recent
روايات مكتبة حواء

رواية عشق بعد وهم كاملة بقلم اسراء ابراهيم

رواية عشق بعد وهم كاملة بقلم اسراء ابراهيم



الفصل الأول

سارة بهتاف عالي وهي تنتهي من ارتداء ملابسها :يلا يا ماما انا لبست هنتأخر علي الفرح

ام ساره بحنيه :طيب يلا انزلي شوفي نورين واستنوني تحت ع اما احط عشاء لابوكي وانزل.

ساره مسكت شنطتها و استعدت للنزول وهي تصيح وتقول لها :ماشي متتأخريش ولو اتاخرتي هنسيبك ونمشي يلا باي يا حبي

ام ساره:بضحكه باي يامجنونة


اول ما وصلو الفرح

ساره:ياخبر ايه الناس الكتيره دي انا هدخل الفرح كده إزاي .لا اتكسف

ام ساره:لا البت وش كسوف

نورين: ههههههه الله ايوه ياطنط ياجامده

ساره بااحراج:هعهعهع عادي متكسفتش واتفضلي امشي ادخلي

....................


ف جهه تاني

بالتحديد ف نفس الفرح

محمد بملل ظاهر عليه:الفرح شكله ممل ليه

حسن غمز بعينه وقال:دلوقت الموزز تيجي والفرح يحلو

محمد: اه يحلو اممم .انا بالكتير10دقايق واقوم اروح .

سامي:ايه يارجاله مالكم كده مكشرين

حسن:صاحبك ياعم مضايق وعاوز يمشي

حسن وسامي فضلو يتكلمو ومحمد قاعد مركز ف حته تانيه خالص .

محمد:سامي بص كده ع البنت اللي لابسه فستان بني دي

تعرفها ولا

انا اعرف اللي جنبها مش دي نورين

حسن بغموض:اه نورين صاحبت حبك الاول سالي هههههه

محمد بغضب :متتكلمش علي سالي دي وانا موجود مش ناقصين عكننه .

سامي بحده بسيطة: ملكش دعوه بالبنت دي يامحمد

دي مش سكتك خالص

محمد:هو انا قولت حاجه .انا بسالك تعرفها لان اول مره اشوفها

سامي:ايوه دي ساره بنت عمي وبردوا بنت عم نورين وساكنه ف الشقه اللي فوق نورين

وف مدرسه الثانوي اللي هنا

محمد:اااه قولتلي طيب

محمد فضل يبص ع ساره طول الفرح ويبتسملها حس ان فيها حاجة مختلفه شدته مش عارف ايه هي.

.....................


عند ساره

ساره بااهتمام ظاهر: نورين واخده بالك من الواد اللي بيبص ده

نورين:اه ده محمد اللي كان بيحب سالي صاحبتي

ساره سكتت وفضلت تبص ع محمد هي كمان وتضحك كل ما عيونهم تيجي ف عيون بعض

وشويه وام ساره قالت يلا قوموا نروح عشان اتاخرنا

وقامو ومحمد عينه عليهم وقام وراهم

وكل ده وساره واخده بالها منه

لحد ما روحوا .

......................


تاني يوم وساره رايحه المدرسه كانت ماشيه لوحدها واول ماوصلت شارع المدرسه اللي ديما بيكون فاضي لقت قدامها محمد

طبعا اتلخبطت واتصدمت مكنتش متوقعه إنها تشوفه تاني

ولقيت محمد جاي عليها وبيحاول يكلمها

سرعت مشيتها وكانت شبهه بتجري.

محمد بيحاول يوقفها:ساره لو سمحتي استني انا عاوزه اكلمك

ساره:اسفه انا معرفكش ومينفعش نقف كده

ومشيت خطوتين

محمد بحب :انا من ساعه ما شوفتك ف الفرح من اول دقيقه وانتي عجباني وبفكر فيكي فيه حاجة فيكي شدتني ليكي

انا حاسس اني معجب بيكي

ساره سمعت كلامه وطلعت تجري وهي فرحانه باللي سمعته

اول مره تسمع وتشوف اهتمام من حد

..........................


نورين بحزن وصوت شبهه باكي :يا ماما ارجوكي حاولي تفهمي بابا اني مش معترضه ع الجواز

بس انا مش عاوزه طارق .

ام نورين : يا بنتي ابوكي مصمم .وطارق ماله عيبه أي بس

نورين:مفيش عيب بس انا مش شايفه اننا ننفع لبعض. مش حاسه بحاجه

ام نورين بشفقه ع حال بنتها :يا بنتي ف الخطوبه تعرفو بعض كويس وبعدين انا مش هقدر اعمل حاجه ابوكي عاجبه طارق وموافق عليه

نورين: يتجوزه هو لو عاوز انا لا مش موافقه.

ابو نورين سمع الكلام ودخل متعصب من كلام نورين مع مامتها ومسكها من شعرها

ابو نورين :بت انتي مسمعش كلامك ده تاني وتجهزي نفسك للخطوبه ف معادها الأسبوع الجاي.

خرجت مامت مع باباها تحاول تهديه وتقنعه

وتركت نورين بتبكي بقهر علي اللي باباها قاله وانه غصب عليها تتخطب

..................


تاني يوم قبل ما ساره تروح المدرسه نزلت لنورين تحكيلها ع اللي حصل

نورين بحدة:انتي سمحتيله يكلمك ليه .يا ساره ده مش كويس ده كان بيحب سالي وكان بيلعب بيها

وكانو بيتقابلو وكان بيحصل بينهم تجاوزات كتير

وياما حظرت سالي منه ومسمعتش مني ووقعت نفسها في مشاكل

بلاش انتي كمان توقعي في نفس الغلط .

ساره بهدوء :يا حبيبتي انا بحكيلك اللي حصل وبعدين انا محدش يقدر يعملي حاجه

انا صحيح عمري ما حبيت

بس اول ماشوفته حسيت بحاجه حلوه معرفتش انزل عيني من عليه.

نورين بتفهم :حاولي متفكريش كتير فيه وفوقي لمذاكرتك

ساره يتغير مجري الكلام:اممممم طيب قوليلي الخطوبه امتي وهنعمل ايه.

ملامح نورين اتغيرت للحزن لما جت سيرة الخطوبه

نورين: الخطوبه يوم الجمعه لسه اربع ايام يعني يلا نصيبي اعمل ايه الحمد لله

ساره: ربنا يكتبلك الخير يا قلبي .طارق شكله جدع ومحترم

عموما نتكلم بعدين هطير انا عشان عندي مدرسه

يلا باي

.................


يوم وره يوم بيعدي ومحمد بيحاول يكلم ساره وعرف يوصل لرقمها من فون سامي ابن عمها

ف الفون.

محمد:الو.ساره

ساره:ايوه مين معايا

محمد:مش عارفه صوتي

ساره: (بعصبيه بسيطه )مين معايا او اقفل االخط

محمد:خلاص اهدي اهدي انا محمد

ساره بخضة :انت جبت رقمي مين وعاوز ايه

محمد: جبت رقمك بسهوله وعاوز اي ف انا حبيتك

انا هقابلك االنهارده عند مكان الدرس عشان لازم اتكلم معاكي

يلا سلام

ساره : انت بتقول اي لا طبعااااا .الو الووو

استغفر الله .الجدع ده مجنون ههههههه شكله كده

............................


نورين بهدوء:صباح الخير يا طارق

طارق بحب :صباح النور يا احلي نونا ف الدنيا

بتعملي ايه؟

نورين: ولا حاجه قاعده مع اخواتي وساره

طارق:سلميلي عليهم علي اما اشوفهم واشكريلي ساره ع اللي عملته ف الخطوبه

وقوليلها نردهالها ف الافراح هههههههه

نورين:ههههههههه دي ماهتصدق عموما يوصل

يلا هكلمك بالليل لما تخلص شغل

طارق: اوك تمام سلام يا قمر

نورين: سلام

نورين سرحت بعد المكالمه وفاقت ع صوت ساره

ساره: هييييييييييييييح حلو الواد صح

نورين:ف اي

انتي هنا

اه جدع وهو خطيبي لازم اعامله كويس

ساره: اه خطيبي امممممم

طيب امشي بقا عشان عندي مشوار مهم قبل الدرس

نورين: مشوار اي ان شاء الله

ساره : شالت شنطتها وقالت. بعدين يلا مستعجله سلااااام

...................


كانت ماشيه رايحه الدرس وفجأه عربيه وقفت جنبها وحد فيها بيقولها تعالي اركبي


ساره بخوف:لا طبعا مستحيل مش هينفع

محمد بترجي :يا ساره الناس بتبص علينا هو انا هخطفك انا بس هتكلم معاكي

ساره:ماشي خلاص بس هنفضل هنا منتحركش

محمد:ماشي

نتكلم بقا انا اول ماشوفتك وانتي عجباني وشخصيتك وكل حاجه

انا بحبك......

محمد فضل يشرح لساره عن مشاعره بس فجأه وهو بيتكلم لاحظ ساره عينها ف مكان معين وظاهر ع وشها ألخوف

محمد:ساره مالك .ف ايه

ساره:........

محمد:بيبص ع اللي هي بتبص عليه شاف شخص مكنش يتوقعه......

....................................


طارق: البسي يلا عشان نخرج نتغدي بره .

انا كلمت والدك واستئذنته .

نورين بفرحة بسيطه:حاضر . هلبس في ثواني وهستناك.

المهم انك متتاخرش

طارق : لا ان شاء الله.نص ساعه وهكون عندكم .سلام.

.....................


محمد ف الهاتف بيكلم اخوه

احمد تكون عندي حالا

هستناك قدام المدرسه بسرعه

احمد: في حاجه ولا ايه

محمد:ايوه مشكله مع حد تعالالي لوحدك بسرعه .يلا سلام .

بعد مرور ربع ساعه .....

عبدالله وصل وشاف محمد والغضب كان مسيطر ع عبدالله جدا

راح لمحمد و بعنف وعيونه كلها غضب و صرخ فيه وقال :ساره فين .انا شوفتها معاك

محمد ببرود مصطنع :ساره مين .مكنش معايا حد

عبدالله وقد أشتد غضبه و ثار عليه اكتر :انا متاكد من اللي شوفته ووالله لو ما قولت مكانها هقلب الدنيا عليكم

احمد: عبدالله بلاش الأسلوب ده وأهدي

محمد مسك عبدالله من هدومه وقال بعصبية ظاهرة عليه: ايوه ساره معايا وعارف لو الموضوع ده حد عرفه او اتكلمت مع خيالك فيه .انا هعلمك الادب من أول وجديد فاهم

احمد :محمد أهدي . ووجه نظره لعبدالله وقال:

عبدالله خرج نفسك من الموضوع بلاش ممشاكل

تحدث عبدالله بغضب وقال :دي بنت عمي إزاي اسكت لما اشوفها في عربيه واحد غريب

احمد ببرود مصطنع:اللي عندنا قالناه وانت حر.

احمد ومحمد ركبو العربيه وسابو عبدالله واقف غضبان من اللي حصل و برود محمد وعصبيته .

و راحو لساره .

................

عند ساره

كانت قاعده ف شارع صغير

من كتر خوفها والأفكار اللي كانت بتدور ف عقلها تعبت وقعدت ع الارض

وتبكي بشده

فجاءه ظهر ليها خيال شخص واقف قريب منها .

......... : ساره قومي تعالي معايا يلا .

ساره بخوف : لا . انت مين ؟!

........ : قومي بس انتي مش شايفه حالتك !

ساره بدأت تقف وهي حاسه انها مش ع بعضها من كتر الاحداث اللي حصلت ورا بعضها عشان تعرف تفهم مين ده وعرف مكانها واسمها إزاي

لكن فقدت توزانها وكانت هتقع

محمد جه من وراها و سندها من ضهرها و مسك ايديها

سارة حست برعشه هزت جسمها كله من مسكة محمد لايديها

محمد بلهفة : سارة انتي كويسه خلي بالك هتقعي .

سارة بخفوت وصوتها يكاد يكون مسموع : اه كويسه انا عايزه اروح

محمد باهتمام ظاهر : لا تعالي نقعد ع كافيه تشربي حاجه تروقك لحد ما اعصابك تهدى

سارة بصوت مخنوق ع وشك البكاء مرة تانيه : لا انا عايزة اروح انا بقيت كويسه خلاص

طبعا كل دا. وهو لسه ماسك ايدها وساره كانت ف موقف لا تحسد عليه

كميه احداث ورا بعضها جت فجأة و مسكته لايدها خلتها مش قادرة تستحمل اكتر من كدا

بعد دقايق ساره كانت ف العربيه مع احمد ومحمد

محمد واحمد قدام وهي قاعدة ورا

سارة بتبص من الشباك وسرحت وبدأت تسترجع احداث اليوم العصيب دا و لما افتكرت مسكته لايدها حست برعشه ف جسمها وشبح ابتسامه ظهر ع وشها 



الثاني من هنا

google-playkhamsatmostaqltradent