رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم اسماء حبيب
جنان،،، يا غداره، المهم هنعمل أي دول شكلهم يخوف وبشنبات صرصيرو متخيله.
زهره مسكت جنان من البجامه،،، شنبات صرصيييرو بتتكلمي بجد، طيب انا هقفز من البلكونه وحصليني.
جنان وبتستجمع قواها،،،، مش هنقفز ولا حاجه احنا رجاااله يا بت هنفز خطة عبيلواا وديلووو.
زهره وبتسلم علي جنان،،، ايوااا يا معلم هو ده، اممم بس ألي هو أزاي يعني!؟
جنان ببلاها،،، عليا الطلاق من دراعي معرف!؟
زهره بضيق،،، دا وقت هظار يا جنااان!
جنان بسرعه،،، خلاص لقتها ورايه...
جنان دخلت المطبخ وجابت الطاسه والمقشه والمساحه.
زهره بسخريه،، يااالا الهول وكدا هنقضي عليهم بالمقشه والطاسه.
جنان،،، بقولك أي سبيهااا علي الله هو احنا هنموت كام مره يعني.
الباب قاعد يخبط...
جنان بتبص لزهره وبتديها المقشه..
زهره،،،، مش تبصلييي كدا منا مش هفتح.
جنان ومسكه الطاسه،،، والله انا وراكي اهوووو بس افتحي اصلي خيفه اوي وعندي ارتعاش في الركبه.
زهره بضيق،،، طيييب موتي هيكون بسببك انا عرررفه.
زهره وقفه وري الباب وجنان مسكه الطاسه وخيفه.
منصور بضيق من بره،،، جري أي هندنه أكده يا بوي!
حمدان الجبلاوي بهدوء،،، اصبر تلاقيها خافت منينا .
زهره فتحت الباب ورفعه المقشه وجنان بتبص ليهم من وري زهره....
زهره بسرعه ورفعه المقشه،،، انتوووو مين وعيزين أيه!
حمدان وهو ساند علي العكاز بوقار،،،،، متخفيش يا بنايتي ان....
جنان قاطعتهم وبترفع الطاسه في وشهم بعد ما بعدت زهره بأديها،،،، انطق بسرعه لضرب في المليان.
منصور بضيق،،،،، تضربي مين انتي عااارفه بـــ....
حمدان قاطع أبنه،،، اسكت يا منصور البنيه معاها حق تخاف برضوا، اني حمدان الجبلاوي يا بنايتي.
جنان وبتحط اديها علي دقنها بتسأل،،، انا أسمعت ألاسم دا بتهيألي كدا.
زهره ووقفه جمب جنان علي الباب،،، حضرتكم جيين لي!
حمدان بهدوء،،، هنتساير أكده علي الباب؟!
زهره بسرعه،،، لمؤخذه اتفضل.
حمدان دخل وزهره وراه وجنان قفلت الباب في وش منصور خطوه افتكرت ورجعت تفتحله بسرعه،،، يختاااي احم معلش اتفضل.
منصور ببصلها بضيق،،،، وسعي أكده بت خرفانه بصحيح.
جنان وكانت بتزعق بس وطت صوتها بتدريج لما بصلها منصور،،،، مييين دي ألي خرفانه د د احم اتفضل يا فندم اتفضل شرفت والله.
منصور دخل وقعد جمب ولده...
حمدان الجبلاوي،،، مين فيكم بت الدهشوري؟!
جنان وزهره شوروا علي بعض بسرعه...
حمدان بدهشه،،، هو انتم أخوات!
زهره قالت "لاء" وجنان في نفس الوقت قالت "أه"
زهره بضيق،،،،، جري أي يا جنااان هنهظر انتي هتلبسيني مصيبه، يااا بيه انا بنت خالتها والله.
حمدان كان هيتكلم بس لقي جنان بسرعه قامت من مكنها وراحت نحيته،،،، والله يا جناب البيه انا ما عملت حاجه انا بريئه وربنا وربنا وربنا انا مظلومه وربنا.
حمدان بضحكه هادئه،،، يا بناايتي اني جاي احميكي من عمك بقالي شهر من ساعت ما ابوكي الله يرحموه ما مات واني معين ناس يقطروا مكانك لحد اما عرفته وجيت اخدك امعاي هناك بلدنا اتعيشي امعانه في قناه لحد اما تتمي سنك الجانوني وتخدي حققك.
جنان وقعدت علي الكرسي تاني وبتحط رجل علي رجل ،،، والله امممم سبني يومين افكر.
منصور وبصراخ في جنان،،،، نزلييي رجلك لكسرهااالك.
جنان بسرعه نزلت رجليها بس حمدان مش حابب عصبيه أبنه،،،، جري أي يا منصووور فزعت البنااايه.
جنان وبتمثل البكاء وبتحضن زهره،،، اه والله يا عمواا حموده دا فزعني فزوعه ابن الذينه ده اعااااء.
منصور بضيق،،، شااايف يا بوي شاااايف.
حمدان بضيق،،، منصووور بكفياك عاد يا ولدي .!، خلاص يا بنتي حقك علي راسي من فوق.
جنان،،، علشان خطرك بس يا عموا حموده بس مش يزعقلي اصل وربنا اصوت ولم عليك الشعب انا بقولك اهو.
حمدان بجديه،،،، متخفيش يا بنايتي اني مش هخليه يزعقلك واصل بس جهزي هدومك العربيه تحت.
جنان،،، طيب انا مش جهزه دلوقتي ممكن تسيب العنوان وانا هجي.
حمدان،،، لي أكده ما العربيه تحت اهي!
زهره بجديه،،، معلش يا عموا علشان بس تعرف تجهز سيب العنوان وهي هتيجي.
حمدان بهدوء،،،، ألي انتم عايزينه.
منصور ووالده حمدان الجبلاوي مشيوا وسابوا العنوان....
جنان بتنهيده،،، اممم متجيبي فلوس علشان بصراحه ممعيش حاجه خالص علي الحديده.
زهره وطلعت فلوس من جبها،،،، خدي يا ستي 280 هما دول ألي معايه دلوقتي.
جنان خدتهم منها بسرعه،،، حبيبت اختك وصدقيني مش هرجعهملك والله.
زهره بضحك،،، اصيله يا بنت خالتي ههههه انا مفروض أقطع علقتي بيكي اصلا مخلصه علي مصروفي دا مال ايتاام ههههههه.
جنان بتسأل،،، بقولك يا هرهر ملقيش عندك شنطه شيك كدا وياريت جذمه حلوه وكمان درس جميل كدا وطرحه بقي يا سلام لو كانت نبيتي.
زهره وبتشيل شنطتها وبتخرج،،، دا أنتي ألي هتخربي بيتي سلاموووعليكووو.
جنان وبتشدها بسرعه،،، خدي بس بهظر معاكي، اي رئيك تباتي معايه يا هرهر.
زهره،،، جناان متخلنيش اتزرزر عليكي سبيني اروح ورايه درج مكتب عيزه أطفشه وجامعه بكره بس خلي موبيلك مفتووح مش تقفليه.
جنان بتنهيده،،، طيب يا ستي روحي منك لله، مع السلامه وخلي بالك من الطريق لتعملي حادثه وتريحينا منك.
زهره فتحت باب الشقه ونزله علي السلم،،، متخفيش لزقه ومتبته وهدني قرفاكي.
جنان وبتبصلها من علي السلم،،، ادعيلي يا هرهر.
زهره ولسه بتنزل من علي السلم،،، ربنا يخدك يا جنان.
جنان بضحك،، يا بت دعوه تريحني مش تريحك أنتي.
دخلت جنان وشافت مفتيح العربيه بتاعت زهره علي التربيظه جريت علي البلكونه،،،، المفتاح اهو اشقطي.
زهره اخدت المفتاح،،، ربنا يخليكي للغلابه، خلي بالك من نفسك ماشي.
جنان بحب،، وانتي كمان هااا خلي بالك من الطريق .
دخلت جنان تجري وفتحت علبه الكوشري وبزعيق،،، روحي منك لله يا زهره فييين الصلصه أكل ازاااي، ماشي يلي تتشكي ماشي.
~في بيت راقي في المدينه....
دخلت زهره ولقت امها في المطبخ رمت مفتاح العربيه علي الكرسي بتعب،،،، مسااء ألاناناس علي اغلي الناس.
ولدتها روحيه،،، مساء التأخير دنا هفرمك وعملك عصير.
زهىه بتنهيده،،، بالذمه دي مقابله بقي انا بنعنشك تقومي فرماني .
وهنا زهره تلاقي اخوها مسكها من قفاها،،،، لاااا دنا هعجنك علي أديه بقي بتخليني في نص هدومي وانا في المحاضره.
زهره بضحك،،، خلاص المره الجايه هخليك في الربعايه كدا.
حسام بزعيق،،، زهراااااااه.
زهره،،، جري أي يا حيييسااام هتقل مني هسخطك كلب اعور وقد زعتر من بعتر هه.
خرج والدهم حاتم من ألاوضه،،، اتأخرتي لي يا زهره!
زهره،،، كنت عند جنان يا بابا و.... زهره حكت الي حصل..
حاتم،،، ايوه ايوه هو في حد ميعرفش حمدان الجبلاوي دا تاجر كبير قوي في السوق عنده اراضي بالفدادين ربنا يكرمه دا جدع وشهم كان جوز خلتك شريك معاه في مصنع ألاغذيه الي بتتورد في السوق.
زهره،،، والله طمنتني يا بابا، اصل جنان كانت خيفه اوي.
روحيه،،، الحمد الله ربنا بعت لجنان حد يحميها كدا بدل كل اسبوع في مكان شكل ربنا يريحنه من عمها دا والعقربه مراته.
زهره شافت حسام قاعد يتفرج علي الماتش اتسحبت ودخلت اوضته وشدت البنسه بتاعت شعرها وبتحاول تفتح درج المكتب،،، ما تفتح يا غلس مالك عصلجت لي زي صحبك كدا.. اهوو فتح الحمد الله يااررب دنك ساترها مع الغلابه، يا سلام عليا هههه.
حسام وقفشها المره دي،،، اهلا اهلا سيد طفاشه بيه وقفشتك.
زهره وبترفع اديها لفوق،،، وربنا انا بريئه يا بيه.
حسام وشدها من درعها ولفه وري دهرها،، تحبي اوديكي القسم ولا تحبي تعترفي!
زهره بسرعه،،، وعلي أي حتي ألاعتراف سيد المدليه.
حسام بضحك،،، المدليه ههههه طيب انطقي احسنلك.
زهره وبتفك اديها،،، شوف يا حوسه البت عنتر الجديده الي طردتها بسلامتك النهارده كانت بتقولي ركزي لما كنت منفضالك في المحاضره و...
حسام ضربها علي كتفها،،، أي منفضالك دي اييي الالفاظ دي مش عارف بتجبيها منين.
زهره بضحك،،، اصلي اتعرفت علي شويه من ادفعه الجديده وبقينا زمايل صياعه جامعيه...
حسام بتنهيده،،، المهم كملي.
زهره،،، المهم ياض البت لما سحبت منها الكرنيه يامفتري قعدت تعيط اقولها يا بنتي مش تزعلي نفسك دا دكتور متعوس وكمان متيأسيش من الحياااه وهي تعااايط تعااايط وانتي عارف بقي اوختك قلبها رهيف وصعبت عليا يا كبد امها قولت اطفش دورج المكتب ورجعلها الكرنيه يمكن تغششني ولا حاجه هههههه.
حسام،،، دكتور متعوس ويا مفتري واطفش درج المكتب وتغششك وبعد دا كله عيزاني ارجعلك الكرنيه صح.
زهره بأبتسامه،،، ايوت ايوت.
حسام شدها من قفاها لبره المكتب وزقها وقفل الباب.
زهره وبتقوم من علي ألارض ،،، ماااشي يا ابن روحيه وربنااا لوريك بكره.
حسام فتح الباب وهنا زهره جريت علي الاوضه بتاعتها بسرعه....
~ تاني يوم جنان نزله من العماره ولبسه درس وطرحه وكوتشي ونضاره شمس وبتشد شنطه سفر..وقفت تكس وأدتله العنوان ومشيت...
بعد ساعه في التاكس جنان بقلق،،، يا عم سوووق براحه لنعمل حدثه ونموووت.
السواق بسخريه،،، وعيزه توصلي ازاي قنااه بسرعه دا طريق سفر طويل لو مسرعتش مش هنوصل كدااا !.
جنان بضيق،، ولما نموووت سيتك بقي اي هترجعلي ألاجره مثلاً.
السواق بزهق،،، لما نموت ابقي اتكلمي.
جنان بسخريه،،،، هتكلم ازاي يا ابن المبرشمه، هستأذن عزرائيل اقوله سنيه بس اقوله موتنه وديلوا قلمين وقبض روحي تاني!
السواق وقف التكسي وبيبصلها بشر،،،، قووولتي اييي!
جنان وبتشير علي نفسها،،، انااااا ما عاذ الله يا ابني كمل الطريق زي ما تحب هو احنا ورانه حاجه.
السواق دور العربيه ومشي.
جنان بتنهيده وبتتكلم في سرها،،، ابو شكلك ونتي شبه البورص الجعان كدا اهيييء منك لله يا عمي.
بعد حوالي كمان نص ساعه وصلت وكان فيه ناس فلاحين واراضي واطفال ينطفوا في الترعه.
جنان،،،، مصيبه هوصل ازاي انا كدا في غابه مداغشكر دي!
وحده ست استغربتها بلبسها ده،،، بدوري علي حد أهنه يا بنايتي!
جنان بسرعه،،، ااااه متعرفيش واحد هنا اسمه حمدان الجبلاوي يا طنط ألهي أشوفك عروسه يارب.
الست بضحك،،، هههههه عروسه ايه يا بنايتي دني قد امك، وبعدين هو انتي متعرفيش حمدان الجبلاوي دا كبير البلد أهنه.
جنان مسكت درعها،،، طيب اوصله ازاي ينوبك ثواب في الغلبانه الي قدامك دي.
الست لسه بتوصفلها لقت قطيع غنم جاي نحيتهم...
جنان بخوف،،، يختاااي اي ده دول جيين هناااا.
الست بهدوء،،، متخفيش م....
جنان شده تنطه السفر ورفعت الدرس وكانت لبسه بنطلون جينس وطلعه تجرس ومن حظها النحس انه لونه أخضر وهنا القطيع جري وراها والناس بتحاول توصلها وهي تصوت وتجججري،،، يلهوااااااااااي هششش يختااااي يختاااااااتي يماااماااااا.
الناس الي في البلد كانوا بيجروا وري القطيع وجنان بتصرخ...
~ في سرايا حمدان الجبلاوي...
حمدان بقلق وقاعد في المنضره،،، اتوخرت جوي يا ولدي!
منصور بهدوء وقاعد جمبه،،،، زمنها جايه يا بوي.
حمدان،،،، استرها يارب.
بره السرايه كانت جنان ركبه عربيه كارو الي بتمشي بحمار وجمبها الشنطه وسنده علي البرسيم الي علي العربيه بتعب شديد،،، ااااه يا صغيره علي المرمطه يا جوجو، الهي القطيع يفطس غنمايه غنمايه اهيييء ركبتي عايزه صيانه.
الراجل وقف العربيه،،، يا ست هانم ياااست هاانم.
جنان بأنتباه،،، هااا نعم.
صاحب العربيه،،، وصلنه يا ست هانم.
جنان ونزلت من علي العربيه بتمهل وشده الشنطه،،، شكرا يا عموا شكرا كنت هلوص من غيرك والله.
اتحركت جنان لقدام لقت السرايه كبيره وفي حرص علي الباب بجلبيب وسلاح.
جنان بأبتسامه،،،، Hello.
جنان لقتهم رفعوا عليها السلاح..
جنان وبتبلع رقها،،، يا حفيظ اي ده.
رجل بصوت خشن،،، انتي مين يا حورمه.
جنان بضغب،،، مين الي حماره دا انتي الي حوومار يا دونكي هه بس، انا بنت الدهشوري اتشتم كدااا طيب اشتمني في ركن بعيد عن الشعععب.
رجل بزعيق للحرس،،،، نزززلوا السلاح دي الي الكبير مستنيها، اتفضلي يا ست هانم.
جنان بترفع رسها بغرور ودخلت قدام الراجل ده.
طلعت علي السلالم ودخلت السرايه وهنا حمدان رحب بيها بفرحه،،، يا مرحبه يا مرحبه.
جنان وبتمثل البكاء،،، يا شيخ دا انا اتمرمط لحد ما وصلت مكنتش خليت حد يستناني حتي كانوا عملوا رياضه معايه اهييييء.
منصور بسخريه،،، لي وانتي اصغيره أياااك!
جنان بضيق،،، ملكش دعوه يا صرصيروا انتي.
منصور بصدمه،،، وه وه وه..
جنان،،، نو نو نو.
منصور بزعيق،،، بتعملي أييي.
جنان وبتحط اديها في خصرها،،، عايز تهوهو وسكتلك و... اي ده في ريحه اكل انا هموت من الجوع.
جنان جريت علي السفره لما شافت الخدامه بترص ألاكل.
جنان وبتنط من الفرحه ،،، الله ملوخيه يااااس، بس فين الرز ولا هنمشيها اورديحي كدت صرصيرو خليهم يجيبوا رز .
منصور وبمسح علي وشه بغضب،،، باينه هيبقي مرااار طافح.