القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم رنا احمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم رنا احمد 


في غرفه سليم ....
كانوا ينظرون الجميع لها باستغراب شديد من هذه الذي تتحدث بكل تلك الجراءه .
سليم بالم شديد وغيظ /مين ده الي عجل ي بت انتي .
نور باستغراب وهمس /يمكن الكلمه دي عيب عندهم هنا يمكن بيقولوا عليه حاجه تانيه احممم طب البقره أو الجاموسه اي حيوان .
سليم بغيظ شديد/اه ي أما مين البت دي ي عوض الكلب .
عوض بخوف /والله ي كبير الصعيد الي لقيتها دلوقتي انا لقيتها واقفه في الشارع مفهماش حاجه جيبتها معايا .
نور بغيظ شديد/ايه مش فاهمه حاجه دي متحترم نفسك وبعدين مين ده الي كبير الصعيد العمده المفروض يكون كبير كده ووقور ايه حته العيل الي مش بيناله وش من قفا ده .
كمال بعصبية/ي بتي انتي دكتوره صح .
نور بغرور وثقه/ايوه اني الدكتوره نور .
وداد بدموع وضيق /طب ومستنيه ايه متتصرفي عاد مش شيفاه هيموت قدامك .
نور بانتباه /اه هو انتوا قصدكم اعالج ابنكم ده طيب ماشي مش تقولوه كده وسعوا كده وسعوه اقلع .
سليم بصدمه وغيظ/مين ده الي يقلع ي وليه انتي اتجننتي ولا ايه اتلمي بدل ماطخك عيرين .
نور بغيظ شديد/بقولك ايه وانت عملي زي هارون في سلسال الدم كده وانا مش فاهمه منك حاجه اخلص ورايا شغل كتير اقلع بسرعه .
كمال بعصبية /جرا ايه ي بتي متتحشمي شويه مش كده .
نور وهي ترمي الشنطه بغيظ علي سليم ليصرخ الما /الله يخربيتك ي بعيده كسرتيني اكتر من متكسر .
نور بغيظ شديد/هو فيه ايه بقا متيجيبوا دكتور حشمه احسن هو انا هشم علي ضهر ايدي ولا ايه مش لازم اكشف ولا معايا العصايا السحريه.
كمال بقلق /هو عنده المراره ي بتي دايما الماه كده .
نور وهي تفتح الشنطه وتمسك بيدها حقنه كبيره /تمام العلاج عندي ثانيه واحده وكله هيبقى زي الفل .
سليم وهو ينظر المعدات الي في شنطتها بفزع شديد /لا قسما بالله دي مش ممكن تكون دكتوره دي سباكه .
نور بابتسامه ومرح /خلاص بقا ي سولي الحقنه الحلوه دي رايحه علي دراع مين علي دراع سولي العسول .
سليم بغيظ شديد/هو انتي بدلعي ابن اختك ولا ايه انا ليمكن اخد الحقنه دي واصل .
نور بغيظ شديد/استغفر الله العظيم يارب بص مش هتحس بحاجه واقف كوعك كده .
سليم بغيظ وصراخ /مش بقولكم سباكه .
كمال بغيظ شديد/ماخلاص عاد ي سليم انت صغير ولا ايه.
نور وهي تمسك ذراعه بأحكام /تعال معايا ي عوض امسك دراعه كويس حلال الله واكبر ..
بعد فتره ......
كان ينام سليم وهو يفتح عيناه بالفعل الالم قد زال لكنه لا يستطيع الحركه .
كمال بابتسامه /حمد لله على سلامتك ي كبير الصعيد مشاء الله الدكتوره ايديها فيها العافيه الحمد .
سليم وهو يشعر بأنه لا يستطيع الحركه/الحمد لله ي ابويا بس انا عامل زي المضروب علي دماغه .
نور بجديه /ده من تأثير الحقنه كمان ساعتين وهتبقا زي الفل متقلقش .
وداد بابتسامه/تسلمي ي بنتي .
كمال بجديه /هي الحقنه اسمها ايه ي بنتي لحسن الحاله دي بتجيله كتير جوي .
نور بابتسامه/حضرتك هتروح الصيدليه تقولهم حقنه جنون البقر بنديها للبقر لما يبقا هايج .
كمال بصدمه /جنون البقر.
سليم بغيظ وصراخ/وانا مالي بقول عامل زي العجل المسلوخ كده ليه منك الله ي بعيده ي دكتوره البهائم انتي .
كمال بجديه/هو انتي الدكتوره نور السيد الي جايه البلد هنه علشان موضوع البهائم .
نور بابتسامه بريئه /ايوه انا .
كمال بابتسامه /اهلا وسهلا ي بتي نورتي وشرفتي البلد المندره جاهزه .
وداد بابتسامه وحنان /لا والله العظيم ميحصل واصل بعد اذنك طبعا ي حاج نور هتقعد معانا هنه في الدوار الدوار كبير جوي ويسيع الحبايب كلهم وبعدين دي زي بناتي انا مش هسيبها واصل .
كمال بابتسامه /خلاص الي تأمري بيه ي حاجه .
وداد وهي تحتضن نور /تعالي ي بت تأكلي لقمه تعالي .
ليخرجوا ثويا الي الخارج لينظر إليهم سليم بغيظ .
/اشكوا اليك يارب ماشي ي نور مبقاش انا سليم لو مخليت الفتره الي هتقعدي فيها هنه فتره سوده في حياتك كلها .
*****************.
في الطريق ....
في سياره يوسف ...
كانت تجلس شهد بجانبه بضيق وتجاهل كبير .
يوسف بحزن شديد/شهد ممكن اعرف انتي واخده مني موقف كده ليه .
شهد بدموع وضيق /علشان انت مصمم تتضغط عليا ي يوسف انا مش عايزه اتجوز بعد علي الله يرحمه ليه انت مش فاهم ده .
يوسف بحزن/لانك عارفه زين اني بحبك من زمان جوي ي شهد وصدقيني أنا عايز اكونلك سند انتي وفارس ده مهما كان ابن اخويا محدش هيخاف عليه قدي واصل ولا يحبه زي .
شهد بدموع /بس انا بقا مش عايز اتجوز ي يوسف مش عايزه انا قلبي لسه محروق علي روحي الي راحت مني وجوايا عقد الدنيا كلها دور علي واحده بنت صغيره تسعدك وتكون انت اول بختها ي ابن عمي.
يوسف بعشق /بس انا بقا مش عايز غيرك ي شهد .
شهد بغيظ شديد/خلاص ي يوسف براحتك انا عملت الي عليا .
فارس بطفوله وبراءه /عمو يوسف عايز شيكولاته .
يوسف بابتسامه باهته /من عنيا ي قلب عمك .
*********************.
في الجامعه ...
كانت تجلس فيروز وهي تتدون ملاحظتها وهي تعدل نظارتها الطبيه لتقترب منها صديقتها ندا .
ندا بغيظ شديد/ايه ي بنتي بقالي ساعه بدور عليكي .
فيروز بابتسامه/وانا روحت فين ي اختي مانا قاعده اهو .
ندا بغيظ /عجبك الي عملتيه انبارح ده احرجتي الولد قدام الناس .
فيروز بضحك /ههههه واه عاد هو الي يستاهل وبعدين سبحان الله ي شيخه لما بحرق دم راجل وخصوصا لو كان شاب من العيال المايعه دي بيستفزوني جوي جوي .
ندا بابتسامه/ي سلام ليه ي عني مهم شباب زيهم زي سليم وزين ويوسف مثلا.
فيروز بغيظ شديد /امشي ي بت ده انا اخواتي رجاله بجد مش ورق زي العيال دي .
ندا بابتسامه/طب يلا يا اختي عندنا محاضره والنهارده جايلنا دكتور جديد مش عايزين ناخدلنا كلمتين من اول المحاضره .
فيروز وفي تمسك كتبها /والله يبقا هو الي جابه ل روحه وهطلع عليه جناني كله النهارده .
في القاعه .....
كان يسير ساجد بابتسامه.
/صباح الخير انا الدكتور ساجد السيد الي هدرسلكم شريعه وقانون الشباب يعتبرون زي اخوهم والبنات كمان اي حد يحب يستفسر عن حاجه يكلمني في أي وقت احنا اتفقنا هتكون اخوات .
فيروز بغيظ شديد /ايوه ماهي بتبدي كده البنات يعتبروني زي اخوهم وبعدين زي صاحبهم وبعدين جوز أنهم وبعدين تعالي معايا الشقه وامي بتولد وبعد كام شهر تلاقيها في الي قربت تولد مش كده ي دكتور ي محترم .
الجميع بضحك/هههههه .
ساجد بعصبية/بس اسكتوا ايه الي بتقوله ده ي بتاعه انتي .
فيروز بغرور وثقه /اولا اسمي فيروز كمال الصياد عمده الدباح ثانيا الي قولته ده هو الي بيحصل علشان توقع البنات مش كده .
ساجد باستفزاز وخبث/وانت ايه علاقتك انت بالبنات .
/هههههههه.
فيروز بغضب شديد/نعم قصدك ايه.
ندا بقلق شديد/معلش ي دكتور هي بس فرفوشه كده وبتحب تهزر .
ساجد بعصبية/تمام يبقا مش هتحضر اي محضرات غير لما تعتزر .
فيروز بغيظ شديد/ي سلام مناقص تقولي هاتي ولسا امرك بالمره انا مش هتعتزر .
ساجد بغضب شديد/تمام يبقا اتفضلي بره المحاضره .
فيروز بغيظ شديد وهي تسير للخارج /ماشي والله لستناك بره .
لينظر ساجد الي أثرها باستغراب شديد من ذلك الفتاه ....
****************.
في دوار الكبير...
كان يجلس زين بضحك شديد وهو يستمع إلي حديث سليم.
سليم بغيظ شديد/انت بتضحك ي وين وانا دمي محروق كده .
زين بضحك /بصراحه نفس اشوافها البت دي الي عمله كده في كبير الصعيد.
سليم بغيظ شديد/دلوقتي تشوفها ي اخويا شافها عفريت لسانها نايمه ماهي تكيه ابوها وابوك وامك بدل ميعلقوها علي الي عملته معايا رحلوا بيها اخر ترحيب وهيخلوها قاعده هنه كمان .
في غرفه نور ....
كانت تفتح عيناها بنعاس لتنظر الي المكان باستغراب شديد لتتذكر .
/ايوه صح ده انا في الصعيد في بيت الحاج كامل ابو سليم الحمار .
لتنظر من الشرفه بسعاده كالاطفال فهي تعشق اللاسماك الملونه التي تملأ ذلك الحوض لتسرع اليه بفرحه كالاطفال ..
*******************.
من امام حوض السمك ...
كانت تقف نور بسعاده وهي تمسك هاتفها .
/الله اتصور بقا سيلفي .
لتمسك هاتفها لما تعابر بمن يقف خلفها بخبث ليدفعها داخل الحوض .
سليم بضحك /هههههههه تعيشي وتاخدي غيرها أكده السيلفي هيكون حلو جوي جوي ههههه.يتتتتتبع.


تعليقات