recent
روايات مكتبة حواء

رواية انها من حقي انا (فاطمة وسراج ) الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي

رواية انها من حقي انا (فاطمة وسراج ) الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي

من أن وقع عينيه عليها حتي توسعت بزهول........ حوريتي دي الي بتجيلي في الاحلام على طول هي هي حقيقه اخيرا لقيتها فاق على صوت الممرضه
احم سراج باشا ممكن تتفضل معايا عشان لسا في شويه إجراءات ولازم توقيع حضرتك
هز رأسه بتفهم ومشا
سراج بهدوء ....... الفاتوره بتاعت الانسه الي جوا
الموظفه .....انتي تعرفها او تقربلها اي حضرتك
سراج ببرود........معرفهاش انا بس الي خبطها بالعربيه
_نعم حضرتك ومقولتش ليه من الاول الانسه الي جوه دي لازم تخرج من المستشفي حالا ده غلط ومخالف لقوانين المستشفي
سراج بغضب جحيمي وهو بيمسكه من تلاببيب قميصه بشر ........ يعني اي تتحر'ق قوانين المستشفي الانسه الي جوه دي مش هتخرج انت فااااهم
الموظف هز رأسه بخوف قاطعهم صوت المدير ...... في اي يا سراج باشا متعصب عليه بس حضرتك وان شاء الله قاطعه سراج بغضب ...... الانسه كانت بين الحياه والموت وده بيقول ممنوع وده مخالف لقوانين للمشتشفي ولازم تخرج اي مافيش رحمه
المدير بتوتر.......بس هو كلامه صح ياباشا عشان دي مش معاها اي ورق يثبت شخصيتها ودي مسؤولية كبيرة احنا مش قدها وبعدين لو اي حد شم خبر ممكن يعمل شكوي وكده المستشفي تروح في دا'هيه وتتحول المساله القانونيه و
قاطعه سراخ بغضب.........خلااص ايي طب الحل اي الوقتي انا معرفش اسيبها تموت من غير ما اعمل حاجه
المدير بدهاء .......انا عندي فكره بس مش عارف هتعجبك ولا اي و
قاطعه سراخ بغضب .....اخلص .
نعملها ورق من اول وجديد واما تفوق تقولنا هي مين وكده
سراج ببرود ......بس كده تزوير
مش حضرتك عايز تنفذها مفيش غير الحل ده
سراج ببرود......... خلاص امشي انا هتصرف وعمل مكالمه
الو ليجيبه صوت مرح.......اخويا وعم عيالي اخيرا افتكرتني و
زياد مش وقت هزار اسمع الي هقولك عليه (وحكي له الي حصل )
زياد بهدوء ....... معاه حق لازم يكون في حاجه تثبت شخصيتها مينفعش تقعد كده بس انا هعملها الاوراق بس الاسم اي
سراج بابتسامه وهو يتذكر ملامحها الرقيقه ...... حوريه
تمام اقفل بقا عشان اعملها الاوراق قفل ودخلها وقعد جنبها يتأمل ملامحها الجميله وفجأه حركت أيدها وفتحت عيونها وقالت بصوتها الرقيق. .......آه ياراسي
سراج بابتسامه جذابه وقال بصوته الرجولي القوي......... حمدالله على السلامه
بصت بهدوء وقالت .....الله يسلمك انت مين
سراج بابتسامه ....انا الي خبطك بالعربيه يا ستي انا بجد متأسف جدا على الي حصل و
فاطمه بابتسامه .......لا ده انا الي مفروض اشكرك
سراج بضحك ....هههه ازاي ده انا كنت فاكرك هتقدمي بلاغ فيا
فاطمه بابتسامه حزينه .....اقصد يعني أنك نجدتني منهم دول
مين
شويه شباب كده
سراج بهدوء عكس الي جواه........ ازاي وبعدين ازاي تمشي لوحدك كده في الشارع في الوقت المتأخر ده
فاطمه بكسره ......مش بايدي صدقني
مالك وازاي مش في اي
فاطمه بدموع وانفجرت في العياط.
سراج بلهفه .....مالك بس في اي.
فاطمه حكتله الي حصل .
سراج بحزن على الي حصلها ..... ياااه انتي شوفتي ده كله في حياتك ده انتي اسيتي كتير اوي وبعدين مفروض تفرحي أن ربنا كشفهولك على حقيقته وأنك مش على اسمه خلاص
فاطمه بدموع ......... انا كنت فكرته هو الي هيعوضنا بس بالي عمله ده كسر'ني اكتر وبعدين انا مش عارفه هروح فين ولا اي حاجه انا مليش حد انا يتميه
سراج بابتسامه ........ اي رايك تيجي معايا
فاطمه بغضب .....نعم انت بتقول اي يا استاذ انت احترم نفسك وبعدين انا اصلا الي غلطانه من الاول و
سراج بضحك......اي اي في اي ماسوره واتفتحت في وشي انا قصدي تيجي معايا البيت أنا مش عايش لوحدي معايا ستي واخويا وعمي ومرات عمي واولادهم مش لوحدي
بصت له بخجل من تسرعها وقالت ......احم اسفه بس انا معلش مش هقدر اجي كده مش هيبقي مرتاحه و
سراج بغضب ......اومال هتقعدي في الشارع
فاطمه بصوت باكي ...... بس انا مش عايزه اتقل على حضرتك
قاطعهم صوت الباب
سراج بهدوء......ادخل
دخلت الممرضه وقالت .....حمدالله على السلامه يا مدام حضرتك بقيتي كويسه الحمدلله بجد انتي محظوظه ب سراج بيه والله عمل المستحيل عشان تتحسني بسرعه واتحانق كمان مع الكل عشان كانوا هيخرجوكي من المستشفي بجد ربنا يخليكوا لبعض ومشيت
فاطمه بابتسامه باهته....... شكرا بجد على وقوفك جنبي
سراج بهدوء وابتسامه جذابه ...... ماتقوليش كده ولو حابه تشكريني بجد تعالي معايا
فاطمه بهدوء .....صدقتي مش هيبقي مرتاحه هيبقي حاسه اني حمل عليك و
سراج بهدوء ..... انتي معاكي شهاده
ايوه اداره اعمال
حلو كويس جدا انا كنت بدور على سكرتيره كويسه تقدري تيجي معايا وفي اوضه في الجنينه تقدري تاخديها واكنها ايجار وتدفعي ايجارها من المرتب ها اظن كده اتحلت
فاطمه بابتسامه باهته وامتنان .....بجد مش عارفه اقولك اي بجد متشكره اوي اوي بجد ربنا يخليك
بقلمي بسمله بدوي
سراج بابتسامه ........ انتي باين عليكي انسانه كويسه وطيبه عشان كده ده اقل واجب يتعمل معاكي
فاطمه بصتله بامتنان
سراج بهدوء ...... همشي بقا عشان ترتاحي شويه وهبقى اجيلك بكره اطمن عليكي
وفعلا سراج كان كل يوم يجيلها يطمن عليها
النهارده معاد خروجها من المستشفي
سراج بابتسامه .....ها جاهزه تبدأي حياه جديده
فاطمه بابتسامه جذابه......... ايوه
وخرجوا من المستشفي اتوجهوا لبيت سراج
وصلوا وفاطمه كانت مكسوفه اوي منهم
الجده بحب وطيبه .....تعالي يا حبيبتي حمدالله على سلامتك بسم الله ماشاء الله قمر
فاطمه براحه من شكلها الطيب ومعاملتها الحسنه ....... شكرا يا هانم
هانم اي يا حبيبتي انتي زي احفادي قوليلي ي تيتا
فاطمه بدموع ...... تيتا وحضنها جامد وحلت الوضع جدا
سراج بهدوء وابتسامه .....ها اي رايك
فاطمه بحب .....بجد انت محظوظ فيهم اوي طيبين اوي ربنا يخليهوملك يارب
سراج بابتسامه......انتي بقيتي واحده مننا خلاص
اطلعي بقا عشان بكره اول يوم شغل ليكي وانا ما بتهاونش في العمل ماشي
هزت راسها بفرحه ومشيت
سراج بصلها بحب وطلع
في الصباح
صحا اخد شاور ولبس بدله سوداء وسرح شعره بطريقه شبابيه وساعته الروليكس ورش برفانه ولبس جذمته الجلد فكان خاطف القلوب والانفاس
نزل لقاهم على السفره قال بصوته الرجولي القوي....... صباح الخير
ها جاهزه لاول يوم كان بيتكلم وموجهه كلامه لفاطمه
فاطمه بابتسامه .....ايوه
سراج بهدوء ........ انا مدير صعب جدا خلي بالك ومابتهاونش بالغلط
بقلمي بسمله بدوي
فاطمه بابتسامه متوتره ....أن شاء الله هكون عند حسن ظنك
الجده بطيبه ....كلوا يولاد وانت يا سراج حتي الاكل بتتكلم على الشغل عليه
سراج قام بهدوء وباس ورأسها وقال يالا قودامي يا فاطمه
فاطمه باست ايد الجده صفيه وراسها ومشيت معاه
ركبوا العربيه وثواني ووصلوا الشركه وكانوا وراهم عربيات كتير حراسه وده وترها اوي
نزلوا من العربيه ودخلوا الشركه كانوا الموظفين وافقين بخوف واحترام ليه والموظفات يرمقوه بنظرات هائمه
سراج ببرود .....ورايا يا فاطمه
فاطمه باحترام .....حاضر يا فندم ومشيت وراها لغرفه الاجتماعات
سراج ببرود وغرور .....اقعدوا احب اعرفكم بفاطمه سكيرتيرتي ومديره أعمالي من النهارده
دخلت فاطمه برهبه من العدد الموجود قدامها وفجأه سمعت صوت
اسف جدا يفندم اتأخرت بس المواصلات و
اتلفتت وقالت بصدمه .....اسلام ووو
فاطمه .....اسلام
اسلام بصدمه ....... فاطمه
فاطمه اغمي عليها من الصدمه.
اسلام جري عليها بخوف
سراج سبقه وراحلها وقال بلهفه .... فاطمه واشتالها وبيحاول يفوقها بس مش بتفوق
عمل تلفون وقال ..... عماد تعالي الوقتي حالا الشركه وقفل وقال بصوت عالي......الاجتماع خلص كله براااا
اسلام لسا واقف
سراج بغضب .....انت بقا اسلام يا حيلتها
اسلام بتوتر ..... ااا في اي حضرتك
انت لسا واقف براااا
بس
قولت برااا اي مبتفهمش
اسلام خرج بغضب
هاا ياعماد طمني
مبروك المدام حامل
سراج بصدمه ......نعم بتقول اي حامل
ايوه في اي
مم مافيش حاجه تقدر تمشي انت
بقلمي بسمله بدوي
سراج ببرود عكس الي جواه .......حمدلله على السلامه يا فاطمه
فاطمه بتعب ....الله يسلمك
سراج بابتسامه باهته..... مبروك انتي حامل
فاطمه بصدمه...... ببتقول اي
مش عارفه مش عارفه مفروض اعمل اي ولا افرح ولا ازعل اني هيبقي ام ولا اي وانفجر'ت في العياط مش مش عارفه اعمل اي طب وابني ده اعمل اي بس بس انا عمري ما هخليه يتيم أو يحس بكده انا انا لازم اقول لاسلام هو من حقه يعرف هو فين
سراج ببرود ...... طردته
طب طب انا هعمل اي هو هو مفروض يعرف انا عمري ما هقدر أحرم ابن من أبوه مش هرتكب الجريمه دي
سراج بابتسامه باهته......هتعملي اي
ههروح أقوله
الي انتي عايزه وانا هقول للسواق يوصلك
وقفت قدام البيت وانا خايفه ومتوتره اوي بس اي اعرفه اني لازم اسلام يعرف دخلت ورنيت الجرس
لقيت حماتي فتحت الباب
انتي ايه الي جابك يا ارض بور انتي يا وش الفقر اي ماعندكيش كرامه
انا انا اا عايزه اسلام
عايزه مين يا عنيا برااا يبت الواد اتجوز ومش عايز يشوف وشك اي مفيش كرامه خالص
لقيت ندي جيت وبصتلي من فوق لتحت وقالت بقرف ..... عايزه اي من جوزي وبعدين يبنتي هو مش عايزك ،طلقك عايزه اي اكتر من كده بيحبي انا اييي ما بتفهميش
ااا انا جايه أقوله اني حامل
شقهت بخوف وقالت ....اي
حماتي بشر .....نعم يروح 'امك بتقولي اي يالا يبت من هنا بلا حامل شوفي ابن مين ده وجايه تري بلاكي علينا براا
دخلت بالعافيه وقولت .....اسلام لازم يعرف
بكل غل زقتني برا الشقه وقمت واقعه من على السلم وال'دم بينزل مني ومن ساعتها مش حسيت بحاجه وسحابه سوده بتسحبي وسمعت صوت طمني بينده عليا وو


الثالث من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent