القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم رنا احمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم رنا احمد 


في غرفه الاجتماعات ...
كان يقف كمال وهو ينظر إلي سليم الذي ينظر أرضا بغيظ شديد.
كمال بجديه /خلاص عاد ي مهران قولنالك أن واضح أن الحاجه اتبدلت ولا حد عامل حركه كده ولا كده كفاياك كده .
مهران بغضب /وهو ده يحصل في بيت الكبير برضك ي حاج كمال ايه الكلام الفارغ دي انتوا بتستهزوا بينا ولا ايه .
سليم بغيظ شديد/معاش ولا كان ي حاج مهران بس زي مقال ابوي دي حركه وانا هعرف مين الي عمل كده وانت عارف زين غضب الكبير.
عوض بارتباك شديد وهو يمسك اللاكياس بيده /غصبن عني والله ي كبير مخدتش بالي واتخربط في الاكياس سمحني ي حاج كمال سمحني ي كبير .
سليم وهو يمسك الاكياس بابتسامه تحمل غيظا /اهو ي حاج مهران البهيم عوض خربت الدنيا اتفضلوا عاد احنا منقدرش علي زعلكم ده انتوا اهلنا وناسنا .
مهران بابتسامه /ربنا يقدم الي فيه الخير ي كبير وخلاص حوصل خير .
كمال بابتسامه/روح ي واد ي عوض هاتلنا العصير من يد الحاجه وداد .
عوض بارتباك /امرك ي كبير امرك .
في جناح وداد ....
كانت تجلس وهي تصدق في كتاب الله لتغلقه وتضعه بجوارها لتنصدم من تلك المجنونه التي تسير بفزع .
/فيه ايه ي نور مالك .
نور برعب شديد/الحقيني ي حاجه وداد خبيني سليم هيعمل مين كفته .
سليم وهو يدخل بغضب جحيمي/كفته بس ده انا هعمل منك شيش طاووق هقطع من جتتك كده حتت واشواهيها علي الفحم وارميها للكلاب ي دكتوره البهائم انتي.
نور بارتباك شديد/بقولك ايه قسما بالله لو فكرت تعمل فيا حاجه لهتشوف هعمل ايه واديك جربت افعالي بس برضه عملت باصلي بعد ماسمعتك بتتهزق وبيتمسح بيك الأرض ههههه فبعت عوض بالحاجه علشان يلحقك قبل ميبهدلوك اكتر من كده والله صعبت علياههههه .
وداد بفزع /ي مصيبتي لا عاش ولا كان الي يغلط في الكبير .
سليم بغيظ شديد لتختبي خلف وداد /عاش ياما عاش وكله من تحت راس البلوه دي .
نور بغيظ شديد/انا كان لازم ارد علي كل الي انت بتعمله معايا اوعا تفتكر اني لقمه طريه انا زعلي وحش .
سليم بغيظ شديد وتوعد /ي واد انت ي جامد ماشي ي نور ماشي .
ليسير الي الخارج لتنظر نور الي أثره بحزن فهي بالفعل قد أخطأت ...
*********************.
في شقه نور في القاهره ...
كانت تجلس حنان وهي تعد الطعام وهي تنظر إلي صوره نور فهي حقا اشتاقت إليها .
/اه ي بت ي نور علي قد كل مصايبك إلا أن البيت ملوش طعم من غيرك ربنا يسعدك ي ضنايا .
ساجد بعصبية/سلاموا عليكم ي امي .
حنان باستغراب /وعليكم السلام ايه مالك فيه ايه.
ساجد بغيظ شديد/مفيش ي امي هطق من غيظي شوفت النهارده واحده بجد لو شفتها هقتلك .
حنان بفزع /ي ساتر يارب ليه ي ابني عملت ايه.
ساجد بغيظ شديد/هقولك شوفي ي ستي .
حنان بضحك شديد/هههههههه لا بجد والله العظيم دي بنت بمائه راجل عامله زي اختك نور .
ساجد بغيظ شديد/تمام انا بقا لو شوفتها مش عارف هعمل فيها ايه.
حنان بابتسامه /دي مهما كانت بنت ي ساجد وبعدين مش يمكن تكون عجبتها ي سياده الدكتور .
ساجد بغيظ شديد/ماما هاتي الاكل خليني اكل واتخمد كفايه الي شوفته النهارده الا قوليلي صحيح نور اتكلمت .
حنان بحزن واشتياق /لا متكلمتش لما بتتكلم مبسمعش منها حاجه بس بتكلمني علطول علي الواتس وبتطمني عليها دايما ربنا يسعدكم ي ضنايا ويطمني عليكم.
ساجد وهو يقبل يدها بحنان/ربنا يخليكي لينا ي ست الكل .
******************.
في دوار الكبير ...
كان يصعد كمال الي الاعلي لتوقفه نور بابتسامه اسف .
/انا اسفه جدا ي حاج كمال بجد اسفه انا كنت متغاظه اوي من الي عمله سليم بس اي ان كان مكنش ينفع اعمل الي عملته ده انتوا حبتوني وقعدتوني في بيتكم مكنش ينفع أقل قيمتكم قدام الناس انا اسفه مره تانيه ي حاج كمال وانا أن شاء الله بكره اخر النهار هكون خلصت شغلي وهمشي .
كمال بابتسامه حنونه /انتي زي بناتي ي نور وربنا عالم ي بتي انا حبيتك قد ايه وبعدين خلاص محصلش حاجه واصل .
فيروز بابتسامه وهي تقبل يد والدها /العوافي ي ابوي اتوحشتك جوي جوي .
كمال بابتسامه/ي بت ي بكاشه وانا كمان اتوحشتك جوي ي ضنايا بتي فيروز اخر العنقود في الجامعه في مصر الدكتوره نور .
فيروز بابتسامه ومرح /مزه جوي جوي ي عني مش هزار .
نور بابتسامه/تسلمي يارب ده انتي اللي زي القمر.
كمال بابتسامه/يلا ي فيروز ده امك هتجنن عليكي بالاذن ي بتي .
نور بابتسامه/براحتك ي عمي .
فيروز بهمس لوالدها /عي المزه الجامده بتعمل ايه هنا ي ابوي .
كمال بابتسامه/تعالي ي حشريه وبعدين هتعرفي.
******************.
في سرايا ربيع العزيزي...
كان يسير ذياد مع غفيره ومساعده فرج .
ذياد بحده /خليهم يحضرولي الوكل بسرعه لاني عايز ارتاح .
فرج بطاعه /امرك ي ذياد بيه .
ربيع بابتسامه /حمد لله على السلامه ي كبير العزيزاه .
ذياد وهو يقبل يده باحترام /اهلا بيك ي ابوي طلب ليه عاد مقولتش انك راجع كنا رجعنا سواء .
ربيع بطمع وجشع/بصراحه ي واد ي ذياد كانت صفقه متتسبش واصل الصنف الي جاي معتبر جوي وفلوسه كتير جوي.
ذياد بابتسامه خبيثه /طول عمرك ناصح ودماغك توزن بلد ي ابوي امال البت رحمه فين .
فرج بارتباك وقلق/الست رحمه في المزرعه لأن كان فيه دكتوراه من وزاره الصحه جايه تكشف علي كل مزارع الصعيد كلها .
ذياد بغضب جحيمي/بتقول ايه ده وقعتها سوداء وكيف تعمل كده .
رحمه بحزن شديد/العوافي عليكم .
ذياد وهو يمسكها بحده/كنتي فين ي بت ايه الي يوديكي المزارع انتي ليه عدمتي الرجاله .
رحمه بدموع والم /ماهو محدش منكم كان موجود ي اخوي كنت هعمل ايه.
ربيع بزهق/خلاص عاد ي ذياد مش ناقصين صداع سببها تروح تعمل الوكل يلا ي بت روحي مع مرات اخوكي اعمللينا الوكل يلا غوري .
رحمه بدموع ووجع /حاضر ي ابوي ..
********************.
في دوار الكبير....
في الجنينه ...
كان يجلس سليم وهو يدخن سيجارته بغيظ شديد لتقترب منه نور بابتسامه جميله .
/مالك .
سليم بغيظ شديد/ابدا بفكر في حد كده بدبرله مصيبه علشان اخلص منه.
نور بمرح وهي تجلس جانبه /واه واه عاد بقا كده كبير الصعيد يعمل عقله بعقل بت تافهه وهبله زي لا عاد ده مينفعش واصل .
سليم بابتسامه جذابه /ماشي ي ستي عندك حق.
نور بابتسامه/انا اسفه ي سليم بجد اسفه .
سليم بابتسامه/خلاص عاد الموضوع انتهاء .
زين بحزن وضيق/العوافي عليكم .
سليم بابتسامه/يعافيك ي اخوي تعال اقعد معانا شوي.
زين بضيق /لا ي سليم محتاج انام سوي لاني مسافر بكره العريش عندي مهمه هناك تصبحوا علي خير.
نور بجديه/هو ايه حكايته هو والبنت الي كانت في المزرعه انا لمحت أنهم بيحبوا بعض .
سليم بتنهيده عاليه /ده حقيقي بس للاسف مينفعش يبقوا مع بعض واصل .
نور بحزن شديد/ايه الي ممكن يخلي اتنين بيحبوا بعض كده يبعدوا عن بعض .
سليم بجديه /هقولك زمان قامت عركه كبيره بين العاليتين الصياد والعزايزه ولعها ربيع العزيزي ابو رحمه قتلوا علي ابن عمي جوز اختي شهد الله يرحمه طبعا عائله الصياد مسكتتش قتلوا عارف اخو ربيع ومن ساعتها والعالتين بينهم نار وزين ورحمه وعشقهم لبعض هما الي بيدفعوا التمن .
نور بحزن شديد/معقول فيه كده ربنا يتولاهم ويجمعهم في حلاله يارب انا خلاص همشي بكره اخر النهار شغلي أن شاء الله هيكون خلص تصبح علي خير واسفه مره تانيه .
عوض وهو ينهج بشده /اسف ي كبير اني اتاخرت .
سليم بضيق شديد/ايه الي اخرك كل ده عاد ي هباب الطين.
عوض /البلد الي جنبينا ي كبير واحده غرقت فيها والحكومه مليئه الدنيا ولسه بيدورا ليكون حد غرقها فالدنيا ملقوبه ي كبير ولو رئيس الجمهورية بذاته مش معاه بطاقه مش عيعدي واصل لو مش معاه بطاقه .
سليم بخبث ومكر/ي عني محدش يعرف يخرج من البلد لو مش معاه بطاقه .
عوض /ده لو مين مش هيعدي ي كبير وبيقولوا الموضوع ده هيقعد كام يوم .
سليم بخبث ومكر/كده تمام جوي ي عني نور مش هتعرف تخرج من هنه لو مش معاها بطاقه انتي عملتي فيا ايه ي مجنونه ......يتتتتتتتبع .


تعليقات