رواية ذبول ( ليلي وبراء ) الفصل التاسع 9 بقلم اميرة محمد
_ تيته فوزيه ضربت ماما وشدتها من شعرها والناس كلها اتلمت عليهم
_ اييي؟؟
_ وعمو ماجد كان بيضايقها
_ براء اتعصب جامد ولسه هيقوم ليلي مسكت أيده : لا ي براء ارجوك لا
_ براء فلت ايده منها ومشي وهيه راحت وراه هيه والولاد
_ دخل عليهم الشقه راح علي ماجد وضربه بالبوكس ف وشه
_ بعصبيه : مش قولتلك متقربش من مراتي قولت ولا مقولتش ، وانتي ي ماما ينفع اللي عملتيه ده ، هوة عشان ليلي محترمه وبنت ناس تضربيها بالطريقه دي
_ بغضب : انت بتعلي صوتك عليا ي ولد ، أيوة ضربتها لانها رفعت ايدها الزباله علي اخوك
_ انا عايز اعرف حضرتك عايزة اي دلوقتي ؟
_ سكتت ومردتش عليه
_ انا عارف انتوا عايزين بس اللي ف دماغكم مش هيحصل
_ ماجد اتكلم : انا مش هرد عليك عشان انت اخويا الكبير وبحترمك
_ بسخريه : واضح اوي انك بتحترمني ي ماجد
_ مسك ليلي من ايديها وسحبها وراه ودخل بيتهم
_ تليفون ليلي رن وكانت امها ، سابتهم ودخلت ترد عليها
_ براء طلب من ولاده يدخلو يذاكرو ، وهوة كان داخل اوضته يغير هدمومه بس غصب عنه وقف لما سمع ليلي
_ أيوة ي ماما ...أيوة ي حبيبي ، لا متقلقيش عليا انا بخير
_ .......!!!!
_ براء كويس وبيعاملني كويس ، حماتي ؟؟
لا اتغيرت وبتحبيني اوي اطمني انتي بس وسلميلي علي خالي ومرات خالي ومنتصر ، طيب ي حبيبتي ، لا عايزة سلامتك، يلا مع السلامه
_ دموعها نزلت وبراء فتح الباب وبدون اي مقدمات خدها ف حضنه ، مسكت ف قميصه جامد اوي وعيطت كتير
_ طلعها من حضنه وفك طرحتها وفرد شعرها علي ضهرها ،وهيه لسه بتعيط واخدها ف حضنه تاني
_ شششش اهدي مفيش حاجه حصلت
_ بعياط : انا ...انا معملتش حاجه عشان يحصلي كل ده ، انا مغلطتش مع حد ي براء ، فقدت عزريتي وانا طفله صغيرة بسبب ركوبي ع المرجيحه
_ براء غمض عينيه بألم ، قلبه وجعه لانه ظلمها ومسمعش منها
_ انا قلبي بيوجعني كل م افتكرت وانت بتقولي اني رخيصه ، انا ليه دايما ف نظر الكل وحشه ليبيه ؟؟
_ اهدي ليلي انا اسف
_ ليلي طلعت من حضنه ومسحت دموعها
_ انا اسفه بهدلتلك قميصك
_ بهزار : فداكي لبسي كله
_ ليلي ابتسمت بكسوف وقامت
_ رايحه فين
_ هنام برااا
_ لا انتي هتنامي هنا علي السرير
_ وانت ؟؟
_ علي السرير برضو
_ بس ي عسل
_ الاه مش انا جوزك ولا اي ؟؟
_ ليلي ضحكت وهيه خارجه ، براء خرج وراها وأصر انها تنام علي السرير وهوة ينام برااا
بقلمي أميرة محمد محمود
_____________________
_ البت خلاص كلت بعقله حلاوة
_ ومكنش يصح اللي انتي عملتيه برضو ي ماما
_ بزعيق : انت اتجننت ياض دي رفعت ايديها عليك وديني م هسكتلها
_ قرب منها : ي ماما كفايه كدا مش هتخسرني ابنك عشانها
_ بشك : انا مش مرتحالك اي اللي غيرك فجاءة كده ي ولااا
_ بغموض : ولا حاجه
انا نازل ادور علي شغل
_ لوزت بوزها : ي فرحتي بيك
_ سمعها بس محبش يرد عليها ، نزل قعد مع صحابه
_ وسألهم علي مكان شغل ، وواحد فيهم قالوا إن في صيدليه محتاجه حد يقف فيها ، عطاله العنوان وقعد معاهم شوي ومشي
_ وصل عند الصيدليه ودخل يسأل علي الشغل ، لقي بنت واقفه فيها
_ السلام عليكم
_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضل
_ انا كنت جاي بخصوص الشغل
_ ابتسمت : حضرتك عندك خبرة
_ بإحراج : بصراحه لا
_ تمام ممكن تيجي بكرة وانا هبلغ
دكتور ايمن بخصوصك
_ حضرتك بتشتغلي هنا
_ أيوة بس دكتور ايمن راجل كبير ف السن وتعبان عشان كده محتاج حد يقف معايا بداله
_ ربنا يشفيه يارب
همشي وهعدي علي حضرتك بكرة بعد اذنك
_ اتفضل
_ ماجد مشي بس حاسس انو مش مرتاح بس مينفعش يفضل ف البيت من غير شغل
بقلمي أميرة محمد محمود
__________________________
تاني يوم براء اخد إجازة من شغله
_ ليلي
_ نعم
_ انا اخدت ليا وليكي اجازة من الشغل
_ طب وانا مالي ي لمبي
_ سوقيه اوي
_ أيوة برضو مفهمتش اخدت ليا إجازة ليه ؟
_ كده عشان محتاج اتكلم معاكي ف موضوع كده
_ طب والولاد
_ مش لبسوا ؟؟
_ أيوة
_ باص المدرسه هييجي ياخدهم
_ بإحراج : وهنقعد لوحدنا ؟
_ كتم ضحكته : ومالو انا زي جوزك برضو
_ اتكسفت وقامت دخلت جوة ، بعد شوية الباص جه واخد ادم وفريده
_ براء قعد جمبها: انا عايزك تسمعيني للآخر
_ بتوتر : اتفضل
بقلمي أميرة محمد محمود
__________________
_ ماجد للبس ونزل راح الصيدليه ، اتكلم مع. دكتور ايمن وعرف منه أن هوة بييجي كل يوم يقعد بس ع المكتب لأن صحته علي قده
_ وابنه بييجي مرتين ف الاسبوع يتابع الشغل وان البنت اللي بتشتغل هنا اسمها سلمي وبيثق فيها جدااا
_ أن شاء الله الشغل هيعجبك اوي
_ ابتسم : انا حابب انك تعلميني
_ ابتسمت اكيد
_ بداءت سلمي تعلمه وتقوله علي اسامي الادويه ونوعها وكل شيء متعلق بيها
بقلمي أميرة محمد محمود
__________________
_ ساكت ليه ي براء وترتني
_ براء استجمع قوته وقال : ليلي احنا لازم نبعد عن بعض فترة