رواية للحب قانون اخر كاملة بقلم دهب مبروك
_أنا بحبك... بحبك يـ عامر.
_عامر... انا مش بحبك، انت اتجننتي ايه اللي بتقوله ده.
_بقولك بحبك انت عارف يعني ايه افهمني بقاا.
_عامر بـ صوت جمهوري.. عالله اسمعك بتقولي كداا تاني يـ شهد انت فاهمه وانت اصلا وعيه انت بتقولي ايه.
_شهد... وعيه اوووي اوووي يعامر.
_عامر... قام وهو متعصب ومشي .
_شهد.... مسحت دموعها اللي نازله فـ صمت
_ وفـ نفسه انا غابيه ايه اللي قولتهوله ده ياربي وتمشي.
___________________♡'
_شهد... سنه كامله، سنه مش شفتوه فيها بعد، بعد بعدما اعترفتلوه بحبي انا حقيقي غابيه.. غابيه اوووي اني اعترفتلوه بحبي انا كـ بنت مش ينفع اعترف بحبي لشخص بس كتمان مشاعري خلتني اقول فـ لحظه ضعف مني...، هو واحشني اوووي وعلي قد ماهو واحشني نفسي اخدوه فـ حضني اوووي هو واحشني "أخبر من تحبه اليوم بأنك تحبه فربما لم يكن غدا"
_انا ماشيه او عملت بالجمله ديه بس ندمت علي اعترافي بحبي ليه..'
وقفلت مذاكرتها اللي كتبت فيه الكلام ده.
"لم يعد شيئاً مـ ضيئاً، لقدا نطفىء كُل شيء بعد غيابك. "
____________________♡'
_شيماء... انسي بقاا هو خلاص بعد من يوم اعترافك بحبك لي... كفايه كداا ليه توقفي حياتك علي شخص هو مش بيفكر فيكي اصلا ولا بيحبك ليه ها فوقي لنفسك بقاا يشهد فوقي.
_شهد... بصتلها بسرحان وقامت من غير مترد علي شيماء اصلاً ودخلت لـ اوضتها.
" شيماء وشهد اصحاب من ٣ سنين شهد بابها مات موته ربنا ومامتها ماتت بكانسر وليه اخت عندها ٨ سنين وهي هاجر...، شيماء اهلها متوافين من بدري ووحيده فقررت انها تعيش مع شهد وهاجر ويبقوا اسره واحده، اما عامر فهو صديق لشهد زي اخوه الكبير بس يتراا اي نهايه حكايتهم ديه؟!. "
_شهد... قاعده فـ اوضتها وسندت رأسها علي السرير وسرحت.
فلاش بااك...'
_عامر.... شهودتي عايز اقولك خبر هيفرحك جامد اوووي.
_شهد بتحمس... ها قول قول.
_عامر... انا قررت اخطب البنت اللي بحبها.
_شهد... وهي مين بقاا يتراا.
_عامر... بنت كانت معايا ايام الجامعه وبحبها وبتحبني وانت طبعاً جايه معايا وانا بتقدملها.
_شهد بدموع... طب وانا.. انا اي من كل ده.
_عامر... انتي ي...
_شهد... انا بحبك.. بحبك يـ عامر
باااااك...'
_شهد... فعلاَ انا لازم انسي.. انسي ومش اوقف حياتي عليه..رغم اني بحبوه بس هنسي.
___________________♡'
"يوم جديد"
_شهد... شيمو انا نازله وخدي بالك من هجور.
_شيماء...طب اجي معاكي طب.
_شهد... لا انا عايزه اكون لوحدي معلش.. خدي بالك من نفسك يحبيبتي وباستها من خدها ونزلت علطول.
_شيماء... ربنا يريح قلبك يحبيبتي...
___________________ ♡'
_واقف وبيبص لصوره ماسكه في ايدوه رغم انوا فقد بصره بس بيبص للصوره اكنوه حافظه...، حافظ الملامح اللي في الصوره كويس جداً.. الملامح محفوره جوه قلبوه اصلاً.
_عارفه انا بحبك.. بحبك اووووي بجد.. ووحشتني واحشتني بس مبقاش ينفع بجد...حقيقي مبقاش ينفع وقام يمشي...
_شهد... ماشيه بتتمشي فـ الشوراع سرحانه خالص والهاند فري فـ ودانها وبتدندن.
"دائماً فـ بالي وبعد الليالي واحشني يغالي يأجمل ملاك اها لو تجيلي لا بوسك بعيني واطفي حنيني اللي دايب معاك، انت الجميل اللي لايق عليه الغرام وانت اللي عمر مخلصت فيه الكلام. "
وفجأه خبطت في شاب مهتمتش اصلاً واننتبه للشاب اللي خبطت فيه وترجع بسرعه وتلف وشها وتجري ناحيه الشاب ده وتجري تف في وشه وتبصلوه بصدمه.!
_شهد بصوت مش طالع اصلاً ... عامر.
_عامر حس بوجود حد اللي هو الشخص اللي خبط فيه واتكلم.
_عامر.... انا آسف لحضرتك اني خبطك غضب عني بس انا أعمي.
_شهد... عيونها تتملي بالدموع و....
الثاني من هنا