القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حياة بالاكراه كاملة بقلم مرام اشرف عيسي

رواية حياة بالاكراه كاملة بقلم مرام اشرف عيسي 




-انا حامل
-‏"بصدمه".. ايه قولتلي ايه
-‏"بابتسامه".. انا حامل
-‏اللي هو ازاي يعني انتِ اتجننتي
-‏اتجننت علشان حامل يا انس
-‏ايوة لما يبقى عندك 3ولاد و 2في كليه و التاني في ثانوي تبقى اتجننتي
-‏" بدموع"انا كُنت فاكرك هتفرح
-‏افرح ايه انتِ هبله انتِ عارفه انتِ عندك كام سنه و عيالك اللي بقوا قد الشحط
-‏انس ايه اللي انتَ بتقوله دَ
-‏بقول الصح اللي بطنك دَ هينزل سامعه
-‏"بعياط " لاا مش هيحصل سامع لا إبني مش هنزله علشان كلامك الغبي دَ
-‏لو محصلش يبقى انتِ طالق
"سبني ومشي انا مكنتش فاكره ان هيحصل كدَ انا قولت انه هيفرح وانه هيقف جنبي بس حصل العكس ازاي جاله قلب يقولي كدَ بعد السنين دِ كلها فوقت من تفكير علىّ دخول نوح و ياسين "
-حبيبتي عامله ايه "باس ايدها و راسها"
-‏الحمدلله يا عيوني انتم عاملين ايه
-‏انا جعاان عارفه يعني ايه يعني بموت
-‏بعد الشر عليك متقولش كدَ حاضر من عنيا قوموا انتم غيروا هدومكم وانا هجاهز الاكل علي ما يونس يجي
"كل واحد داخل الاوضه و انا جهزت السفره و قاعدنا و هما لحظوا اننا مش بنتكلم "
-مالكم متخانقين ليه
-‏امك عندك اهي اسئلها
-‏في ايه يا امي بابا زعلك في حاجه قولي متخافيش "انس بصله" بتبص ليا كدَ ليه حضرتك عارف كويس ان مبحبش حد يجي جنبها او يزعلها حتي لو حضرتك
-‏"بسخرية".. وايه لازمه حضرتك بقى
-‏خلاص بقى يا نوح اهدى في ايه يا ماما
-‏انا انا حامل
-‏لولولولولي الف ينهار بيض يا ولاد مبارك يا حبيبتي مبارك
-‏بس يا يونس
-‏فرحان يا واد بقى عندنا نونه جديده
-‏دَ منظر واحد في 3ثانوي
-‏بس يا حلو منك ليه"نوح قام و باس ايدها" مُبارك يا حبيبتي بس زعلانه ليه مش فرحانه و ليه الدموع دِ
-‏"مرام بصت في الارض"
-‏لا مش تبصِ في الأرض بصِ ليا يا جميل قوليلي زعلانه ليه
-‏"وهي بتتشحطف زي الاطفال".. أنس قالي اني لازم انزله و لو محصلش هيطلقني
-‏اييه
-‏ازاي يا بابا دَ
-‏"نوح بص لانس بصدمه وبعدها بص لمرام".. لا يا حبيبتي مش هيحصل واهدي كدَ
-‏علي اساس انك الكبير هنا و انتَ اللي هتقرار
-‏"بهدوء".. ايوة انا اللي هقرار علشان حضرتك بتعمل حاجه غلط وانا مش مستعد اعرض ماما لاي خطر تمام
-‏وانا قولت كلمتي و اما نشوف كلامي هيتسمع ولا لا
-‏وانا كمان قولت كلامي و الكلام خلص
-‏"يونس بخوف".. نوح خلاص علشان ماما
-‏"نوح مسك ايد مرام".. قومي يا ماما استريحي انتِ علشان البيبي
-‏نوح
-‏روح نوح اسمعي الكلام يلا وتعالي معايا هتباتي معايا انهاردة يلا
-‏"وهي بتبص لانس بخوف".. بصِ ليا يا عيوني يلا
-‏ح حاضر
-‏يحضرلك الخير والسعادة
-استنوا انا ويونس هنجي معاكم
"كلهم دخلوا اوضه نوح معاه انس"
-ماما متزعليش احنا فرحانين
-‏"حطط ايدها علي وش ياسين".. انا فرحانه بوجودكم حوليا يا نن عيوني ربنا يحفظكم ليا يارب
-‏فرفشي كدَ يا مرمر
-‏ما تلم نفسك دِ امك
-‏لا مرمر
-‏بس منك لي انتم مش صغيرين علي خناقكم دَ "وبص لمرام" عايزك تستريحي خالص تمام ومتشليش هم ايه حاجه تمام
-‏"ابتسمت ".. تمام يا عيوني بس خلي اخواتك يقوموا يرتحوا في اوضهم هتلاقيهم تعابنين
-‏لا احنا هنبات هنا صح يا ياسين
-‏ايوة يا يونس مش هنسيبك أبداً
-‏يا حبيبي مفيش غير سرير واحد قاموا انتم وانا هنام في اوضه الضيوف
-‏نعم نعم ياختي مخلفه سوسن علشان تنامي في اوضه الضيوف لا طبعاً نامي علي السرير واحنا هنفرش علي الأرض و نام اهو منها نرجع ايام زمان
-‏ضهركم يا ولاد وانتم تعبانين من الكليات و الدروس
-‏محدش اشتكَ ماشي و يلا نامي وملكيش دعوه بينا
-‏بس
-‏مبسش يا ماما كلام يونس و ياسين صح و يلا نامي بقى
-‏حاضر يا نوح
" كل واحد قرب منها و باس ايدها و راسها وبعدها فرشوا علي الارض ملايه و ناموا "
-"بهمس".. يونس حبيبي "بطبطب عليه" يونس حبيبي يلا اصحى عليك درس وصحابك تحت
-‏حاضر يا ماما
-‏قوم يلا علىّ مجهز الاكل بسرعه
-‏حاضر واللَّهّ
"يونس قام وجهز نفسه"
-يا صباح القمر و السكر و حلويات الدنيا كلهم علي عيونك يا جميل "وباس ايدها"
-‏صباح الخير يا كل خير يا حبيبي
-‏يلا انا رايح الدرس عايزة حاجة
-‏لا يا عيوني بس اتفضل السندوتش دَ اتسلي في على ما تنزل
-‏حاضر يلا في حفظ الله
-‏في امان الله
"يونس مشي و بعدها ياسين صحي"
-يا صباح النور يا قمر "وباس ايدها"
-‏صباح الخير يا حبيبي يلا قوم اتوضى و صلي علي ما جهز الاكل بس فين نوح
-‏حاضر بس اقعدي انتِ وانا هعمل الاكل ونوح نايم
-‏خلاص هروح اصحي ولا يا حبيبي هكمل انا ماشي
-‏ماما
-‏ياسين
-‏مااماا
-‏ياااسين
-‏ماااااماااااا
-‏خلاص هقعد
-‏شطورة يا بطه
"ياسين داخل يتوضى و مرام دخلت لنوح تصحى"
-نوح يا نن عيوني اصحى نوح "وبتشيل الغطا من علي وشه"
نو "بصدمه" دم دم نوح نوح حبيبي اصحى نوح ياااسين يااسين الحقني يااااسين

تعليقات