القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثاني 2 كاملة بقلم ندي علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثاني 2 كاملة بقلم ندي علي


حين تقع في الحب 2
البارت الثاني
للكاتبه /ندي علي حبيب
احمد :بصراحه يا حضرت الرائد حالتها مش كويسه نهائي بتصرخ طول الوقت محتاجه علاج نفسي علشان عندها زي صدمه تقريباً
غسان رجع راسه لورا علي الكرسي :اسمع ياحضرت الظابط انا مش عاوزك تشغل نفسك بيها خالص ولا كأنك اللي ماسك القضيه تمام
احمد :اللي تأمر بيه يا فندم وطلع برا
غسان مسك الملف تاني بيقراء فيه فونه رن لقي نور
غسان :الو
نور بزعل:لو سمحت جيب لبن وانت راجع علشان عاصي وقفلت
غسان غمض عينه :اقفلي في وشي وانا ارجع اربيكي عادي وقفل فونه وكمل قرأت القضيه
...................
عند نورهان
سكينه :اول*ع في نفسي واخلص منك
نورهان وهي ورا الكرسي مستخبية :يا سوسو اهدي انا عملت ايه لكل دا
سكينه قعدت علي الصالون بتعب:الساعه بقت 1 الضهر و الهانم لسه صاحيه طب جوزك مين قام عمله فطار وهو رايح الشغل
نورهان بتوتر:ا ا انا قومت وهو رايح الشغل عملت ليه فطار وشربنا الشاي بكل حب ونزل وبعدين دخلت نمت مش عرفه انتي متعصبه كدا ليه
سكينه بشك:والله يا نورهان لو جوزك اشتكي منك في يوم لكل مول*عه فيكي وانا عرفتك اهو
نورهان قربت منها بخوف وقعدت جنبها:ياسوسو انتي فهماني غلط دا عمر ميقدرش يتكلم حتي اقصدي علشان مش مقصره يعني
سكينه :المهم قومي يلا علشان تعملي غدا بدل الحلل جديده جوا كدا
نورهان بتوتر:يلا دا انا مفيش حد يعرف يعمل الاكل اللي بعمله
......................
في منزل منير الالفي
نسمه قعده في الطربيزة اللي في المطبخ بتقشر التوم :عوزين نروح نشوف سوسو يا نور وحشاني اووي
نور وهي بتشيل بياض الحمه :والله وانا كمان خلاص اخر الاسبوع نروح ناخد نورهان ونروح ليها
عاصي دخل جري علي المطبخ :مااااامااااا ماااااماااااا
نور بخضه :في ايه يا عاصي القيامة قامت
عاصي بنهج :لاء لاء بس تعالي بسرعه نزلي العجلة بتاعتي علشان العب مع اسر سباق في السارع بسرعه
نور وهي بتمسح علي شعره :روح خلي اسر يجي ينزلها ليك يا روحي
عاصي بزهق:اوووف يعني انا مقلتش ليه قالي لاء
نور لبست طرحه وراحت وقفت في البلكونه :اسر اسر انت ولد اسر
اسر رفع وشه ليها:ايوا يا ماما في ايه
نور :تعالي نزل عجلة اخوك وخلي بالك منه
اسر :يووه كل ما اجي اروح مكان عاوز يجي عيل بارد
نور :اتصل با بابا يا اسر ايه رأيك
اسر بخوف:انا طالع اهو طالع
منير :في ايه صوتكم في الشارع ليه
نور :مفيش يا بابا كنت بنادي اسر ينزل عجلة عاصي
منير :طب ادخلي جوا علشان الحموله جايا مش ناقصين عريس جديد وعاصي يحلف عليكي
نور بضحك :حاضر دخله اهو ودخلت علي جوا
.........................
في القسم
قاسم :يعني دلوقتي مين اللي سرق
وحده من اللي متهمين 1 :مش انا والله يا بيه
وحده تانيه 2 :كذابه انتي محدش يعرف مكان الدهب غيرك
وحده من المتهمين 1:ميكونش انتي ليه انتي بصالي في الشغله من يوم ما اتوظفت وحده غلويه
قاسم حط ايده علي دماغه :بااااااااس اسكتو انا بسأل مين فيكوا كان موجود في الفيلا لما الدهب اتسرق
الإتنين سكتو
قاسم رفع ايده وخبط المكتب :عسكري احبسم
العسكري :تمام يا فندم
قاسم قعد علي المكتب بتعب:الله يحر*قكم انا كان ايه اللي خلاني ادخل شرطه انا ناقص
...........................
في البحر عند عمر
عمر ماسك السيلكون بيتكلم فيه :اسمعو عوزين حمايه زياده علي سفن الالمانيه
عسكري :تمام يا حضرت القبطان
عمر :واجمع فريق البحث احنا مش في رحله وخدين السفن دي كلها ليه
عسكري :تحت امرك يا فندم
سعيد القبطان :ازيك ياقبطان
عمر :بخير انت اخبارك ايه
سعيد :الحمد الله المهم انا هنزل مكانك الرحله دي
عمر :والله انا مش عارف احضنك ولا اعمل ايه الرحله دي مكنتش نزله ليا من زور الحمد الله ان خلصت منها تسلم
سعيد :دا الواجب يا باشا
عمر :حبيبي والله استأذن انا بقي العشا هتأذن اهي
سعيد :الف سلامه ومشي عمر ركب عربيته ورجع بعد تعب كبير
......................
في منزل الالفي
الجميع متجمع علي السفره
غسان :الماتش كان حكاية النهارده سمعت من الشباب في الشغل
قاسم :مسمعتوش ولا ايه
غسان :ملحقتش بس ادام الجماليه مش علي بعضها والصويت والفرح دا اذن مصر كسبت
منير :3/2 الحمد الله انا كنت قاعد علي القهوه هفرقع
نفين :بالله خلصونا من قصه الماتش وخلونا نعرف ناكل
اسر بدموع وهو ماسك الكراسه:ماما
نور بصت عليه :نعم يا حبيبي
اسر :مش عارف احل المسأله دي خالص ومش فاهم اي حاجه في الماده
نور :خلاص لما نطلع هذاكر معاك دلوقتي اعد كل
اسر مسح دموعه :تمام
غسان :انت بتعيط في ظابط بيعيط
نور بصت عليه ولكن احتلت بصمت
اسر :انا اسف يا بابا
نور :اشرب يا حبيبي الينسون دا
عاصي بصوت عالي:مليش دعوه انا عايز لبن
غسان :في ايه يا استاذ عاصي تشرب الموجود
عاصي بغضب:البن جوا بس محدش رضي يغليه
غسان :تعالي علي نفسك المره دي واشرب الينسون
عاصي مسك الكوباية وشربها بغضب
نسمه :نفسي مره وحده نفطر او نتغدا او نتعشا من غير درس الجغرفيا بتاع نور وعيلها
الجميع ضحك علي كلامها
منير :مين فيكو بقي اللي هيعمل الشاي
نسمه :نور تعبت النهارده هعمله انا
قاسم غمز ليها وهي اتكسفت وراحت علي المطبخ تعمل الشاي ونور بتلم السفره
................
عند عمر ونورهان
عمر دخل وحط المفاتيح علي البار وقلع الجاكت بتاعه بإهمال ودخل بتعب
عمر :نورهان نورهان ودخل علي المطبخ لما حس بخبط ورزع
عمر بصدمه :في ايه كان حر*يق كبير ولا اي
المطبخ تقريباً كل المواعين برا والدقيق مالي المكان ومتبهدل خالص
نورهان بصت لعمر بغضب:انت داخل بجزمه يا عمر
عمر بضحك :جزمه ايه انا لو طايل ادخل بالمطافي كنت دخلت
نور بعياط:مش عرفه اطبخ خالص حولت بس مش عرفه
عمر راح عندها ومسح الدقيق من علي شفايفها وباسها برقه :مش مشكله يا روحي اطبخ معاكي
نورهان مسحت دموعها :انت جي مش الشغل تعبان واكيد جعان
عمر بص لسقف :والله تعبان وجعان ونعسان بس اعمل ايه لما يكون بنتي مش عرفه تطبخ
نورهان بضحك:تساعدها
عمر :شوفي بقي يا حلوه انتي تغسلي كل الحاجات دي وانا هطبخ مكرونه بصوص الجبنا وبنيه تمام
نورهان :هو دا طبخ يا عمر
عمر برفع حاجب :مش تحمدي ربنا ان بعرف اعمل دول يلا اخلصي
نورهان بدأت في غسيل الاطباق وعمر بدأ في عمل الطعام مع مشاكساته ليها
......................
في شقة نسمه
نسمه قعده وقاسم نايم علي وجلها في الصاله بيسمعوا فلم رعب
نسمه بخوف :قاسم اقلب
قاسم :استني يا نسمه هشوف الحته دي واقلب علطول
ايجة حته رعب جامد
نسمه صوتت وضربته بالم
قاسم حط ايده علي عينه بصدمه :.........
تفتكرو ايه ردة فعل قاسم ؟
وايه اللي هيحصل بين نور وغسان؟
والمجنونه نورهان حياته هتفضل سعيده ولا لاء؟
(انتظرو القادم )


الثالث من هنا

تعليقات