القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سلفتي ولكنها الفصل الثالث 3 بقلم ميرا ابو الخير

رواية سلفتي ولكنها الفصل الثالث 3 بقلم ميرا ابو الخير



سجدة بقوة: تمم طلقني انا مقبلش ابقا مع واحد شوفته وهو حضـ. ـن مرات اخوه وهو مسافر وهي بتقعد تدلع قدمه طلقني كنن مخدوعه فيك بقا بتعمل كده وفب مرات اخوك طب وانا.
امجد لسه هيتكلم جاه صوت صدمهم الاتنين من ع السلم.
: بتقوووليييي ايههههه.
الاتنين بصدمة هلع: شوقي.
شوقي طالع علي السلم ومعه شنطة سفر و علي وشه كل علامات الغضب ومسكه من التيشرت بكل غضب وعيون كار"هه: مراتييييي كنت في حـ. ـضننن مراتيييي يا و*** وديني لقتـ. ـلككك.
سجدة متسرعه وبتسلك: انت فاهم غلطط احنا بنمثل مشهد امجد الجديد.
شوقي بعد شويه وعدم اقتناع: بتمثلوا ايهه.
سجدة بتبلع ريقها: ا امجد شغال في السيما صح ودا مشهد كانا بنعمله يا شوقي معقول اخوك لحـ. ـمك يعمل كده.
امجد ساكت.
شوقي بارتياح ورتب ع كتف اخوه: حقك عليا انا مفهمتش وحكمت بسرعه معلش بقا اخوك بيموت في مراته.
ابتسم امجد: لا ولايهمك خش انت فرح امك وانا هطلع ارتاح شويه.
شوقي بابتسامة: اشطا يا برنس هبقا نقعد مع بعض عشان انت وحشني.
امجد باحتضان: وانت يا قلب اخوك.
داخل شوقي شقة امه وسجدة بصت بدموع علي امجد وطلعت جري وهو طلع وراها شوقي راح لامه و امه جريت عليه حضنته و سمية وقفت بتصنم.
شوقي بص لها بغضب: يا بنت ال*** ازاي تقعدي كده.
سمية بتوتر: م م
شوقي بغضب مسكها من شعرها: استري نفـ.ـسكك.
سمية برعب: ح حاضر سيب شعري.
سابها طلعت جري شقتها.
بقلم ميرا ابوالخير.
عند سجدة كانت بتعيط ع اخرها و امجد مش فاهم عايز ياخدها في حضنه واحساس تاني منعه و بيفكره بسمية.
سجدة بدموع: انا عايزة اعرف انا عملتلك ايه.
امجد بحزن وبص للارض: مش عارف انا بقيت مش طايقك و بقيت عايز... سكت.
سجدة بالم: متكملش انا هروح اوضه الاطفال.
قامت قبل اما هو ينطق بكلمه.
عند شوقي.
كف بينزل ع وش سمية: بقا بتقعدي قدم اخويا بالقرف دا شايفه مراته محترمه ازاييي.
سمية برعب و قررت تدلع عليه لانه عارفه اد ايه بيحبها: حقك عليا وبعدين يا حبيبي انا كنت مستنياك مش واجب تيجي تلاقي مراتك ع سنجة عشرة.
شوقي بحب: خلاص متزعليش انا بغير عليكي وعارف ومتاكد انه اخويا عمره م هيبصلك.
حضنته بقرف في نفسها : اخوك خلاص بقا حبيبي وقريب اوي هنتجوز و نهرب.
تاني يوم.
سجدة قامت علي صوت صلاة الجمعه قامت داخلت اخدت دوش و جهزت الفطار.
امجد خرج وهو بيحك عينه زي الاطفال هي بصت وضحكت عليه بص لها بحب: في قمر يصحى ع كده يعني.
سجدة لارد.
امجد راح وقعد: مش هتاكلي طيب.
سجدة لارد.
كانت لسه هتمشي شدها قعدها: يخربيتك حاسب.
امجد بضحك: معلش ياختي يلا كلي بقا.
سجدة رفعت حواجبها باستغراب من حاله و هو مسك العيش وبدء ياكلها زي الاول ضحكت وهو ابتسم.
عند سمية كانت قرقانه من قرب شوقي ليها قامت و فضلت تبص ع شقه امجد انه مخرجش لسه.
سمية بخبث فكرت في حاجه وابتسمت.
راحت خبطت و سجدة فتحت: خير.
سمية كانت هتخش ايد سجدة وقفتها: معلش يا سوسو خصوصيه بقا عموما شويه وهننزل.
قفلت في وشها الباب من قبل م تنطق توعدت سمية ليها.
بقلم ميرا ابوالخير.
سجدة داخلت وروقت شقتها وصلت فرضها.
امجد: هتروحي عند امك.
سجدة وكانت لابسه: شايف ايه.
امجد بهدؤء: تمم هوصلك وارجع.
سجدة: لا شكرا انا هعرف اروح عن اذنك.
خرجت وهو اتعصب من تصرفتها نزلت شقة حماتها لاقت شوقي و سلفتها وامها قاعدين سلمت عليهم و مش عبرت سمية.
حماتها: ايه يا بنتي فين جوزك.
سجدة بهدؤء: فوق يا ماما المهم تحبي اجبلك حاجه وانا جايه.
حماتها: لا يا حبيبتي سلامتك.
شوقي بضحك: هاتي لب وسوداني ياختي.
سجدة ابتسمت وعينها في الارض.
سمية بتتريقه: مالك يا حبيبتي وشك اصفر ليه.
سجدة بهدؤء: شويه تعب عن اذنكم.
سمية بشك بصت لها.
نزلت سجدة لاقت امجد مستنيها بالعربية نفخت بغضب: اتنيلي اركبي.
سجدة باقتضاب: تمم.
بتشوف تليفونها لاقت نسيته: دقيقة هطلع اجيب تليفوني.
امجد: خاليكي انا هطلع.
طلع وجاب الفون ونزل.
في الطريق سجدة كانت ساكته.
امجد بحب: الجميل ماله.
سجدة باستغراب من حاله: مفيش.
امجد بهدؤء: تحبي اجبلك ايس كريم او حاجه.
سجدة بصت له ولارد.
وصل بيت اهلها ورحبوا بيهم.
ابو سجدة: خاليك يابني شويه.
امجد: حاضر يابا.
ابتسمت سجدة انه فضل معها و قضوا اليوم بسعادة.
سمية كانت ع اخرها كانت مستنيه امجد ومتعودة انه بيرجع ليه مجاش.
خلصوا السهرة ورجعوا سجدة نزلت من العربية: استني.
سجدة بلا مبالاة: ها.
امجد بهدؤء: انتي ليه بتعملي كده.
سجدة بالم ودموعها نزلت: لو لاقتني في حضـ. ـن اخوك ابقا ارد عليك.
طلعت بسرعه وهنا احساس الغضب سيطر عليه وضرب العربيه بايده بغضب.
سجدة طلعت لاقت سميه كانت وقفه في المنور جنبه كده و بتتكلم في فونها بخوف.
سمية بغضب: السـ. ـحر بتاعك بايظ يا شيخ الغبـ. ـرةةةة.
الشيخ **********.
سمية بغضب: هدفعلك يلي انت عايزو وتعمل سحـ. ـر تاني يطلقها و يسقط يلي في بطنها الهانم طلعت حامل ومخبيه .
سجدة شهقت من الصدمة: سحـ. ـر عاملة لجوزي سـحـ. ـر عشان يحبك و يطلقني يا نهار اسود لو حصل بينهم حاجه يبقا اكبر حر*ام لا لا.
سمية .........


تعليقات