1 : البارت
في بيت من المستوى الراقي الحديقه مليئه بالازهار واشجار ومنظر تخطف به العيون
ولكن من داخل هذا البيت مكان شديده الظلام وتحديدا في هذه الغرفه المعزوله عن البيت يجلس فيها شاب عمره حوالي عن الثلاثون عام شاب شديده الوسامه ولكن القدر كان ظالم في حقه
دخلت عليها الخدامه بخوف شديد...: ا. ن. ا. انا ا. سفه يا رعد بيه بس لا.. زم تا.. خد الدواه بتاع حضر.. تك
رعد بهدوء يسبق العاصفه: انا مش قلت ميت مره ما فيش دخول الاوضه بتاعتي تاااااااني انتي ما بتفهميييييييييش
الخدامه برعب: ان.. ا اسفه يا بيه بس هد.. ى ها.. نم هي قالت اطلع لحضر.. تك الدواه
رعد بغضب: امشي من ووووشي ااااانا مش مجنوووووون انااااا مش هاخد زفت ده..... اغمى عليه من التعب
نزلت الخدامه تحت لهدى: هدي هانم يا هدي هانم
هدي بقلق: مالك يا صفاء
صفاء الخدامه: رعد بيه رعد بيه
هدي بخوف: ماله رعد
صفاء بخوف: اغمي عليه تانى يا هانم عشان مرداش ياخد الدواه
هدي بصدمه: ايييييه طيب اتصلي علي الدكتور
صفاء الخدامه: ماشي يا هانم
__________________________________________
في مكان تاني فى بيت متوسط الحال......؟
انتي يا زفته قومي اتاخرتي على المستشفى
كيان بنعاس: اممم سبيني انام يا ماما خمسه بس
مامت كيان: يلا يا بت قومي يا بت يلا تاخرت
كيان بملل: الساعه كام دلوقتي
مامت كيان: 9/30 انا بقالي نص ساعه بصحي فيكي وانتي بتاكلي رز مع الملايكه
كيان بصدمه: اييه حرام عليكي يا ماما انا اتاخرت قوي عدي عدى من وشي عشان الحق اجهز نفسي
مامت كيان بضحك: احسن عشان انا من الصبح وانا باصحى فيكي وانتي عامله زي المي"تين
كيان بتبصلها بنظره ناريه: عارفه لو انا مش متاخره كنت عملت فيكي ايه
مامت كيان قلعت: الشبشب هتعملي ايه يعني مش فاهمه
كيان بخوف:ههه لا ولا حاجه يا ست الكل انا هاخش اخد شاور
مامت كيان: ماشي ياقلبي
بعد شويه صغيرين مش كتار طلعت كيان ما الحمام واقف قدام المرايه بتسرح شعرها الجميل الذي يصل طوله الي قدميها
كيان بغضب: اوووف انا زهقت منك قوي انا شكلي هاقصك
____________________________________________
بعد وقت في مستشفى.......؟
في غرفه كيان كانت تجلس على الكرسي بملل وتلعب الاوراق التي امامها لعبه( اكس او) وتغني وتقول
كيان بتغني:ب. فتحه با ، ب. كسره بي ، ر. ضمه روحي
ب فتحه با بحبك ب كسره بي بشده
ر. ضمخ روحي روحي جنبك
بس أنا ساكته و مستنيه لما تقرب مني شويه
عايزاك تكبر ما بتكبرشي عايزاك تعقل ما بتعقلشي
وساعتها هأرد وأجاوبك وبكل شجاعه هأقابلك
وبكل صراحه هأقولك:
ب. فتحه با ، ب. كسره بي ، ر. ضمه روحي
ب فتحه با بحبك ب كسره بي بشدة
ر. ضمخ روحي روحي جنبك
أنا حاسه بحبك مش ناكره يمكن من قبل إنت ما تدرا
لكن شايفاك بتبص وراك و بتنسا إن إحنا ولاد بكرا
بتحكي لي عن الجنه ومش عارف طريقها فين
و بتعشــــــمني بالحنه و مش عارف تجيبها منين
عايزاك لما تقول لي بأحبك تبقا الكلمه طريق مرسوم
تتهجاها صبر وعشره علشان دي مــــش عشره يوم
شوف روحي بتقولها ازاي : ب فتحه با بحبك
شوف قلبي بيتهجا ازاي : ب كسره بي. بشده
ب فتحه با بحبك . ب كسره بي بشده
ر. ضمه روحي، روحي جنبك
أنا حاسه حواجز في طريقنا كل ما بنقرب تبعدنا
أنا عايزه هواك أبنيه وياك بالحب اللي يعمر بيتنا
أنا مش عايزه يوم أندم علا حبك ولا إنت كمان
عذاب النار سنين أرحم من الجنه مع الحرمان
عايزاك لما تقول لي بأحبك تبقا الكلمة طريق مرسوم
تتهجاها صبر وعشره علشان دي مــــش عشرة يوم
شوف روحي بتقولها ازاي : ب فتحه با بحبك
شوف قلبي بيتهجا ازاي : ب كسره بي. بشده
ب فتحه با بحبك . ب كسره بي بشده
ر. ضمه روحي، روحي جنبك
ياتي صوت من الباب: لا بجد جميل انتي سايبه شغلك يا ابله و قاعده بتلعبي وتغني
كيان بخوف وجايت تقوم من على الكرسي وقعت على الارض: احم حضره المدير انا والله اسفه بس ما فيش شغل انا قاعده زهقانه
المدير بغضب: طيب حضرتك هتروح العنوان ده لمريض نفسي ومن النهارده انتى الدكتوره بتاعته ولو سمعت سمعت بس انك عملت نصيبه زي كل مره صدقيني ياكيان هنسى ان ابوك الله يرحمه كان صاحبي وهارفضك من المستشفى خالص
كيان بابتسامة غبيه: والله انا مش عارفه انت عرفت بابا منين
المدير بندم: كان يوم اسود بعدنا عنك
كيان بضحك: يا عم فكك انت واخد منها ايه غير المو"ت
المدير بغضب: كيااااااان امشي من وشي دلوقتي
كيان بملل : اووف ماشي ماشي
___________________________________________
قدام بيت رعد كيان متنحه من جمال البيت
كيان: واووو اييييه البيت ده كله
الحارس البوابه: انتي عاوزه مين
كيان بخوف من شكله: احم ده بيت عيله الجارحي
الحارس: اه مين حضرتك
كيان بغرور: انا الدكتوره كيان دكتوره نفسه ممكن اشوف هدى هانم لوسمحت
الحارس بحترام: اكيد
دخلت جوا البيت: لا كده كتيير على قلبي الصغير لالا قلبي الصغير لا يتحمل هذا الجمال
هدى هانم بحترم: اهلا يا دكتور
كيان بحترم: هلا يا هدى هانم انا الدكتوره كيان
هدى بابتسامة: اسمك جميل جداً
كيان: شكرا لحضرتك
كيان ببرود: ممكن اشوف المريض لو سمحت
هدى بخوف: انا اسفه بس هو عصبي شويه فخلي بالك من نفسك انا ابني اسمه رعد هو عنده حاله نفسيه من حوالي خمس سنين
كيان ببرود اعصاب: ماشي ولايهمك بس ممكن سؤال
هدى: تفضلي
كيان: هو حضرتك عندك كم سنه
هدى باستغراب: 42 ليه
كيان بصدمه: بتهزري ده انا فكرت ان انتي عندك 27 سنه انتي شكلك صغيره قوي
هدى بضحك: ههه ميرسي ياروحي اناحبيتك بجد
كيان: وانا والله
______________________________________
في غرفه رعد كان يجلس على السرير ويدوم قدميه الا صدره
الباب يترك... تك تك تك
رعد بغضب: انا قووووولت ميت مره انا مش مجنوووووون
دخلت كيان ببرود: ومين قالك انك مجنونه
رعد فضل يبص علي كيان ثم قال بسرحان: انتي مين
كيان هى كمان بسرحان من جمال رعد: هاا
رعد: انتي مين
كيان: مش عارفه والله
رعد: طيب اسمك ايه
كيان هي بتبص في عيون رعد: مش عارفه هو انت عارف
رعد بسرحان: لا مش عارفه والله
كيان بتفوق: اه اه انا الدكتوره كيان دكتوره نفسيه
رعد بغضب جحيمى: ايييييه دكتوره نفسيه انا رعد الجارحي انا مش مجنوووووون اطلعي برررررره
قلب من الحجر
بقلمي: زهراءالسعيد
الثاني من هنا