recent
روايات مكتبة حواء

رواية شمس الحياة الفصل السادس 6 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل السادس 6 بقلم فيروزة


فضلوا كده كتير هو بيجري وهو شايله وهي طايره من الفرحه ..
بعد مده يونس اتكلم ..
يونس ...يلا نروح يا شمس ...
شمس ...خلينا كده شويه انا مبسوطه وانا معك ...
يونس ...وانا كمان مبسوط معكي بس الوقت اتاخر هبقي اخرجك تاني ...
شمس ...وعد بصبعك الصغير ..
يونس بابتسامه ...وعد بصبعي الصغير...
يونس روح هو وشمس بعد يوم كان مليان بالمشاعر ...بس في الاخر مكنش في غير الفرحه وبس ...
دخلوا البيت ...الكل كان فرحان لما عرفوا أن شمس هتفضل معهم وفي نفس الوقت زعلوا أن شمس فعلا عندها مشاكل ...
ام يونس ...يعني حسام قالك أنها هتبقي حلوه ...
يونس ...ايوه قال مع الجلسات هترجع طبيعيه ...
هنا ..يارب يا أبيه ...
يونس ...صحيح يا بابا انا عزمت حسام عندنا بكره ...
ابو يونس ...يشرف يابني ...
ام يونس ...وانا كمان عزمت خطيبتك تتغدا معنا بكره ....
(ايوه يونس خاطب ..عارفه اني وجعت قلبكم بس اعمل ايه مابي اليد حيله ...)
يونس ...تنور انا داخل انام شويه علشان بالليل هاخد هنا وشمس ونجيب شويه حاجات لشمس ...
ام يونس ...ربنا يكرمك يابني ...
يونس داخل ينام ...وشمس كنت نايمه علي السرير ...نام علي الكنبه لحد ملاقي حد ساند عليه فتح عينه لقه شمس حطه راسها علي صدره وقاعده علي الارض ...
يونس ...مالك يا شمس ...
شمس ...انت كنت نايم وانا زهقانه ....قولت افضل جمبك علشان اكون مبسوطه ...
يونس لدرجه دي قربي منك بيسعدك حتي قربك سعدتي ....طيب يلا نتعشي ..
خرجوا اتعشوا وبعدين خرج يونس ومع البنات علشان يشتروا هدوم لشمس...
في المول ...شمس كنت خايفه كأنه اول مره تدخل مول أو اول مره تخرج حتي ...
يونس ...مالك خايفه كده ليه ...
شمس بدموع ...علشان في ناس كتير قد كده وكنت بتعد علي صوابعه وبتعيط ...
يونس قرب منها ...متخافيش طول مانا معكي ...
شمس ...مش خايفه علشان انا جمبك ...
هنا ...يلا يا أبيه في محل حلو هناك اهو ...
دخلوا المحل ويونس فضل مستنيهم بره وشمس اشترت هدوم كتير ودخلت كم محل كمان وجبت حاجات كتير جدا ...
بس الغريب في كل مكان تدخله شمس هي نظرت الناس ليها ...نظرت كلها اعجاب ...ويونس كان علي اخرو.....
وشمس كنت فرحانه اوي بالحاجات كأنها طفله صغيره فرحانه بهدوم العيد ...
وهما ماشين مروحين وقفهم شب حلو ....
الشب....لو سمحت يا استاذ ...
يونس ...نعم ...
الشب ...انا امير عندي ٢٤سنه وشغال في شركه ولدي ...
يونس ...وانا مالي بكل ده ...
امير بكسوف...كنت حابب أخطب اختك ....
يونس ...وانت تعرف اختي منين علشان تقول كده ...هااا ...هنا انتي تعرفيه ...
هنا ...ابدا والله يا أبيه ...
امير....مش دي ...قصدي علي القمر ام عيون مختلفه
يونس مدش فرصه لأمير يكمل وضربه بوكس في وشه ...
يونس ...ده علشان فكرت تبص عليه وتقول عليه قمر ...ابعد كده ...
يونس اخد البنات ومشي بسرعه وهو هينفجر من الغضب ...والغيره ...(ايوه الغيره يونس حب شمس )...
وصلوا البيت ...وشمس فضلت تفرج ام يونس وابوه علي الحاجات وبعدين دخلت الاوضه بالحاجات علشان يونس يشوفهم ...
شمس ...يونس شوف كده حاجتي الحلوه دي ...
يونس ...حلوين اوي يا شمس ...
شمس ...شوفهم وهم في ايدك ...وحطيت الفستان في ايد يونس ...
يونس بص عليه لقه حلو ..حلو اوي يا شمس ...
يونس بقي يلم حاجات شمس وحطه في ناحيه من الدولاب بتاعه....وهي كنت مبسوطه اوي. ...
نمت شمس ....
ويونس فضل شويه يفكر وبعدين نام ...
صاحي الصبح علي رايحه اكل حلوه اوي اوي كمان ...
طلع علي طول ودخل المطبخ لقه شمس بتحط حاجه في الحله ...خاف عليها ومسك أيدها جامد وخرج من المطبخ وهي كنت ساكته ودموعه بتنزل ...
يونس. .. ماما ....ماما ...
ام يونس ...في ايه يا بني وبعدين ماسك شمس كده ليه ...
يونس ...دخلت يا ماما المطبخ لقيتها بتلعب في الحله ...
ام يونس 😂😂...بتلعب ايه دي هي اللي بتطبخ من الصبح ...
يونس ساب ايد شمس وبص عليه جامد ...ازاي ...
شمس ...شمس بتعرف تعمل اكل حلو ...هيعجبك ...
يونس ...بجد ....
شمس ...اه تدوق ...
ام يونس ...حتي انا وهنا مكنش مصدقين أنه بتعرف تعمل العظمه دي مش هقول اكل عادي ده عظمه روح دوق بنفسك ...
راح يونس مع شمس المطبخ ودق الاكل ومكنش مصدق السحر ده ....ده عظمه مش اكل حاجه كده تحفه ......
شمس بتبص علي يونس ....يونس حلو ...
يونس ...حلو اوي ....
شمس بقيت تطنط وفرحانه اوي ...يونس حلو اكتر من الاكل 😂...
يونس قرب منها ومحسش بنفسه غير وهو بيبوسه وهي ساكته فاق من اللحظه دي علي دموع شمس ...
يونس ...انا اسف ....متزعليش مني ...
شمس ...شمس مش زعلانه ...يونس حلو ...
يونس خرج وراح اوضته قعد شويه وكل مايفتكر اللي حصل يبتسم .....
بعد شويه الباب خبط ...قام يفتح لقه ... ساره العروسه 🥲..
ساره حضنت يونس أول لما فتح الباب ليها ...يونس كان بيحاول بيعدها عنو بس فجاه لقه شمس بتشد ساره جامد من شعرها ...
ساره ...اه سيبي شعري ....
شمس كنت بتتكلم بغضب ...ابعدي عن يونس ...يونس ده بتع شمس لوحدها ...
ساره ...ازاي يا بتعه انتي ...
شمس ...انا شمس مش بتعه وابعدي عن يونس ...
يونس ... بس كفايه وانتي ادخلي يا ساره. ...وانتي يا شمس سيبي شعر ساره ...
شمس ...لا ...خليها تخرج بره ....
ساره عيطت لأن شمس كنت مسكها جامد ...
يونس شد شمس من دراعها جامد علشان تسيب ساره ...شمس بصيت علي يونس ...
شمس بعند ....لا مش هسيب الساحره الشريره دي ...عايزه تحضن يونس ....وحضن يونس لشمس بس ...
يونس استغرب عند شمس اللي اول مره يشوفه وفرح جدا لما عارف ان شمس عايزه حضنه ليه وبس ...
ام يونس...أزيك يا ساره ....يانهار ابيض سيبيه يا شمس ...
شمس ...لا ....
ام يونس ...علشان خاطري انا ....
شمس سبت ساره وجريت علي يونس حضنته جامد ...
شمس ...حضن يونس لشمس بس اوعي تحضن حد غيري ...يونس كان حضنه جامد ...حاضر حضني ملكك انتي وبس ......
ساره ....ابعد عنها ازاي بتحضن واحده غيري وتقولها كده قدامي ...شايفه يا طنط. ..
ام يونس ...اخدت ساره ودخلت وفضل شمس ويونس حضنين بعض ....
ام يونس حكيت لساره أن شمس دي قريبته وأمه وابوه مامتو وأنها عندها مشاكل عقليه ...وأنه هتفضل هنا .. ده الكلام اللي كلهم قالوا هيقولوا لاي حد يسال مين دي ...
يونس وشمس لسه عند الباب والباب مفتوح ...
حسام ...احم احم ...ايه الاحضان دي 😂😉....
شمس بعدت عن يونس وسلمت علي حسام ودخلت ...ويونس كان مستغرب تصرفات شمس من الصبح ...وحكي لحسام اللي كان مبسوط اوي بتحسن شمس ...وأنها هتكون احسن بالاختلاط....
داخل يونس وحسام ...
حسام ...ازيك يا ساره وازاي طنط حياه ...
ساره ... الحمد لله هي جايه دلوقتي ....
حسام ...كويس اصلها وحشني ...
ساره ...والله وانت كمان ...كل شويه تقولي امال حسام عامل ايه ..
يونس ...امال فين شمس يا ماما ...
ام يونس ...دخلت اوضته هنا .....
شمس وهنا في الاوضه ...
شمس ...هنا شمس عايزه تكون حلوه ...ولبسه حلو زي الساحره الشريره اللي برا دي 🥲🥲...
هنا ...بس انتي جميله اوي ...وبعدين مش الساحره اللي بره دي 😂...
شمس ... ساره .....
هنا ...ساره خطيبته يونس ...
شمس ...يعني ايه خطيبته يونس ...
هنا ...يعني هي ويونس هيتجوز ويجيوا اطفال صغيرين حلوين زي يونس .....
شمس ...لا متقوليش كده يونس مش هيجوز حد غير شمس ...
هنا استغربت وسالت شمس ...انتي بتحبي يونس ...
شمس ...بحبه قد الدنيا وقد السماء وقد البحر وقد السمك سمكه سمكه ❤️...
هنا ...كل ده ...
شمس ....هنا شمس عايزه يونس ليها لوحدها ...ساعديني ...
هنا ...حاضر ياريت أبيه يتجوزك انتي ...حتي هو مبيحبش ساره ولا انا ولا ماما ...بس هنعمل ايه ساره بنت عمتي ولزقه فين ...وبابا قال ليونس أخطب يونس قال شويه راح بابا خطبله ساره ...ولسه هنعمل الخطوبه يوم الجمعه ...
شمس ...يعني ايه ... هنا فاهمت شمس كل حاجه براحه وبعدين راحت مع شمس اوضه يونس واختارت لشمس فستان جميل ...و سرحتلها شعرها ...وحط ليه روج وكحل بس وكنت شمس زي النجمه اللي في وسط السماء العاليه ...
(نوصف شمس ....شمس طويله وجسمه حلو ....ولونه ابيض وخدوده حمره ....وعيونه عين خضره وعين زرقه ...وشعرها طويل مقرب علي الارض ولونه عسلي ....من الاخر شمس جميله اوي ...)
وبعدين هنا لبست فستان وحطيت مكياج خفيف...وكنت قمر
(نوصف هنا ....هنا قصيره شويه عن شمس بس طوله كويس وجمسه حلو ...ولونه ابيض..وعيونه خضره.....وشعرها بني وطويل لحد ضهره ..هنا حلوه .)
خرجت هنا وبعدين شمس ..
هنا سلمت علي حسام وشمس قعدت وساره قاعده جمب يونس
يونس شمس كنت حلوه اوي ...كأنها نور المكان ...
(نوصف يونس ...يونس طويل وعريض وعنده عضلات ...ولونه قمحي ...وشعره اسود وعيونه عسلي كأنه عسل سايح....مز من الاخر ...)...
يونس ...منورين يا جماعه امال عمتي هتيجي امته يا ساره ...
ساره...جايه في الطريق ...
(نوصف ساره ....ساره قصيره بس جسمه حلوه ...ولونه ابيض ...وعيونها سوده ... وشعرها قصير...)
ابو يونس ...منوره يا حبيت خالك ...
ساره ...بنورك يا خالي....
حسام ...عامله ايه يا هنا ...
(نوصف حسام ...حسام طوله متوسط ...لونه ابيض ...وعيونه رمادي ....وشعره اسود ...مز يا جماعه عارفه ..)
هنا ..... الحمد لله وانت اخبارك ايه ...
حسام ...بخير ...
شمس قمت راحت البلكونه ...
شمس بتكلم نفسها شمس قلبها وجعها ...
وبتدت تغني بصوته اللي يسحر...
وجعك يا قلبي علي عيني ...وجع مش ليك ولا ليه ...
وجع من حبيبك وجع الزمن وجع اه في قلبي انا ..ولا وجع قهر من حب بعيد ...كان ملاكي ...كان نجمه في السماء ...كان حب في قلبي انا ...كان دمعه في عيوني ...كان حب جوه هنا ...كان حب جوه هنا ...(كنت حطه أيدها علي قلبها وبتعيط )كان حب جوه هناااااااااااا.. اناااااايا زماني اناااااا الضعيف اللي حب ونكسر ...انا ملاك وسط السماء انا هنا يا حبيبي تعالي في حضني انا ...انا شمس الزمن انا هنا...
خلصت ودموعه علي خدها ولقيت اللي بيسحبه لحضنه ...
يونس ...صوتك كان ملاك بيغني صوتك حلو اوي ...شمس الحلوه زعلانه ليه ....
شمس .. علشان شمس عايزه يونس يتجوزها ...وتعيش مع يونس علي طول ...
وه بتقولي ايه يا بت انتي ....
..
بوم بوم البارت انتها ...
رايكم يهمني وبيفرحني...وحابه اعرف رايكم في بارت النهارده وفي الاغنيه ...
توقعاتكم ورأيكم ...ياتري مين اللي دخلت عليهم ...وشمس هتعمل ايه ...ويونس هيتصرف ازاي ....وعايزين ساره معنا ولا نقول له باي باي ... والثنائي التاني هنا وحسام ...
والبارت طويل اهو ...

السابع من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent