القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فجر الليل كاملة ( جميع الفصول ) بقلم جانا مبروك

رواية فجر الليل كاملة ( جميع الفصول ) بقلم جانا مبروك




:وه كيف ده يا ابوي يعني ايه اتجوزها انا ماني رايدها
...: انا جولت كلمه عاد ولا إياك
عايز تصغرني جدام اخوي
: لا يا بوي ما عاش ولا كان اللي يصغرك بس انا ليه اتجوز واحده وانا ما عرفهاش وكمان جاهله
....: انا جولت كلمه وما عنديش كلام تاني
: بس يا بوي
....: ما بسش يا تتجوز بنت عمك يا اما لا انت ابني ولا اعرفك
سابوا و مشي وهو متضايق واقف مش عارف يعمل ايه وقعد يفكر والاخر خد قرار وراح لوالده
الاب: يعني ايه
: يعني موافج يا ابوي انا ما اقدرش اعصى كلمتك ثم باس يد والده
الاب: ربنا يرضى عليك يا ولدى جهز نفسك يا ولدي عشان نروح الصعيد بكره
حاضر يا بوي
انا ليل المنشاوي 29 سنه طويل و قمحاوي عيوني بني فاتح و شعري بني ناعم صعيدي معي بكالوريوس هندسه عايش في القاهره انا والدي عشان شغله و شغلي بشتغل في شركه الهندسه الخاصه بيا ابويا عايز يجوزني بنت عمي انا ما شفتهاش وهي عندها 6 سنين لا وكمان مش متعلمه مش عارف انا هاعمل ايه
في الصعيد
/خوي جاي بكره عشان يطلب يد فجر خبريها عاد عشان تجهز نفسها
فجر بت يا فجر جومى يا بتي
فجر: في ايه عاد ياما ما انا خلصت كل شغل الدار عايزه ايه مني
الام: جومي يا بت عشان عايز اجول لك على حاجه مهمه
اتعدلت الفجر وقعدت على السرير
فجر: ايه يا اما جولي عاد
الام: ليل واد عمك
فجر:ماله ياما
الام: جاي بكره عشان يطلب يدك من ابوكي وبوكي جالي اجولك تجهزى نفسك
خرجت امها وهي مصدومه ومش بتتكلم وفجاه قامت فضلت تتنطط على السرير من الفرحه وبعدين نامت على ظهرها وفضلت تضحك وشردت قليلا
$فلاش باااك$
طفله تجلس على المرجيحه عندها 6 سنين ويزقها طفل في ال 12 من عمره
ليل: عارفه يا فجر انا لما اكبر هيبقى عندي فلوس كثير واجيب لك بيت كله من ذهب واتجوزك
فجر:وهتجيبلي مرجيحه زي دي
ليل:ايوه هجيبلك كل حاجه حلوه نفسك فيها
فجر:بجد يا ليل وانا هستناك لما تكبر وتجوزني ثم يضحكون
$بااااك$
ترجع فجر من شرودها وهي تبتسم وتقول وزي ما وفيت بوعدي واستنيتك ياليل انت وفيت بوعدك وجييت
تاني يوم في الصعيد
ابو فجر: والله نورت البلد كلاتها يا اخوي كيفك وكيف صحتك
ابو ليل: الحمد لله بخير يا اخوي كيفك انت وكيف البلد واحوالها
ابو فجر: بخير يا اخوي الحمد لله
ابو فجر: كيفك يا ليل وكيف صحتك يا ولدي
ابو ليل: هم يا ولدي حب على يد عمك
ليل: حاضر يا بوي كيفك يا عمي اتوحشتك ويقبل يده
ابو فجر: ربنا يرضى عنيك يا ولدي كيف شغلك في البندر مرتاح
ليل: الحمد لله يا عمي ماشيه
ابو فجر: اجعد يا اخويا اقعد يا ليل يا ولدي نورتونا وبصوت عالي حضر الوكل يا بت
ابو ليل:جبل الوكل يا اخوي انا بدي اطلب يد فجر لولدي ليل
ابو فجر: طب نسمعها من ليل
يا اخوي هو العريس
نظر والده له فتوتر ليل وقال بضيق: طبعا يا عمي انا يشرفني انى اتجوز فجر بتك
ابو فجر: وانا مش هلاجي لبتي احسن منك يا ولدي انت اولى بيها
ويلا بقى عشان ناكل لجمه
اكل وبعدها قعدوا في الصاله
ابو فجر:بت يافجر
فجر:نعم يا ابوي
ابوفجر: هاتي الشاي وتعالي
تدخل فجر بالشاي وهي راسها في الارض خجلا
ابو فجر: حط الشاي يا فجر وسلمي على عمك وواد عمك
فجر: كيفك يا عمى وكيف صحتك وتقبل يده
ابو ليل: ربنا يرضى عنك يا بنتي ايه مش هتسلمي على ليل
تكلمت وما زالت عينها في الارض: كيفك يا ليل
ليل وهو لم ينظر لها: الحمد لله يا بت عمي كيفك انتي
فجر: الحمدلله بخير
ابو ليل: فجر يا بتي اني جاي اطلب يدك لليل ولدي ايه رايك
احمرت وجنتيها بشده وخرجت مسرعه
ابو فجر بضحك: كده كسفتها يا اخوي
ابو ليل: ههههههه السكوت علامه الرضا
ابو فجر: علي بركة الله
ابو ليل: خلاص احنا نكتب الكتاب والفرح الخميس الجاي
انصدم ليل من كلام ابوه ولكنه لم يتكلم
ابو فجر: مش بدري شويه يا اخوي
ابو ليل: لا مش بدري ولا حاجه هو جاهز وهي كمان يبقى ليه العطله
ابو فجر: كيف ما تريد يا اخويا ما اقدرش ارد لك كلمه
ابو ليل: يبجى نجرا الفاتحه
قرا ابو ليل وابو فجر وليل
الفاتحه
ابو فجر: زرغتي يا بت
امتلأ البيت بالزراغيت والفرحه
فرحت فجر جدا وجهزت كل شيء لزواجها واستعدادها للسفر معه الى القاهره وتمنت ان ياتي الخميس بسرعه
جاء الخميس بسرعه وعملوا فرح كبير بالبلد ولكن الستات بمكان والرجاله بمكان وبعد كثير من الاغاني والرقص والمباركات طلع العرسان الى جناحهم في بيت ابو فجر اخذ ليل فجر وهي مغطيه وشها بطرحه الفرح واول ما طلعوا
ليل بسخريه: ادخلي برجلك اليمين يا.... يا عروسه
دخلت فجر الى الجناح وهي في غايه الخجل وكان عباره عن اوضه نوم اوضه صالون ومطبخ وحمام و اول ما دخلت و قبل ان تنطق
ليل: بصي بجى الجوازه دي غصب عني انا مجبور اتجوزك عشان خاطر بوي انا ما عنديش استعداد اتجوز واحده مش متعلمه وكمان صعيديه انا راجل ليا مكانتي
فجر وهي مازالت تنظر الى الارض بدموع فهو قد كسر قلبها وفرحتها التي تنتظرها منذ زمن
الفجر بصوت متحشرج وهي تكتم بكائها: وبعدين
ليل: هنتجوز ست شهور وبعدها هنطلق وفي الفتره دي انا هبقى في مكان وانتى في مكان تمام انا هنام هنا وانت ادخلي نامي في الاوضه اللي جوه
فجر:ومين جالك انى هوافج على اكده
ليل بااستغراب: يعنى أيه
فجر: يعني انا هخرج دلوجت واجول لابوي على كل حاجه و مش هعيش معك ولا ساعه
ليل ببرود: ولما اهل البلد يشوفوك طالعه ليله فرحك هيجولوا عليك ايه
فجر بعصبيه وهي مازالت نغطيه وجهه بشال الفرح: يجولوا اللي يجولوه انا ما يهمنيش حد
ليل ببرود: وهيجولوا على ابوك ايه في البلد لما بنته تروح ليله فرحها وانت عارفه ابوك مش هيتحمل.
فجر: يعنى ايه
ليل بحده: يعني اللي انا جولت عليه يتنفذ يلا خشي نامي
دخلت فجر الاوضه اغلقت الباب وسمحت لدموعها بالانهمار وبعد كثير من الوقت قامت فجر وغيرت ملابسها وتوضات وصلت وظلت تبكي وهي ساجده حتى غلبها النوم وهي على نفس وضعها
اما عند ليل خلع جاكيت البدله وتمدد على الكنبه وظل يفكر فيما فعله و ضميره يؤنبه بشده على ماقاله لتلك الفتاه فهي في الاخير لا ذنب لها وظل في صراع بين عقله وضميره حتى نفض تلك الافكار عن راسه وغفي في نوم عميق
تاني يوم صحي ليل على صوت خبط على باب الشقه صحي وبعدين في لحظه تذكر ان نائم في الصاله قام بسرعه لم حاجته وخبط على باب اوضه فجر قعد يخبط كثير لحد ما ردت فجر قامت لقت نفسها نائمه على الارض تذكرت ما حدث وسمعت صوت خبط على الباب
ليل: ايه ده ما تصحي عاد كل ده نون لو ميت كان صحي
فجر: عايز ايه
ليل: اهلنا جم افتحى ادخل حاجتي
فجر:ادخل
دخل ليل و كانت فاجر دخلت الحمام لبس بجامه وطلع فتح الباب لقى ابوه وعمه ام فجر دخلوا وقعدوا
ام فجر: امال فين فجر يا ولدي
ليل بتوتر: بتغير وجاي يا امراه عمي
ابو ليل بهمس: شرفتنا ولا ايه
ليل بتوتر: هاجيبلكم حاجه تشربوها
وقام وقف وفي هذه اللحظه فتحت فجر باب غرفتها وقف ليل مصدوم عندما راى.......
يتبع ......



تعليقات