اخر الروايات

رواية ليلة الاسد الفصل الثاني 2 بقلم دنيا محمد

رواية ليلة الاسد الفصل الثاني 2 بقلم دنيا محمد 


بيقاطعو خبط باب الشقه
اسد : ينهاااار اسوددد اكيد ابويا وامك الي على الباب
بيروح يفتحلهم الباب
نعيم : صباحيه مباركه يا عريس
اسد بتردد : ادخل يا بابا .. ادخلي يا مراات عمي
عُلا بإستغراب وقلق : هي ليل فين!!
اسد : هي هت..
وياخد بالو من ضلها ويسمع صوت ماشيتها
اسد بتسرع : اهيي جتت
بيلاقيها لسه بتعيط ويتفاجئ لما شافها لابسه قميص من عندو بس لابسااه بطريقه مختلفه
ليل اول ما شافت مامتها جريت علي حضنها وفضلت تعيط
نعيم بصوت منخفض : انت عملتلها اي
اسد : هعملها اي يعني
عُلا بخوف : مالك يا ليل بتعيطي لي
ليل : وحشتيني اوي ياماما متسيبنيش لوحدي
عُلا بأريحيه : ياحبيبتي انتي كمان وحشتيني وانتي مش لوحدك جوزك معاكي
ليل بزعيق : لا ده مش جوزي ده واحد مترباش لمؤخذه ياعمو نعيم
نعيم بضحك : ولا يهمك يا بنتي
اسد بعصبيه : شايفه بنتك بتغلط ازاي يا مرات عمي.
عُلا : معلش يا اسد هي بس متسرعه ومبتفكرش في الكلام قبل ما تقولو صح يا ليل
ليل بغضب : لا بفكر كويس
عُلا بإحراج : احم عيب كده يا ليل ،، انا هقوم اعملكو حاجه تشربوها تعالي يا ليل معايا
_:.
عُلا : اي الي بتقوليه ده يا ليل ،، في حاجه حصلت ضايقتك ياحبيبتي!! قوليلي
ليل وبتفتكر ودموعها تنزل وتمسحها قبل ما مامتها تاخد بالها
ليل وتهز راسها بالنفي : لا
عُلا ومشغوله بعمل العصير
عُلا : وبدمعي لي!!
ليل : لا مدعمتش
عُلا بضحك : مدعمتش!! اسمها مدمعتش
ليل بعياط : ياماما انتي بتضحكي
عُلا وتلاحظ نبره صوتها الي اتغيرت
عُلا : ياحبيبتي بتعيطي لي دلوقتي
ليل : عشان بابي لو كان لسه عايش مكنتش هبقا موجوده هنا دلوقتي هو لي سابني
وتكمل ب لوم : طب هو زعلان مني!!
عُلا بحزن : لا ياحبيبتي مش زعلان منك ولا حاجه ده انتي بنتو الوحيده ،، عارفه يا ليل شاكر محظوظ ربنا بيحبو عشان كده خدو لعندو
وتنظر ليها بحب : وكمان محظوظ بيكي عمرك ما زعلتي منو مهما عمل ولا زعلتيه منك ولا كسرتيلو كلمه ابوكي يمكن مش معانا بس روحو معانا ياحبيبتي
عُلا بتمسح دموع ليل وتبتسم : ياله بقا كفايه عياط وخرجي العصير لحماكي وجوزك
ليل بعصبيه : لا مش جوزي واحنا هنطلق مش كده!!
عُلا : ها اه اه بس مش هينفع دلوقتى يابنتي
ليل : لي مش هينفع مش انتي قولتي لازم اتجوز الكائن الي برا ده عشان عمي ياخد حقو من الورث وعشان بابا كاتب كده في الوصيه
وتكمل بتفكير : مامي هو عمي هو الي قالك ان بابا عايز كده
عُلا : ااه
ليل : عارفه!! انا حاسه ان بابا معملش كده وان عمي استغل بس علاقتي ب بابا وقد اي انا بحبو ومقدرش اقول لا علي حاجه هو عايزها وقالك كده بس عشان يجوزني ابنو ،، انا هبقا اروح لمحامي بابي وافهم منو كل حاجه
عُلا بتوتر : لا متعمليش كده قصدي يعني هتتعبي نفسك لي انا كلمتو وفهمت منو وطلع كلام عمك صح ،، وياله بقا العصير هيسخن روحي خرجيه ياله يابنتي
_:.
نعيم : تسلمي يابنتي بس انا لازم امشي دلوقتي
عُلا : استنا يا حج نعيم خدني معاك
ليل : اييي ليي يا مامي خليكي
عُلا : هبقا اجيلك تاني ياحبيبتي ااه صح دي شنطه هدومك عشان معكيش هدوم
وتكمل بضحك وصوت منخفض : بس عرفتي تتصرفي ولبستي من هدوم اسد
ليل بإحراج : ماااميي
نعيم : خلي بالك من بنت عمك يا اسد حطها في عينيك
اسد ينظر ليها بإبتسامه : مش محتاجه توصيه
بعد ما يمشو ليل بتقفل الباب وتلف ضهرها وتلاقيه قريب منها
اسد بيحاوط بإيدو علي الباب وليل قصاادو مش عارفه تتحرك
ليل : اوعا ايديك دي
اسد فضل باصص لعيونها
ليل تجاهلت نظراتو ليها وحاولت تشيل ايدو عشان تمشي من قدامو
اسد بيشيل ايدو
اسد بإستفزاز : القميص الي انتي لابساه ده انا بكر*هوو
ليل بقر*ف : صدقني انا قر*فانه وانا لابساه اصلا
اسد بخبث : بجد طب لي لبستيه ما كنتي خرجتي م..
ليل وتضربو بالقلم : انت قليل الادب
ويمسك ايديها بقو*ه وقبل ما يفقد اعصابو يفتكر حاجه تمنعو عن الي كان هيعملو
ليل بجرائه : انا عارفه ان الجوازه دي بابا متكلمش عنها وان دي خطه انت وابوك عاملنها عشان لما اتجوزك تاخدو فلوس بابي ليكو
اسد بعصبيه ويحاول يسيطر علي عصبيتو
اسد بزعيق : امشي من قدامي
ليل ببرود : لا مش همشي،، انتو للدرجادي طماعين!! مبتفكروش غير في الفلوس وبس
وتنظر لي بقر*ف : قد اي انتو ناس رخ*يصه بجد
اسد بكل قو*تو يضر*بها بالقلم
ليل من قو*ه القلم بتن*زف ويغمي عليها


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close