recent
روايات مكتبة حواء

رواية جريمة عشق 4 كاملة بقلم مريم نصار

رواية جريمة عشق 4 كاملة بقلم مريم نصار





لحلقه ١

رواية جريمة عشق ٤
(ميراث العشق)
احرص بعد رمضان عل ثلاث:
‏١/ صلاة الليل، ولو ركعة واحدة تصليها بعد العشاء.
‏٢/ أن تتصدق كل يوم ولو بريال، لتدخل ف دعوة الملك (اللهم أعط منفقا خلفا).
‏٣/صيام الست من شوال، فإن صيامها مع صيام رمضان يعادل أجر صيام سنة كاملة.
‏وقد كان أحب العمل إلى النبي ﷺ العمل الدائم وإن كان قليلا.
______________________________________
بسم الله نبدأ
بعد ما رجعو من اسكندريه بكام يوم .
مستشفى النور التخصصي ..
محمد : ف غرفة الكشف . وقال للمريض.
.حضرتك لازم تعملى الاشعه دي ف اي مركز اشعه ع ضهرك ف اقرب وقت ولو انهردا يكون افضل . وياريت متهملش الموضوع اتفضل ..
المريض : اخد الورقه .. طيب ياريت يادكتور تكتبلى ع علاج ....
محمد : ابتسم . كل العلاج الل هقدر اكتبهولك مسكنات وباسط للعضلات والأعصاب . وده مبدئيا هيخليك تكسل عن عمل الاشعه . انا هكتبلك ع مسكن خفيف مؤقتا ..
المريض : الله يخليك يادكتور. هو حضرتك اكيد ف المستشفى دى موجود مركز اشعه صح؟
محمد : اكيد طبعا . موجود ..
المريض : باستغراب . طيب حضرتك مطلبتش منى اعمل الاشعه عندك ليه ؟
محمد : ابتسم لأ عادي جدا . حضرتك انا مش هجبرك تعملها عندى . اي مكان مش هيفرق المهم انا عايز النتيجه ..
المريض : واضح ع ملامح حضرتك النزاهه والاحترام . ربنا يبارك ف امثالك ويكفيك شر اعدائك يبنى.
. احم انا حابب انى اعمل الاشعه عند حضرتك ..
محمد : وعشان الدعوه الحلوه دي . انا هعمل لحضرتك خصم ع الاشعه .. اتفضل حضرتك الورقه دي سلمها للدكتور محمود ف الدور الرابع ف مركز الاشعه وهو هايهتم بالباقي ..
المريض : اخد الورقه . وابتسم ربنا يسترك دينا وآخره . ياريت كل الأطباء يكونو زي حضرتك . كانت الدنيا كلها اتغيرت . ربنا يسلمك من كل شر يبنى ويباركلك ف ذريتك .
محمد : أتأثر . وقام وقف .. اللهم امين يارب . احم اسف ل حضرتك . لو حضرتك مش قادر ع تمن الاشعه انا....
المريض : لأ يادكتور لأ مش كدا خالص الحمدلله انا حالى ميسور .
.ولكن طمع النفوس الل حوالينا .. خلانا مبقناش عارفين نفرق بين الخير والشر . وهز راسه الحمدلله . انا اسف صدعتك معايا . انا هروح اعمل الاشعه وارجع لحضرتك. بعد اذنك .. وخرج يدعي ل محمد.
محمد : هز راسه بتعجب .. وبص ف الساعه .. وخرج من اوضة الكشف . رايح ع المكتب . ودخل واتفاجئ ايه ده؟ نورى . وقفل الباب ..
نور : قامت وسلمت عليه اذيك يا حبيبي عامل ايه؟
محمد : ضمها لقلبه بحب انا كويس ياحبيبتى . وبص ع الكنبه وشاف تيم قاعد زعلان . وهمس ل نور . تيم مصدر البوز الخشب ليه؟
نور : ضحكت بصمت . ما انت عارف امه التانيه مسافره . وعايز ينتقم من فهد . وحالف لا يخاصم رينو و آرين .
محمد : ضحك بصمت ..
تمارا : قربت من محمد بغيره باااابى محماااد ابعد عنها . انت بابى انا وبس . وسعى يانور امشي بعيد بقى .
محمد : ههههه . وطلع نور من حضنه بعد اذنك انتي بقى ..
تعالى يقلب بابي وشال تمارا وباسها من خدها . وحشتيني اوي ياتيما .
تمارا : انت وحشتنى اوى يا محمد .. ههههه.
نور : ربعت ايديها بغيره . وبعدين بقى مع البنت دي هااا؟
محمد : قلبه مبسوط جدا ع غيرة بنته الكبيره عليه .. وبعتلها بوسه ع الهوا وغمز انتى ف منتصف القلب يانورى .. تعالى نشوف تيم باشا .
تيم : قاعد ع الكنبه ومربع ايديه ومكشر جدا .
محمد : قعد جمبه . ونور قعدت ف الاتجاه التانى ..
محمد : اذيك يادكتور تيم ..
تيم : بتكشيره. كويس يامحمد ..
محمد : ياستار .. ايه يبنى مكشر ليه كدا ؟ تيما زعلتك ف حاجه ؟
تمارا : لااا تيمو حبيب تمارا صح ياتيمو..
تيم : هز راسه بزعل صح ياتيما وانا كمان بحبك انتى وبس . مش بحب حد تانى .
تمارا : نزلت راسها من حضن محمد وباست تيم من خدو . انت حبيبي هههه صح يامحمد.
محمد : هههه صح يقلب محمد .وتعالى انزلى وروحي العبى بالعروسه . لما نشوف الباشا ده مكشر ليه؟.
تمارا : نزلت واخدت العروسه وجريت بتحاول تطلع تقعد ع كرسي المكتب وبتلعب بيها ..
نور : وبعدين ياتيمو هتفضل زعلان كدا ..
تيم : بجديه انا مش زعلان يانورى . انا راجل والراجل مابيزعلش ..
نور : قلبها مبسوط . طبعا تيم ابنى راجل وبكره يبقى دكتور قد الدنيا. ومفيش حد يقدر يزعلو ابدا ...
تيم : ساكت ..
محمد : بمكر احم ايه رايك نتصل ع رينو نطمن عليها ؟
تيم : بص ل محمد لأ انا مش عايز اطمن عليها .
رينو بتحب فهد وبتهرب معاه كتير . وانا مش هتكلم معاها . وكمان آرين ...
محمد : ياخبر طيب آرين لسه صغيره ياتيم.
تيم : نزل من ع الكنبه ووقف قدامهم .
. وانا كنت صغير . وبحب رينو . وعايز ع طول رينو وكنت بعيط كتير عشانها . بس آرين مبتعيطش عشانى .
محمد انا عايز اخد رينو وآرين ع البيت . وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد .
محمد : بجديه .. تيم كدا غلط . الل انت بتقوله ده ماينفعش .
. فهد ورينو . زيي انا ونور بالظبط. لما بسافر باخد نور معايا وكمان انت واختك لانكم عيلتى فاهم .؟
. ماينفعش فهد يمشي ويسيب رينو وآرين وياخد آركان . تفكيرك كدا غلط ..
تيم : بص ل نور وسكت بزعل ........
نور : ابتسمت ع حب ابنها ..و مسدت ع شعرو . تيم حبيبي انا عارفه انك بتحب رينو . لكن انت راجل كبير فكر كدا معايا .
. ينفع بابي يسافر وياخد تيم بس معاه ويسيب نور وتيما لوحدهم . ومثلت الزعل . ينفع ياتيمو مامي تعيش من غيرك ؟
تيم : هز راسه لأ يانوري انا مش عايز اسيبك لوحدك . بس انااا.....وسكت .
نور : قعدته جمبها . انت ايه ياحبيب مامي؟
تيم : هز راسه لأ مفيش يانورى خلاص.
. وطلع من جيبه ٢ شوكليت ..وساب واحده ف جيبه اتفضلى الشوكيلت دى ..
نور : باستغراب . امم الشوكيلت دى كانت لمين ؟ والل ف جيبك دى لمين؟
تيم : بزعل كانت ل آرين امبارح وانهردا . ودى ل ميرو ..
نور : امم طيب واختك ولي لي ؟ جبت ليها شوكليت؟
تيم : هز راسه لأ . انا جبت ل ميرو و آرين وبس ........
------------بقلمي مريم نصار
ف المالديف .. وقت الغدا ..
رينو : لابسه بنطلون جينز وتوب . ع اليخت وفرده شعرها . وبتجهز الاكل وبتحطه ع التربيزه .. وشافت آركان جاى وشايل ازازة ميا وطبق فاضي بيساعدهم
.. وابتسمت بسعاده . وقالت .. هات ياقلب مامي تسلم ايدك ياروحي .. فين آرين ؟
آركان : شاور بايدو .. لانها ع السلم ..
رينو : بصت وشافت فهد شايل الأطباق و آرين طالعه قدام فهد درجه درجه وبتسقف .وبتقول فهد بيبى انا . فهد بابي انا ..
.رينو ضحكت ع شكل فهد .. وقربت منه . هات ياحبيبى الاطباق . واخدتهم منه .
فهد : شال آرين . ورفعها ع كتافه . ورفع راسه ليها . مبسوطه كدا ..
آرين : ببرأه . اوى فهد ههههه . مامى بصي فهد بابي ههههه. وفرحانه أنه شايلها ..
رينو : بصت هههه ايوه فهد شايل آرين القمر . انا بقى هشيل آركان حبيب مامي . وشالت آركان .
فهد : ضحك . ياروحي انتى اوزعه مهما تعملى . حتى وانتى شايله ابنك قصيره بردو ..
رينو : كشرت عينيها . انا اوزعه يافهد . طيب ايه رايك بقى . بعد الغدا . هتشيلنى وتجري بيا ع الشط وده عقاب ليك ع فكره ..
فهد : غمز احلا عقاب .. ياريت تعاقبينى كدا ع طول ..
رينو : اتوترت واتكسفت. احم . يلا يلا الاكل هيبرد .. ونزلت آركان .
فهد : ابتسم . وشد الكرسي ليها . اتفضلى يانجمتى ..
رينو : قعدت وشالت آركان ع رجليها. احم ميرسي .
فهد : شد الكرسي وقعد جنبها وشايل آرين . امم قوليلي بقى كنتى بتكلمي مين ع الفون مريم؟ ..
رينو : لأ ياحبيبى . دي هيلينا . اتصلت عليا وفرحانه جدا .. لأنها عرفت إنها حامل ف بنوته ..
فهد : امم . ربنا معاها هي ورعد يستاهلو كل خير ..
رينو : فعلا . هيلينا اتغيرت للأفضل بكتير الحمد لله .. وابتسمت . عارف هتسمي بنتها ايه؟
فهد : اممم تؤ .
رينو : قالت إنها اتفقت ع اسم باري ..
فهد : هز راسه . باري . مش بطال . ربنا يوفقهم . كفايه إن رعد رغم الشركه بتاعته انها كبرت . لكن مش ناسي الل آدم عمله معاه . راجل جدع .
وخصوصاً انه بعت حراسه خاصه للفيلا عند آدم.. وكمان سواقين علشان يوصل اى حد سواء البنات أو مريم .. بجد راجل محترم جدا ..
رينو : فعلا ربنا يصلح حاله .. وفر وقت كبير جدا .ع اخواتى . وكمان كان السواق بيوصلنى الجامعه ويرجعنى عشان خوفك عليا ..
فهد : باس ع أيدها وانا ليا من غيرك عشان اخاف عليه .. ويلا بقى علشان انتى مأكلتيش كويس ف الفطار..
رينو : اللهم آمين .. حبيبى هات انت آرين انا اكلتهم قبل مننا وهما مش جعانين ..
فهد : تؤ خليها معايا . المهم تعالى جمبى اكتر عشان آكلك . وقرب من ودنها . بعد الغدا عايز العيال دى تنام بأى طريقه وباسها برقه من خدها ..
رينو : اتكسفت وضغطت ع شفايفها بحرج ..
فهد : قرب منها تانى .. وحشتينى يارينو ..
رينو : غمضت عينيها بحب . وانت كمان وحشتنى اوى يا فهد ..
فهد : قلبه بيدق علشانها . وقال يلا عشان تاكلي افتحى بوقك . وآكلها .
ورينو : آكلته . وكان وقت جميل بينهم ..
آركان : نام بين ايديها .
فهد : تعالى يا آرين يلا نامى انتى كمان.. وحاول ينيمها ..
رينو : همست انا هنزل انيم آركان ف اوضته ..
فهد : هز راسه .تمام وارين كمان نامت .. ونزل وراها . ونيمو الاولاد . وقفلو عليهم الباب بالمفتاح . لأن رينو بتخاف حد يصحى ويطلع ع سطح اليخت ..
رينو : طالعه ع سطح اليخت . وبتشيل الاطباق . وفهد ساعدها . ونزلو المطبخ . ورينو بتغسل الاطباق . وفهد بيعمل العصير ..
فهد : نجمتى . انا خلصت العصير ..
رينو : وانا كمان شطبت المطبخ ..
فهد : قرب منها وحاوطت وسطها بايدو . تحبى تشربى عصير ؟
رينو : ابتسمت . وهزت راسها تؤ . انا لسه آكلا . خليه شويه كدا ..
فهد : رجع خصلة شعر ورا ودنها وباسها برقه . اممم طيب تعالى معايا ..
رينو : ع فين .. وشهقت بصوت مسموع . فااهد نزلنى ..
فهد : شالها . وطالع بيها ع سطح اليخت . تؤ ..
رينو : حاوطت رقبته بايديها اممم تؤ . طيب ممكن افهم حبيبى واخدنى ع فين .
فهد : بمكر . انتى ناسيه ان ف عقوبه لازم تتنفذ . ونزل بيها ع شط البحر . ونزلها .
رينو : ههههه ايه دا انت بجد صدقت انا كنت بهزر . وصكت ع اسنانها .عشان متقولش انى اوزعه تانى . وصرخت بصوت عالى وبتضحك . لاااا يافهد هقع الله يخليك نزلنى . لااا ..
فهد : بيسمعها وبيتأمل جمال ملامحها مع انعكاس الشمس . وفجاءه قلع التيشيرت و شالها لفوق ع أكتافه . وجري بيها ع الشط . وبيضحك ع خوفها ..
رينو : قلبها بيدق . فهد ارجوك نزلنى . هههههههه انا هقع يافهد ..
فهد : بيجرى بيها . هههههههه هتقعى انتى ف آمانى ولا ايه؟.
.وبعدين انا يدوبك بجري بسيط . لسه التقيل مجاش . وانا بحب اوى انك تعاقبينى . وجري اكتر ..
رينو : هههههههه حضنت راسه . حبيبى خلاص . انا اوزعه وراضيه . بليييز خلاص ..
فهد : قولى بحبك اوى ..
رينو : قلبها دق .. وفردت ايديها ورفعت راسها لفوق وصرخت بصوت عالى جدا بحباااااااك انا بحباااااااك اوووى يافهد . والله انا اكتر من بعشقااااااك ..
فهد : بيضحك بسعاده . واتجنن اكتر .. ودخل بيها الميا . ونزلها قدامه ..
رينو : واقفه ف الميا بتنهح .وحاوطت رقبته بايديها . مجنون . انت مجنوووون ..
فهد : ههههههه . قولى حاجه جديده . انا مجنون بحبك .. تعالى . واخدها لجوه ف الميا ..
رينو : متشعلقه فيه . فهد بلاش ندخل جوه اوى انت عارف انا بخاف من الميا..
فهد : المره الل فاتت كنتى حامل . ودلوقتي انا عايزك تسيبى نفسك لفهد خاالص . ومش عايزك تخافى ..
رينو : طيب خلاص كفايه لحد كدا . مدخلتش اكتر من كده . وبتمسح وشها وبترجع شعرها المبلول ..
فهد : واقف ف الميا ومحاوطها من وسطها . وسرح ف جمال عيونها وشعرها . وقال بحب انا بحبك اوى يارينو . بتثقى فيا؟
رينو : قلبها بيدق . اكتر من نفسي يافهد ..
فهد : ابتسم . خلاص خليكى معايا . وعيشي جنون الحب .. تعالى . هعلمك ازاى تعومي ومتخافيش من الميا . وبعدين المكان هنا مش عميق ولا حاجه ..
رينو : هزت راسها . اوكي ياحبيبى ..
فهد : تعالى . ومسكها من أيدها . وحاول يعلمها واحده واحده ازاى متخافش من الميا .
------------بقلمي مريم نصار
ف شركة آل العدوي الامبراطور .
زين ف المكتب . ومعاه ريتال ..
ريتال : زينو حبيبى . بص كدا ف الملف ده انا مش فاهمه حاجه وايه القايمه دي؟
زين : ورينى كدا ياقلبى .. اه دى قايمه بااسماء الوفد الألماني الل هيوصل كمان اسبوع . ع مصر ..
ريتال : بعدم فهم ؟ وفد؟ بتهأيلى إننا مخلصين شغل . ومفيش اى زياره لأي وفد لينا ف الفندق او الشركه الفتره دي ..
زين : عارف ياريتال . ولكن ده شغل خاص ليا والحج آدم .. انتى ناسيه مشاريع الشباب الل احنا ساهمنا فيها وبنمولها؟
ريتال : امم ايوه صح .. لكن ده ايه علاقته بالوفد ؟
زين : علاقته ياحبيبتى إن الحج آدم ف الندوه سمع لكل افكار الشباب . واقتنع بكام مشروع كبير وهيمول كام مشروع ويساعد الشباب زى ما انتي عارفه..
. لكن بقى الحج جه ف دماغه حتة مشروع كبير جدا هيحطم الارقام القياسيه ف السوق . ونجاحه مليون ف الميا . والحج آدم ربنا يبارك ف عمره. قال ده مشروع المستقبل لاحفادي . وهيحقق نجاح كبير إن شاء الله . وهيستقبل الوفد الألماني بنفسه كمان اسبوع . وانا هكون موجود معاه ..
ريتال : اممم تعرف يازينى انا بحترم عقلية بابا آدم ده جدا . ماشاء الله عليه بجد .
. احيانا ممكن نتكلم ف اى حاجه .ومن وجهة نظرنا تكون حاجه عاديه جدآ .
. لكن بابا يطلع من جواها ثغره لموضوع كبير ومهم جدا . بجد يستاهل اللقب الل رجال الأعمال لقبوه بيه ف مجال الأعمال (امبراطور) . انا فخوره جدا بحضرته .
زين : بيسمعها بفخر واعتزاز . اممم طبعا يابنتى . ده آدم العدوي كتلة ذكاء ماشيه ع الأرض ربنا يباركلنا ف عمره يارب ..
ريتال : اللهم آمين يارب . وبصت ف الساعه . حبيبى الساعه ٤ هنروح امتى ؟
زين : قام وقف . ثوانى ياحبيبتى .. هروح اطلع الملف ده للحج ونروح كلنا مع بعض.
بعد فتره ..
------------بقلمي مريم نصار
فيلا العدوي .. الساعه ٥
مريم : ف الليفنج بتقول الأذكار . وحواليها احفادها .
مريم وآدم واريان وليليان .ولسه راجعين من النادي بيتمرنو وكان معاهم مراد وفريحه وطلعو فوق يغيروا ونازلين ..
ميرو : راحت عندها . ماما مريم . تيم فين؟
مريم : ابتسمت . تيم جاى شويه كدا ياميرو .
ميرو : هزت راسها . انا هلعب مع تيم ..
مريم : ماشي ياحبيبتى . والعبى كمان مع اخواتك ياروحي .. وامسكى الكوبايه دي دخليها المطبخ ل زينب ..
ميرو : حاضر ياماما . واخدت الكوبايه وبتجرى. وقالت هيييه تيم جاى ..
آدم : داخل الفيلا . السلام عليكم .. ومعاه زين وريتال ..
مريم : ابتسمت بحب .وقامت استقبلت آدم وعليك السلام ورحمة الله.
آدم : ابتسم ..اذيك ياروحي . وباس ع أيدها ..
مريم : الحمد لله ياحبيبى حمدالله ع سلامتكم .
زين : وريتال سلمو عليها . وع الاولاد.
ريتال : تعالو ياولاد نطلع اغيرلكم لبس النادي.
زين : وانا كمان هطلع اغير . يلا يا لي لي ..
آدم : سلم ع الاولاد اريان وليليان وآدم ..
زين : اخد عيلته وطلعو الجناح ..
آدم : قعد ف الليفنج وقعدها جمبه . وحاوطتها من كتفها .. وهمس اميرتى عامله ايه دلوقتى ؟
مريم : بحب . مبسوطه وفرحانه بسؤالك . ربنا مايحرمنيش منك ابدا ..
آدم : ولا يحرمنى منك ياقلب آدم ..
مريم : بصت قدامها .. هههههههه الحق نفسك طيب يا آدم.
آدم : بص قدامه . وضحك بصمت . اهلا ميرو القمر . تعالى ..
ميرو : واقفه ومستنيه آدم يسلم عليها زى مريم الكبيره .. ومقموصه ..
آدم : شالها ع رجله . حبيبة قلب جدو انتى ياميرو ... عامله ايه ؟
ميرو : هزت راسها بنفي .. لأ انت مش جدو انت بابا آدم حبيب ميرو وبس . وانا عايزه سكر ..
آدم : ههههه ايوه انا بابا آدم صح . الناس دي عايزه تكبرنى سيبك منهم .
.. انما قوليلى سكر ايه الل انتى عايزاه ؟ كدا غلط ع اسنانك ياروحي ..
ميرو : هزت راسها بعفويه لأ سكر حلو . بابي مراد قال ل مامي عايز سكر .
آدم : كشر عينيه ولمحة ذكاء . امم طيب فين السكر ده ياميرو ..؟
ميرو : باسته من خدو . ده سكر ..
مريم : فتحت عينيها بدهشه . وضغطت ع شفايفها بحرج كبير . ياالله ..
آدم : كتم الضحكه .. وقال جواه .. اممم بقى كدا ياسيادة المقدم ميمو ..وبص ع مريم .. ههههههههه . وقرب منها بهمس مش عايزه سكر؟ ..
مريم : وشها بقى احمر . بس يا آدم أحفادك موجودين .
آدم : ههههه دا انا هنتقم من ابنك . اصبرى عليا..
مريم : وبعدين معاك يا آدم . حرام عليك سيب مراد ف حاله ..
آدم : يختى قوليله هو الل يسبنى ف حالى . ده واد إبن كلب جبله .. وكل شويه ياحج دومي .. ده انا ربنا بيحبنى . وعرفت ازاى انتقم من الجبله ده ..
صوت من وراهم .
مراد : نازل هو وفريحه من ع السلم .. سلامو عليكوووو .. ههههه اذيك ياحجوج حمدالله ع السلامه ..
آدم : اهلا ياخويا ..
فريحه : سلمت عليه حمدالله ع سلامتك يا بابا ..
آدم : الله يسلمك يافريحه ..
مراد : قرب منه وبيسلم عليه . مالك بس ياحج دومي مين زعلك بس هههههههههه..
مريم : غمضت عينيها . استر يارب ..
آدم : لسه متخلقش الل يزعلنى يا...ميمو .
مراد : هرش ف قفاه . احم . ايه يامريوم مش هنتغدى ولا ايه ؟
مريم : ثوانى ياحبيبى هانده ع زينب ..
فريحه : خليكى استريحى انتى ياماما . انا هروح اقول ل زينب ..واتحركت ..
ميرو : رفعت راسها ل آدم بابا فين الشوكيلت بتاعتى ..
آدم : ضمها لقلبه . وانا اقدر أتأخر ع مريم ف اى طلب .. اتفضلى ياحبيبتي اجمل شوكليت . وبص ل اميرته . لاجمل مريم ف الدنيا ..
مريم : قلبها دق بحب كبير . وابتسمت بحرج..
مراد : رفع حاجبه . وقال جواه يسلام عليك يادومي . برنس والله . ضحكت ع بنتى وجدتها ف ثانيه . اييييييه مسيرنا نتعلم منك يا دومي دومي ههههه ..
بعد شويه .. زين نزل وريتال والولاد ..
محمد ونور واولادهم وصلو عند آدم ..
محمد السلام عليكم جميعا ... وسلم عليهم
كلهم وعليك السلام يادكتور ..
نور : بابي حبيبى عامل ايه . وسلمت عليه ..
آدم : حبيبت ابوكي انا كويس ياروحي .
نور : مامي وحشتينى اوى . وسلمت عليها ..
مريم : ابتسمت وانتى كمان يانور عيني . عامله ايه ياحبيبتى ..
نور : الحمد لله بخير ياحبيبتى ..
آدم : اهلا اهلا تيما حبيبتى . وضمها لقلبه .
تيما : آدم حبيبى انا وحضنته وضحكت ..
آدم : تعالى ياتيمو باشا هات بوسه ل جدو .
تيم : بصمت وزعل .. قرب منه وسلم عليه اذيك يابابا آدم ..
آدم : كشر عينيه . بابا آدم كويس يادكتور ..
مريم : اممم تيم ماسلمش ع ماما مريم . ياترى فيه ايه؟
تيم : قرب عليها بزعل . اذيك يا ماما وسلم عليها ..
مريم : بصت ل نور . ونور همست زعلان عشان رينو .
مريم : ابتسمت بحب . تعالى ياتيم اقعد جمبى ياحبيبى ..
تيم : هز راسه حاضر . بس استنى وطلع شوكليت من جيبه . امسكى ياميرو . دى عشانك ..
ميرو : فرحت جدا واخدتها شكرا ياتيمو ..
تيم : هز راسه وسكت .. وكل العيله متابعه ف صمت ..
آريان : تمارا تعالى العبى معايا . انا وليليان وآدم ..
تمارا : هزت راسها . واتحركت ..
آدم مراد : تعالى ياتيم العب معانا ..
تيم : هز راسه لأ مش عايز ..
مريم : ابتسمت . روح انت يا آدم العب مع اخواتك .
.وتعالى ياتيم اقعد جمب مريم حبيبتك .. ها قولى بقى مالك زعلان ليه ؟
تيم : انا مش زعلان ياماما مريم .. ورينو مش هتكلم معاها تانى .. وبصلها هي رينو كلمتك ؟
الكل ابتسم ع التضاد الل عندو . مش عايز يكلمها . وف نفس الوقت نفسه يكلمها ..
مريم : بصراحه ياتيمو . رينو كلمتنى الصبح بدرى . وطمنتنى عليها .. وحقيقى سألت عليك .. بس انت ليه مش عايز تكلمها . دى رينو بتحبك اوي ...
تيم : بص ل محمد وسكت . ومش عايز يكرر نفس الكلام . وحد يقوله غلط ..
نور : فهمت . وقالت تيمو يامامي عايز ياخد رينو وآرين ويعيشو معانا ع طول . وفهد ياخد آركان ويمشي بعيد .. تخيلى ..
مريم : ضحكت بسعاده . وضمته لقلبها . طبعا تيم يقصد أنه مش عايز رينو تسافر وتبعد تانى صح ياتيمو ؟
تيم : ايوه صح . هي ليه بتسافر بعيد . انا عايزها معانا ع طول ..
مريم : بحب . حبيبى الل بيحب حد . ديما يحب يشوفه مبسوط .. انت شوفت رينو لما فهد بيسافر بتعيط كتير . وانت بتكون زعلان عشانها .. لكن لما رينو بتضحك انت بتكون فرحان مش كدا ؟
تيم : ايوه انا بحب رينو تضحك .
مريم : طيب ودلوقتي رينو مبسوطه مع فهد وبتضحك . وكلها كام يوم وترجع تانى إن شاء الله. وانت هتشوفها وتكونو مبسوطين .
. رينو بتحبك انت اكتر من اى حد .. وكمان كانت عايزه تاخدك معاها قبل ما هي تسافر .. بس انت عندك تدريب ف النادي . ومينفعش عشان تيم البطل بيحب السباحه وعندو مسابقه قريب . يبقى تيم الشاطر يعمل ايه؟
تيم : بصلها لازم افوز ف المسابقه ..
مريم : باسته من خدو . برافو عليك . لازم بقى تثبت ل رينو انك قوى . وانك هتكسب عشان انت تيم عزيز البطل الخارق .. ومش لازم يخسر ابدا .. وكمان عشان رينو و آرين يفرحو عشانك وكمان انا عايزه افرح بيك ياروحي ..
تيم : بحماس . ايوه انا لازم اكسب المسابقه . عشان رينو تفرح . وكمان آرين . وقام وقف شكراً ياماما مريم انا بحبك اوى .. انا هروح العب مع ميرو و آدم. وجري ع اوضة الالعاب ..
الكل ضحك ع تيم وحركاته ..
زينب : جت احم ست مريم الغدا جاهز ..
مريم : شكرا يازينب .
آدم : قام . يلا ياشباب .. والكل قام .. وقعدو ع السفره . كل واحد جمب مراته .. والأطفال هياكلو ف الاوضه المخصصه ليهم وزينب معاهم بتاخد بالها منهم..
------------بقلمي مريم نصار
مراد : بهمس بت يافريحه ..
فريحه : عيون فريحه يامرادي .
مراد : انا عايز سكر .
فريحه : اتوترت . مراد احنا كنا فوق . جاي تطلب دلوقتي سكر .. انت مصمم تحرجنى ..
مراد : جرا ايه يابنت المستخبى . دي حاجه بتيجى بالمزاج . وبعدين انت لاتقاوم ياعم وعايز سكر . اتصرفي .
فريحه : بصت ع الكل . واتوترت . الله يخليك يامراد . عشان خاطرى استنى لما نطلع . وقول الل انت عايزو .. احم الكل قاعد ارجوك ..
مراد : بياكل . اممم طيب قولى بحبك يامرادى .
فريحه : وشها بقى احمر . وقالت بهمس بحبك اوى يامرادي ..
مراد : قمر يابنت كوم الشكاير .. يخربيت الجمدان الل انتى فيه ...
فريحه : قلبها دق .. احم ربنا يخليك ليا ياحبيبى ..
آدم : متابع مراد وفريحه .. وساكت . وعيونه متابعه كل الموجودين . واستنى اللحظه المناسبه ..
مراد : اخد كوباية الميا ورفعها ع بوقه وهيشرب ..
آدم : بخبث .. مراد انا عايز سكر ..
مراد : كح وبخ الميا .... وجت ع زين الل قاعد قصاده.
آدم : بياكل وابتسم بصمت كبير ...
مريم : غمضت عينيها . استرها معانا يارب . ربنا يهديك يا آدم ...
فريحه : بلعت الاكل بصعوبه وحاسه انها مكشوفه اوووى ...
محمد ونور بصو لبعض .. ومش فاهمين حاجه ..
وريتال : شهقت ع شكل زين الل مغمض عينيه والميا ع وشه ولبسه .
مراد : بيكح .. احم . ومسح وشه بالمنديل ..
زين : قام وقف . وقرفان .. الله يخربيت كدا . انت عملى الاسود يبنى انت .. قولت اقعد قصادك مش جمبك بردو ملاحقنى .. اووف .
مريم : بتوتر احم . معلش يازين ياحبيبى غصب عنه . اخوك شرق . اطلع غير هدومك وانزل ..
ريتال : قامت . حصل خير يا زين تعالى معايا هساعدك . واتحركو ..
مراد : بص ل آدم . وجواه أهم سؤال. ياترى يقصد اييييه؟
آدم : بياكل ومستمتع من حيرة ابنه ..
فريحه : وشها جمرة نار . وهمست موراد . بابا آدم يقصد ايه ؟ مراد لو كان يقصدها انا هموت فيها ...
مراد : كشر عينيه .
آدم : ببرود . ايه ياميمو .. سلامتك هو السكر بيِشرق كدا . هههههههه ...
مراد : صك ع اسنانه . احم لأ ياحج ابدا . انا بس شرقت عادى جدا . احم بتحصل ولا ايه؟
آدم : ببرود . طبعا طبعا .. المهم ياميمو انا عايز سكر ..
مراد : من جواه. ياترى قصدك ايه يا آدم باشا . بتلعب باعصابى . ولا سكر ايه بالظبط الل انت عايزه ..؟
مريم : همست آدم حرام عليك ده ابنك يا آدم .. ابنك ..
آدم : همس ايه ياروحي وانا عملت حاجه .. تاخدى انتى سكر ..وغمز .
مريم : بنفاذ صبر . اااه يانى منك . حرام عليك مراد بقى عامل زى الكتكوت المبلول .. عشان خاطر مريم يا آدم .
آدم : باس ع أيدها .. حاضر ياروحي . وبعدين متقلقيش . انا عمرى ما هفتش سر ابنك قدام الكل يعنى .
. انا بس حبيت اقرص ودنه .. واتعدل . احم . ف واحد اعرفه عندو السكر . وطلب سكر دايت . قولتله يسلام بس كدا من عينيا الجوز .. ابنى الكبير ميمو هيتصرف . اصل انا عارفك ياميمو انت بتحب تعمل الخير اوى وغمز ولا ايه؟
مراد : كشر عينيه وفهم إن آدم بيلعب با أعصابه .
. واضطر يسكت عشان كدا مفيهاش هزار . وقال احم حاضر ياحج . انت تؤمر .
. ومراد هيتجنن ياترى آدم يقصد انهي سكر .؟ وياتري عرف حاجه عن الموضوع ده ولا ايه؟ ونفخ بديق مكبت ..
فريحه : قامت متوتره . احم الحمد لله ا.انا هروح اطمن ع الولاد .. واتحركت بسرعه ومتوتره ..
مريم : كشرت عينيها ل آدم .. وساكته ..
آدم : كاتم الضحكه ع شكل مريم . وساكت ..
مراد : قام . احم طيب ياجماعه ا..انا هعمل اتصال مهم .. واتحرك ومتغاظ جدا من آدم . ومش هيرتاح غير لما يعرف قصده ايه ؟
آدم : اخد بالشوكه قطعة لحم . ورفع ايدو ل مريم . كلى ياقلب آدم ...
مريم : هزت راسها بنفاذ صبر . وهمست اعمل فيك ايه؟
آدم : قرب منها . هاقولك فوق مش هنا .اصل انتى وحشانى اوى .. وغمز ..
مريم : اتوترت . لااااا يا آدم انت مصمم توتر الكل ..
آدم : ضحك بصوته كله . هههههههههههه .. كلى بقى ياروحي هتكسفينى ..
مريم : اتنهدت بحب لانها بتعشق ضحكته . واكلت من ايدو ..
نور : بتاكل . وقالت بهيام. واو تعرف ياحبيبى بجد .. بابي سو هارت اوى .
محمد : بغيره .. حقنة بنج ٢٠ سم وهخليكى متعرفيش تتكلمى كلمتين ع بعض اوكي..
نور : ضحكت بصوت عالى هههههه . ههههه ..
محمد : ضحك ع ضحكتها ..
آدم : ضحك اكتر .
مريم : شافتهم بيضحكو ضحكت ..
والكل ضحك ... ومش عارفين يسكتو ..
زين : نزل وريتال معاه . واستغربو ضحكهم .. وقعدو . والوقت كان جميل جدا وضحكو كلهم من قلبهم ..
بعد فتره . حوالى الساعه ٩ بليل ..
آدم : ف المكتب . والباب خبط ومراد دخل . مساء الخير يا حج ..
آدم : كتم الضحكه . مساء الخير ياحبيب ابوك تعالى اقعد .
مراد : قعد . وجواه هيتجنن ويطمن . احم عامل ايه ياحج ؟
آدم : بمكر . انا الحمدلله تمام وزى السووكرررر ..
مراد : بغيره . احم هو ايه حكاية السكر دي ياحج؟
آدم : سكر ايه يبنى ؟
مراد : بيهز رجله بتوتر . احم ا.انا قصدى يعنى . هوا .. احم يعنى اقصد حضرتك لما قولت انك يعنى عايز سكر . احم تقصد ايه بالسكر ده ؟
آدم : مط شفايفه امممم . انا اقصد سكر . سكر الل بيتحط ف العصير .
وكمل بتلميح ... ولا هو ليها تفسير تانى ياسيادة المقدم ياعاقل ياكبير ياراسي ..
مراد : مسح وشه بايديه . وجواه محتار ياترى بابا يقصد أيه؟
تؤ طيب سمعنى مثلا وانا بتكلم مع فريحه . طيب شافنى لأ لأ عمرها محصلت . اوووف ياحج آدم . انت تخلى اكبر دماغ متعرفش تنام . تؤ استغفر الله العظيم يارب....
آدم : شاف حيرة مراد . وكمان حب يديله درس عشان ياخد باله اكتر من كده . ومريم بنته ممكن تكون سمعته أو شافته وده ماينفعش . وقال ايه يامراد وصلت لحد فين ؟
مراد : ها ؟ ابدا ياحج انا معاك . انا بس كنت .... وسكت ..
آدم : حب ينهى الحوار . اله مالك يامراد يبنى .
. انا طلبت منك طلب علشان انت ابنى الكبير .. ولو انت مش فاضي اطلب من زين عادى ؟ ولا اقولك اطلب من نور ازاى راحت عن بالى خالص . خلاص اصرف نظر انت وانا هتصرف ..
مراد : نفخ براحه كبيره . واتأكد إن ابوه مايقصدش .. وانه اتوتر ع الفاضي . ولكن قال جواه ربنا ستر المرادي ..وانا لازم انتبه اكتر من كده . وقام وقف . احم طيب ياحجوج .. تؤمرنى بحاجه ؟
آدم : ابتسم لا ياحبيبى تسلم ..
مراد : خرج مرتاح جدا ..
------------بقلمي مريم نصار
عوض . قاعد مع زينب . قدام البيت بتاعهم خلف الفيلا .
زينب : بتأكل ابنها احمد الصغير ..
عوض : بت يازينب.
زينب : بزهق .. عايز ايه ياعوض.
عوض : اني عايز اشاورك ف حاجه كيده . الدكطوره فريحه هانم طلبت مني اشتغل معاها ف العياده .
. وسيدي آدم بيه الله يبارك ف عمره يارب قالى قبل سابق انى شغال هنا جناينى . وبردو قالى إلى يريحك ياعوض اعمله حابب تشتغل هنا اشتغل.. عايز تشتغل مع الدكطوره بردو أشتغل اعمل ايه يابت شورى عليا ..
زينب : ابنها بيعيط وشالته ع دراعها . بس ياواد متبقاش زنان زي إلى خلفك .
عوض : اله ماتلمي لسانك ياوليه بدل ما قصهولك ..
زينب : عوجت بوقها . يسلام حوش حوش يالموكوس . اني ساكته عليك عشان معملهاش معاك وأقل منك قدام سي آدم بيه . وقسما بالله ياعوض لو مالميت نفسك لاروح اوقول لسي آدم ع إلى انت هببته . وساعتها بقى عايزه اشوف الفشخره الل انت كنت فيها قدام ست سوسن ياراجل ياناقص ..
عوض : خبط كف ع كف . يابت انتى لسه بتفكرى ف الموضوع دون . يابت والله العظيم مافي بيناتنا ايوتها حاجه . دي ست غلبانه وبتبيع خضار وبتصرف ع عيالها وامها العيانه..
زينب : بغيظ اله اله يسي عوض . مانت عارف عنها كل حاجه اهو . ااه ما انت تلاقيك مدورها مع النسوان ف السوق . وانا بردك اقول بيتاخر ليه المنيل ع عينه . اتاريك بتتصرمح . بتخووووني ياعووواااض .
عوض : وطي صوتك يالى تنشكي . الحرس كلهم حوالين الفيلا . هتفضحينا . يابت احلفلك ع المصحف يعنى انى جلبي مافيهوش غير زينبو واحده وبس .
زينب : اه كلني بالكلام وثبتنى ياولا ..
عوض : طب تلاته بالله العظيم يازينب اني مارايد ولا بعشج حد غيرك يابنت شمندى . هههههههه..
زينب : خبطته ف كتفه بغيظ . انت بتضحااااك
يابتاع سوسن؟ ابنك هيقول عليك ايه لما يكبر. يقول ابويا داير ع نسوان سوق الخضار.
عوض : ههههه حلوه منك يابت شمندى . يابت والله اني معرفها اقولك ايه بس مانى فهمتك ان الل اسمها سوسن دى لما عرفت انى شغال عند سي آدم العدوي بيه بجلالة قدره . طلبت منى انى احكيله ع ظروفها ولو يجبلها حتة دكانه تبيع فيها وتسترها هي وعيالها .. واني قولت لسي آدم بيه الله يسترو يارب . وقدم ليها مساعده كبيره كمان . أما راجل ونعم . والله قليل الناس الطيبه . ربنا يباركله يارب .
زينب : سي آدم بيه ده ملاك ع شكل بشر . ولا الست مريم هانم .ست كومل وبتراعي ربنا وبتعاملنا كا انا صحاب البيت . ولا ولادها اللهم صل ع سيدنا محمد . حاجه فوق الاحترام ربنا يخليهم لبعض . تعرف يالموكوس عوض انت؟ .. اني بحب العيله دى اوى . وعمري ما افكر ابدا انى اسيبهم يوم واحد . دى حتى الست ريتال هانم والست دكتوره فريحه . الهي يسترهم . قالو انهم لما الواد احمد ده يكبر مصاريف تعليمه عليهم . وسي آدم بيه قالى متحمليش هم اي حاجه يازينب . وعيونها لمعت بدموع.. تعرف ياعوض ربنا كرمني اوى انى اشتغلت ف بيت العدوي .
عوض : مسح دموعها . متعيطيش يازينب . واني لو عليا يابت ماخلكيش تحتاجي ل ايوتها حاجه ابدا . بس ربك بيسبب الأسباب . وع قولتك اني كمان ربنا كرمني انى اشتغلت هنا . واني عمرى ما اسيب البيت ده ابدا . وهفضل شغال هنا جناينى . ايوه هفضل هنا وجمبك كمان يابت شمندي ههههه..
زينب : بصتله بغيظ . ماشي يابن خضره . اضحك ع اسم ابويا حلو . الله يرحم جدك ابو خضره . اسمه المهيطل هههههههه..
عوض بغيظ . اييييهييي طيب قومي فزي ندخل نتخمد . ورانا صلاة فجر وانضف الجنينه من النجمه قومي يابت ..
زينب : هههههههه ماشي يلا يالموكوس .
ف المكتب
آدم : بعد خروج مراد من المكتب .. ضحك بسعاده كبيره . ودعا لاولاده من كل قلبه .. وقفل الملف . وخرج وطالع عند اميرته ... ودخل الاوضه ..
مريم : لابسه الاسدال وقاعده ع السرير بتقرأ قرآن ..
آدم : ابتسم . وشاور ليها تكمل قرآه .. ودخل الحمام .. ياخد شاور ..
مريم : كملت قرأة الورد .. وصدقت وحطت المصحف ع الكمود .. وقامت قلعت الاسدال . وطلعت ل آدمها تيشرت وحطته ع السرير ..
آدم : خارج من الحمام . ونشف شعرو . ولبس التيشرت .. ومستغرب سكوت مريم .. مالك ياروحي ..
مريم : وقفت قدامه بصراحه انا زعلانه منك اوى يا آدم ..
آدم : بتفهم .. اممم طيب قولى زعلانه وبس . بلاش آدم منك دى بتخلى قلب آدم يدوب فيكى اكتر ..
مريم : بغيظ ااخ منك انت .. انا عايزه اعرف انت عملت كل ده ليه ؟
آدم : تعالى اقعدى طيب وانا هشرحلك ..
مريم : قعدت ع السرير . وآدم لف الناحيه التانيه وقعد جنبها . بصي يا روحي اولا كدا . ممنوع خالص اسمع منك كلمة زعلانه دى تمام ..
ثانيا والأهم .. ابنك مش سايبنى ف حالى . وف اول فرصه يقولى حج دومي . بينى وبينك ياروحي انا ببقى مبسوط وفخور جدا باولادى .. وخصوصاً الجبله ده .. بس لما ميرو انهردا قالت ع حاجه خاصه بين ابنك ومراته . انا اضايقت ..
مريم : بتنهيده . فعلا يا آدم عندك حق . انا من وقتها قاعده افكر . ياترى اتكلم مع فريحه . يخلو بالهم لأن دى خصوصيه. ولأن كدا غلط جدا .
آدم : حبيبتى مخك مايروحش ل بعيد مراد ابنك ع قد ما هو مخه طاقق لكن حكيم ف خصوصياته . هما ممكن مثلا يكون عن طريق هزار أو كدا . وبعدين متقلقيش مش عايزك تفكرى . انا قصدت اعمل كدا قدام مراد . علشان ياخد باله اكتر من كده ..
مريم : فعلا عندك حق .
آدم : قرب منها بغمزه . آدم العدوي طول عمره عنده حق ولا ايه يا اميرة قلب آدم ..
مريم : ههههه ينهارى عليك يا آدم .. انت رهيب . وكمان مش قادره انسى شكل مراد . لما بخ الميا ف وش زين ههههه..
آدم : الله .. ايه الضحكه القمر دي ؟ انتى بضحكتك دي صغرتينى سنه ..
مريم : حطت راسها ع صدره ..ربنا يبارك ف عمرك يا آدمي . وتكون سندي ديما بعد ربنا ..
آدم : ضمها لقلبه باشتياق .. ويباركلى فيكى يا ملهمتى ..
مريم : ياااه من زمان جدا ماسمعتش الكلمه دى.
آدم : رفع وشها ليه .. وقال انتى الشعر كله احتار يوصفك يامريم .. انتى ملهمتى واميرتي والماستي وقمري . انتى كلي انتى روح آدم .
مريم : قلبها بيدق بسعاده وحب كبير .. وغمضت عينيها انا بعشقك يا رفيق الدرب.. -------------يتبع


google-playkhamsatmostaqltradent