رواية حكاية عاشقين كاملة بقلم دهب مبروك
نفسي لما اكبر تبقاا العريس بتاعي
:وانا نفسي تبقي عروستي علشان انا بحبك
_وانا بحبك كتيرررر
****************
وفاقت من سرحانها..."
ملك... ياها أخيراً هرجع لزياد وهنتجوز بس هو ممكن يكون حب غيري لا طبعاا ده وعدني اننا هنتجوز لما نكبر يعني اكيد لسه فاكرني وبيحبني زي ما وعدني!!
صفاء....سرحانه في زياد يملك صح
ملك... اها يصفاء واحشني اوووي يترا شكلوه عامل ازاي دلوقتي بعد ٧ سنين مشفتوش اكيد شكلوه بقاا احلي صح اها والبنات هتعكسوااا يووو لا المفروض شاكلواا يكون وحش علشان محدش يعد يعاكس في وانا اضربهم وموتهم في ايدي
صفاء... يخلثي يناس علي الولهان العاشق يناس
وضحكوا.....
*******************
في شقه تشبه بالفيلا.....
زياد بحزن.... يعني خلاص هخطب غيرها عشق طفولتي خلاص كل حاجه بحح!! ليه اخطب واحده انا مش بحبها!!
زياد... انا جاهز يماما
عائشه بإبتسامه.... حبيبي طالع زي القمر
زياد بإبتسامه مزيفه.... ربنا يخليكي ليا يست الكل
واتحركوا علي بيت البنت اللي رايح يخطوبها...
********************
صفاء وملك وصلوا الشقه بتاعتهم.....
ملك... رمت شنطتها ودخلت علي اوضتها بسرعه وفضلت تبص علي كل الصوره بتاعتها هي وزياد وهما صغيرين
"صوره وهو بيسها من خدها وصوره وهو شايلها علي كتفوه وصوره وهو حضنها من ظهرها"
ملك... زيزو واحشتني اووووي لسه فاكره ايامنا سوااا رغم اننا كنا صغيرين اوووي وكان عندي ١٢ سنه بس بحبك وكنت اغلي صحاب بس انتا فين دلوقتي الشقه فاضيه ومقفوله ومفيش حد فيها وابتسمت للصوره وخرجت "
الشقتين في وش بعض "
"ولعلنا نلتقي يوماً ما "
********************
يحيي..... احنا جاين طالبين ايدي نرمين لابني زياد
بابا نرمين.... والله انا سمعت عند حضرتك كتير ييحيي ويشرفني نسب حضرتكم
يحيي... خلاص نادي علي العروسه ونسيب العرايس مع بعض شويه
نرمين.... خرجت واعدت بكسوف
زياد.. احم احم هتفضلي باصه للارض كتير ده انا حتا قمر
نرمين... ابتسمت وبصتلوه
زياد... بصي يستي انا زياد ٢٥ احمم محامي لشركه بابا وعندي مكتب خاص بيا وكداا انتي اي بقاا
نرمين... انا نرمين ٢٠ سنه اخر سنه ليه في الكليه بحب الرسم جدا والبحر وبس كداا
في الوقت ده الاهل جم...
عائشه... شوفت يحبيبي العروسه قمر ازاي ها موافقين
زياد... اها يماما موافق
عائشه.... وانتي ينرمين
نرمين بكسوف... موافقه
يحيي.... خلاص الخطوبه بعد الاسبوع وبعدك كداا هما بقاا يحدوا معاد الفرح سوااا
وقعدوا شويه ومشيوا......
******************
عند بيت يحيي....
زياد... اول ما دخل من البيت طلع علي اوضه وحسام اخوه طلع وراه لانوه لاحظ انوا مش مبسوط
زياد... جي يقفل الباب
حسام... يعني هتقفل الباب في وشي
زياد... ادخل
حسام.... مالك بقااا اكيد ملك صح
زياد... اها ملك، ملك اللي خانتها، ملك اللي لسه بحبها وعمري ما بطلت احبها، ملك اللي فضلت ادور عليها سنين وملقتهاش ملك اللي بعشقها ومحدش عارف حتي ماما كل شويه اتجوز يابني نفسي اشوف عيالك قبل ما موت بس مفكرتش هل ابنها هيكون مبسوط ولا لا طب افرط رجعت هبص في وشها ازاي وانا متأكد انها قريبه مني بس مش عارف هي فين انتا يحسام عمرك ما حبيت علشان كداا مش عارف وحاس باللي انا حاسوه!!
حسام... طب تفتكر هي بتحبك زي ما انت بتحبها
زياد... بصلوه ومردتش وغير الموضوع وقال عامل اي في الشغل
حسام وهو فاهم انواا بيتهرب من الكلام.... انا كويس
زياد.... حسام انا تعبان ومحتاج انام
حسام... خرج
زياد... طلع صوره ليه هو وملك وقال انتي فين يملك انا بحبك انتي بس هخطب نرمين وهخليها تسيبني لاني بحبك انتي وبس انا عمري ما نسيتك يكوكي وابتسم وخد الصوره في حضنوه ونام "
********************
عند ملك وعائشه.....
عائشه.... بت يلوكا انا هنزل بكراا ادور علي شغل
ملك... اممم ماشي وانا كمان هنزل ادور علي شغل علشان صرف علي نفسنا
وقاطعهم رن فون ملك بإسم نرمين ....
نرمين... بقاا كدااا يكلبه مترنيش عليا ولا تعبرني خالص
ملك... انا رجعت مصر يصحبي
نرمين... بيجد لا احنا لازم نتقابل بقااا
"ملك ونرمين اتعرفوا علي بعض في الامارات مكان ما ملك كانت مسافره مع بابها بس بابها مات هناك وهما رجعوا،وبالصدفه اكتشفوا انهم من نفس المحافظه والمسافه بينهم نص ساعه بس نرمين رجعت قبلها بشهرين كداا، وهما اصحاب اوووي "
ملك.... اكيد يصحبي نظبت بس امورنا علشان لسه رجعين انهرضه وهنتقابل
نرمين... يبت مش اتقدملي عريس انهرضه انما اي شعروه اسود وعندوه عضلات ولا عينوه يبت اي مز لا مز اي، ده قمر!!
ملك.... مبروك يروحي لللللللوووولي هلبس فستان بقاا بس اسمه اي!!
نرمين.... زياد
ملك بصدمه... زيااااااد!!
يتبع.....