رواية احببته كما هو الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة سامي
احببته كما هو
بارت2
حور. عايزين نغير ديكور القصر كله
الجد بصدمة. لا مقدرش ده فهد يقلب عليها وطيها
حور. ليه يعنى
الجد. عشان هو الى غيرها للالوان الكئيبة دى
حور. لو عايزنى اساعدك لازم تسمع كلامى
الجد. طيب يا بنتى ماشى
حور. هو بيمشى من البيت امتى
الجد. هو والعيلة كلها عندهم تشيك اب طبى لمدة خمس ايام تقدرى تخلصى فيهم
حور. انا مش مهندسة لسة فحضرتك جيبلى شركة للاثاث والديكور
الجد. ماشى يا بنتى بكرة هيكونوا عندك
حور. طيب انا هروح عشان المفروض يكون فى حقنة فى الوريد
الجد. من امتى كان مفيش حقن خالص
حور. لا الدكتور كتبها لتقوية الاعصاب
الجد. طب يا بنتى روحى
وراحت لغرفة فهد
فهد. خير ايه جابك
حور. السلام عليكم
فهد. انت احم وعليكم السلام
حور. شاطر بتتعلم بسرعة
فهد. لا حبيت اوفر دوشتك عايزة ايه ولسة ممشيتيش
حور. عندك حقنة وريد الدكتور كتبهالك جديدة.
فهد. ماشى يعنى انت هتركبى كننه
حور بخوف. ا اه اه
فهد. ومالك خايفة كدة ليه
حور. ها لا ابدا يلا
وطلعت الكننه وحطتها فى الوريد الى في دراعه
فهد بألم . اه براحة
واتجرح
حور شافت الدم
حور ببكاء. انا اسفة واللهى مقصد
فهد بإستغراب. خلاص خلاص اهدى انت بتعيطى ليه هو مش المفروض انتى متعودة
حور بيكاء. لا مش متعودة
فهد. ازاى مش انت ممرضة
حور وفاقت لنفسها. ها اه اه ممرضة بس لما اشوف الدم مبستحملش
فهد. طيب ماشى خلاص متجيش بكرة
حور. حاضر
فهد. وانت مش عارفة مش هتيجى بكرة ليه
حور. اه عارفة
فهد. عارفة منين
حور. ها لا مش عارفة انا مش هاجى ليه
فهد. عشان بكرة هروح انا والعائلة نعمل تشيك اب على صحتنا تمام
حور. تمام عايز حاجة انت كدة معندكش اى ادوية
فهد. غورى
حور. افندم
فهد. غورى
حور. انت غلطت فية يبقى تتعاقب
فهد. ههههههههههه بطانت مفكرة نفسك ايه انت هتعقبى فهد السيوفى هههههه ضحكتينى
حور وقد انحرقت من الغيظ
حور. هتشوف هتتعاقب ولا لا
ومشيت
فهد. دية هابلة دى ولا ايه انا كل ممرضة مبتستناش دقيقة لازم اخليها تمشى من هنا
عند حور وهى نزلة اتخبطت فى بنت
حور. معلش مختش بالى
هبة بنت عم فهد. انت حيوانة اف وقعتى العصير علية
حور. مخلاص يا يستى قولنا معلش
هبة. انت ازاى يا بتاعة انت تتكلمى معاية انا كدة انت اتجننتى ده انت مجرد خدامة ممرضة بتخدم
حور. على فكرة شكلك مش مثقفة عندك حكمه بتقول خادم القوم سيدهم
ومشيت
هبة. عاااا بقى انا الجربوعة دية تكلمنى كدة انا هوريكى
عزة ام فهد. مالك ياهبة فيكى ايه
هبة. الممرضة الجديدة بتقولى انا ال ايه خادم القوم سيدهم
عزة. ولا تزعلى نفسك يا حببتى وملكيش دعوة بالاشكال دية سوفاج احنا مستويات
هبة. صح يا طنط سوفاج
عزة. بس ازاى هى اعدت اليوم كله فهد معملش فيها حاجة
هبة. معرفش بس معتقدش لانها كانت ماشية عادى
عزة. غريبة طيب يا حببتى انا رايحة الجيم تيحى معاية
هبة. ماشى اطلع اغير واجى
عزة. اوكى هستناكى
عند حور روحت على الساعة 8 كدة
حور. ازيك يا ماما عاملة ايه
الام. كدة يا حور متكلننيش وخلتينى اقلق عليكى
حور. معلش يا انى اغير واتجهزى الا كل واحكيلك كل الى حصل باتفصيل
الام. من عيونى
دخلت غرفتها واخدت شاور ولبست بيجامة وصلت وطلعت عند امها
الام. ها احكيلى بقى
حور قصت عليها كل ما حدث والاتفاق الذى دار وبين الجد
الام. طيب هو مش معنى عرض عليكى انتى
حور. هو قالى انى طيبة ووجدنى انى عنيدة وفهد عايز حد يكسر عنده
الام. اه فهمت طب خلى بالك من نفسك انا مطمنة بس انه تبع الدكتور محمود
حور. لا متقلقيش هما ناس كويسة انا شبعت هقوم اغسل انا المواعين ونادى نورهان
الام. طيب خلينى انا اغسلهم
حور. لا انا هغسلهم خشى انت ريحى
الام. طب ماشى انت طبعا هتصحى بدرى عشان تروحى القصر عشان الشركة بتاعة الديكور
حور. اه بعد ازنك طبعا البواب هيكون معاية متقلقيش
وكمان مفيش كلية
الام. مابلاش الموضوع ده يا حور مش مطمنة
حور بغضب طفولى. ونبى يا ماما ونبى ونبى
الام. خلاص خلاص روحي
ودخلت نامت مر القليل من الوقت انتهت من غسيل الاطباق
وندهت على نورهان ودخلت غرفتها
نورهان. ها ايه اخبارك
حور وقصت عليها كل ما حدث
نورهان. طيب انت عايزة تساعديه
حور. هو عندى اوى وانا عايزة اكسر حتة العند دية
نورهان. طب ايه نظرتك فيه
حور. عنيه حادة بس جواها حنان جميل عامل نفسه جبروت ونمرود بس زى الطفل الى بيجرى على مامته وعايزها تحسسه بالامان وحاسس انا عاجز وده ممكن يكون هو السبب فى جبروته
نورهان. ياعينى ياعينى بقينى بنكتب شعر
حور. ههه اسكتى انت رايك ايه
نورهان. هساعدك وكمان هاجى بكرة معاكى ايه رايك
حور بسعادة. بجد انت احلى صحبة فى الدنيا كلها بحبك
نورهان. طيب سلام عشان اروح انام عشان اصحى معاكى
حور. سلام
وناموا
فى القصر
يدخل صديق فهد واكثر من اخيه
مالك. ايه يا عم فينك
فهد. اهو موجود
مالك. ليه يا صحبى مبقتش تيجى الشركة
فهد. هه عشان عاجز
مالك. عاجز ايه بس دية الستات تتمنى بس نظرة منك
فهد. ههه المهم عامل ايه انت فى الشركة
مالك بقلة حيلة. تمام خلصت ثفقتين بس انت لازم تيجى الشركة
فهد كان شارد
مالك. فهد فهد فههههههههههد
فهد. فى ايه فزعتنى
مالك. انت روحت فىين يا عم
فهد. حور
مالك بصدمة. فهد السيوفى قاهر النساء بيفكر فى بنت
فهد. دية الممرضة الجديدة بتقولى انا هتعاقب ال اتعاقب ال
مالك. ههههههههههه تتعاقب احكيلى يا عم
قص عليه فهد كل شىء من الحظة التى قابل فيها تلك الحورية
مالك. ههههههههههه حلو واللهى اسيبك انا عشان اروح عايز حاجة
فهد. سلام
فى اليوم الثانى
استيقظت حور وارتدت ملابسها وادت فرضها وكذلك نورهان
حور. جاهزة
نورهان. جاهزة يلا
اما فهد والعائلة ذهبوا للمستشفى للفحص الطبى
وصلت للقصر وفتح لها البواب وانتظرتا الفتاتان فى الحديقة حتى تاتى الشركة المتخصصة
وبعد بعض الوقت اتت
المهندس. اهلا يا فندم علاء بيه الى هو الجد قالنا نعمل كل حاجة انت تؤمرى بيها
حور. تمام انا عايزة القصر فى مدة خمس ايام يتغير تغير كلى
المهندس. صعب بصراحة خمس ايام يعنى وقت قصير
حور. احنا مش هنغير كل الاوض هى اوضة وحدة وباقى القصر
المهندس. هنحاول يا فندم
حور. شكرا ياريت تبدء فى اسرع وقت
واختارت الوانات مبهجة وستائر مبهجة وغيرت اثاث غرفة فهد بغرفة ملوكية فخمة ذات زوق رفيع وساعدتها صديقتها نورهان وانتهو من كل شىء وتركوا للشركة الباقى
نورهان. بجد احنا اختارنا حاجات جامدة جدا
حور. ايوة يارب بس يلحقوا يخلصوا قبل مالعيلة تيجى
نورهان. هيخلصوا ان شاء الله متقلقيش
وعدت الخمس ايام بدون احداث مهمة كانت تذهب للجامعة وتعود لتذاكر وفقط
وجاء اليوم الموعود
حور بس راحت استلمت القصر وكل حاجة كانت عال العال
والشركة مشيت من هنا جاء فهد والعائلة من هنا
الجد. الله ايه النور والجمال ده
فهد بغضب اعمى. حوووووووووو ر
حور.مش قولت هعاقبك
فهد بغضب.