recent
روايات مكتبة حواء

رواية نسمة الريان الفصل الثاني 2 بقلم سلمي عاطف

رواية نسمة الريان الفصل الثاني 2 بقلم سلمي عاطف

 الفصل الثاني

دلف يونس الي المنزل ولكن ليس وحده كانت معه فتاه جميله تمسك بيديه
يونس : اعرفكم سالي مراتي
صدم الجميع مما قاله ونسمه تصنمت لا تعي اي شيئ فجأه هدم كل شيئ في لحظه
الجد: كسرت كلامي ياابن حازم
تقدمت سالي ويونس من الجد واردف يونس : ياجدي انا بحب سالي وانت مقدرش اتخيل نفسي مع حد تاني غيرها مش عشان هي بسيطه يبقي هي طمعانه فيا ياجدي مش لازم الي حصل لابويا زمان يحصلي كل شيئ نصيب وانا عارف سالي ليه حضرتك مش مدى لنفسك فرصه تعرفها كويس
الجد : امشي من وشي مش عايزه اشوفك برا
حزن يونس وامسك بيد سالي وشددت هي على يديه كأنها تدعمه وكاد ان يمشي ولكن نسمه قامت من هذه الدوامه وهي تقول : استني يايونس
نسمه: ليه ياجدي تكسر قلبه وقلبها وقلبي ليه تجبره على واحده هو مش بيحبها قبل ماأحب يونس فهو ابن عمي يعني اتمني ليه الخير وهو سعيد معاها هي ليه تجبره عليا
الجد: مقدرتش اشوفك وانتي بتتألمي كل يوم وانتي بتحبيه وهو مش حاسس بيكي
نسمه : كان ارحم ليا الاول ياجدي حضرتك بالي عملته حرقتني خلتني مليش اي قيمه انا مش هزعل اذا كان يونس سعيد فأنا كمان هبقي سعيده
تقدمت من يونس وسالي وقالت : انا فرحانه ليكم طالما بتحبوا بعض اوعوا تتخلوا عن بعض انا مش زعلانه انا متأكده ان الي حصل خير لو يونس وسالي مشوا ياجدي انا كمان همشي
الجد : انتي بتقولي اي انتي اتجننتي
جاهدت كي لا تزرف الدموع وقالت بقوه : ايوه ياجدي
الجد : ده هيسعدك
نسمه : ايوه ياجدي
الجد: تمام يانسمه اذا كان كده ماشي فرحك يايونس يوم الجمعه الجايه على سالي
يونس بفرحه : بجد ياجدي
الجد : ايوه بس مش لوحدك نسمه هتتجوز ريان الاحمدي
نسمه بصدمه : مستحيل لا ياجدي الا ريان
الجد : خلص الكلام كتب كتابك علي ريان ابن خالك يوم الجمعه وجهزي نفسك عشان نروح البلد
نسمه : ياجدي بالله عليك إلا ريان مش هنقدر نتفاهم مع بعض انا وهو لا ريان عصبي جدا وو بيكرهني مش بيطيق ليا كلمه وبعدين مش هيتقبلني ياجدي ومرات خالي بتكرهني وفي الرايحه والجايه هتسمعني كلام زي السم محدش هيتقبلني هناك ياجدي
الجد : انا قولت كلمتي وخلاص انتهينا
جرت نسمه على غرفتها وتبعتها مي اختها كي تهدئها تبكي لالا ريان من المستحيل فكفي هيئته التي ترعبها
سالي بتوتر : م. م. ممكن اروح اشوفها
ردت عليها والدة نسمه وقالت : اطلعي يابنتي انتي دلوقتي من العيله
سالي بإبتسامه : شكرا ياطنط
يونس : استني انا هاجي معاكي
اومأت له وذهبوا بإتجاه غرفتها ودقوا الباب فسمعوا صوت مي يسمح لهم بالدخول
اقتربت سالي من نسمه و وضعت يدديها على كتفيها وقالت: انا اسفه
نسمه : بتعتذري ليه انتي ملكيش ذنب انا الي اتفرضت على يونس لو كنت اعرف انه بيحبك كنت هرفض لكن جدي قالي حاجه غير دي صدقيني انا فرحانه ليكم ومش زعلانه
حزن يونس من نفسه عندما تذكر كيف كان يعاملها بينما هي الآن من كانت السبب ان جده يرضى بزيجاته بمن يحب
يونس : انا اسف يانسمه على كل حاجه على معاملتي على..
قاطعته نسمه وقالت: متقولش حاجه يايونس معاملتك كانت طبيعيه مين هيبص لواحده زيي
سالي : متقوليش كده يانسمه انتي جميله كفايه الي عملتيه عشانا انا ويونس
يونس : انا هكلم جدي واحاول اقنعه انه ميجوزكيش ريان
نسمه : بجد بالله عليك يابونس اقنعه
يونس : حاضر هعمل ما بوسعي انتي مسامحاني
نسمه: انت كنت بارد اه ورخم وقليل الادب بس اتس اوكاي بيس يعني انا مش زعلانه احنا اخوااط اخوااط
سالي : انتي طيبه اوي يانسمه
نسمه: ده انتي ال قمر والله
يونس : شكرا يانسمه
نسمه : عيب يااسطا احنا اهل بس يلا طرقنا وحاول تخلي جدك ميجوزنيس دراكولا ده
يونس : حاضر...
انتهى اليوم وجاء الليل وكانت هي تجلس في الشرفه انظر للسماء ومسحت دموعها التي خانتها ونزلت وقالت: لو كان خيرا لبقى
ابتسمت برضا ثم صلت ودعت ربها بأن يكون القادم خير ثم نامت براحه.....
مر يومين ومازال يونس يقنع جده بعدم زواج نسمه من ريان ولكن دون جدوى وأخبر نمسه فيأست وصلت استخاره ودعت ربها وسلمت امره له ورضت بالمكتوب واليوم هو تحديد مصيرها مع هذا المدعو ريان...
الام: يلا يانسمه العربيات مستنيه مش عايزين نتأخر
نسمه بحزن : حاضر ياماما
الام: معلش يابنتي قدرك
نسمه : الحمد الله
نادت عليهم مي وقالت يلا جدو بيستعجلنا
اومأو لها واتجهت لمصيرها وصلوا بعد وقت ونزلوا من السيارات وجدوا الناس تركض بزعر
نسمه بإستغراب: هو في اي مال الناس بتجري كده ليه
أوقف الجد احد من الراكضين وقال: في اي وبتجروا كده ليه
الرجل بزعر: العمده ريان ماسك واحد حاول يدخل دارهم ويسرق وماسكه هناك وربنا معاه بقااا وهرول الرجل من امامه
صدمت نسمه مما سمعت وتوقعت مصيرها الآن....
نسمه : اترحموا عليا....
باااااس الفصل خلصصص تفاااعل عشان انزل الثالث
ياتري هيحصللل ايييي

google-playkhamsatmostaqltradent