اخر الروايات

رواية ست الدار الفصل الثاني 2 بقلم اميرة اسامة

رواية ست الدار الفصل الثاني 2 بقلم اميرة اسامة

ست الدار
البارت الثاني.
في دار سعد الهواري.
حمدان..ها ياسعد جولت أيه؟
هيبه..هيجول أيه عاد هو المبلغ اللي عارضينه عليه شويه
سعد..ياحمدان بيه الأرض تساوي أكتر من إكده وأنت عارف
هيبه...بجولك أيه يا سعد أحنا چاين أنهارده بأمر الكبير وأني عن نفسي مكنتش عايز أچي عصرت علي نفسي لمونه عشان أچي وأجعد الجعده دي وشايف إن المبلغ كمان كتير عليك جصره ده أخر سعر للارض معايا
وأعمل حسابك موسي ولد وهبه لو خد منيك الأرض دي متلومش غير حالك
حمدان...وهو بيحط رجل علي رجل بتكبر أيه جولك يا سعد
سعد...هيبه بيه چاي يهددني في داري عشان عايز حجي اللي يرضي ربنا في تمن الأرض وتسألني جولت أيه يا حمدان بيه
هيبه....أعتبره زي ما تعتبره بس اللي جولته هيتنفذ
سعد...وده في شرع مين ياهيبه بيه
حمدان وهو بيخبط بعصاه علي الارض في شرعنا ياسعد أوعاك تكون فاكر أني هعرض عليك كيف ما موسي عرض موسي عرض عليك المبلغ ده عشان بس ياخد أرضنا
سعد...بس موسي بيه معرضشي بالعكس اني اللي طلبت السعر وهو وافج
هيبه...الكلام خلص يا سعد دورها في راسك زين وخليك ذكي عشان مفيش عندينا حل تاني معاك لأخر رمضان يا توافج يا متزعلش بجي من اللي هعمله😡 شد هيبه جلبابه بعنف وخرج من البيت
وقف حمدان بص لسعد أوزن الأمور وأكسبنا وبلاش تشتري عداوتنا يا سعد عشان أحنا عداوتنا واعره خرج حمدان ورا هيبه وساب سعد واقف يفكر وفي قلبه شئ من الخوف.

بقلمي …………… أميره أسامه

في الأرض عند موسي.
مهران...موسي خد الورج ده أني خلصته راچع عليه جبل ما أبوي يشوفه
موسي...تسلم يدك يا مهران هراچعه وراك وهديه لأبوي يمضي عليه لما أرچع
مهران..ماشي عايزني في حاچه
موسي..علي فين؟
مهران..هفوت علي حاچ رمزي عشان أخد باجي فلوس المحصول وبعدين أطلع علي الدار عشان الجاعده اللي أبوي عاملها بتاعت ولاد أبو أسماعيل
موسي...ماشي أني كمان شويه وهحصلك علي هناك هخلص شغل وأشوف الغفر وأچي وراك.
مهران..ماشي سلام عليكم
موسي..عليكم السلام
مشي مهران واعد موسي يكمل شغله
........
في قصر عتمان الهواري
دخلت عطر تلبس عبايتها عشان تروح لموسي
خرجت بعد قليل نزلت تحت كانت بخيته أعده هي وسهير
بخيته...علي فين ياعطر
عطر...بأرتباك أبتسمت غصب عنها أبدا يا أما أصل أني شوفت وصفه حلوه جوي جولت أعملهالكم بمناسبه حبل سهير وجولت أروح أشوف الحاچه اللي ناجصه يمكن ألحج أعملها جبل الفطار
سهير....بأبتسامه مصطنعه
إن شالله يخليكي يا خيتي طول عمرك شاطره وصاحبه واچب😏
بخيته..طيب مفيش في المطبخ اللي أنتي ريداه يا بتي
عطر...بأرتباك لاه ياأما في مجادير مش موچوده إهنه
بخيته...طيب شيعي حد من الغفر ولا الشغالين يچيبولك متخرچيش وأنتي صايمه إكده
عطر...مش هيعرفوا يا اما ولو ملاجوشي هيرچعوا علي طول أني هشوف براحتي وأدور وبعدين أني همشي رچلي شويه
بخيته..ماشي بس
متعوجيش ورانا شغل كتير في الدار
عطر...مسافه السكه معايزاش حاچه من السوج
بخيته...لاه
عطر...وانتي يا سهير
سهير...تسلمي يا خيتي
عطر...يلا سلام عليكم
بخيته...سهير...عليكم السلام
حست...سهير أن عطر وراها حاجه خصوصا أن عطر مش مندمجه مع سهير زي هنيه وهاجر ومدخلش عليها حوار انها فرحانه بحملها لدرجه انها تعملها حاجه حلوه
قامت بسرعه راحت لواحده من الشغالين و قالتلها تمشي ورا عطر من بعيد🙆‍♀️
............
خرجت عطر من القصر بسرعه وهي بتتلفت وراها كأنها عامله عامله غطت وشها بالشال ومشيت ناحيه أرض موسي
فالوقت ده كان موسي أعد علي دكه من الخشب تحت الشمسيه وحواليه الزرع من كل مكان ومندمج في مراجعه الورق اللي خده من مهران أما هريدي كان بيجري وسط الزرع مع الحماره بتاعته ولمح عطر جايه من بعيد وبتتلفت وراها ساب الحماره بتاعته وجري علي موسي
هريدي...موسي بيه موسي بيه.
موسي...في أيه ياواد جرصك حنش ولا أيه فزعتني
هريدي....إلحج ست عطر چايه علينا
قام موسي وقف بسرعه عطر؟؟
بص بعيد لقاها جايه وباين عليها ألارتباك
موسي..وعطر أيه اللي چايبها إهنه واد يا هريدي تجف تفتح عينك ماعايزش حد ياخد باله منيها
هريدي....بثقه بس إكده أطمن أني هجف أراجبلكم الطريج بس أنت خلص بسرعه
موسي...طريج أيه اللي تراجبه ياواكل ناسك مراهقين أحنا أياك أخفي من جدامي لا أكسر عضمك
هريدي...أني غلطان الحج عليا بدل ما تتجفشوا
موسي...يابغل حسن ملافظك تصدج بالله تمشي عطر بس وهشوف شغلي معاك عاد يلا غور من جدامي أعمل اللي جولتلك عليه.
مشي هريدي بسرعه وقربت عطر منه

بقلمي ……………….. أميره أسامه

عطر...بأبتسامه جميله وهاديه ولكن مرتبكه كيفك ياموسي؟
موسي...أيه اللي چابك أهنه ياعطر
عطر....وه دي مجابله أيه معايزش تشوفني خلاص أني ماشيه.
موسي...لا مجصدش أستني أني بس مستغرب أنك چايه من غير ما تعرفيني ولا حتي تعرفي أني لحالي ولا معايا حد وبعدين اني خايف عليكي مش عايز حد يشوفك وتبجي مشكله فأكيد يعني في حاچه
عطر....أيوه في يا موسي
موسي...مالك ياعطر في ايه
عطر...بحزن موسي هو أني ليا خاطر عنديك ؟
موسي بحب..ده أنتي الغاليه
ياعطر وخاطرك عندي كبير أنتي عارفه.
عطر...طيب لو ليا خاطر عنديك أصرف نظر عن أرض سعد
موسي...بأستغراب ليه؟وأيه اللي عرفك من الأساس اني ناوي أشتريها؟
عطر...بلا أسئله ملهاش عازه الوجت أعمل اللي هجولك عليه وخلاص
موسي..ومن ميته ياعطر تعرفي عني أني بمشي ورا كلام اي حد
عطر...بزعل وأني أي حد يا موسي لساك بتجول أني الغاليه
موسي....مجصدش يا عطر بس عرفيني في ايه أني ماهحبش الالغاز
عطر...اني عرفت عن موضوع الارض بالصدفه أمبارح أبوي واخواتي كانوا في المضيفه وصوتهم مسمع الجصر كله عشان عرفوا أن سعد عارضها عليك وأنه مراضيش بالسعر اللي عرضه عليه حمدان أخوي.
موسي...اااه جولتيلي حمدان!! طيب أولا سعد معرضش عليا أرضه أني اللي طلبتها منيه لما عرفت أنه عارضها للبيع وهو جال سعر واني وافجت عليه
عطر...ماهتفرجش كتير يا موسي أنت اللي عارض ولا هو المهم أنك عايز تشتريها
موسي...اني مش عايز أني صوح هشتريها.
عطر...بلاش يا موسي عشان خاطري انت تجدر تشتري أي أرض تعچبك بس بلاش دي بالذات
موسي...ودي بالذات عچباني
عطر...أني خايفه عليك بلاش تنشف دماغك عاد
موسي...خايفه عليا من ايه يا عطر؟
عطر...بدموع من أخواتي يا موسي حمدان وهيبه ماهيچيبوهاش البر أبدا والأرض دي بالذات عنديهم يا جاتل يا مجتول حاطينك في راسهم أنت وسعد أبوس يدك يا موسي بلاش الأرض دي
موسي...خايفه عليا ولا علي أخواتك يا عطر؟
عطر...خايفه عليك يا موسي أخواتي جلبهم جاسي وماهيتخافش عليهم
موسي...ولا أني يتخاف عليا يا عطر أنتي ناسيه أني كبير البلد
عطر...لاه ما نسياش بس كمان عارفه أخواتي وعارفه شرهم أبوس يدك يا موسي بلاش توجع جلبي
موسي...سلامه جلبك ياعطر أني كفايه عليا الخوف اللي شايفه في عيونك عليا يخلي جوتي تضاعف أكتر
عطر...فكر يا موسي لو غاليه عنديك
موسي...انتي فعلا غاليه عندي يا عطر بس اني فكرت خلاص عايزك انتي بس متخافيش عليا.
عطر...كيف مخافش عليك يا موسي أنت روحي
أبتسم موسي بحب..وأني روحي جويه ياعطر المفروض أنها متخافش أبدا أطمني ياعطر..
عطر...بس يا موسي..
قاطعها موسي..ما خلاص يا عطر جولتلك اطمني ويلا مسحي دموعك الغالين دول وروحي جبل ما حد يشوفك قرب موسي ايده مسح دموعها
موسي...يلا وريني ضحكتك جبل ما تمشي عشان أطمن عليكي
أبتسمت عطر...خد بالك علي حالك عشان خاطري وأعمل حسابك حمدان وهيبه راحوا من شويه لسعد ابوي جالهم يعرضوا عليه مبلغ أكبر وبدر أخوي دابب معاهم خناجه لرب السما عشان خاطرك
موسي...ماشي ياعطر أني هشوف سعد هيعمل أيه معاهم وهخلص كل حاچه انهارده
عطر...وأني هعرف ايه اللي حوصل وهعرفك
موسي...بلاش تاچي اهنه بعد إكده غير لما تعرفيني ولو عيزاني أتصلي عليا
عطر...حاضر
موسي....يلا علي طول عالدار ولما تروحي طمنيني أنك بخير
عطر...ماشي وأنت فتح عيونك يا موسي
موسي..ربنا هو الحارس يلا عالدار
عطر...سلام
موسي...عطر
عطر..نعم
موسي...بحبك يا عطر
أبتسمت عطر بخجل واني كمان بح... جه هريدي مفرق الجماعات في الوقت ده وقاطع عطر
هريدي....أيه لسه كتير هفضل كيف المرشدين أراجب المكان أكده.
جريت عطر من أدامهم بأحراج سلام ياموسي
موسي..عض علي شفايفه بغيظ أبو اللي جاب أبوك يا هريدي الكلب جري هريدي بسرعه من أدامه ووقف بعيد
هريدي...أني الحج عليا أني خايف عليكم.
موسي...ماشي يا هريدي أفوج بس من الدوشه اللي في راسي دي وهحاسبك يلا أمشي جدامي خلينا نشوف الغفر جبل ما أمشي.

بقلمي ……………… أميره أسامه

رجعت عطر علي القصر وهي غافله تماما عن اللي ماشيه وراها من أول ما خرجت
بخيته...أيه يا عطر عوجتي ليه وفين الحاچه اللي جولتي عليها
عطر...بإرتباك هه لاه ما أنا ملجتش كل ما أسئل حد يجولي علي مكان تاني أسأل فيه بردك ملاجيش وجالولي أن المجادير دي صعب ألاجيها أهنه عشان محدش بيستخدمها كتير
سهير...بشك خلاص شوفي عايزه أيه وأني أجول لحمدان لما ينزل مصر يبجي يچيبهالك
عطر...ماشي أني هبجي أكتب ورجه لحمدان بالطلبات اللي عيزاها يلا عن أذنكم هطلع أغير خلجاتي
سهير...أذنك معاكي
بخيته..اما اجوم أشوف البلاوي اللي جوه دول بيعملوا أيه
سهير...ماشي چايه وراكي
بخيته..لاه أنتي تجعدي أهنه مش عيزاكي تتعبي حالك
سهير...ان شالله يخليكي ليا ياحماتي.
دخلت الشغاله راحت بسرعه علي سهير قربت من ودنها وهي أعده حاطه رجل علي رجل سمعت كل اللي قالته الشغاله
أبتسمت سهير بشر...بجه إكده يابنت الحسب والنسب
ماشي دي أحلوت جوي.
......
وصل موسي القصر كان والده في أنتظاره وحواليه بعض الرجال ومهران وسالم اخواته.
دخل موسي بكل هيبه ألقي السلام علي الجميع وراح باس راس والده.
وقف الجميع بإحترام لموسي أعد موسي معاهم
وهبه...نبدأ الكلام يا حاچ محمد موسي وصل خلاص
موسي...خير يا حاچ محمد
محمد...خير يا موسي بيه بس أني كنت حابب أشهد حضرتك ووهبه بيه علي أخواتي عشان يبجي عداني العيب.
وهبه....جول يا حاچ محمد سامعك
محمد...طبعا بعد موت أبوي من سبوعين المحامي فتح الخزنه وچمعنا عشان نستلموا ورثنا وبما أني الكبير أبوي كان كاتب كل حاچه بأسمي عشان أنا اللي بدير كل شغله بس طبعا أني مخلصنيش ومحبتش يكون في حاچه في جلب أخواتي من ناحيتي فا جولت أچمعهم ونجسموا الورث علي حيات عيني عشان محدش ضامن عمره وكل واحد يبجي عارف اللي ليه بس طبعا هيفضل الشغل ماشي كيف ماهو اني ومحمود وعارف أخواتي بنديره يعني تجسيم الورث هيبجي علي الورج لكن كل حاچه تمشي كيف ما أبوي كان ممشيها.
وهبه...عداك العيب يا زين ما فكرت
موسي...فين المشكله ياحاچ محمد
محمد...محمود وعارف وأختي أم سليم رافضين ياخدوا نصيبهم
موسي....ليه يا محمود انت وعارف الراچل بيضمن حجكم.
محمود...لا يا موسي بيه بالعكس
موسي...أمال أيه اني شايف الراچل بيعمل الصح.
محمود....اني وعارف وأم سليم ماعيزينش منيه حاچه غير لما يدي أختنا أم يوسف حجها.
موسي...مش فاهم تجصد ايه
محمود..محمد أخوي ماعيزش يديها ورثها كيف ماهيدي أختنا أم سليم وبيجول كفايه عليها البيت بأسمها.
موسي...طيب وفين المشكله أني أعرف أن بيتكم ماشاء الله كبير وسعره عالي.
محمد...جولهم يا موسي بيه بيجولوا عني ظالم
عارف...موسي بيه حضرتك مش فاهم صوح محمود مش عارف يفهمك زين
موسي...خلاص فهمني أنت يا عارف
عارف....أحنا كل واحد فينا الحمد لله متچوز ومعاه عيال وليه دنيته ابوي الله يرحمه لما أختي أم يوسف چوزها مات سابها معاها خمس عيال في رجبتها وأهل أبوهم ما بيصرفوش عليهم عشان حالهم علي كدهم جولنا مش مشكله دي أختنا وولادها ولادنا وهنتحمل مسؤوليتهم كلها وأبوي الله يرحمه كتب لام يوسف البيت علي حيات عينه وجال أن كل واحد فينا عنديه بيت كبير حتي اختي أم سليم چوزها ماشاء الله مش محتاچ وعايشه احلي عيشه وأبويا كان عايز يعوض ام يوسف بعد ما چوزها مات ويطمن عليها هي وولادها فكتب البيت وعرفنا كلنا
وهبه...طول عمره راچل عادل يازين ماعمل
عارف...لما أبويا مات و أتجسم
بينا الورث محمد أخوي رفض يديها كيف ما خدنا وجال كفايه عليها البيت اللي عايشه فيه.
طيب تصرف منين؟؟ جال كل واحد فينا يشيلها شهر طيب ده في شرع مين وهي ليها ورث كيف مالينا.
محمد...يا موسي بيه يا وهبه بيه أم يوسف البيت اللي عايشه فيه يعدي المليون چنيه وورثها اللي طالع حوالي نص مليون يعني البيت اللي هي وخداه اكتر من ورثها اني مظلمتهاش هي إكده واخده كيف ما احنا الرچاله واخدين ده غير الارض الكبيره ليها نصيب فيها احنا الرچاله طالع لكل واحد فينا مليون وام سليم نص مليون بس النص مليون اللي هما عايزني أديها لام يوسف مش حجها ده حجنا احنا نوزعه علينا.
وهبه...أبوك كتب البيت ده وهو عايش
محمد...أيوه
وهبه...حد فيكم أعترض
محمد...لاه بالعكس فالاول والاخر دي عرضنا ومنرضاش تترمي في الشارع ودار ابونا موچوده.
وهبه...زين .الله يفتح عليك راچل كيف أبوك طيب لما أبوك كتب البيت جال جدام حد فيكم ان بعد وفاته ام يوسف تطلع من الورث وكفايه البيت وبس.
عارف...لاه مجالش إكده.
محمود...مجالش يا وهبه بيه وتجدر تتأكد من أم سليم كمان
وهبه...اخواتك بيجولوا لا يا حاچ محمد..
محمد...أبويا مجالش اكده فعلا بس ده ظلم يا وهبه بيه
موسي...بهيبه وحكمه ايه هو اللي ظلم يا حاچ محمد
ظلم أنك تدي كل واحد شرع ربنا اللي حلله أبوك مكتبش في وصيته انها ما تاخدش
يبجي في الشرع هي ليها ورث كيف ماليكم ربنا قال في كتابه العزيز للذكر مثل حظ الأنثيين وعلي كلامك الورث كان اربعه مليون كل راچل فيكم مليون والبنتين كل واحده نص مليون غير الارض الكبيره طبعا هما داخلين معاكم فيها البيت بجي اللي أتكتب ليها ولولادها بعشر جروش بمليون ده بره الوصيه أبوك كتبه عشان يحفظ عرضه وأحفاده ويطمن علي بنته اللي هي أختك لكن مجالش تطلعها من باجي الورث.
محمد...بس كيف تاخد اكتر منينا
موسي...مين جال انها خدت اكتر منيكم كل واحد فيكم ماشاء الله عايش في بيت كبير ملكه ويساوي تجريبا كد البيت اللي هي خدته يعني البيت محدش فيكم محتاچه ولا هتبجي مبسوط لما ميبجاش عنديها بيت ودايره بولادها في كل بيت شويه هترضاها علي عرضك
محمد...واني مجولتش ناخد الدار
موسي...بس جولت تحرمها من ورثها طيب هترضاها لما بنت حاچ اسماعيل واختك يا حاچ محمد تلف علي كل بيت شويه عشان تأكل ولادها ولا تستني منيكم كل شهر حد يوكلها ويوكل عيالها
عيبه في حجك يا أبو الكرم كله..

بقلمي …………………..أميره أسامه

موسي كان معروف بحكمته وأحتواءه للمواقف وانه بيعرف يضغط علي اللي ادامه من غير ما يقلل منه وده اللي كان بيميزه
سكت حاج محمد بعد كلام موسي.
موسي...أسمع يا حاچ محمد أنتو چايين عندينا نحل مشكله مع اني مش شايفها مشكله خصوصا أنها في وچودك يا حاچ محمد يا أبو الاصول كلها اني اكيد مش هجولك ايه الصح وايه الغلط العفو أنت كبير ومجامك كبير بس هسيبك لضميرك اللي يجولك عليه ضميرك أعمله بس عايز أجولك حاچه بسيطه أبوك الله يرحمه لما راح للي خلجه مخدش حاچه معاه الكفن ملهوش چيوب وكلنا مهناخدش حاچه معانا ولما نجابل ربنا مهناخدش غير السيره الطيبه وبس متخليش الشيطان يدخل بينك أنت وأخواتك وتجاطعوا بعض عشان شويه فلوس صدجني الفلوس تغور جصاد لمتكم مع بعض وفي دهر بعض والاهم من كل الكلام ده أن مفيش كلام يعلي علي كلام ربنا.
ربنا عز وچل جال ان الميراث أمر من أوامره وحكم ووصيه واچبه وانه فريضه شرعيه
وحذر ربنا اللي يخالف شرعه
بسم الله الرحمن الرحيم
(فليحذر الذين يخالفون عن أمره أن تصيبهم فتنه أو يصيبهم عذاب أليم)
صدق الله العظيم..
وجال كمان أن الميراث حد من حدود الله..
بسم الله الرحمن الرحيم.
(تلك حدود الله ومن يطع الله ورسوله يدخله جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها وذلك الفوز العظيم ومن يعصي الله ورسوله ويتعد حدوده يدخله نارآ خالدآ فيها وله عذاب مهين)صدق الله العظيم
والاهم أنه وچه كلامه لأي حد يفكر ياكل ميراث او يچي علي شرع بالباطل ونهانا وحرم ده لما جال في كتابه العزيز
(ولا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل)صدق الله العظيم
صدق علي كلامه الجميع
نزل محمد راسه بإحراج واسف أبتسم موسي لما حس أنه صاب الهدف.
وهبه...الله يفتح عليك يا ولدي أظن يا حاچ محمد مفيش كلام بعد كلام ربنا موسي جال كل اللي عايز اجوله.
موسي...حط كلام ربنا في راسك يا حاچ محمد واللي ضميرك يجولك عليه أعمله واني متأكد في حكمتك وجلبك الطيب.
أبتسم محمود وعارف لموسي وكأنهم بيشكروه علي كلامه وحكمته في حل الأمور.
خلصت الاعده وأنصرف الجميع وساب موسي الكوره في ملعب حاج محمد
أبتسم وهبه لموسي بفخر وحس ان هو اختار كبير البلد الصح اللي هيقدر يحل أي مشكله بذكاء وعقل وحب من غير تقليل من شأن أي شخص حتي لو كان غلطان مابيهاجمش لكن بيستعمل أسلوبه الخاص في الاقناع.
طالت الجلسه اكتر من ساعتين وأقترب اذان المغرب دخل الجميع مع بعض لتناول الفطار
وجريت جليله علي موسي كالعاده وكأنها ردت ليها الروح.
چليله...نورت دارك يا سيد الناس
باس موسي راسها وايدها ده نورك يا ست الدار
وهبه...وهو باصص لمهران وسالم يلا يا ولاد نسيب لأمكم وسي موسي المكان عشان منبجاش كيف عزول
ضحك موسي واخواته
موسي...جولتلك خفي شويه يا چليله أبوي بيغير
وهبه...لاه يا أخوي خلاص أتعودت.. الكل ينحط فوج الراس عند چليله لكن وجت ما يچي موسي الكل ينزل من عالراس وينحط موسي أفندي عالراس وچوه الجلب
چليله..بأبتسامه وه انت هتجلب عليا العيال ولا أيه كلكم حبايبي وعزوتي وسندي أنتوا أهلي وعيلتي اللي ملياش غيرها.
وهبه...بمشاكسه بس موسي الحته الشمال
ضحكت جليله طب بزمتك مش الحته الشمال عنديك أنت كمان
وهبه..أن چيتي للحج هو الحته الشمال
مهران...بضحك يلا ياسالم موسي خد الحته الشمال عند امك وعند أبوك ملناش مكان عاد.
راحت عليه جليله حضنته لا أنت كمان اول فرحتي ياواد وسالم ده نن عيني
فرحه...واني ايه يا اما
جليله...انتي ست البنات وفرحتي يا أحلي فرحه
موسي.. لا يا چليله دي فرحتي أني حضنته فرحه بحب
وهبه...طب ايه ماهنفطرش
چليله...بحب يلا أجعدوا تجبل الله

بقلمي………………..أميره أسامه

بعد الفطار دخلوا اعدوا في المضيفه مع بعض
دخل عليهم واحد من الغفر يبلغ موسي ان سعد الهواري عايزه قاله موسي يدخله ثواني بسيطه ودخل سعد.
سعد...سلام عليكم چميعا
الجميع..عليكم السلام
سعد...كل سنه وأنتم طيبين
وهبه...وانت طيب ياسعد
سالم...كيفك يا سعد
سعد...في نعمه حمدالله علي السلامه يا دكتور
سالم..الله يسلمك
موسي...أجعد يا سعد تشرب ايه
سعد...ولا اي حاچه اني چايلك في كلمتين وهروح طوالي.
مهران...وده اسمه كلام يا سعد تبجي في بيت الكبير ومتاخدش واچبك عيبه في حجنا أنت بخيل ولا ايه يا سعد
سعد...خلاص نشرب شويه شاي.
راح الغفير يبلغ الشغاله تعمل شاي.
موسي...خير يا سعد
سعد...خير أن شاء الله كنت چايلك بخصوص الارض
موسي...بإبتسامه أيه غيرت رأيك بعد ما زارك حمدان وهيبه انهارده ومش عايز تبيع.
بص والده واخواته لبعض وبص سعد باستغراب
سعد...عرفت كيف أنهم چم
موسي...مفيش حاچه موسي ولد الشرفا ميعرفهاش في البلد دي يا سعد عموما لو حابب ترچع في كلامك بعد اللي جالوه ليك ارچع ماهزعلش ولو المبلغ اللي عرضوه عليك انت موافج عليه يبجي حلال عليهم وعليك علي بركه الله.
سعد..بأبتسامه كمان عرفت أنهم عرضوا عليا فلوس زياده..عموما اني چايلك عشان حاچه تانيه يمكن هما چم وزودوا المبلغ كيف ما عرفت لكن مش زي ما اني عايز طبعا ده غير التهديد والوعيد ونظره الشر اللي هتنط من عيونهم بس اني چاي عشان نشوف يوم نتمم فيه البيع مش هخبي عليك حمدان وهيبه واعرين وشكلهم ناويين علي الشر وعطوني مهله لأخر رمضان عشان افكر واني عايز في السر إكده نخلص كل حاچه واسافر علي القاهره
وهبه...طيب يا سعد ياولدي مش خايف يجدروا يوصلولك وانت معاك مرتك وعيالك وزي ما جولت دول نابهم أزرج
سعد..عارف ياوهبه بيه بس متخافش اني مأمن نفسي هما مهيعرفوش مطرحي في القاهره وأني كمان كنت ناوي بعد ما أبيع الارض زياده تأكيد هغير مطرح سكني ونجعدوا چمب أهل مراتي أنت عارف انها مصراويه مش من اهنه
موسي...شوف يا سعد لو ناوي وشايف أنك مأمن نفسك زين كيف ما بتجول اني معاك من بكره أكلم المحامي ونخلصوا كل حاچه اهنه في الدار وهو يخلص كل حاچه مع نفسه في الشهر العقاري وكمان اني مش هاعرف اي حد ان الارض بجت تخصني غير لما ترچع دارك في القاهره وتعرفني كمان أنك نجلت مطرح تاني وفي أمان أنت وعيلتك لكن لو حاسس بأي خوف اني ماهزعلش بلاش منيها البيعه دي.
سعد..لاه من الناحيه دي اطمن أحنا في الاصل يمكن أهل لكن محناش نعرف عن بعض كل حاچه ولا حتي يعرفوا مطرحي في القاهره
موسي...يبجي علي خيره الله بكره في نفس المعاد تاچي وهشيع للمحامي ونخلص كل حاچه وهديك جزء من المبلغ بكره ولما المحامي يخلص تسچيل الاوراج تاخد باجي المبلغ.
سعد...لاه خلي الفلوس كلها اول ما المحامي يسچل اني مش مستعجل
موسي..ده حجك وده إتفاج
سعد...خلاص اللي فيه الخير ربنا يجدمه ربنا يطرحلك فيها البركه ويكفيك شرهم.
موسي...الله كريم
سعد...هجوم اني بجي
مهران...لسه بدري ياسعد
سعد..بدري من عمرك يا غالي ديما مفتوح بحسك يا كبير
وهبه....الله يرضي عنيك يا سعد ياولدي
سعد...سلام عليكم
الجميع...عليكم السلام
سالم...موسي ما بلاش منيها الارض اللي هتچيبلك مشاكل دي حمدان وهيبه شرهم عاميهم واني خايف عليك
موسي..ايه يا دكتور شاكك في اخوك ولا ايه
سالم...لاه بس خايف عليك يا موسي منيهم
موسي...خاف عليهم من اخوك ياسالم
وهبه..فكر في كلام اخوك يا موسي هو عنديه حج دول شر زي ابوهم ولو علي الارض في اراضي كتير شاور عاللي تعچبك وتبجي بكره ملكك
موسي...بعد أذنك طبعا يا ابوي اني مجدر خوفكم عليا وعارف أنهم مش سهلين بس ابنك مش سهل برده يا كبير ولا انت عنديك شك فيا
وهبه...بأبتسامه لا يا ولدي عمري ماكان عندي شك فيك من يومك راچل وعارف رغم انهم واعرين بس برده بيعملولك حساب لكن حجي اخاف عليك فكر يا ولدي
موسي...اني فكرت يا ابوي
مهران....بتحاول تجنع مين بس يا أبوي ده راسه أنشف من الحچر الصوان
وهبه...هتجولي من صغره إكده عموما يا ولدي أعمل اللي يريحك بس حرص منيهم
موسي...ماشي يا أبوي ربك يسترها

بقلمي ……………أميره أسامه

في قصر هواره
في غرفه سهير وحمدان
سهير...صوح فرحان يا حمدان أني حبله
حمدان...طبعا يا سهير اني طاير من الفرحه يا بت هيبجي عندي خمس عيال وتجولي فرحان طبعا فرحان.
سهير...طيب نفسك يچي الواد الرابع ولا بت عشان نخاوي بيها البت أسماء.
حمدان...لاه طبعا نفسي في الرابع عشان يبجالي سند
سهير....ان شاء الله
حمدان...بس تعرفي يابت يا سهير هيبه أخوي صعبان عليا اديه كام سنه متچوز ومحلتوش حتت عيل يشيل أسمه اني لازم أجوله يتچوز
ويبطل سرمحه ورا النسوان
سهير..بلهفه أوعاك يا حمدان أنت مخك چراله حاچه ولا ايه
حمدان...حسني ملافظك يابت
سهير...حجك عليا يا حمدان مجصدش بس فكر زين يا حمدان احنا مالنا يچيبو عيال ولا ميچيبوش ليه نخلي حد يشارك ولادنا في الخير ده كله هيبه مش سهل يا حمدان لو طال ضفر عيل مش بعيد يستجوي أكتر وقف حمدان وشرد في كلام سهير وهي واقفه جمبه تبخ سمها في ودانه وكأنها شيطان
سهير...فكر زين يا حمدان چواز هيبه وخلفته مش في مصلحتنا احنا وعيالنا
حمدان...عندك حج يا سهير
سهير...مش بس إكده يا حمدان لو حسيت بس ان هيبه فكر في الچواز انت اللي تنصحه وتجوله بلاش
حمدان...ماشي طلعتي مش سهله يا بت يا سهير اني مفكرتش إكده
سهير....يبجي انت تنفذ وسيب التفكير عليا عاد واني بعمل كل ده ليه مش عشان مصلحتك
حمدان...بأبتسامه خبيثه يمشي كلامك يا ست الستات
......
خلص اليوم وجه يوم جديد ملئ بالأحداث بعد الفطار حضر المحامي في قصر وهبه وجه سعد وأبتدا المحامي يخلص معاهم الاوراق.
المحامي....إكده يا موسي بيه كله تمام ان شاء الله بكره هطلع عالشهر العقاري أخلص كل حاچه واسچل الارض بأسمك بس طبعا لازم تكون معاي انت والاستاذ سعد
سعد...ان شاء الله هكون چاهز بس ياريت يكون بدري عشان نخلصوا علي طول
المحامي...اطمن هاخد منك الامضاء بتاعت التنازل وتمشي علي طول
موسي..علي خيره الله
سعد...مبروك مجدمآ يا موسي بيه
موسي...يبارك فيك يا سعد
موسي...امسك يا سعد ده چزء من المبلغ وبكره باجي المبلغ
سعد...ما اني جولتلك لما نخلص مش هنطيروا من بعض الدار أمان
موسي...وأني جولت ان ده حجك
المحامي...تأمرني بحاچه يا موسي بيه
موسي...الامر لله أتوكل انت علي الله يا متر
سعد..واني كمان هجوم
موسي...مابدري يا سعد
سعد...بدري من عمرك خليني اروح بدل ما أتكعبل في حد منيهم
موسي...ماشي طريج السلامه.
مشي المحامي وسعد
سالم....مبروك ياموسي
موسي...يبارك في عمرك يا دكتور
وهبه...ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
موسي....يارب ياأبوي
مهران...والله اني مش مطمن من ناحيه حمدان وهيبه لما يعرفوا ان الأرض بجت بتاعتك ماهيسكتوش
موسي...جولتلك خاف عليهم هما مش علي أخوك
وهبه..ان شاء الله خير أني جايم يا ولاد اريح فوج شويه
مهران...خدني معاك يا أبوي قام موسي وسالم وقفوا احتراما لوالدهم ورجعوا أعدوا تاني مع بعض
موسي...ايه يا دكتور مش ناوي تفرحنا بيك وتتچوز
سالم...بضحكه جميله مش لما أخوي الكبير يعملها الاول
موسي...بأبتسامه لساها العاده دي فيك
سالم...عادة أيه دي عاد
موسي...تهرب من السؤال بإچابه تانيه.
سالم...والله ابدا مش بهرب بس بچد نفسي انت اللي تعملها وتفرحنا وصراحه أني الشغل واخد كل وجتي
موسي..عايز تجول ان مفيش حد في بنات مصر عچبوك.
سالم...صدجني يا موسي مش زي ما أنت فاكر فالچامعه بدرس لطلبه وفالمستشفي مع المرضي يعني مفيش حد في حياتي ولا حتي عندي وجت
موسي...طيب عايزين نفرحوا بيك
سالم....واحنا هنفرح بيك ميته يا موسي يا شيخ انت حتي أكبر مني مش ناوي ولا أيه
موسي...أدعيلي يا سالم
سالم....وه علي إكده في عروسه
موسي...فيه يا سالم بس الموضوع معجد شويه
سالم...ليه بتجول إكده ومعجد كيف يعني لاهو أنت في حد يرفضك يا خوي أيه ما عرفش أنت مين وولد مين ولا أيه أشحال أن مكنتش أنت الكبير
موسي..عارف يا سالم لكن صدجني الموضوع مش سهل
سالم...طيب جولي الاول العروسه مين اني اعرفها
موسي....عطر
سالم...عطر مين نطقها سالم ورجع أتصدم أوعاك تكون جاصد عطر بنت عتمان الهواري
موسي...هي يا سالم عرفت ان الموضوع مش سهل
سالم..مفيش حاچه صعبه بس ليه هي يا موسي ما البنات ماليين البلد مالجيتش غير عطر
موسي...عشجتها يا سالم والجلب مفيش عليه سلطان
سالم....عارف يا أخوي.. بس شوف اني ميتهيأليش ابوي أو امي يرفضوا هما نفسهم يفرحوا بيك اصلا
موسي..عارف المشكله مش في ابوي او أمي المشكله في عتمان وولاده
سالم...ان چيت للحج المشكله مش في أبوها كمان المشكله في أخواتها حمدان وهيبه مش هيوافجوا
موسي...هو ده اللي انا عامل حسابه
سالم...شوف يمكن اني اصغر منيك بس أسمع نصيحتي أعمل اللي عليك وأطلبها وان وافجوا كان بها موافجوش تبجي عملت اللي عليك لاخر لحظه.
موسي...اني فعلا بفكر أعمل إكده واللي فيه الخير يجدمه ربنا
سالم...ان شاء الله ربنا يفرح جلبك يا أخوي
موسي...ويفرحني بيك يا دكتور
سالم...بحب أللهم أمين

بقلمي ……………أميره أسامه

مر كام يوم بهدوء.. المحامي خلص كل حاجه والارض أتسجلت بأسم موسي وبقت ملكه رسمي بعد ما أتنازل سعد عنها وسدد موسي باقي المبلغ لسعد وبمجرد ما أستلم باقي المبلغ سافر سعد تاني يوم علي القاهره بهدوء تام ومن غير ما أي حد يحس أما موسي كان طاير من السعاده يمكن أشتري أراضي كتير لكن الارض دي خاصتا كان ليها أحساس خاص عنده خصوصا انه قدر ياخدها من حمدان وفي خلال اليومين دول
فاتح موسي والده في موضوع عطر بحضور الكل فالاول الكل أتصدم لكن بسرعه رحب وهبه بنسب الهواره لأجل خاطر عيون موسي خصوصا لما حس انه فعلا بيحب عطر وقرروا أنهم يفاتحوا عتمان وده كان طلب موسي قبل ما حد يعرف حاجه عن الارض والدنيا تتعقد أكتر
بعت وهبه مرسال لعتمان أنه هيزورهم بعد العشاء
أستغرب عتمان وحمدان وهيبه الزياره لكن رحب عتمان بالزياره الغير معلومه
وأخيرا جه اليوم اللي هيروح فيه موسي مع والده واخواته عشان يطلبوا عطر.
.....
بعد الفطار طلع موسي واخواته ووالده يجهزوا وبعد وقت بسيط نزل موسي وهو لابس جلباب أسود وشال باللون الاسود علي كتافه وعمامه باللون الاسود كان شكله يخطف النظر وهيبته طاغيه علي شخصيته
بمجرد ما شافته چليله فضلت تسمي وتكبر
چليله...ماشاء الله ربنا يحميك يا سيد الناس عريس صوح يا ولدي
باسها موسي من راسها
موسي....ربنا يخليكي ليا يا ست الدار
چليله....بت يا سعديه فين البخور يا بت
جريت سعديه بالمبخره
سعديه...اهي يا ست الكل
چليله....الله أكبر يحميك من
كل عين شافتك ومصلتش عالنبي ويبعد عنك شر عباده المؤذيين ويفرح جلبي بيك
وهبه...محدش كدك يا سي موسي چليله بنفسها بتبخرك
سالم....طب ايه واني مليش نفس ولا شكلي عفش أياك
چليله....يحميك يا سالم يا ابن بطني أنت ومهران شكلكم يفرح و خايفه عليكم من العين تصيبكم وخصوصا عين بخيته
ضحكوا كلهم علي چليله
مهران....ربنا يخليكي لينا يا أما ويفرحك بموسي وسالم
چليله...ويفرحك بولادك يا مهران
وهبه...اللهم امين طيب يلا عشان منتأخرش علي المعاد
چليله...أن شاء الله ترچع الفرحه مش سايعه جلبك يا موسي يا أبن جلبي
موسي.....ويفرح جلبك يا ست الدار
خرجوا كلهم مع بعض وراحوا علي قصر الهواره
..........
في قصر عتمان كان عتمان وولاده بيجهزوا.
في غرفه حمدان
كان واقف يظبط الجلباب ويظبط في العمامه بأحكام
سهير...الله اكبر ياحمدان عيني عليك بارده
حمدان..ايه يابت عريس اني ولا ايه
سهير...في عيني انت احلي عريس فالدنيا
حمدان...ربنا يخليكي ليا يا ام العيال
سهير...ويخليك ليا بس مجولتليش متعرفش ايه سبب الزياره دي
حمدان...لاه معرفش ياخبر بفلوس الوجت يچوا ونعرف كنت فاكر الاول لما وهبه شيع المرسال انه هيعزمنا علي الفطار اللي بيعمله كل سنه لاهل البلد في رمضان بس لما جال أن وهبه وموسي وسالم ومهران چايين مابجتش عارف ايه سبب الزياره دي
سهير...اني حاسه اني عارفه بس مش متوكده
بصلها حمدان بأستفسار عارفه ايه جولي يابت
سهير...بمكر لاه خليك بجي لما يچوا وتعرف منيهم يمكن احساسي يطلع غلط
حمدان...وه عليكي ما تجولي يابت هي فزوره
سهير...يعني حاسه إكده أنهم چايين يطلبوا يد عطر
حمدان...يطلبوا يد عطر لسالم لاه ميتهيأليش
سهير...ومين جال أنهم چايين يطلبوها لسالم اني اجصد لموسي
حمدان....موسي؟ چبتي الكلام ده منين يابت
سهير...اصل يعني اجصد
حمدان....وه ماتجولي يابت مالك عامله كيف اللعبه اللي حچارتها فضيت.
سهير...بصراحه بجي اني خايفه اجولك تطلع فيا
حمدان..في ايه يا سهير اتكلمي
سهير...طيب احلف انك مش هتعملي حاچه ولا هتتعصب او تجلب الدنيا
حمدان...يابت انطجي متعصبنيش
سهير....صراحه كده شكل في حاچه بين عطر وموسي
مسكها حمدان بعنف من ايدها بتجولي ايه انتي يا وليه ياخرفانه
سهير...ااااه يدي يا حمدان
حمدان...أنطجي لكسر راسك
سهير...طيب سيب يدي هتخلعها هجولك بس هدي روحك شويه
حمدان...جولييي
سهير...في حد شاف عطر من كام يوم راحه علي ارض الشرفا وراحت جابلت موسي واللي شافها أتكلم جصاد البت ساميه الشغاله وهي جالتلي
حمدان....الحديت ده صوح يا بت ولا بتخرفي
سهير....والله صوح وتجدر تتوكد بنفسك بس بلاش الوجت هما علي وصول ومعايزنش القصر يبجي حريجه ويشمتوا فينا
حمدان...وليه مجولتيش من اول ما جالتلك يابت
سهير...خوفت منيك يا حمدان
حمدان....ودين النبي لو اتوكدت من كلامك ده لا هجتلك يا عطر انتي والخسيس موسي
سهير..لاه تهدي اكده وبعدين لوچايين يطلبوها صوح تبجي أتحلت ايه المشكله
حمدان...المشكله انها هتطير فيها أرجاب يا سهير أختي بتستغفلنا ودايره علي حل شعرها والخسيس التاني لافف علي اختي من ورانا
سهير....مش يمكن عاشجها يا حمدان وبعدين بالهداوه إكده متعملش كيف هيبه علي طول دمه حامي ومبيفكرش موسي نسبه هيفيدك كتير وهتعمل من وراه مصالح كتير
حمدان....تغور الموصلحه اللي تيچي من وراه ولو الكلام ده طلع صوح وموسي بيحب أختي وديني لاأحرج جلبه عليها
سهير...طيب أستهدي بالله وياخبر بفلوس بكره يبجي ببلاش نستني ونشوف الاول چايين ليه ودورها في دماغك الاول
حمدان...ادور ايه ياوليه بجولك البت دايره علي حل شعرها تجولي فكر ودورها واني اجول البت رافضه اي عريس يطلبها ليه أتاريها لايفه علي ولد وهبه استني عليا يا عطر كله من چلع أبوي ليها بس اني هعرف أربيها زين واكسر جلبك يا موسي الكلب😡

بقلمي ……………… أميره أسامه

في غرفه عطر
كانت واقفه عطر قلبها هيقف من السعاده وطايره من الفرحه ومعاها هنيه وهاجر
هاجر...يابت هدي روحك شويه بدل ما حد يحس بفرحتك دي وتبجي مصيبه
عطر....حاسه ان جلبي هيجف من الفرحه يا هاچر مش جادره أصدج ان موسي خلاص چاي يطلب يدي
هاچر...لاه يا اختي صدجي مش جالك في التلافون أنه چاي عشان يطلب يدك
عطر...ايوه جال بس اني حاسه اني بحلم خايفه اصحي من فرحتي
هاچر...لاه يا اختي ماهتحلميش چاي هو وابوه واخواته كمان عشان يطلبوكي رسمي
عطر....اني فرحانه جوي يا هاچر
هاچر...واني فرحانه عشانك ياخيتي ربنا يتمملك بخير يارب ويسعد جلبك انتي وموسي
عطر...يارب ياهاچر
هاچر....مالك ياهنيه ليه ساكته إكده
هنيه...هاا لا مفيش مصدعه شويه شكل الصيام مجصر عليا
عطر....لاه مش وجت صداع ياحزينه اني انهارده عايزه الكل فرحان
هنيه....بابتسامه حزن بتحاول تخفيها ماأني فرحانه ياخيتي كفايه عندي أشوف فرحتك دي عندي بالدنيا
عطر...ربنا يخليكم ليا ومايحرمنيش منيكم سمعوا فالوقت ده صوت بره عرفوا ان موسي واهله جم خرجوا بسرعه من اوضه عطر وقفوا من فوق يشوفوهم وهما داخلين.
.....
عتمان...يا الف مرحب يا وهبه بيه لما الغفير جالي وجال انكم چاين مصدجتش روحي وهبه بيه چاي داري أتاري الدار نورت
وهبه...بهيبه الدار منوره بأهلها يا عتمان
عتمان...كيفك يا موسي بيه
موسي...بخير يا حاچ عتمان
حمدان...وهو باصص بحقد لموسي نورت يا وهبه بيه
وهبه...كيفك ياحمدان
حمدان....بجيت بخير لما شوفتك وكمان لما شوفت موسي ومهران وسالم
مهران...كيفك يا حمدان
حمدان...بخير يا اخوي كيفك يا دكتور حمدالله عالسلامه چات متأخره وكنت هاچي اسلم عليك بنفسي بس انت عارف رمضان وجته طاير
سالم...ولا يهمك يا حمدان الله يسلمك كنك چيت وزياده.
عتمان...نورت البلد يا سالم يا ولدي
سالم...منوره بيك يا حاچ عتمان
عتمان...أتفضلوا في اوضه الضيوف.
دخلوا كلهم علي أوضه الصالون ودخل موسي وهو رافع راسه بهيبه
عطر كانت واقفه مع هنيه وهاجر وعينها هتخرج من كتر ما هي مركزه مع موسي
اما هنيه فنظرتها ليه كانت نظره عشق مخلوطه بحزن ووجع
خرج فالوقت ده بدر من غرفته بعد ما لبس لقاهم واقفين متدارين وبيبصوا علي حاجه
بدر....مالكم واجفين ليه إكده
عطر...بسم الله فزعتني يا بدر
بدر..بأبتسامه سلامتك من الفزع واجفين ليه إكده
هاچر...ابدا سمعنا صوت چينا نشوف مين
بدر...طيب يلا من أهنه بدل ما حد يشوفكم مايصحش وجفتكم إكده ده موسي ووهبه بيه واخواته يلا اچروا شيعوا حد من الشغاليين يعمل حاچه نشربها
هنيه...اني نازله أشوف بنفسي
بدر...ماشي بعد أذنكم
نزل بدر ودخل علي اوضه الضيوف.
بدر...السلام عليكم أيه النور ده كله اتاري الدار نورت
بصله حمدان بسخريه😏
راح بدر سلم علي وهبه بحب
طبطب وهبه علي كتف بدر
وهبه...كيفك يا بدر يا ولدي واحشني من اول رمضان ما شوفتكش
بدر...موچود والله بس اليوم بيچري كيف الصاروخ في رمضان حجك عليا
وراح علي موسي.
بدر....كيفك يا صاحبي واحشني
موسي....اني سايبك بمزاچي
ضحك بدر وحضنه
بدر...حجك عليا أديلي كام يوم مجصر معاك بس هتعذرني عارف ان جلبك كبير
موسي....واني مجدرش أتكلم معاك انت بالذات
عتمان...بضحك ربنا يخليكم لبعض
بدر....دكتور سالم عندينا في دارنا نورت البلد كلها
حضنه سالم بحب
سالم...أتوحشتني يا بدر والله
بدر....انت اكتر والله كيفك يا مهران
مهران....الحمد لله يا بدر
اعد بدر جمب موسي واستغل كلام عتمان ووهبه
بدر...بصوت واطي كنت چايلك عايزك في موضوع مهم
موسي...لا ياراچل بتثبتني أياك
بدر....لاه والله ابدا عايزك في موضوع
موسي....وفر مواضيعك لروحك عارف عايزني في ايه
بدر...بصله بدر بصدمه
موسي...وهو باصص ادامه مالك ياحزين هتبرج ليه إكده عينك هتخرچ من مكانها
بدر....كيف عارف عايزك في ايه
موسي....لساك بتتعرف عليا إياك ما أنت خابر اني بعرف اللي چواك من جبل ما تطلعه
مش بردو تجصد ارض سعد الهواري
بدر...ابتسم وهز راسه. صوح اني كيف اتوه عنيك طلعت غبي
موسي...بأبتسامه طول عمرك
بدر....مجبوله منيك يا خوي المهم لازمآ نتكلم
موسي....ماشي هستناك ونتكلموا كيف ما انت رايد
بدر...طب جولي ايه سبب الزياره دي
موسي....ايه ياواد مضايج اني چيت ولا ايه
بدر...لاه والله بس مستغرب
موسي...متستغربش الوجت تعرف كل حاچه يا خوي
بدر....والله وبجيت أخر من يعلم
موسي...عشان تبجي تغيب وتجول عدولي ياواكل ناسك
بدر....هتربيني يعني عشان غبت كام يوم
موسي....براوه عليك چبت النباهه دي كلها منين ياواد
ضحك بدر بحب طب واللي خلجني وخلجك أتوحشتك وشكل إكده الواد هريدي عداك بجيت عامل زييه لسانك كيف المطرجه 😂
موسي....من عاشر الجوم وده جاعد علي جلبي علي طول
بدر ..والله وحشني لسانه الطويل
موسي...اهو متلجح في الدار يا اخوي أبجي تعالي شوفه.
كل ده كان داير بين موسي وبدر تحت نظرات حمدان اللي هيطق وهو شايف بدر بيضحك وفرحان جمب موسي عكس ما بيكون معاهم في البيت كان حاسس حمدان بالغيره والكره اكتر تجاه موسي.
دخل في الوقت ده هيبه
هيبه....سلام عليكم الدار نورت
كيفك يا وهبه بيه
وهبه..الحمد لله يا هيبه
هيبه..موسي بيه عندينا ده احنا المفروض ندبحوا عچل
موسي...ومدبحتش ليه يا هيبه
هيبه....بابتسامه بص لبدر ورجع بص لموسي هندبحوا جريب جوي هندبحوا يا ولد الغالي
أبتسم موسي علي تلميحات هيبه اللي مابتخيلش عليه وبصله
موسي..لاه خليها عليا اني دي ليك عليا جريب هدبح عچلين بصله وبص لحمدان بابتسامه ليهامغزي
ابتسم مهران وسالم وهما شايفين موسي بيردها لهيبه.
هيبه...كيفك يا مهران واحشني ياراچل
مهران...ماتشوفش شر يا هيبه
هيبه...بأبتسامه كلها حقد كيفك يا سالم ولا نجول يا دكتور
سالم....جول اللي تجوله يا هيبه مجبوله منيك اي حاچه
هيبه..متعرفش فرحتي بيك وبرچوعك كيف حتي أسأل ابوي وحمدان كنت لسه بجولهم اني فرحان بچيتك
سالم..تسلم ياغالي
أبتسم موسي بسخريه وهو بيكلم نفسه صوح ما تخافش من اللي بيكرهك خاف من اللي عامل نفسه بيحبك
قطع وهبه تفكير موسي
وهبه..ندخلوا في الموضوع اللي چاين عشانه
عتمان...خير ياوهبه بيه؟



الثالث من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close