وبدر نظروا عليه بإندهاش.........
حمزه قرب من اخوه وغمز له =ايوه ياعم هتبقي اب وكده
بدر ابتلع ريقه ببعض الارتباك الذي اتضح عليه وهو لايعلم مقصد اخوه
مكه بصت لابنها بترقب وشاورت له يوطي لمستواها
حمزهورفع حاجبه ونزل لمستوي والدته وهو يقول بضحك
=والله انت جيه العيله دي غلط ياموكه
مكهضر*بته علي فخذه بغضب =تصدق ان نسيت ارب. يك.
ضحك حمزه وقال بفخر =طيب ماانا عارف.....
بدر بجد كما اعتاد لايتحدث الا بجد=تقصد ايه ياحمزه بكلامك ده
ابتلع حمزه ريقه من نظره اخوه =م م م مقصدش
في اللحظه دي دخل زين وهو شايف تجمعهم وقال ببسمه
=السلام عليكم
ردوا السلام.... زين بجد =يلا يامكه انت كمان روحي اجهزي علشان هنروح نتعشي برا وكمان مازن وجهاد وصباح ومنه جين
مكه بطفولتها المعتاده =وهنروح الملاهي
حمزه ضحك بشده =طيب والله لو خلفت بنتي هتبقي اعقل من
ولسه هيكمل كلامه هبط كف زين علي قفاه =اتل. م وانت ببتكلم مع امك ياحلتها
حمزه بص عليه وقال بستنكار =طيب احلف انها امي قول ياحج وانا مش هقلها قول
قال جملته وطلع يجري..... وزين طلع يجري وراه
في حين بدر حرك عينه بملل
وسحب تليفونه ومفاتيحه ولسه هيسيب البيت
زين بجد =استني يابدر انت كمان هتيجي معانا.
________________♡_______♡____
فتحت الباب وهي بتدخل وشها بس.. وبتبص بترقب اوي
ولم تلمح احد
اتنفست بإرتياح ودخلت تمشي علي طراطيف اصابعها
ولسه هتطلع علي السلالم. لقت حد حط ايده علي كتفها
غمضت عيونها مش من العادي انها تتخض او تخاف.
وهي عماله تتدعي ماينكش حازم والدها
=انت دخله بتتسحبي ليه
بريهان جزت علي سنانها بغيظ وبصت وراها =وانت محسساني انك قفشتي حر. امي ليه يخربيتك ياوعد خضتيني
وعد ضحكت برقه اوي «وعد اخت بريهان الكبري ٢٣-سنه كليه طب اسنان رقيقه جدا تختلف تماما عن شخصيه
بريهان تشبه جهاد تماما في كل ملامحها وقد رباها سيف فاصبحت نسخه منه في حكمته وهدوئه»
وعد وهي بتلف بفساتنها الوردي البسيط الذي يشبهها تماما في البساطه =ايه رأيك؟
غمزت لها بريهان =ايه ياباشا الجمدان ده انت رايحه تش. قطي ولا ايه
ضرب *تها وعد علي كتفها بغضب =ايه الكلام البي. ئه ده بابا لو سمعك هيزعل.. ويلا انت كمان اللبسي علشان هنخرج
بريهان رفعت حاجبها =نخرج فين؟
فجأه سمعت صوت جي من وراها وهي بتتكلم بغضب
ولكن مازالت بشببها رغم كبر سنها
قالت وهي مربعه اديها قدام صدرها =حمدلله علي السلامه
بريهان جريت عليها وضمتها لتق. بلها علي خدها
=ايه ياجوجو الوش ده فكيها بقي ماانا جيت علي طول اهو وبعدين كنت مع مهاب وسالي وكنا في النادي فكيها بقي
جهاد ابتسمت =يلا البسي بسرعه علشان هنخرج....
بريهان وهي بتشاور علي نفسها =ما انا لابسه اهو
جهاد بهدوء =غير الادناء ده والبسي واحد تانيه وكمان بلاش ميكب علشان بابا بيضايق يلا بسرعه
بريهان لوت فمها وهزت راسها =حاضر واتجهت لأوضتها
خلعت الادناء ورمته علي السرير..... وخرجت البلكونه وهي بتش. رب سيجاره بملل.........
فجأه شافته واقف في الجنينه ومازن واقف جنمبه وبيتكلموا بنفس ملامح الجديه
دخلت بسرعه وطفت السيج. اره بسرعه برعب......
دخلت وعد وهي بتنط بفرحه
بصتلها بصدمه =انت لسه مالبستيش
بريهان كانت بالعافيه بتاخذ نفسها.... وعد =كح كح
ايه ريحه السيجا. ير دي
بريهان سبتها ودخلت غرفه الملابس تغير هدومها ماكملتش عشر دقائق وكانت خارجه
تشبه الملائكه بطلتها رقيقه اوي بعيونها الزرقاء التي ورثتها من والدها وجسدها ذات الانوثه الطاغيه بملامح رقيقه جدا وشف. تان منتفختان وبشره بيضاء تميل للحمري مثل والدتها........
رفعت حاجبها وهي شايفه وعد مبتسمه بغباء وسرحانه اوي
قربت منها..... وحطت اديها علي كتفها. وعد اتخضت جامد
بريهان وهي بتغمز ليها =ايه ياعم كل ده سرحان
بريهان بتبص علي اللي اختها كانت سرحانه فيه
ولم يكن غيره ذلك الذي يسلب الانفاس بطلته نعم انه بدر
ضحكت علي اختها وهي بتضرب كف علي التاني
=بقي بزمتك في واحده عقله تحب بدر
وعد بجد =ايوه انا وبعدين مين شافت بدر وماحبتهوش انت ماشفتيش البنات كانت بتتخانق عليه ازاي وهو مش معبرهم
اتنهدت بريهان بسهتنه =وايه تاني ياست شاديه
لتزقها بعنف =وسعي كده انت علشان كنت معاه في المدرسه حساه فارس احلامك....
وبعدين نزلت تجري علي السلالم.......
لتصتدم بمهاب اللي صفر بمشاكسه لما شافها =ايه جو التقوي اللي مش لايق عليكي ده
بريهان بجد وشوشت له =عملت ايه في الفلاشه
مهاب بنفس الطريقه اللي بتتكلم بيها =ماتخافيش شلتها علشان نشوف اللي فيها مع بعض
ضربته علي كتفه =عفارم عليك يامعلم
___________♡________♡__________
وبعد دقائق وكانت السيارات تتحرك مع بعض ليتجهوا
الي احد المطاعم التي حجزها مازن خصيصا لهم
كان بدر يتحدث مع مهاب فهو صديقه واقرب شخص له رغم اختلاف شخصيتهم تماما ولكن هكذا يمتاز مهاب بإنجذاب الكل له
مهاب بجد وهو يري احد الاوراق =مش شايف ان الموضوع صعب شويه يابدر
بدر بهدوء =لأ مش صعب ولازم نقبض عليه في اسرع وقت
مهاب بهدوء وضحك اعطي التحيه =تحت امرك ياسياده الرائد
وسالي قاعده مع بريهان ووعد..... وجهاد ومكه ومنه
ومازن وصباح وزين مع بعض
في حين حمزه كان يجلس بجوار مهاب وبدر وهو لايفهمهم فهو طيار بينما مهاب وبدر ضباط
واخيرا قطع الكلام زين اللي وقف مره واحده وقال وهو مبتسم.........
=في المه الحلوه دي انا طالب ايد بريهان لبدر ابني
بريهان كانت قاعده بتشرب عصير وبتبص بملل وفجأه
ثقب مافي فمها =ايييييييييييييييه و.......
يتبع