اخر الروايات

رواية صافي الفصل الثالث 3 بقلم صابرينا

رواية صافي الفصل الثالث 3 بقلم صابرينا 

 الحلقه الثالثه

&______________&
في شقه صادق
.............
دخل رجل اربعيني الشقه وهو يرتدي جلباب ابيض وعمامه علي راسه
صادق:اتفضل ي شيخ العرب
اتفضل
دخل صادق المطبخ
صادق:هاتي صافي عشان تسلم علي العريس
كانت لبني تتعرق من الخوف
لبني:هو
هو
صادق:هو اي
لبني:بصراحه كدا البت هربت
صادق بغضب:يعني ااي هربت
لبني:يعني هربت
صادق:طب هانعمل ااي
نظر صادق للبني وابتسم لها بسماجه
صادق:مش مشكله دلوقتي روحي جهزى سعاد
لبني برفض :لا بنتي لا اجوزها اواحد اربعين ولا خمسين سنه
صادق:اهو الي مش عاجبك دا هايدفع ١٠٠الف جنيه
وبعدين مانا كنت هاجوزه بنتي
اخلصي دي لبني دى فرصه العمر
لمعت عين لبني عند ذكر المال ولكنها تذكرت ابنتها
لبني:بس هي مش هاتوافق
صادق :عنها ماوافقت
المهم انها تتجوز عاجبك كدا قعدتهم جمبك
دول ١٠٠الف جنيه
لبني:اعتبرها وافقت
دخلت لبني غرفه سعاد وابتسام
لبني:سعاد
يلا عشان تقابلي عريسك
سعاد:عريس اي ي ماما
لبني،:الشيخ حمدان برا
سعاد،:ليه مش انتوا جايبنه لصافي
لبني:البت هربت مش لاقينها والراجل هايمشي
سعاد:مايمشي ولا يغور في داهيه انا مش طالعه
لبني:دا هايدينا ١٠٠ الف جنيه
لمعت عيون ابتسام اخت سعاد وتحدثت
ابتسام:اطلعله انا ي ماما
لبني:يلا ي ابتسام
ارتدت ابتسام فستان ازرق ووضعت لمسات من المكياج وخرجت برفقه والدتها
في الخارج
............
نظر العريس الي الفتاه يقيم جسدها
الا ان تحدث لصادق
شيخ حمدان :موافق
وين الماذون والشهود ابغي اخلص كل شيء بسرعه
صادق:ومالو ي شيخ حمدان واحنا كمان يهمنا الفلوس
حمدان:بعد كتب الكتاب هاتلاقي فلوسك ي حبيبي
كانت ابتسام تنظر للشيخ باانبهار
كان الي حد ما وسيم ولكن عيونها اتسعت عند سماع المال فهي تعشق المال ومن منا لا يحب المال
&_______________________________&
في منزل ليلي
................
باكيه تقف امام منزل صديقتها خائفه لا حول لها ولا قوه
هبطت ليلي درجات العماره فوجدت صافي تبكي
ليلي:صافي مالك
صافي: عايزين يجوزني بالعافيه
عايزين يبعوني تاني
انا تعبت
اخذت صافي تبكي بااحضان صديقتها ليلي
صافي:انا خايفه منهم ي ليلي
ليلي:تعالي اطلعي معايا فوق بس
صافي:افرضي عرفوا مكاني
هما عارفين اني مليش مكان غير هنا
ليلي:تعالي بس ويبقي حد يقرب منك وانا انط في كرشه
&_____________________________&
في شقه الشيخ حمدان
....... .................
عاريه بالفراش تبكي بشده علي ماحدث لها
ظنت انها ستتزوج من رجل وليس ذئب يتخفي في هيئه رجل ذئب بشرى كل ما اراده هو جسدها
المتعه له والالم لها
اخذت تلملم شتات نفسها
الشيخ حمدان :استني عندك
ظنت ابتسام انه سيعتذر عما حدث لها لكنه خالف توقعاتها
الشيخ حمدان :استني هنا انا لسه مشبعتش منك
سقطت دموعها
ابتسام:هو انا اي بالنسبه ليك اي
عبده اشتريتها
الشيخ حمدان : بيعه وشروه
جواز متعه ..................
ابتسام :يعني ااي
الشيخ حمدان :يعني اخرك معايا شهر او اتنين وبعدين اطلقك
وفي الشهرين دول حااستمتع بيكي انا دافع فلوس
لعنت ابتسام الظروف والفقر التي جعلت منها زوجه للمتعه
في المساء
ارتدت ابتسام منامه سوداء قصيره تشبه تلك الفتره التي تعيش بها معه
واخذت هاتفها لتتصل بوالدتها
لبني:الو ي نور عيني
ابتسام: مقولتليش انك هاتبعيني
الي عملتيه في صافي اترد فيا
انا مش عايزه اعرفك لا انتي ولا جوزك
اعتبريني مت وتعتبرني ليه انا بموت كل ثانيه
اغلقت الهاتف بوجهها
&____________________&
في منزل صادق
........................
كانت لبني تبكي علي ماحدث لابنتها
صادق :مالك في ااي
لبني:لسه مكلمه البت وحالتها تصعب علي الكافر
صادق:بكرا ترجع ولما تلاقي الفلوس حاتنسي وتتمتع بالفلوس
لبني:محدش غيرك هايتمتع بالفلوس
صادق:بناتك هما بناتي
لبني: عشان هاتطلع من وراهم بمصلحه
صادق:مصلحه
لبني:اه ي بريء مصلحه
كنت هاتبيع صافي بس بعت بنتي وشويه تانين تبيع البنت التانيه اه ماهي سايبه بقي
صفعها صادق علي وجهها بقوه وقبض علي خصلات شعرها
صادق:مش كفايه ي بت الكلب لميتك من الشوارع انتي و بناتك البايرين دول
خرجت سعاد من غرفتها حينما سمعت صوت صادق يصرخ باامها
سعاد بصوت عالي :والله مافي بت كلب غير بتك الي هربت وجابتلك العار
روح اغسل عارك والحق شرفك قبل ماتمرمغه في التراب
ابتعد صادق عن لبني وذهب الي سعاد واخذ يضربها ضربا مبرحا حتي نزفت الدماء من انفها وفمها
&__________________________&
في شقه ليلي
.................
ذهبت ليلي لغرفه الضيوف كي توقظ صافي
دخلت ليلي الغرفه وجلست بجوار صافي علي الفراش لتوقظها
ليلي:صافي
صافي
فزعت صافي من فعله ليلي
ليلي:مالك ي بت
صافي:افتكرتك ابويا
ليلي:انا بردو خايفه منه افرضي عرف مكانك هنا هايعمل اي
صافي:انا هامشي النهارده
ليلي:اعقلي ي جذمه انا مش بكرشك انتي مش تقيله علي قلبي انا اختك وصاحبتك
هانعمل ااي لو ابوكي جه وخدك
صافي:انا كمان خايفه
ليلي:امممم عندي حل بس
صافي:بس ااي
ليلي: الناس الي كنت بشتغل عندهم طالبين شغاله جديده بس سنها ٤٠ سنه او اكتر
صافي:اشتغل اي
ليلي:خدامه
صافي:بس
ليلي:ياختي داانتي حاتقبضي في الشهر ٥ الاف جنيه وهايدوكي مكان تنامي فيه وانتي تذاكرى بالليل
صافي:بس انتي بتقولي ٤٠ سنه
حايقبلوا بيا ازاي
ليلي:تحتنا في بت شغاله في السيما
ماسكات وحجات من دي
حانظبط معاها تعملك تجاعيد وحجات لزوم السن
صافي:انا خايفه لانكشف
وبعدين هما لو شافوا بطاقتي
ليلي:حاظبطك مع عم عبدو دا راجل طيب وهايساعدنا اهو ي صافي مكان بعيد ومدارى وحاتاخدى فلوس وتقدرى تنجحي في كليتك من غير ابوكي
صافي:موافقه المهم ابعد عنه
لم تكمل كلماتها حتي سمعت صوت طرق علي الباب
صادق في الخارج
افتحي ي بت الكلب انا عارف انك جوااا
افتحي ي بت
افتحي ي بت
في الداخل .....
كانت صافي تبكي وهي تتشبث بملابس ليلي
صافي:والنبي ماتطلعيني والنبي انا خايفه منه
والنبي ي ليلي ساعديني
ليلي :مهمل حصل متطلعيش من الاوضه دي انتي فاهمه
صافي:فاهمه
خرجت ليلي فوجدت والدتها العاجزه علي الكرسي تنظر لها بمعني ماذا يحدث
ليلي:متقلقيش ي ماما
خرجت ليلي الي صادق
كان سيدخل الشقه لكنها منعته
ليلي:جرا اي ياراجل ي ناقص في حد يتهجم علي بنات الناس في عز النهااار
انتوا فين ي ناااس
حرااامي بيتهجم عليا ي ناااس
شقت ليلي كتف فستناها وهي تصرخ حتي اتي بعض الجيران وضربوا صادق ضرب مبرح
&_____________________&
في المساء
...............
في شقه منال
.................
طرقت ليلي الباب برفق ففتحت لها فتاه في العقد الثالث من عمرها
منال تعمل في السينما المصريه قسم المكياج
ليلي: بقولك اي ي منال انا قصداكي في خدمه
منال:طب ادخلوا الاول
دخلت ليلي وصافي الشقه
قصت لها ليلي قصه صافي وانها تريدها ان تبدو في العقد الرابع من عمرها
منال:يعني انتي عايزاني اعملها ميكاج تبان فيه سنها اربعين سنه
ليلي:ايوا عليكي نور
منال:بس صعب خالص اعملها مكياج تبان فيه اربعين سنه هو الي هاينفع معاها ماسك سيلكون تحطه علي وشها
ليلي:اعملي الي تعمليه المهم تبان اربعين سنه
منال:انا هاعمل لوشها وايديها ماسك لست عندها اربعين سنه وعلي وقت النوم حاعلمك ازاي تشليه وتركبيه علي وشك وايدك تاني
صافي:ربنا يكرمك يارب
منال :ولا يهمك ي قمر
صافي:بس لو حلينا مشكله الوش
هانعمل اي في الصوت
ليلي:سيبيها عليا انا
&_________________&
في قصر هاشم الاسيوطي
...............................
كانت صافي تقف بجوار ليلي امام عبده الجنايني
عبده:بس ي بنتي
ليلي:والنبي ي عم عبده دي غلبانه ملهاش حد
ساعدها تشتغل في القصر والنبي
عبده:ماشي ي ليلي ي بنتي الي انتي تؤمرى بيه تعالي ورايا ياصافي
في بهو القصر
كانت تمشي وراسها بالارض لم تنتبه لهذا الجسد الصلب التي ارتطمت به
هاشم:ماتفتحي ي حماره
نظرت له بعيونها الخضراء اللامعه بنورالشمس وصمتت
عبده: معلش ي بيه دي خرسا مبتتكلملش
تاه هاشم بعيونها فكم كانت عيونها جميله علي عكس الوجه الممتليء بالتجاعيد
هاشم:تمام
##################
في قصر هاشم الاسيوطي
..........................
كانت صافي واقفه امام لوسي
فريده:وانتي اشتغلتي قبل كدا في البيوت
عبده :ايوا ي هانم
فريده:انا بسالها هي مش انت
عبده:اصل ياهانم من ساعه ماجوزها خانها وهرب مع واحده من دوى عياله وهي مبتتكلمش
فريده: كمان
وهاتشتغل ازاي دي بقي
عبده:ي هانم هاتنضف دي حلوه في التنضيف
فريده:بس بس انت حاتحكي قصه حياتها وريها المطبخ
عبده :ربنا يخليكي لينا ي هانم
&_____________________&
بعد مرور اسبوع
....................
كانت صافي تعمل بجد واجتهاد
وفي المساء كانت تزيل الوجه السليكون واليد وتنظر لوجهها في المرآه وتذاكر للكليه
&____________________&
في شقه صادق
..................
لبني:اي ي سابعي
ملقتش البت بردو
سعاد: اتلاقيها عند عشيقها بيمرمغوا شرفه في الوحل
صادق:لو سمعت صوت واحده فيكم اقسم بالله لاقطعها بالسكينه
حتت حتت
صمتت لبني وسعاد عن الحديث
صادق:في عريس جااي لسعاد النهارده
سعاد:عريس مين
صادق:عطوه الميكانيكي
لبني:عايز تجوز بنتي لميكانيكي
انت اتجننت
صادق:انا زهقت من المصاريف
ولحد كدا وكفايه شطبنا
&______________________&
في غرفه فريده
كانت ترتدى فستان اسود سواريه ضيق للغايه
فريده : صافي
صافي
حضرت صافي امامها وانبهرت بجمال الفستان
فريده :حلو الفستان عليا
اماءت صافي براسها بمعني نعم
فريده :مش حساه حلو
دخلت لوسي الغرفه وخلعته وارتدت اخر ابيض
فريده :حلو دا ولا الاسود
اماءت صافي بالابيض لكن لوسي لم تقتنع
والقت الفستانين بوجهها
لوسي:خوديهم مش عايزاهم
حملتهم صافي وتوجهت الي غرفتها لكنها صدمت بجسد هاشم
كانت ستذهب لكنه حاصرها بين ذراعيه
خافت صافي من ان يكشف امرها ونظرت له بعينيه نظره عميقه بعثت بروح هاشم الشك
هاشم:انتي مين
لم يكمل كلمته ووجد لوسي تنادى عليه
استغلت صافي نداء لوسي علي هاشم وفرت هاربه الي غرفتها
&_______________________&
ارتدت صافي فستان احمر نارى كب من الصدر ويتدلي بااتساع
هاشم:دايما حلوه في كل حالاتك
فريده،:يعني هابقي احلا واحده في الحفله
هاشم:كفايه انك احلا واحده في عيني
ابتسمت له فريده وذهبوا الي الحفله
...................................
في غرفه صافي
..................
خلعت الوجه السيلكون ووقفت امام المرآة وهي ترتدى الفستان الاسود الضيق من الصدر ويتدلي بااتساع كبير كافساتين اميرات ديزني
خرجت من غرفتها فهي تعلم ان القصر لا يوجد به احد
واخذت ترقص علي الانغام بسعاده
...................... في الحفله ..........
اتصل رائف ب هاشم
هاشم :الو ي رائف
طيب طيب حااجيب الورق وجايلك
فريده:في ااي
هاشم :لازم اجيب ورق مهم من البيت خليكي هنا وانا جايلك
نظرت فريده الي الرجل ونظرت لهاشم
فريده :حاضر
................
ياترى هاشم هايكشف صافي ولا ااي

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close