recent
روايات مكتبة حواء

رواية نسمة الريان الفصل السابع 7 بقلم سلمي عاطف

رواية نسمة الريان الفصل السابع 7 بقلم سلمي عاطف

الفصل السابع
صعد للأعلى ودلف للغرفه وفجاه حل الغصب الشديد على وجهه وقال بصوت عالي : نسمااااااه
كانت تمسك كتاب مذاكراته وكادت ان تفتحه وماان سمعت صوته حتى انتفض جسدها ووقع الكتاب منها
نسمه بخوف : انا.. انا..
اقترب منها والغضب يتطاير من عينيه وامسك معصمها بقوه وقال بصوت هادر : انا مش قولتلك متلمسيش حاجه تخصيني انتي مش بتفهمي
نسمه بصوت مخنوق : مقصدش انا انا كنت برتب الهدوم ولقيته م.. م مفتحتوش
شدد على يديها بقوه اكبر وقال : مين قالك تلمسي شنطتي اصلا معتش ليكي دعوه بحاجتي فااااهمه
بدأت في البكاء ولم ترد عليه
ريان بغضب : يوووه كل مااقول كلمه تعيطي سمعتي انا قولت اييي
نسمه بصوت متحشرج: ح. حاضر
نظر لها بغضب ثم دفشها واخذ الكتاب من الارضيه
وخرح من الغرفه وأغلق الباب خلفه بقوه...
وقفت مكانها تنظر في اثره وتبكي بقهر على حالها ذهبت للشرفه وجلست في ارضيتها وظلت تنظر للسماء وتبكي ماالذي فعلته خاطئ بحقه كيف تغير الزمن واصبح شخصا لا تعرفه كان هو من يزيل جروحها في الماضي اصبح هو من يفعلها الآن....
مسحت دموعها وقامت حتى تصلي وبعدها تهرب في النوم من الأحزان كالعاده عل الأحلام تضمد جراحها وتبحث عن ابتسامتها التي سُرقت منها عنوه...
في مكان آخر في كلية مي
رغده : بت يامي مش ده مراد ابن عمك الي واقف هناك ده
مي بزهق : اه هو يادي النيله هو عايز اي تاني.
رغده : شكله بيحبك يامي حرام اي الي بتعمليه في الراجل ده
مي : يابنتي انا مش عايزه اعلق نفسي بالمواضيع دي دلوقتي انا عايزه اخلص جامعه واعمل ماجستير
رغده : خليكي ياختي لحد ماالواد هيطير منك انتي الخسرانه يلا انا همشي سلام
مي : سلام
كادت مي تخرج من الجامعه وهي تتصنع انها لم تراه وكادت ان تخرج الا انها سمعت ندائه
مراد : مي
مي بعصبيه : في اي يامراد جاي هنا ليه
مراد بحزن من طريقتها : مفيش انا اسف اني ضايقتك عن اذنك
مشي وتركها بينما هي حاولت مناداته ولكنه اكمل طريقه وركب سيارته وانطلق لوجهته
لامت مي نفسها على طريقتها معه وقررت ان تحدثه وتعتذر منه...
اما علي الجانب الآخر
شعرت بيد تملس على وجهها بحنان وتقول بصوت حاني : نسمه حبيبتي
فتحت عينيها وابتسمت وقالت : احنا فين
ابستم لها وقال. : طايرين
قامت بدهشه وقالت: انت موديني فين
ريان : هخطفك
ابتسمت له وقالت : احلي خطف ده و لا اي واكملت انا بحبك اوي
ريان : وانا كمان بحبك اووي
وفجأه دون سابق انذار
قامت من الفراش بفزع وقالت : سلام قولا من رب رحيم أعوذ بالله من الشيطان الرجيم اكيد شيطان اي الحلم ده مستحيل لا طبعا
قامت وهي تحرك رأسها برفض على ماحلمت به وغسلت وجهها ثم خرجت الي الشرفه لكي تشتم بعض الهواء لشعورها بالاختناق
وقفت في الشرفه قليلا وفجأه سمعت صوت باب الغرفه فعلمت انه جاء خرجت له حينما استمعت له يناديها
نسمه : نعم
ريان : بنت عمي وامها جايين يباركوا لينا وزمانهم في الطريق فجهزي نفسك
نسمه بتهكم :جيهان وامها
ريان : اه
نسمه : بس انا مش عايزه اقابلهم جيهان بتكرهني وبتقعد تلقح عليا بالكلام
ريان : مليش دعوه بالكلام ده مينفعش متقابلهمش يلا جهزي نفسك مينفعش متقابلهمش
نسمه : قولهم اي حاجه تعبانه اي حاجه انا فعلا مش قادره حرفيا انا تعبانه وعايزه انام
ريان :انا هنزل لو مجهزتيش ونزلتي تصرفي مش هيعجبك يلا
ثم تركها وذهب
ضربت ارجلها بالارضيه بضجر وقالت : حسبي الله انسان متسلط يارب صبرني علي العاهات الي جايه دي يارب
ارتدت عباءه بيتيه عليها حجاب مناسب ثم نزلت لاسفل حينما استمعت لصوته يخبرنا انهم على الباب
نزلت لاسفل ونظرت له بتهكم ولكن لم يعيرها انتباه وذهبوا للباب كي يفتحوا لهم..
ريان : اهلا وسهلا ازيك يامرات عمي
ناديه: ازيك ياحبيبي مبروك
ريان : الله يبارك فيكي
جيهان : ريااان وحشنييي اووي
ريان : ازيك يا جيهان
نظرت له بحب وقالت: بخير طول ماانت بخير
اشاح نظره عنها ثم قال اتفضلوا اتفضلوا
دخلت جيهان وناديه ولم يعيروا نسمه اي انتباه كأنها ليست موجوده
جيهان : مبروك يانسمه انتي محظوظه بريان مين كان يصدق
نسمه: شوفي قدر عقبالك كده واكملت بهمس لما نخلص منك
جيهان : بتقولي حاجه ياحبيبتي
نسمه : ابدا بكح
جيهان: ااه اوكي الا قوليلي العبايه الي انتي لابسها دي بتاعة ستك شكلها بيئه اووي متزعليش مني انا بدي رأي بس
ابتسمت نسمه لها بإقنضاب وقالت بسرها: الله يرحم ابوكي كان بيشرب العصير في القوله
ريان : احم طب يلا ياجماعه اتفضلوا الغدا جاهز
اتجهوا الي السفره وجلسوا جميعا ثم قالت مرات عم ريان شيئ جعل نسمه تبصق المياه التي كانت تشربها
ناديه: يلا ياريان شدو حيلكم كده وهاتو لنا عيل يشيل اسم الاحمدي
ناديه : بسم الله عليكي اشربي ميا ياحبيبتي
كانت تسعل بشده وبدأ وجهها في الاحمرار وأخذت كوب الماء من يد ريان وتجرعته دفعه واحده وبعدها بدأت تهدأ قليلا
قال لها ريان بهدوء : بقيتي احسن
تفاجأت من هدوئه ولكنها تذكرت انه يعاملها هكذا دائما امام اي احد فأومات له
جيهان : ابقي كلي براحه يانسمه محدش بيجري وراكي وبعدين مينفعش كده خافي على صحتك وخسي شويه
غضبت نسمه ولم تعد تتحمل اكثر فقامت وامسكت طبق وقامت دون سابق إنذار قامت بضرب رأس جيهان بالطابق وقالت بصوت عالي :اخرسي بقاااااا انا ساكته ليكي من الصبح لم تكتفي بهذا فقط فقامت بأخذ حذائها ورفعته وأخذت تضربها وامها وريان يحاولون ابعدها عنها ولكن كانت غاضبه جدا لاول مره يراها بهذا الغضب
نسمه : يلا انت وقرايبك بره مش عايزه اشوفكم هنا يلا بره
قامت بدفشهم خارج المنزل بغضب وقفلت الباب
ريان بغصب : افتحي يانسمه
نسمه : انا مش موجوده اتفلق بره وصعدت لاعلي ولم تعطيه اهيمه
صعدت للغرفه بغضب وأخذت تضرب اي شيئ في وجهها بغضب وصرخت تقول : بكرهكممم
مسكت رأسها بتعب ثم جلست تتنفس بصعوبه وفجأه وجدت من يدخل لها من غرفه ما ويقول بغضب : بتطرديني يانسمه
نسمه بصراخ : بقووول ايييي بقووولك ايييي انا جبت أخرى خلاااص معتش قادره هتحمل اكتر من كده اييي كفايه
ثم وقعت على الأرض بضعف تبكي بصوت مقهور نظر إليها ولم يتحمل رؤيتها هكذا فنزل لمستواها وضمها اليه وقال : خلاص اهدي انا اسف متعيطيش بالله عليكي
نظرت لعينيه وقالت بضعف : متسبنيش انا مخنوقه اووي
قبل حبينها وقال :اهدي انا جمبك مش هسيبك
بدأت ان تهدأ وادركت انها كانت في حضنه فأبتعدت عنه وقامت سريعا وقالت : انا.. انا..
عاد ريان كمان كان وقال ببرود : انا خارج لو احتجتي حاجه ثنيه تحت سلام
تركها وذهب بينما ستجن من تصرفاته ذهبت لتفعل اي شيئ حتى مجيئه....
على الجانب الآخر
ناهد : الو
_ ناهد هانم اهلا مش بتطلبيني الا ماتكوني عايزه مصيبه
ناهد : تعجبني عايزاك في مهمه
_ انا في الخدمه ياكبيره
_ عايزاك تعمل.......
_ علم وينفذ استني هتسمعي الاخبار الي تبسط قلبك قريب
ناهد : مستنيه
اغلقت معه وقالت : مش هخليكي تاخدي ابني مني يابنت على كفايه الي حصل زمان بسبب عيلتكم وحياة ابني لهخليكم كلكم تبكوا زي ماعملتوا زمان....
نعود الي بيت المزرعه
كانت تجلس في الغرفه تنظف بعض الأشياء وفجأه سمعت صوت الخادمه تصرخ وتقول : يانهاااار اسود الحقني ياااااااست نسمه العمده
هرولت الي الاسفل بزعر وصرخت فجأه وقالت: ريااااااان
باااااس الفصل خلصصصص ياتري هيحصل اييي
اتاخرت النهارده اسفه عاايزه تفاعل 😂😂
يلاااااا مستنيه ارائكم عارفه صغير بس مقدرتش افكر في اكتر من كده لاني مصدعه وكنت هعتذر عن الفصل بس قولت لا هتضرب 😂😂😂

بقلم /salma Atef


الثامن من هنا 

google-playkhamsatmostaqltradent