اخر الروايات

رواية ست الدار الفصل الثالث 3 بقلم اميرة اسامة

رواية ست الدار الفصل الثالث 3 بقلم اميرة اسامة

 البارت الثالث..

وهبه...ندخلوا في الموضوع اللي چاين عشانه
عتمان..خير يا وهبه بيه
وهبه...خير أن شاء الله تتحدت أنت يا موسي ولا أتحدت اني
موسي...في وچود الكبير مهينفعش حد غيره يتحدت
أبتسم وهبه لموسي بفخر وكمل كلامه

بقلمي ………………أميره أسامه

وهبه....شوف يا عتمان أحنا چاين أنهارده عشان نطلب منك يد عطر بتك
بص كل من هيبه وحمدان لبعض وبص بدر لموسي بأستغراب
اما عتمان فا ابتسم بفرحه
عتمان...ده شرف كبير يا وهبه بيه أننا نناسبك بس متأخذنيش في السؤال تطلبها لمين
وهبه..نطلبها لموسي ولدي
عتمان...ده شرف لينا لما موسي بيه يناسب الهواره
موسي...تسلم يا حاچ عتمان
وهبه...يعني نجول مبروك
عتمان....اني عن نفسي موافج علي خيره الله
حمدان...لعتمان لحظه بس يا كبيرنا وكأنه يقصد يردها لموسي اكيد يعني نسب الشرفا يشرفنا ونسب موسي من اختي عطر يشرفني بس مش ناخد رأي العروسه الول يمكن ترفض
حل الصمت علي الجميع و بصوا لحمدان بدهشه خصوصا بدر وعتمان
وهيبه اللي توقع اخوه يوافق بسرعه عشان مصلحتهم
أما موسي..فكان هادي وباصصله ومبتسم ولا كأن في حاجه أتقالت لانه مطمن من موافقه عطر وكان متوقع رفض حمدان من الاساس لكن لو القصه هتخلص علي سؤال عطر فا عادي هو مطمن من ردها.
عتمان...هتجول ايه بس يا حمدان كيف يعني ناخد رأي عطر
حمدان...بأبتسامه اني ماهجولش حاچه عفشه يا ابوي ولا أيه يا موسي بيه انت متعلم وفاهم وعارف ان ده أمر طبيعي أننا نسأل العروسه مش دي بردو طريجه المتعلمين المتحضره
موسي...بأبتسامه هاديه وصوت ثابت عداك العيب يا حمدان ده چواز مش لعبه أسألها واني هستني ردك تبلغني بيه
هيبه...وه بنات ايه اللي ناخد رأيها وعلام أيه يا حمدان اللي نمشوا وراه البت تمشي كلامها علي الرچاله ولا ايه
سالم....وايه المشكله يا هيبه فالاول والاخر دي حياتها لازم يكون ليها رأي في شريك حياتها وبعدين يا هيبه الموضوع ملهوش علاقه بالتعليم اللي مضايجك علي طول ده وحوار ان البت توافج غصب عنيها علي العريس دي بجت موضه جديمه ولا ايه
بصله هيبه...بأبتسامه صفرا وحس ان سالم قاصد يضايقه بحوار التعليم
ابتسم موسي لسالم
موسي...اهو الدكتور جالك بجت موضه جديمه عموما خدوا رأي العروسه واني هستني ردكم
عتمان...ان شاء الله يا موسي بيه
وهبه...ماشي كيف ما جال موسي هنستني الرد وهنستأذن أحنا
عتمان....لاه والله ما يحصول لازمآ نتسحروا سوا
وهبه..لسه كتير علي معاد السحور يا عتمان وبعدين الچايات أكتر من الرايحات وايوه صحيح متنسوش الفطار يوم الخميس زي أنهارده هنتچمع كلنا مع اهل البلد كل سنه وانتوا طيبين
عتمان...وانت طيب يا وهبه بيه ربنا ما يجطعلك عاده
وهبه....اللهم امين
خرجوا معاهم عشان يوصلوهم
موسي...لبدر هتفضل مصدوم كتير إكده
بدر...مجولتليش ليه
موسي...مانا جولتلك اهه
بدر...لا والله؟؟ اني كنت جاعد كيف الأطرش في الزفه صاحبي چاي يطلب يد اختي واني معرفش طب كيف وميته وليه؟
موسي....كنت هجولك بس حبيت أچي أطلبها رسمي علي طول عشان دماغك متچيبش وتودي
بدر....عيب عليك يا صاحبي اني خابرك زين وعارف مين هو موسي بس بصراحه اني مستغرب
موسي...ومستغرب ليه عاد
بدر....مستغرب طلبك يا صاحبي كيف يعني تطلب يد عطر اخر حاچه أتوجعها انك تناسب الهواره واني وانت خابرين انك ماهتحبش حد فيهم غيري
موسي...عصرت علي نفسي لمونه خليها عليا
ابتسم بدر وضربه بخفه علي دراعه
ابتسم موسي بحب ياريت الهواره كلهم كيفك يا صاحبي بس خساره انت چيت غلط نسخه واحده مبتتكررش المهم انت ايه رأيك
بدر...بتسألني عن رأيي يا صاحبي ده اني طاير من الفرحه صاحبي وصاحب عمري هيناسبني
موسي....كنت خايف تضايج
بدر...واضايج ليه بس اني يمكن استغربت لكن فرحت والله
موسي...عايز أشوفك عشان اجولك علي حاچه
بدر...واني كمان عايزك يا موسي.
موسي...خلاص هستناك بكره تعدي عليا في الارض نتكلموا شويه
بدر...ان شاء الله هصلي الضهر واچي اجعد معاك
موسي...أن شاء الله
سلموا علي بعض ومشي موسي واهله.

بقلمي ………………..أميره أسامه

عتمان....بص لحمدان ايه اللي هببته ده يا حمدان أزاي تعترض وتجول لما ناخد رأي عطر من ميته والبنته بيتاخد رأيهم
هيبه...صوح يا حمدان اني جولت انك هتطير من الفرحه ان موسي وابوه هيچو علي حچرنا خلاص بس فهمت انك عايز تلاعبه
حمدان...بغضب لاه مهالعبوش يا هيبه بس مكانش ينفع نوافج من الاساس و أعملوا حسابكم مفيش چواز
عتمان...كيف يعني مفيش چواز اتچننت اياك ولا ايه انت ناسي ان موصلحتنا مع موسي
بدر....وموسي ايه يعيبه يا حمدان بيه عشان متوافجش عليه
بصله حمدان بغضب وقرب من وشه.
أنت بالخصوص معايزش اسمع صوتك عايز تعرف موسي يعيبه ايه يا سيد الرچاله عايز تعرف صاحبك مرفوض ليه اني هجولك
سحب حمدان الجلباب بتاعه بغضب وراح بأتجاه القصر بكل غضب وهو بينادي بعلو صوته.اللي زلزل القصر كله
حمدان....عطرررررررر😡
يا عطررررررر.
دخلوا كلهم وراه بسرعه
وجت والدته علي صوته هي وسهير
بخيته...ايه يا ولدي بتزعيج ليه إكده
حمدان...ياعطررررررر😡
سمعت عطر صوت حمدان اتفزعت من صوته
عطر..ده حمدان اخويا
هنيه...خير يارب صوته عالي ليه إكده
هاچر...تعالوا ننزل نشوف
عطر...استر يارب
نزلت عطر هي وهاجر وهنيه
هيبه...فهمنا بس في ايه عاد يا حمدان مالك شايط ليه
حمدان.. وهو شايف عطر بتنزل علي السلالم اهي چات اللي هتفهمنا كلنا
عتمان...ياولدي في ايه
نزلت عطر وقفت ادام حمدان بأبتسامه لكن من جواها حاسه بخوف من نظره الشر وصوته العالي.
عطر....خير يا خوي
وفجأه نزل علي وشها قلم من شدته وقعت عطر بين دراعات هنيه وهاجر اللي واقفين وراها عالسلم وصوت القلم رج القصر كله.
صرخت عطر وجري عليه بدر وعتمان
عتمان....انت أتچنيت ياحمدان
بدر....بتمد يدك عليها ليه يا حمدان حوصل ايه
بخيته...عملتي ايه يابت
عطر...بدموع معملتش حاچه يا اما والله اني كنت في أوضتي.
راح عليها حمدان مسكها من شعرها صرخت عطر في ايده
حمدان....جاعده في أوضتك وبتستغفلينا صوح
مسك بدر أيده عشان يبعدها عن حمدان.
بدر....سيبها ياحمدان نزل يدك من عليها
حمدان....اني جولتلك بره انك تخرس يا سيد الرچاله وتسمع من اختك المصون اللي عايز تعرفه
هيبه....عملت ايه البت دي يا حمدان.
حمدان...تعرفي موسي من ميته؟؟
عطر...بصاله ودموعها نازله تجري علي خدها ورعب الدنيا كله دابب في قلبها
حمدان...انطجيييييييي
بدر...انت اتخبلت اياك ولا ايه يعني هو عشان موسي چه وطلب يدها تبجي تعرفه
عتمان....انت أتچنيت ياحمدان كيف تجول إكده علي أختك
حمدان...اهي جدامكم أسألوها يمكن اني ظالمها
هيبه...انطجي يابت في ايه
عطر...ماعرفش يا خوي حمدان بيتكلم علي ايه
ضربها حمدان بعنف قلم تاني نزل دم من شفايفها
حمدان...يعني مجابلتيش موسي ولد وهبه في ارض الاشراف يا رخيصه
اتصدم الكل إلا سهير اللي أبتسمت أبتسامه خبيثه
عتمان....كلام ايه ده ياواد انت اتخبلت كيف تجول إكده علي بنت عتمان الهواري
بخيته...جطع لسان اللي يجول علي بتي كلمه عفشه كدب كدب بتي ما تعملش إكده واصل
حمدان...عملت يا اما وحطت راسنا كلنا في الطين
راح عليها هيبه بغضب مسكها هو كمان من شعرها صرخت بألم
هيبه...انطجي لا أجتلك واتاويكي الوجت صوح الحديت اللي حمدان بيجوله جابلتي موسي في ارضه
فضلت عطر ساكته دموعها نازله وبتترعش بخوف في أيدهم وساكته مش عارفه تقول ايه.
هيبه...انطجيييييي
حمدان...تنطج تجول ايه ماالچواب باين من عنوانه الفاچره حطت راسنا كلتنا في الطين بص حمدان لبدر ايه ساكت يعني ماسمعتش صوتك اختك المصون حطت راسك في الارض يا دكر صاحب عمرك أستحل حرمت بيتك يا سيد الرچاله مستغفلك يا مغفل مش هو ده موسي اللي بتوجف جدامنا عشان خاطره اهو موسي لايف علي أختك من وراك
بدر...موسي ما هيعملش إكده اكيد في حاچه غلط
حمدان...لساك بتدافع عنيه
بدر ...چبت منين الحديت ده يا حمدان.
حمدان...مليكش صالح چبته منين أختك اهي ساكته ومهدافعش عن روحها
بدر....انطجي ياعطر الحديت ده صوح
عتمان.....اتكلمي يا عطر
عطر...بدموع ابوس يدك ياابوي ارحمني من يدهم
بخيبته...بتجابلي ولد وهبه من ورانا يابت بتحطي راس اخواتك وراس ابوكي في الطين
هيبه...بجي انتي تعملي فينا إكده يا فاچره فضل هيبه يضرب فيها بكل عنف هو وحمدان وهي تصرخ جري بدر وعتمان يحوشوها من ايدهم وهنيه تشد فيها هي وهاجر لكن غضب حمدان وهيبه كان اقوي
عطر...ابوس يدك يا ابوي ارحمني منهم بدر الحجني يابدر.
بخيته....يافاچره يا خاطيه كنتي بترفضي تتچوزي عشان خاطر ولد وهبه أستغفلتينا كلنا وعايشه دور الملاك وانتي بتلفي علي حل شعرك مع موسي.
عطر....والله يااما ماحوصل حاچه بيناتنا
مسك حمدان موبايلها اللي واقع عالارض فتحه وفضل يقلب فيه شاف رقمه ولقاها متصله بيه قبل ما يجي بشويه
حمدان....بأبتسامه غضب بص لبدر وحط الموبايل في وشه لاه وبيتكلم مع اختك كمان هو ده صاحبك يا سبع الرچال
مسكها هيبه من شعرها يجرها.
هيبه...جابلتيه ليه أنطجي هجتلك
عطر....بنفس مقطوع صدجني يا هيبه جابلته عشان أخليه يسيب ارض سعد عشان خوفت عليكم
هيبه...خوفتي علينا ولا عليه يا فاچره
بدر....بحزن سيبها يا هيبه
هيبه....بعد من جدامي لا أجتلك انت بالذات
طلع هيبه مسدسه وحطه في وش عطر صرخت هنيه وهاجر وجري بدر عليه
هيبه...بعد لا اطخك بدالها لازم اغسل عارنا بيدي
عطر...ابوس يدك يا ابوي ماتسيبهوش يموتني
عتمان....حس بتعب مسك الكرسي بأيده سيبها يا هيبه
اعدت بخيته وحاطت ايدها علي راسها
وفجأه وقع وهبه وسطهم صرخت عطر اول ما شافته وقع وجري عليه بدر وحمدان
عطر....ابووووووي

بقلمي …………………أميره أسامه

بخيته...عتمان الحجوا أبوكم يا هيبه ألحج يا حمدان ابوك
هيبه...ابوي ابوي رد عليا اتصل بالاسعاف ياحمداااان.
عدي وقت بسيط وبسرعه وصل حمدان وهيبه وبدر وبخيته المستشفي وخدوا منهم وهبه علي اوضه الكشف.
وفضلوا واقفين قلقانين وهيبه رايح جاي بغضب
هيبه..وديني لا هروح أجتله
مسكه حمدان من ايده بعنف وجف عنديك
هيبه....اوجف ليه بعد كل اللي حوصل ده وبتجولي وجف اني لازم اشرب من دمه هو سبب كل اللي أحنا فيه ده
حمدان...بلا حديت ماسخ افهم موسي مش لازم يعرف اللي حوصل واني هعرف أردهاله كيف.
هيبه...ملهاش رد غير الجتل يا حمدان
حمدان....لاه لو عالجتل هيحصول هيحصول بس مش من ناحيه عطر.أنت عايزه يعرف اننا عرفنا انه ماشي مع اختك ويكسر عنينا يا هيبه
هيبه....امال انت عايزني اعمل ايه عاد أسكت وأوطي راسي كيف الحريم
حمدان...لاه هنردها لموسي وهنچوز أختك وهنجوله أن عطر مش موافجه عليه ويبجي يوريني هيجول ايه عشان واضح انه كان مالي يده من رد أختك وجاعد مبتسم عايز اشوف الصدمه في عينه عايز أجهره واني بجوله ان عطر رفضاه ولو راچل صوح يجول اني بكدب وان اختي بتحبه وموافجه عليه
بخيته....ولد چليله لعبها صوح لف علي عطر عشان يكسر عينا أجطع يدي أن مكانتش هي اللي وزاه علينا
هيبه...ماعاش ولا كان اللي يكسر عينا يا اما وشرفي لاأچيبلك چثته تحت رچلك وبص لبدر ويبجي حد يعترض تاني عشان يحصله
بدر....بلا مساخه وتلميحات عفشه كيف وشك أنت فأيه ولا فأيه ابوك چوه معارفينش أيه اللي صابه
هيبه...ماهو كله من تحت راس صاحبك وشرفي لا هجتله
حمدان....خلاص عاد مش وجته الحديت ده إهنه الخلج راحه چايه المهم الوجت اكيد خبر تعب أبوي هيتعرف ومش بعيد وهبه وولاده نلاجيهم إهنه فوج راسنا ما عيزش حاچه تبان جدامهم وانت يا هيبه امسك اعصابك واللي عايزينه هيحصول نطمن بس علي ابوك وبعدين هشيع لموسي وأبلغه برفض عطر
ودي هتبجي أول ضربه ورد منينا
هيبه...ماشي يا حمدان
خرج الدكتور بعد شويه
حمدان...خير يا دكتور
الدكتور....خير ان شاء الله هنعمله شويه إشاعات ونطمنكم
حمدان...أشاعات ليه يا دكتور ابوي ماله
الدكتور...للاسف احنا شاكين ان عنده چلطه في المخ
بخيته...ضربت علي صدرها يا مري
هيبه...چلطه كيف يا دكتور
الدكتور...الضغط بتاعه عالي چدا وتجريبا ارتفاع الضغط أتسبب في چلطه هنعمل الاشاعات اللازمه وهطمنكم علي طول بعد أذنكم
بخيته...يامري چلطه يا عتمان ابوك چاتله چلطه يا حمدان
حمدان...اهدي يا اما ان شاء الله مش هيحصول حاچه
هيبه...كله من تحت راس موسي
حمدان...حسابك تجل معايا يا ولد الشرفا.😡

بقلمي ……………..أميره أسامه

في قصر عتمان.
هنيه....عطر عطر يا خيتي. سمعاني طمنيني عليكي يا عطر
هاجر...وهي بتخبط عطر انتي كويسه ردي علينا ياعطر
هنيه...البت ماهتردش وجاطعه النفس خالص يا هاچر
هاچر....هنعملموا ايه عاد حمدان جفل عليها بالمفتاح
ومهنعرفش ندخلوا نطمنوا عليها
هنيه...ماعرفش بس لازم نطمنوا عليها اني بفكر اجول لموسي
هاچر...انتي أتچنيتي أياك موسي ايه اللي تجوليله عايزه هيبه يجتلك أكيد هيعرف ان حد فينا اللي بلغه خصوصا انه خد تلافون عطر
هنيه...يعني نجعد نتفرچ علي البت وهي بتموت أكده
هاچر...لا طبعا بعد الشر عنيها بس الوجت يرچعوا واكيد بدر هيفتحلها
جت سهير في الوقت ده بتعملوا ايه عنديكم
هاچر....عطر جاطعه النفس خالص وبنادم عليها ما هتردش
سهير...وهترد تجول ايه عاد
لا هي ليها عين بعد العامله المهببه اللي عملتها😏
هنيه...عيب يا سهير الحديت ده عطر اشرف من الشرف وجطع لسان اللي يتكلم عليها
سهير....ادعي أنتي بس يا هنيه ينجطع لسان اللي هيتكلم عليها جبل ما تچرسنا وسط الخلايج عاد وتوسخ أسمنا
هنيه...عيب الحديت ده يا سهير دي عطر بردك.. وانتي عارفه انها زينه وست البنات
سهير...كانت ست البنات جبل ما تچيبلنا العار مفهماش كيف واجفه تدافعي عنيها بعد عملتها الشينه دي بكره كل الخلايج تلسن علينا والعار يصيبنا ويصيب رچالتنا وعيالنا بس هجول ايه ما انتي لو عندك عيال كنتي خوفتي علي سمعتهم وأسمهم😏
بصت هاجر لهنيه بحزن ورجعت بصت لسهير بغضب ايه اللي بتجوليه ده عاد ما يصحش اكده يا سهير
هنيه...سبيها يا هاچر تجول اللي يلد عليها عموما اني مهردش عليكي
سهير...لا تردي ولا مترديش اني سيبالكم الموطرح وماشيه بس اعملي حسابك انتي وهي محدش فيكم يجرب من الباب او يحاول يفتحلها عشان هيبه وحمدان لو عرفوا أنكم دخلتولها ماهيسكتوش
سابتهم سهير ومشيت وهي بتغني.
هاچر...بغيظ اني عارفه چنسها أيه دي متزعليش يا خيتي انتي خابره سهير عاد
هنيه....خابره يا هاچر واطمني مابجيتش أزعل خلاص ربنا يعينها علي سواد جلبها.
...........
في قصر وهبه.
چليله...ومن ميته يعني حمدان بيسأل عطر عن رأيها
مهران...يا اما حمدان حابب يساوي راسه براس موسي ورايد يعمل منظر وخلاص ما انتي خابره حركات حمدان يومين وهتلاجيه باعت موافجتهم
وهبه....صوح اني حسيت إكده بس عادي سيبه يشوف حاله مره من نفسه
چليله....والله مهما عمل ولا عمره يساوي راسه براس سيد الناس ابدا
وهبه...بضحك اهي جلبت علي الفيلم الرومانسي عاچبكم إكده
موسي...بضحك بلاش يا چليله جولنا نخفف العيار حبتين عشان ابوي بيغير
چليله...بضحك اديني سكت أهه.
سالم...بس شوفت هيبه مكانش طايجني كيف
موسي...بضحك وهو من ميته بيطيجك يا دكتور بس انت عچبتني في ردك عليه حسيت انه عايز يجوم يجتلك بس مش عارف
سالم...نفس احساسي من ناحيه حمدان وانت جاعد تتحدت انت وبدر كان شايط
چليله...بعد الشر عنيه وعنك يارب. ربنا يبعد شرهم عنيكم
وهبه...يارب يلا اني طالع أريح فوج شويه تعالي يا چليله
چليله....من عنيا ياكبير
موسي...بمشاكسه علي فين يا ابوي واخد چليله مني ليه
وهبه....وه چليله دي بتاعتي اني وبس ياواد ومليكش صالح بيها
أتحرجت جليله وابتسمت
موسي....لاه چليله دي بتاعتي اني وبس تخصني لحالي بس يلا هسيبهالك مره من نفسك
وهبه....شكرا لكرمك يا أبن الاصول بص علي چليله أضحكي براحتك ماهو حديت حبيب الجلب لادد علي جلبك
چليله..وه مجاديرش عليه هتجدر عليا اني عاد
موسي...بضحك متخافيش يا چليله اني في ضهرك
وهبه...كمااان موسي أفندي بجي حامي الحما يلا جدامي ياست چليله ومتخافش يا موسي بيه علي ست الدار في عنيا
ابتسم موسي وضحك اخواته علي مشاكسه وهبه وموسي اللي ما بتخلصش بسبب چليله.
مهران...بضحك خف علي ابوك يا موسي ده مش حملك
سالم....والله اني باچي البلد عشان اشوف المشاكسه بتاعت ابوك وموسي ديه.
موسي....بجول ايه اني رايح اشوف الواد هريدي ملهوش حس
مهران...تلاجيه بيدج علي الربابه هو فالح في حاچه غير إكده
موسي...بضحك علي جولتك
خرج موسي يدور علي هريدي وكالعاده لقاه في الخلوه الخاصه بموسي بيعزف علي الربابه وقف موسي علي الشباك ربع ايده
موسي...ماهتحرمش ياواكل ناسك مش جولتلك متعتبش الخلوه بتاعتي
هريدي..بفزع وانت ماهتحرمش تفزعني إكده مش جولتلك اتعلم تكح ولا تتنحنح😒
موسي..بتريقه معلهش يا هريدي بيه ما هو مش بعد ما شاب ودوه الكتاب لف موسي ودخل اعد علي الكنبه بتاعته.
هريدي....طمني عملت ايه
حكاله موسي اللي حصل
هريدي...ومن ميته حمدان بيستأذن حد
موسي....يا سيدي خليه يشوف حاله يومين من نفسه يومين وهيجول موافجين
هريدي....بتفكير لاه الحكايه دي متطمنش حاسس ان ورا الحديت ده حكايه
موسي...ولا حكايه ولا هباب انت هتعمل حالك فاهم من ميته وانت بتفهم من الاساس
هريدي....طيب بكره تجول هريدي جالها وتبطل تتمجلس عليا
موسي....ماشي يا اخوي اما نشوف
هريدي....عموما ان شاء الله ربنا يخيب ظني ومبروك مجدما عشان متجولش هريدي مباركليش 😏
موسي...ياواد اعدل وشك ده وعموما يا سيدي الله يبارك فيك عجبالك ياواد مناويش تتچوز انت كمان وتريحنا من خلجتك
أبتسم هريدي بحزن ودي مين دي اللي ترضي بيا
موسي..بجديه ليه ياواد وانت ناجصك ايد ولا رچل
هريدي....لاه من ناحيه ناجصني فا ناجصني كتير ناجصني اهل وعزوه ومال وعلم حتي الچمال ناجصني
موسي...ماتجولش إكده الراچل مش بشكله وبعدين انت مش عفش ولو عالاهل والعزوه احنا مش اهلك ولا ايه ياواد
هريدي..طبعا اهلي والله انتوا عندي غاليين اني عشت معاكم اكتر من اهلي بس الناس ماهتفهمش ده وهيخافوا علي بناتهم مني
موسي...ياواد ما تجولش إكده كفايه انك تكون واحد من حبايب موسي ولا ايه
هريدي...طبعا كفايه
موسي...ماعيزش أسمع الحديت الخايب ده تاني انت تشرف اي حد ولو علي المال انت بتشتغل معايا وبتكسب يعني انت عايش بفلوسك
هريدي....يعني لو انت عنديك بنت ترضي تچوزهالي او يعني لو اني عريس متجدم لست فرحه هتوافج عليا
موسي...ومهاوفجش عليك ليه الراچل لا بأهله ولا بچماله يا هريدي الراچل بأصله وانت اصلك طيب واهلك الله يرحمهم كانوا ناس طيبين الراچل الصوح يا هريدي اللي يجدر يصون ويحافظ الراچل اللي يجدر يتحمل مسؤوليه بيت الراچل اللي يجدر يكون عنده وفاء وانت فيك كل الصفات الحلوه دي يبجي ازاي موافجش بس
أبتسم هريدي بفرحه صوح يعني انت ممكن توافج عليا لو أتجدمت لست فرحه؟؟حس هريدي باللي قاله أجصد يعني انت شايف اني أشرف
أبتسم موسي وفضل باصصله بشرود اه يا هريدي ليه لا انت مناجصكش حاچه بس مش معني موافجتي ان هي ممكن توافج عليك مش عيب فيك لا سمح الله بس يمكن هي ما تبجاش ريداك او شيفاك كيف اخوها طبعا اني مجصدش فرحه بالكلام ده اجصد اي بنت ممكن تتجدملها اللي عايز اجوله مش معني انك تترفض ان ده عيب فيك في اسباب كتير ممكن تترفض عشانها يعني انت مثلا بتشوفني كيف
هريدي....بشوفك سيد الناس كلها بشوفك الكبير واي واحده في الدنيا تتمناك
موسي....اهو شوف انت جولت ايه بس ممكن بعد كل كلامك ده اترفض مش من عطر لكن من اهلها ودي حاچه ممكن أتوجعها مش عيب فيا بس هما ماهيحبونيش يعني الرفض اسبابه كتير فهمت حاچه ولا بغل كيف العاده
هريدي...بصله بعدم فهم هو اني فاهم ومش فاهم
موسي...وهو بيقوم يبجي معاك ربنا أفضل انت دوج عالربابه واني هطلع اريح چتتي هبابه

بقلمي …………………أميره أسامه

خرج موسي وفضل هريدي باصص عليه وبيحاول يفهم اللي قاله وفجأه ابتسم.
هريدي...يعني ممكن توافج عليا لو أتجدمت لفرحه وكمل بحب تبجي طاجه الجدر اتفتحتلك ياواد يا هريدي لما حبيبتك تبجي معاك.
اما عند موسي خرج وهو بيكلم نفسه بحزن.
العشج مش بيدنا يا هريدي الاحلام سهله لكن تحجيجها صعب مش هلومك علي نظره الحب اللي شوفتها في عيونك لاختي عشان الجلب ماعلاهوش سلطان ياصاحبي لكن خايف عليك من وچع الجلب عشان انت طيب
كمل موسي مشي وطلع علي اوضته يرتاح.
وانتظر بأشتياق مكالمه عطر
مر اليوم علي الجميع.
لكن مر بصعوبه علي عائله عتمان وقضوا يومهم بين أشاعات وفحوصات لحد ما أتاكدوا ان عتمان فعلا اتصاب بجلطه في المخ نتيجه الضغط العالي.
عتمان رغم ظلمه وجحود قلبه إلا ان عطر عنده الغاليه والمدلله وقريبه من قلبه ما توقعش انها تعمل كده ولا أستحمل اللي أخواتها عملوه فيها فاوقع منهم.
......
في صباح يوم جديد صحي موسي راح علي أرضه
وكان منتظر قدوم بدر ليه عشان يعرفه انه اشتري ارض سعد الهواري لكن كان صاحي مضايق وحاسس بقلق عشان عطر متصلتش بيه.
....
اما في المستشفي
فكان كل من حمدان وهيبه وبدر وبخيته كل واحد فيهم اعد علي كرسي في الاستقبال الخاص بالمستشفي جالهم الدكتور
قام حمدان بسرعه راح عليه
حمدان...خير يا دكتور
الدكتور...حاچ عتمان فاج لو حابين تشوفوه بس بعد أذنك هو حالته مش سامحه بالكلام خالص بلاش تچهدوه وبلاش تحسسوه بالحزن خصوصا والدت حضرتك عشان حالته متسؤش اكتر
حمدان...حاضر يا دكتور
سامعه يا اما كلام الدكتور امسكي نفسك جدامه ابوس يدك ما عيزينش حالته تدهور اكتر
بخيته...ماشي يا ولدي
الدكتور....جبل ما تدخلوا عايز افكركم تاني الچلطه اللي حصلتله دي نتيچه الضغط العالي والانفعال للاسف الدم مجدرش يوصل لخلايا المخ فاتصاب المخ بچلطه وطبعا الچلطه أثرت علي چزء من حركه الچسم واثرت علي النطج والكلام
بدر...يعني هيفضل إكده يا دكتور
الدكتور....للأسف مش هجدر اخبي عليكم في حالات كتير بتتحسن تحسن بسيط وفي حالات لأ.. وفي حالات مع الوجت والأدويه والعلاچ الطبيعي والنفسي بترچع وان شاء الله احنا معاه وهيرچع أحسن من الاول بس انتوا لازم تساعدونا في ده ومتحسسهوش بالعچز او الضعف عشان الحاله النفسيه عنده ..مهم اوي اننا نوجف معاه في المرحله الصعبه دي ونجويه حتي لو بالكلام
بدر...بحزن ان شاء الله يا دكتور
راحوا كلهم ورا الدكتور
دخلوا لقوا عتمان نايم بوئه باين عليه أثر الشلل ومش بيتحرك
دخل حمدان جري عليه باس ايده هو وبدر وهيبه
حمدان...سلامتك يا ابوي الف سلامه عليك
هيبه....واللي خلجني وخلجك لا هچيب حجك من الخسيس موسي وهچيبلك چتته تحت رچليك
بدر....چرا ايه يا هيبه مش وجته الحديت ده نسيت اللي الدكتور جاله
بخيته...عتمان انت زين
حاول عتمان يتكلم لكن مكانوش فاهمين كلامه وهو متعصب لانهم مش فاهمينه ومضايق من طريقه كلامه وفضل يتعصب
بدر...اهدي يا أبوي براحه جول عايز ايه.
عتمان فضل يتكلم ومحدش فاهمه
هيبه...بتجول ايه يا ابوي مش فاهمك.
فضل عتمان يتعصب ويحاول يتحرك بس حاسس ان مش كل جسمه بيستجيب معاه
بدر...اهدي يا ابوي انت بتجول عايز تمشي من اهنه صوح
هز عتمان راسه وفرح ان بدر فهمه
بدر....حاضر يا أبوي هنخرچك بس مش الوجت لازما تفضل إهنه كام يوم لحد ما الدكاتره يطمنونا عليك ويكتبولك علي خروچ
رجع تاني عتمان لعصييته
حمدان ..يا ابوي ماهينفعش تخرچ الوجت نسأل حتي الدكتور وهو اللي يجول
بعد شويه دخل الدكتور وخرجهم بعد ما أدي عتمان حقنه مهدئه نيمته بدر قاله علي خروجه من المستشفي لكن الدكتور رفض وقال لازم يفضل كام يوم .
حمدان....يلا يا اما تعالي اروحك ترتاحي انتي من امبارح وانتي جاعده إكده روحي أرتاحي شويه
بخيبته...ونسيب ابوك يا حمدان
هيبه...يا اما حمدان بيتكلم صوح هنعاود تاني بس هو نايم ومهيصحاش دلوك كيف ما جال الدكتور نروحوا نرتاح شويه ونرچعوا تاني
حتي عشان نغيروا خلجاتنا
بخيته...ماشي يا ولدي
روحوا كلهم مع بعض بدر كان عايز يفضل مع ابوه لكن خاف يتعرضوا لعطر تاني خصوصا بعد اللي حصل لعتمان اكيد غضبهم زاد فاخاف عليها وروح معاهم واللي حسبه لقاه
بمجرد ما وصلوا الكل عرف اللي حصل لعتمان وطلع حمدان وهيبه علي عطر زي الوحوش وبدر وراهم هو وهنيه وهاچر وبخيته وسهير فتحوا الباب كانت صاحيه لكن مش قادره تتحرك من وجع جسمها
هيبه....بغضب أياك تكوني فرحانه الوجت وابوكي مرمي في المستشفي ابوكي أتشل من تحت راسك يا فاچره
عطر...بحزن أبوي
حمدان...مسكها من شعرها أفتكرتي الوجت أبوكي مفتكرتهوش ليه وانتي دايره علي حل شعرك مع الخسيس ولد وهبه.
بخيته....وطيتي راسنا يا فاچره
عطر...بدموع حرام عليكي يا أما اني معملتش حاچه عفشه اني عطر يا أما انتي عرفاني زين بتحاسبوني كني فرطت في شرفي
هيبه ضربها بالقلم بعنف كمان ده اللي ناجص يا بنت الكلب لاهو انتي إكده ممرمغتيش شرفنا في الارض
بدر...سيبها يا هيبه
هيبه...خبطه في صدره بعنف متدخلش وبعد من جدامي
قرب منه بدر وضربه بعنف في وشه وابتدا هو وهيبه يضربوا في بعض والكل يصوت
بخيته....سيبه ياهيبه سيب اخوك يا ولدي
بعد عنيه يا بدر ده اخوك
حمدان قرب هو كمان من بدر وضربه مع هيبه فضلت بخيته تصوت وراحت علي عطر تضرب فيها
بخيته...كله بسببك يافاچره اخواتك هيموتوا بعض من تحت راسك
سهير....بعد ياحمدان ابوس يدك
هاچر...ألحجونا يا خلج
هنيه....بعد يا هيبه وحيات ابوك هتموتوا بعض
سحب بدر مسدس هيبه من جيبه بسرعه ووجهه في وشهم وبكل غضب سحب الزناد. بعد عنه بسرعه حمدان وهيبه.
بدر....اخرچوا من الاوضه بسرعه لا أنا هجتل حد فيكم
حمدان...نزل السلاح
بدر....جولت اخرچوا من إهنه
هيبه...ماشي يا بدر الكلب حسابك معايا انت والخاطيه أختك والخسيس موسي خرج هيبه بعنف
بدر....يلا واجفين ليه عاد جولت أخرچوا بره
سابت بخيته شعر عطر من ايدها
بخيته...اهدي ياولدي اهدي يابدر
بدر....أهدوا انتوا وارحموا مره واحده في حياتكم لله أخرچوا وسيبوها يلا
خرجت بخيته بهدوء وهي بتشد حمدان بالعافيه هي وسهير.
حمدان...هجتلك يا بدر والله لا هجتلك
سهير...يلا يا حمدان امشي معايا أبوس يدك
خرجوا وقفلت هاجر وراهم الباب بسرعه
وجريت علي بدر انت زين
بدر....الحمد لله
هاچر...في دم في خاشمك
بدر...اني زين جولتلك يا هاچر قرب من عطر
هنيه....جومي يا خيتي
هاچر....عطر حاسه بايه يا حبيبتي عطر لازمها دكتور يا بدر
بدر....هاتولها حاچه نضفولها الدم اللي في وشها ده
بدر كان بيتكلم وهو مش باصصلها وزعلان منها.
قامت هنيه بسرعه جابت فوطه حطت عليها مايه ورجعت بسرعه أعدت جمب عطر تنضف وشها براحه
هاچر...اني هروح أطلعلها خلجات غير اللي اتبهدلت دي
بدر...واني هخرچ أجف بره لحد ما تغيرولها
مسكت عطر ايد بدر بسرعه
عطر...بدر
سحب بدر ايده منها بهدوء لكن بسرعه مسكت ايده مره تانيه
عطر...الله يخليك يا بدر متعملش فيا إكده
بصلها بدر بحزن واني عملت ايه يا عطر أني معملتش أي حاچه وللأسف مجدرش أعمل فيكي حاچه ولا حتي في موسي لو في حد عمل ياعطر هيبجي انتي وموسي
عطر...بلاش تظلمنا يا اخوي
بدر...واني من ميته كنت ظالم يا عطر اني طول عمري
بعتبرك بتي مش اختي رغم ان الفرج بينا مش كبير شوفتي مني ايه يا عطر عشان تكسريني إكده بس تعرفي يا عطر صدمتي فيكي مش كد صدمتي في موسي صاحب عمري اللي طول عمري بعتبره اكتر من اخوي بس هو في الاخر عمل ايه أستغفلني ولف علي أختي
عطر...لاه يا بدر بلاش تظلم موسي صدجني اني اللي روحت لموسي خوفت أخواتك يأذوه يا بدر وخوفت عليك تروح تحذره واخواتك يعرفوا وساعتها ماهيسكتوش خوفت يأذوك انت كمان عارفه اني غلطت بس اني كمان معملتش حاچه تكسر عينك يا اخوي عارفه ان الحديت اللي هجوله ده مهينفعش اجوله ليك انت بالذات بس لازم أجوله ايوه يابدر اني هحب موسي ومن زمان عشان إكده كنت برفض اي عريس يتجدملي وكنت بستحمل اللي امك واخواتك بيعملوه فيا عشان مجدرش اتخيل اني ممكن أتچوز حد تاني غيره واللي كان مصبرني وجفتك انت وأبوي معايا موسي مخانكش يا بدر موسي بيحبك
بدر...لو بيحبني كيف ما بتجولي كان صارحني وهو عارف اني اكتر واحد كان هيرحب ويفرح وهيجف معاه كمان بس هو معملش إكده
عطر....عشان كان مستني الوجت المناسب كان خايف أهله يرفضه بسبب اللي بين أهلنا وكان خايف ابوك واخواتك يرفضوا صدجني يا بدر احنا مجصدناش نكسر عينك بس انت اكتر حد عارف ان موضوعنا معجد ابوس يدك يا بدر بلاش النظره اللي في عيونك دي بتجتلني ياأخوي
بدر....بأبتسامه حزن وتفتكري يا عطر الوجت موضوعكم مبجاش معجد
عطر...بدموع مش هتجف معاي يا أخوي كيف ما بتعمل كل مره
بدر....واني في ايدي ايه اخواتك ناويين عالشر وحالفين يچوزوكي ويبلغوا موسي انك رفضتي الچواز منيه عشان يكسروه وطبعا موسي ما هيجدرش ينطج ويجولهم انهم هيكدبوا وانك عشجاه وعتحبيه كيف ما عيحبك.
عطر...بدموع بس ده ظلم يا بدر
بدر...أنتوا اللي ظلمتوا حالكم ياعطر لما خبيتوا عليا وخلتوني كيف الأطرش في الزفه اني هعمل اللي أجدر عليه يا عطر عشان مجدرش أشوف جلبكم بينكوي واني ساكت بس لو مجدرتش متلومنيش يا خيتي
سابها بدر وخرج بسرعه من الأوضه وفضلت عطر تعيط في حضن هنيه وهاچر وهما يعيطوا عليها😔

بقلمي ………………أميره أسامه

عند موسي كان اعد باله مشغول ومش قادر يركز في الورق اللي أدامه لا عطر كلمته من أمبارح ولا بدر عدي عليه خايف يكلم عطر يكون موبايلها مش في ايدها او اعده مع حد وتحصل مشكله..لكن بعد تفكير قرر انه يتصل ببدر.
اتصل موسي علي بدر مره واتنين وتلاته الموبايل بيفصل وهو مابيردش حس بالقلق أكتر لكن ماكانش في ايده حاجه يعملها.
عدت كام ساعه رجع موسي القصر وهو بيحاول يداري قلقه لكن لو قدر موسي يخبي عالناس كلها مش هيقدر يخبي علي چليله اللي بتفهمه من غير ما يتكلم دخلت چليله الاوضه عنده عشان ينزل يفطر كان واقف أدام الشباك شارد
چليله....موسي ياولدي ما سامعش الدج ده كله عالباب
موسي...بأبتسامه حجك عليا كنت سرحان يا ست الدار خير
چليله....الفطار چاهز ياولدي المغرب خلاص هيأذن
موسي....ماشي يلا اني چاي معاكي
مسكته چليله من ايده مالك يا ولدي من وجت ما چيت وانت جاعد حابس حالك وشيفاك شايل هم الدنيا علي راسك حوصل ايه
موسي...مفيش يا چليله
چليله....لاه فيه لو خبيت علي الناس كلها وصدجوك جلبي ماهيصدجش
موسي...بالي مشغول يا چليله
چليله...في ايه يا ولدي؟
موسي....من وجت ما رچعنا أمبارح وعطر لا حس ولا خبر ولا اعرف عنيها حاچه حتي بدر كان هيعدي عليا الضهر يتحدت معايا شويه بس معداش كلمته كتير ماهيردش
چليله....وايه اللي فيها يا ولدي مامستهلاش الجلج ده كله يمكن عطر مهياش لوحدها او يمكن مشغولين بحاچه
موسي....معارفش يا چليله بس اني حاسس ان في حاچه حوصلت واني أحساسي ما هيخيبش
چليله...انت هتجلجني ليه يعني هيكون حوصل أيه
موسي...ماعرفش وحتي لو في حاچه عند عطر طب بدر فينه ماهيردش عليا ليه
چليله....ياولدي لو في حاچه كان زمانا عرفنا مفيش حاچه بتستخبي في البلد دي وعموما يا خبر بفلوس أكيد بدر هيتصل عليك لما يشوف المحمول بتاعه
موسي....أن شاء الله يلا ننزل عشان الفطار
چليله....يلا ياولدي
نزلوا مع بعض وفطروا وكان موسي علي غير عادته سرحان
في خلال الساعات دي أنتشر خبر تعب عتمان بين الناس
وعرف موسي واهله بالخبر
وبسرعه جهز هو ووهبه واخواته عشان يعملوا الواجب..
وراحوا علي المستشفي.
قابلهم حمدان وهيبه وبخيته كان بدر مش موجود
اطمنوا علي عتمان وعرفوا حالته
وهبه...ياساتر يارب وكيف حوصل ده
حمدان....ماعرفش يا وهبه بيه هو حس بتعب امبارح ومره واحده وجع منينا
سالم...كيف يعني وجع منيكم اكيد في حاچه زعلته
هيبه...بغضب بيحاول يتحكم فيه لاه مافيش كان مبسوط ومافهش أي حاچه
سالم...اني هروح أطمن من الدكتور
وهبه...ايوه روح يا ولدي انتوا دكاتره زي بعض وهتجدر تفهمنا حالته
سالم...حاضر يا ابوي
مهران...استني ياسالم اني چاي معاك
سالم...يلا تعالي انت كمان معانا يا هيبه
راح هيبه وسالم ومهران مع بعض
وهبه...شدي حيلك يا أم حمدان
بخيته...بنظره حب رغم الغضب اللي ماليها.الشده علي الله ياوهبه تعبت حالك ليه
وهبه...تعب ايه بس اللي هتجولي عليه ده مفيش تعب ولا حاچه ربنا يطمنكم عليه
بخيته...يارب
وهبه...بس الدكتور مجالش ايه السبب
بخيته...جال الضغط عالي والدم ماهيوصلش للمخ
وهبه...ياساتر يارب حوصل ميته ده
بخيته...امبارح بعد ما مشيتوا بشويه
وهبه...وليه مابلغتوناش بس
بخيته...معلهش أتلخمنا في عتمان لما وجع منينا وطول الليل في إشاعات وكشف لحد ما النهار طلع يادوب روحنا نرتاح شوي ورچعنا تاني
وهبه...طيب لو في علاج لحالته بره البلد نسفره
بخيته...الدكتور بيجول اللي هيتعمل بره هيتعمل إهنه
وهبه..الوجت سالم يطمنا يمكن يجدر يعرف حاچه
فضل وهبه وبخيته يتكلموا
مع بعض
.....
موسي..شد حيلك يا حمدان أجمد إكده ابوك محتاچك تجف چمبه
حمدان..الشده علي الله تعبتوا حالكم يا موسي
موسي...ده وااچب يا حمدان
ماتجولش إكده
حمدان...بسخريه وكأنه قاصد الكلام اللي بيقوله طول عمرك صاحب واچب يا موسي ليه حج بدر أخوي يحبك ويعدك صاحب عمره
موسي..بدر ده اخوي مش بس صاحبي
حمدان....شوف سبحان الله نفس حديت بدر عنيك يا راچل ده بيحبك اكتر منينا بس احنا ماهنزعلش
موسي....حديت أيه ده بس يا حمدان انتوا أخواته بردو
حمدان.....متخافش جولتلك ماهنزعلش اصل صراحه ليه حج يحبك ديما يجول أنك راچل صوح وعمرك ماتخون وانك بتعتبره مرايتك وعمرك ما خبيت عليه حاچه ولا عمرك فكرت تكسره او تضايجه ولما فكرت في عطر چيت علي طول تتجدملها رسمي عشان متزعلهوش
بصله موسي وسكت حس ان في مغزي واضح وصريح من كلام حمدان وطريقته سرح موسي لانه بعد ما عرف بتعب عتمان قال ان ده سبب اختفاء عطر وبدر لكن بعد ما سمع كلام حمدان وتلميحاته رجع يفكر تاني والخوف دب في قلبه لا يكون بدر عرف حاجه
حمدان...حس ان موسي شرد لكن كمل كلامه اللي صدم موسي اكتر وخلاه أتأكد من أحساسه.
حمدان...صحيح كنت عايزك في حاچه يا موسي عارف انه لا وجته ولا مكانه بس كمان عارف أن بدر ما هيجدرش يجولك عشان كيف ما جولتلك انت تعز عليه جوي عشان إكده اني هبلغك بنفسي
موسي....بصله تبلغني بأيه؟
حمدان...ماهكدبش عليك يا موسي امبارح بعد ما مشيتوا ابوي شيع لعطر عشان ياخد رأيها في طلبك ليدها.
انتبه موسي بأهتمام لكلام حمدان...وللاسف كل شئ جسمه ونصيب ياواد عمي
بصله موسي وهو بيحاول يتمالك نفسه ..مافهمش!!
حمدان....عطر رفضت طلبك يا موسي وبدر اخوي اتعارك معاها ومد يده عليها عشان خاطرك وابوي بعد ما كان فرحان بطلبك أتنكد برفض عطر بس انت عارف عطر عند ابوي فرخه بكشك وكلامها اوامر طاوعها وده چنن بدر وخلاه مد يده عليها ابوي ماستحملش ووجع منينا بس طبعا أنت فاهم يا موسي مسأله الچواز ديه جسمه ونصيب
موسي...بشك كيف يعني عطر رفضت أجصد يعني
قاطعه حمدان...رفضها ليك ماهيعيبكش يا موسي انت تشرف اي حد بس هي جالت انها مش ريداك
موسي...عطر مش ريداني اني؟
حمدان....بابتسامه نصر للأسف يا موسي ..أنت كنت مالي يدك من موافجتها ولا ايه
بصله موسي بابتسامه بسيطه وهو غضب الدنيا كله في قلبه لكن بيداريه..لاه وعموما كيف ما جولت يا حمدان الچواز جسمه ونصيب
جه سالم في الوقت ده وقف معاهم وفهمهم حالت عتمان زي ما شرحله الدكتور وطريقه التعامل معاه الفتره الجايه عشان نفسيته
فالوقت ده موسي مكانش معاهم وكأن روحه مسلوبه منه وواقف معاهم بجسد من غير روح وعلي اد ما كان بيحاول يكون ثابت وهادي لكن اللي كان جواه كان حاسس بيه حمدان هو كمان مكانش معاهم كان مركز مع موسي وحاسس باللي جواه كان طاير من السعاده وحاسس انه عمل اكبر إنجاز في حياته لما ردها لموسي
بعد وقت بسيط أستأذنوا منهم ومشيوا وطول الطريق موسي ساكت لحد ما وصلوا القصر..

بقلمي ………………أميره أسامه

مهران...فاطمه أعمليلنا كوبايه شاي الله يخليكي حاسس دماغي مش موزونه
فاطمه...من عنيا التنين
وهبه...كان مركز مع موسي وحاسس انه متغير خصوصا بعد وقفته اللي طولت مع حمدان.
وهبه...مالك يا موسي من وجت ما مشينا من المستشفي وانت ساكت ووجفتك مع حمدان طولت جالك ايه ضايجك إكده.
الكل أنتبه لموسي واستنوه يتكلم فضل موسي ساكت شويه. وبص لوالده بهدوء
موسي...حمدان بلغني برد عطر وجال انها رفضت ومش موافجه
اتصدم الكل وبصتله چليله بحزن
چليله...كيف ده أكيد بيكدب
وهبه....كيف رفضت وانت بتجول بتحبك كيف ما هتحبها
موسي...كيف ما جالتلك أمي بيكدب حكالهم اللي دار بينه وبين حمدان.
مهران...اني مش فاهم حاچه عتمان وهيبه اعترضوا علي حديت حمدان لما جال ناخد رأي عطر ولما ترفض يوافجوها كيف يعني
موسي....زي ما أمك جالت يا مهران حمدان بيكدب بدر ماهيردش وعطر ما هتتكلمش في سبب تاني ورا كدب حمدان بدر عمره ما يمد يده علي عطر ولا علي اي حد وعطر كانت طايره من الفرح عشان رايح اطلب يدها الرفض من هيبه وحمدان مش من عطر لكن ليه؟؟أكيد في سبب عالاجل كانت عطر كلمتني وجالتلي اللي حوصل
فرحه....يمكن هما اللي ضربوها يا أخوي واكيد خدوا منيها المحمول
سالم....لا يكون عرفوا أنها بتكلمك يا موسي
موسي....هو ده اللي خايف منيه يا سالم وأختفاء بدر هو اللي جالجني أكتر لو ده حوصل صوح يبجي خسرت بدر عشان اكيد هكون في نظره خاين
وهبه...اكلم اني بدر وافهم منيه اكيد هيرد عليا
موسي...لاه يا أبوي سيبه دلوك واني هعرف أوصله.
بعد وقت بسيط أستأذن موسي منهم وطلع علي اوضته
چليله قامت وراه
وهبه...علي فين يا چليله
چليله...هشوف ولدي
وهبه...همليه لحاله الوجت يا چليله
چليله...اسيبه إكده حزين لاه ماهجدرش سابتهم چليله وطلعت وراه علي الاوضه لاقته اعد علي الكرسي حاطت ايده علي راسه وحزن الدنيا باين عليه أعدت جمبه
چليله...ايه يا ولدي ماوخداش عليك مكسور إكده طول عمري بشوفك جوي وسيد الناس كلها أصلب طولك يا موسي
رفع موسي راسه وأبتسم
موسي...متخافيش عليا يا چليله أني بخير
چليله...جلبك ما هيجولش إكده
موسي...بضحكه بسيطه لاهو انتي بجيتي خبيره في لغه الجلوب يا چليله
چليله...لاه بس اني جاعده چوه جلبك كيف ما بتجول وجلبك من حزنه طبج عليا يا موسي
موسي...جلبي كان نفسه تدخلي عطر تجعد معاكي فيه بس الظاهر إكده ان النصيب ماعيزش غيرك يسكنه يا چليله.
نزلت دموع چليله بحزن بس اني كنت عيزاها تسكن جلبك معاي يا سيد الناس.
موسي....مش كل حاچه بنعوزها يا أما بتتحجج النصيب ملناش يد فيه
چليله...متعودتش اشوفك ضعيف يا موسي
موسي..مش ضعف ياچليله
لكن إيمان بالنصيب اوجات النصيب يا چليله يا أما يوچعك بالفراج شويه وبعدين مع الوجت يجربك من اللي انتي ريداه من تاني يا اما يفرج بينكم للأبد ويسيبك مكويه طول حياتك بوچع الفوراج
النصيب يا چليله كيف الطلجه اللي هتخرچ من السلاح ياتصيب الچسم وتوچعه لكن فالاخر تطلع و مع الوجت وچعها يبجي هين وتجدري تكملي حياتك يا تصيب الجلب ووچعها يبجي واعر ووجتها مابيبجاش سهل تطلع منيه بتاخد الروح وحياتك بتوجف ما هتكملش وكمل موسي بعيون بتلمع بالدموع.. واني نصيبي صاب جلبي يا چليله.
نزلت دموع چليله بحزن علي موسي وعلي وجع قلبه
مسح موسي دموعها بابتسامه بسيطه وباس ايدها بحب.
شدته چليله لحضنها بقوه
وكأنها بتضم وجعه وتطبطب عليه بقلبها 

الرابع من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close