القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل الرابع 4 بقلم دعاء احمد

رواية جبروت عائلة العاصي الفصل الرابع 4 بقلم دعاء احمد



بارت٤
حور بدأت تفوق وهي مش فاكره حاجه لكن دماغها وجسم"ها بيوجعوها قامت وبتفتح عنيها استغربت المكان لكن الصدمه كانت حليفتها لما لقيت نفسها عا"ريه وهدومها كلها على الأرض مكنش في غيرها في الاوضه بصت للسرير وفجاءه صر"خت بكل قوتها بهست"ريه ولكن ما ادركته انه فقدت اعز ما تملك لا بل كل ما تملك ولكن كيف؟؟؟
قامت بسرعه اخدت هدومها ولابست وخرجت وهي بتعيط مش فاكره حاجه وشها بقى احمر تمام وعيونها
وصلت للسكن الجامعي وهي منهاره
شروق صاحبتها....كنتي فين يا حور وازاي تباتي برا. انا حذرتك من اللي اسمها نواره دي انتي كويسه اتكلمي
حور بعياط وانهيار. انا اتد"مرت يا شروق روحت في داهيه اكيد ابوي هيق"تلني
شروق بخوف. هي نواره اخدت فين؟ اتكلمي عملت فيك ايه؟
حور. مش فاكره حاجه مش فاكره بس خالص انا اتد"مرت
شروق. يا سنتك الز"فت اوعي تقولي ام اللي بفكر فيه حصل
حور بدوخه. حصل حصل
شروق وهي بتل"طم. يلهوي يلهوي يلهوي هتعملي ايه دلوقتي ابوكي لو عرف هيق"تلك يا حور
حور وهي بتفقد الوعي. مش
عا رفه
شروق. حور حور
بدأت تساعدها تفوق لأنها اصلا في كليه الطب لكن جاء ذلك الجبروت وأنهى حياتها
عند دياب
معتز. طمني انبسط
دياب. عايزك تعرفي كل حاجه عن البنت دي
معتز. ايه دا انت مهتم ولا انا اللي بيتهيالي
دياب ببرود ووقا"حه. عجبتني عايزك تعرفلي كل حاجه عنها والاماكن اللي بتسهر فيها. واذا كانت هتطلع في سهره تاني ولا لاء مش عايز حد يقربلها غيري
معتز. اعتبره حصل
(احيانا دروس الحياه تكون قا"سيه وتلك ليس مجرد روايه ما تروه الان واقع شخص عديم الإنسانيه يأتي بكل برود وينت"هك اعراض الناس دون خوف لنري عقا"ب الله)
في قصر الرشيدي
رحمه قعدت في الجنينه ساكته جالها اتصال
رحمه. معقول انت يا واطي الو
عمر.وحشتني اوي يا دوك
رحمه. اه عشان كدا مسالتش عني المهم عامل ايه اختفيت فجاه
عمر بحزن. هي كمان اختفت يا رحمه
رحمه. كان لازم تدور عليها مدام بتحبها وبعد اللي حصل بينكم كان لازم تلقيها يمكن انت مكنتش في وعيك ولا هي في وعيها بس كان لازم تدور عليها
وتوصلها وتتجوزها وتصلح الهباب اللي انت عملته فات سنه ولو فات الف سنه كام لازم تدور عليها
عمر. ياريتني ما دورت عليها
رحمه. ليه
عمر. مش مهم المهم انتي عامله ايه. وحشتني اوي
رحمه. نفسي ارجع شغل المستشفي اوي يا عمر. الأطفال وحشوني وحياتي كدكتوره وحشتني. انت راجع من سيناء امتى؟
عمرو. الاسبوع الجاي المهم انتي بتعملي ايه اليومين دول
رحمه. ولا حاجه. داخله مغامره جديده
عمر. انا نفسي تبعدي عن المغامرات. غامرتي قبل كدا وطلعت بسامح الكل"ب اللي د"مر مستقبلك
رحمه. منه لله. متخافش عليا انا خالص قررت اني أقف أدام اي حد يحاول يك"سرني
عمر. لازم اقفل دلوقتي هكلمك تاني
رحمه. في حفظ الله يا حبيبي
عاصي بحده. بتكلمي مين
رحمه بلامباله. وانت مالك
عاصي. انطقي بتكلمي مين بدل ما اتعصب عليكي وفي الاخر انتي اللي هتندمي
رحمه. بكلم اخويا عند مشكلة
عاصي. انتي مش قالتي انك وحيده. اخوكي منين بقي
رحمه بتافف. اخويا في الرضاعه ياكشي نخلص
عاصي بهدو. تقدري ترجعي شغلك في المستشفي من بكرا لو تحبي
رحمه بسعاده. انت بتتكلم جد
عاصي. اومال بهزر
رحمه قربت منه ومسكت ايديه. بجد شكرا شكرا هرجع المستشفى هههههه اخيرا اااااههه
عاصي باستغراب. لدرجه دي فارقه معاكي
رحمه. طبعا فارقه معايا دي أجمل حاجه حصلتلي من فتره طويله بجد شكرا يا استاذ عاصي بس انت عملت ايه
عاصي. واضح انك متعرفيش عيله الرشيدي
رحمه. ااااممممم فعلا المهم ارد كرامتي شكرا انت مين؟
عاصي باستغراب. اصدك ايه
رحمه. اقولك الصراحه حاسه ان العيله دي بميه وش. مقررين انكم تظهروا للناس دايما بأحسن صوره لكن الحقيقه في خراب جواكم. جو قلوبكم. حاسه ان كل واحد شايل جبل وساكت لكنه بيتصرف عكس ماهو عايز يعني مثالا برود شديد من برا لكن جوا في نا"ر كل واحد عايز يصر"خ
عاصي باندماج. وانتي ايش عرفك انتي قبلتي قاسم ودياب
رحمه. لا بس واضح انهم نسخه مصغره منك ومن ثريا هانم
عاصي بوجع. وايه الحل من وجه نظرك
رحمه ببساطه. الا بذكر الله تطمئن القلوب
القرآن حل كل مشاكلنا بس احنا ك بشر دايما بنقرر نبعد عن راحتنا من غير ما ناخد بالنا تحب احكيلك قصه حلوه اوي
عاصي ولأول مره يرتاح لشخص. احكي
رحمه. كان يا ماكان ما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام
عاصي بهدوء داخلي غريب . عليه افضل الصلاة والسلام
رحمه بابتسامة جميله. اقعد وانا احكيلك
عاصي كان في مغناطيس شده انه يسمع البنت دي وبلا ارداه بيسمعها كأنها طوق نجاه
رحمه بابتسامه جميله ونسيت انها هنا لمهمه معينه ومرتاحه. في سالف العصر والاون تبدأ قصه سيدنا يونس عليه السلام
سيدنا يونس كان مأمور بأنه يدعو الناس لعباده الله لكنه مع الوقت ياس من الناس ومن انهم يومنوا بالله كانوا دايما بيعرضوا عنه ورفضوا دعوته فلما سيدنا يونس حس منهم الك"فر حذرهم من العذاب وسخط ربنا عليهم بعد مرور تلات ايام لو ماامنوش بالله فخرج غاضبا منهم لكن واضح من النصوص الوارده في القرآن الكريم انه خرج بدون أمر الله والدليل على ذلك
قال تعالي
(إذ أبق الي الفلك المَشْحونِ) وكان على سيدنا يونس انه يسلم أمره لله. فليس لنبي ان يترك بلده وقريته دون اذن من الله تعالى. لذك نهى الله تعالى رسوله صلى الله عليه وسلم ان يكون كصاحب الحوت في حِدّة وقله صبره
قال تعالي
(فاصبر لحكم ربك ولاتكن كصاحب الحوت)
ولما قوم يونس راؤ علامات العذاب وايقنوا نزوله عليهم تابوا الي الله، ويتوسلون اليه، ويتضرعون له، فكشف الله بحوله ورحمته العذ"اب عنهم فقال تعالي
(فلولا كانت قرية آمنت فنفعها إيمانه الا قوم يونس لما آمنوا كشفنا عنهم عذاب الخزي في الحياه الدنيا ومتعناهم الي حين)
دا حال قوم سيدنا يونس لكن فين يونس في الوقت دا؟
عاصي. في بطن الحوت
رحمه. عندك حق
لما خرج سيدنا يونس من نينوى اقبل على قوم فركب معهم في السفينه. لما وصلت بيهم لعرض البحر. تمايلت السفينه واهتزت فلم يجدوا سبيلا للخلاص الا ان يلقوا باحدهم في البحر؛ تخفيفا لحمل السفينه
فاقترعوا على من يلُقي بنفسه في البحر. فخرج سهم يونس عليه السلام فالتمسوا له الخير والصلاح ولم يحبذوا ان ير"موا به في البحر فقرروا القرعه تلات مررت لكن سهم الله نفذ فلا مفر منه يا أحبائي كان امر الله أن يكون يونس هو المختار
فلم يجد سيدنا يونس عليه السلام الا ان يلقى بنفسه في البحر وظن ان الله تعالى سينجيه وبالفعل فقد اقبل اليه الحوت الذي أرسله الله له. فلتقمه
لما صار سيدنا يونس في بطن الحوت ظن انه ما"ت لكنه حرك يديه وساقيه فتحرك، فسجد لله تعالى. شاكر داعيا بأن يحفظه فلم تك"سر له يد او قدم وبقي في الحوت ثلاث ايام وبقي دون أن يصيبه مكروه. كان بيسمع أصوات غريبه لم يفهم منها شي فاوحي الله تعالى اليه انها تسبيح مخلوقات البحر
فاقبل هو ايد يسبح الله قائلا
(لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
ثم بعد ذلك امر الله تعالى الحوت بأن يقذف بسيدنا يونس
فقذف به على اليابسه فانبتت عليه شجره يقتين يستظل بها وياكل من ثمرها حتى نجا
عاد يونس الي نينوى بعد ذلك حيث قومه فوجدهم مؤمنين موحدين بالله تعالي
وهم على حال من الصلاح
فقالي تعالي
(وارسلناه الي مائه الف أو يزيدون*فامنوا فمتعناهم الي حين)
رحمه بتنهيده طويله. بلاش الاستعجال يا عاصي انا معرفش بقولك كدا ليه لكني عايزه اساعدك
عاصي باستغراب. انا رايح الشركه
رحمه. عاصي اخر حاجة عايزه
عاصي باستغراب البنت دي. ايه
رحمه. ملك المو"ت ينظر لك ٣٦٠ نظره في اليوم وهو ينتظر امر الله ليق"بض روحك بلاش عشان خاطري تخلي اخر نظره وانت على معص"يه
عاصي مردش ومشى وهي اتنهدت براحه
...............
جو الثريا
ثريا هانم. قاسم انت وناهي هتروحوا البلد تقضوا وقت لطيف وتصالحها
قاسم بتافف. ثريا هانم انا قالت لحضرتك اني مش هرجع لناهي
ملاك بابتسامه جميله. القهوه يا ثريا هانم
ثريا. حطيها واخرجي
ملاك حطيتها وخرجت وهي متجاهله النظر له أو بمعنى أصح خايفه حتى تبص له بقى شبح بالنسبة ليها
قاسم. انا مواقف بس بشرط
ثريا بسعاده. موافقه
قاسم. ملاك هتيجي معانا تنضف البيت وتساعدنا هناَك
ثريا هانم بعصبيه. قاسم طلع البت دي من دماغك بدل انت عارف اني ممكن اذيها
قاسم بغضب. حاولي بس تقربي منها وصدقيني هتخسري كتير يا هانم وكلامي هيتنفذ وملاك هتبقى معايا
ثريا بغضب وصل قمته. بتكرر نفس غلطه عثمان الرشيدي وانت عارف نهايته كانت ايه.
قاسم ببرود. ايه هتق"تلني زي ما قت"لتيه. ايوه يا هانم انا عارف انك السبب في مو"ت عثمان الرشيدي وانتي كمان السبب في مو"ت اياد الطفل اللي معداش عمره شهور
قت"لتي عثمان باشا عشان حب بنت فقيره وسابك انتي.
وقت"لتي إياد اللي عنده شهوره ولابستيها للبنت اللي اسمها رحمه عشان فضيحه رغد هانم متنكشفش وأنها عملت علا"قه مع واحد غير جوزها عاصي بيه
انا اكتر واحد عارف بلوى العيله دي. اللي في الاخر هتوصلنا كلنا للجحيم. عيله الرشيدي ملعو"نه
ههههههههه ومع ذلك انا مش خايف. اقولك حاجة انا ممكن اكرر نفس اللي عمله عثمان باشا واسيب ناهي واروح لملاك اللي ملهاش ذنب في اي حاجه غير بس انا عايز العب نفس اللعبه القديمه اللي بسببها انتي قت"لتي ابويا والبنت اللي حبها ياترى بقى لما عاصي ودياب يعرفوا انك انتي اللي قت"لتي ابونا هيعملوا ايه يا والدتي. فوقي يا ثريا هانم احنا في ٢٠٢٢ مش ايام السلاطين.
و ملاك هتيجي معايا البلد وذا اخر كلام عندي
وسابها ومشى وهي متوتره انه عارف كل حاجه
لكن ماخفايا كان اعظم وأسرار عائله الرشيدي خزان من الذ"نوب ترى أن جاء عشق أيمحي العشق تلك الذ"نوب التي ارتكبها الأجداد ام هل سيعاقب عليها الأحفاد؟



تعليقات