recent
روايات مكتبة حواء

رواية قلوب حائرة كاملة بقلم روز امين

رواية قلوب حائرة كاملة بقلم روز امين



رواية☆قلوب حائره ☆

بقلمي روز آمين
🦋 البارت الأول 🦋
في مدينة الإسكندرية،،
في إحدي الأحياء الراقيه القريبه جدآ من شاطئ البحر،، تقطِن عائلة المغربي في أرقي تجمع سكني ( كمبوند ) حيث المساحات الخضراء والماء والطبيعه الخلابه،،
يسكن عز المغربي بفيلا راقيه هو وزوجته وولديه ياسين وطارق وزوجتيهما وأولادهما،،
بجواره مباشرةً توجد فيلا رائف أحمد المغربي يسكن بها هو وزوجتهِ وأبنائه ووالدته وأخته يسرا وأولادها !!
تجاورهم فيلا عبدالرحمن المغربي يسكن بها هو وزوجتهٌ راقيه ،،وأبنائهم وليد وزوجته وباقي أبنائه،، وباقي التجمع ملك لعائلة المغربي المقيمين به،،، سنتعرف عليهم داخل الأحداث
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في فيلا رائف ليلآ 🎶
كان التصفيق حاد من الجميع وهم يرفعونَ قاماتهٌم لأعلي ليٌشاهدون الهابطه فوق الدرَجْ بدلالٍ وجمالْ وأناقه،، وهي متأبطه بذراع زوجها بفخرٍ وعشق ♡
زوجها الناظر لها بعيون عاشقه ذائبه في سحر عيناها وأبتسامتٌها الخلابه ♡
إنها♡ مليكه♡ بسحرها وجمالها الروحي الطابع علي وجهها ♡ وهي ترتدي الساري الهندي باللون النبيتي الجذاب الذي إختاره لها رائف خصيصآ للإحتفال بذكري زواجهما الثامن الذي أقامهُ رائف في فيلتهِ بمساعدة إحدي كبريات شركات تنظيم الحفلات !!!
تهافت عليهما المٌهنئون من الأهل والأصدقاء والأحباء ،،
تحدثت ثريا ب وجهِ بشوش وهي تحتضن ولدٌهاَ بحنان٠٠٠كل سنه وإنت طيب يا حبيبي وعقبال 100 سنه مع بعض في سعاده !!
نظر لها رائف بحب وأمسك يدها،، وضع بها قبلة إحترام وتقدير قائلآ ٠٠٠٠وإنتي طيبه وبخير ومنوره حياتي يا ماما،، ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي !!!
ثم حولت بصرها إلي مليكه بإبتسامة رضي وتحدثت٠٠٠٠أيه الجمال ده كله يا مليكه،، الساري هياكل منك حته !!
نظرت لها مليكه بحب وسعاده وتحدثت برقه٠٠٠حبيبتي يا ماما عيونك الحلوين،،
ثم نظرت ل رائف بعيون تنطقٌ عِشقاً وتحدثت٠٠٠ده ذوق حبيبي وطبعآ لازم يكون جميل وهايل زيه !!
نظر لها رائف بحب وقبل خدها برقه وتحدث٠٠٠٠حبيبتي هي اللي جميله أوي وأي حاجه بتلبسها بتذيدها جمال ♡
إبتسمت له بخجل !!!
جاء إليهم ياسين وضحكه علي صغريهِ أحتضنَ رائف بأخوه وأحتواء وتحدث٠٠٠٠كل سنه وإنت طيب يا حبيبي،،
ثم نظر إلي مليكه بإبتسامه جذابه وتحدث ٠٠٠٠كل سنة وانتي طيبة يا مليكه وعقبال 100 سنه مع بعض في سعاده !!!
وأخرج من جيبهِ عٌلبه من القطيفه بها خاتم ألماس ثمين وفريد من نوعه ،،نظر لها بإبتسامه حانيه وأعطاها إياه !!!
نظرت له بسعاده ووجهِ بشوش وهي تمد يدها وتأخذ منه الخاتم وتحدثت برقه٠٠٠٠متشكره أوي يا"أبيه"تعبت نفسك ليه بس،،
ونظرت للخاتم وهي مٌنبهره بجماله وأناقته٠٠٠٠وااااو تحفه يا أبيه،، وكالعاده ذوقك يجنن !
ثم نظرت له بإبتسامه ساحره ونطقت برقه٠٠٠٠بجد ميرسي ليك،،كل سنه بنتظر هديتك مخصوص علشان بتبهرني بيها وبكون مٌتأكده إنها هاتبقي تحفه وأضيفها جنب باقي هداياك القيمه !!
نظر لها بإبتسامة سعاده وتحدث برضي٠٠٠٠٠كل سنه وإنتي سعيده،، وبجد مبسوط جدآ إن الخاتم عجبك !!
نظرت له وتحدثت بإنبهار٠٠٠عجبني بس،، ده يجنن يا أبيه،،
ثم نظرت له بشكر وإيماء٠٠٠٠ميرسي بجد !!
وهنا نظر له رائف وتحدث بعرفان ٠٠٠٠كتير أوي يا ياسين اللي بتعمله معانا ده !!
رد عليه ياسين مٌبتسمآ ٠٠٠٠ما فيش حاجة تكتر عليك يا غالي،، الدنيا كلها تحت رجليك إنتَ ومليكه !!!
كان كل هذا يحدث أمام أعين ليالي المستشاطه غضبآ من تلك الهديه الثمينه التي أهداها زوجها لزوجة إبن عمه والتي دائما ما يغمرها بالهدايا الثمينه المنتقاه بعنايه فائقه في مناسباتها !!!
ليالي وهي تهمس له ببرود عكس ما يدور بداخلها ٠٠٠٠ذوقك يجنن يا حبيبي،، لكن لهدايا مليكه بس ،،نفسي في مره تجبلي هديه وتفاجئني كده زي مليكه ؟؟
نظر ياسين لزوجتهِ ببرود وأستغراب وتحدث ساخراً٠٠٠٠لما يبقي ذوقي يعجبك زي ما بيعجب مليكه ويبهرها كده هابقي أجيبلك يا حبيبتي،، إنتي بتنسي ولا أيه ؟؟
ده أنا أخر كوليه جبتهولك من سنتين روحتي بدلتيله في نفس اليوم من الجواهرجي وماعجبكيش ذوقي ،،مع إني كنت موصي عليه
وأكمل بتفاخر٠٠٠٠٠والجواهرجي كان عامله مخصوص قطعه نادره ل حرم ياسين المغربي !!!
نظرت له ليالي ثم تحدثت بغرور٠٠٠٠٠أعمل أيه يا ياسين ،،قدرك بقا يا حبيبي إنك متجوز هانم أرٌستقراطيه وليها ذوقها الفريد النادر في شياكتها وأناقتها،، والدليل علي كده إني إختارتك تكون شريك لحياتي ،،بحب أختار كل حاجه بعنايه فائقه ومش بيعجبني ذوق أي شخص علي الإطلاق !!
نظر لها ياسين وتحدث ببرود٠٠٠يبقي ماتشتكيش يا ليالي لما أجيب هدايا لناس بتقدر ذوقي وبيعجبها !!
وتركها ببرود وذهب ليقف بجانب أبيه !!
كتمت غيظها ثم حولت نظرها ل مليكه ومدت يدها تعطيها هديتها وتحدثت بإبتسامة مجامله٠٠٠٠كل سنه وإنتي طيبة يا مليكه ويارب ذوقي يعجبك !!
تحدثت مليكه بإبتسامه وشكر٠٠٠٠يا خبر يا ليالي،،إنتي كمان جيبالي هديه كان كفايه أوي هدية أبيه ياسين وخصوصاً إنها غاليه جداً
ومدت يدها بإحترام وأمسكت هدية ليالي وأخرجتها كانت عباره عن شنطة يد ماركة عالميه عالية الجوده
نظرت لها مليكه بإبتسامه قائله٠٠٠واااو تجنن يا لي لي ،،طول عمر ذوقك لا يٌعلي عليه،،بس أنا كده غرمتكم أوي هديتك وهدية أبيه ياسين وكمان الهديتين غاليين جداً بجد ميرسي أوي يا لي لي !!
تحدثت ليالي ٠٠٠٠إنتي قيمتك عندنا عاليه أوي يا مليكه وبعدين أنا حاجه وياسين حاجه تانيه !!
ذهبت مليكه إلي أبيها الناظر إليها بإبتسامه عريضه ووجهِ بشوش دلفت داخل أحضانه بحنان وبدورهِ ملس سالم علي ظهرها بحنان أبوي،،
وتحدث سالم وهو يقدم لها هديتها التي كانت عباره عن طقم من الألماس يحتوي علي قلاده وخاتم وفرط وإسواره،،
تحدث سالم بإبتسامه وحب٠٠٠٠كل سنة وانتي طيبة يا حبيبتي،، وعقبال كل سنة وإنتي سعيده !!
نظرت له مليكه بعيون مبتسمه وسعيده ٠٠٠٠ ربنا يخليك ليا يا بابا،، الحقيقه أجمل هديه في حياتي كلها هي إن حضرتك أبويا وإني بنتك يا حبيبي ♡
سحبتها سٌهير داخل أحضانها بحب وتحدثت بدعابه ٠٠٠وأنا ياست مليكه،، مش هديه بالنسبالك ولا أيه ؟؟
شددت مليكه من إحتضان والدتها وتحدثت بمداعبه ٠٠٠٠إنتي حبيبتي يا سو،، ربنا يخليكي ليا يا ماما،، أنا من غيرك ولا حاجه !!
سهير بحب ورضي٠٠٠٠٠كل سنة وانتي طيبة يا حبيبتى !!
إحتضنتها سلمي صديقتها المقربه٠٠٠كل سنه وإنتي طيبة يا ليكه،، مش قادره أقولك الساري جميل فيكي إزاي،، تحفه عليكي ،،
تحدثت مليكه بإبتسامه وحب ٠٠٠٠ميرسي يا سلمي ،،ده بس علشان إنتي بتحبيني فادايما بتشوفيني جميله !!!
وبعد مده والإنتهاء من السلام إشتغلت الموسيقي ل تعلن عن بدأ رقصة رائف مع حبيبته مليكه،،
أمسك بيدها بحنان ونظر داخل عيناها بولع ،، وضعت هي رأسها علي كتفه بحنان وبدأو برقصتهم الرومانسيه التي تنم عن مدي عشقهما وحبهما بعضهما البعض ♡
كان الجميع ينظر لهما نظرات متناقضه،، فمنهم الفرح السعيد بتلك الثنائي،، مثل سالم وسهير وشريف أهل مليكه،،وثريا وعز وطارق وأخت رائف الكبري يسرا ،،
ومنهم الحاقد علي مليكه مثل أخت رائف الصغري نرمين،،
ومنهم المحب الغائر ،،ومنهم الحاسد،،
إنتها من رقصتهما
وذهب رائف يجلس بجانب أعمامه وأبنائهم ،،ذهبت مليكه هي الأخري لتجلس مع نساء العائله
تحدثت ليالي بوجه مبتسم٠٠٠٠حلوه أوي فكرة الساري دي يا مليكه لاء وجديده في حفلات عيلتنا ،،وبصراحه لايق عليكي جدآ !!
تحدثت مليكه بفخر وحب لزوجها٠٠٠٠ميرسي يا ليالي ،،لكن الحقيقه دي فكرة رائف وأختياره وذوقه،، جابه وعملهولي مفاجأه !!!
تحدثت جيجي زوجة طارق الأخ الأصغر ل ياسين وشريك رائف بالشركه
جيجي بإبتسامة وإعجاب٠٠٠٠بصراحه يا بختك بحب رائف ليكي وإهتمامه بكل تفاصيلك يا مليكه ،،ياريت يعلم طارق شويه من الإهتمام ده،،حقيقي الساري حلو أوي عليكي !!!
أكملت سلمي٠٠٠٠بجد شااابوه لرائف علي ذوقه يا مليكه !!
تحدثت يسرا أخت رائف الكبري بفخر وأعتزاز٠٠٠هو فيه زي رائف ولا ذوق رائف،، ربنا يحميه حبيبي ويباركلنا فيه !!!
نظرت لهم نرمين الأخت الصغري ل رائف وتحدثت بإستعلاء وغرور٠٠٠٠أيه يا بنات الأوفر اللي إنتو فيه ده ،،الساري شكله عادي وأقل من العادي كمان ،،وفكرته قديمه جدآ،، ده أتهرس في حفلات وأفراح إسكندريه كلها ،،
ثم نظرت ل مليكه وتحدثت بإستهجان٠٠٠٠وكمان سوري يا مليكه مش متناسق مع جسمك خالص !!
إحمرت وجنتي مليكه خجلآ وإحراجآ ثم تمالكت حالها وتحدثت بثبات وهدوء٠٠٠٠دي أذواق يا نرمين ،،لولا إختلاف الأذواق ل بارت السلع،،وبعدين كفايه أوي إن رائف إهتم بيا وأفتكرني في وسط إنشغاله بأعماله وشركته،، وده عندي يساوي الدٌنيا كلها !!!
إستشاطت نرمين غضبآ من رد مليكه عليها وأنها لم تستطيع أن تحزنها وتٌغضبها بتلك الكلمات المسمومه،، فا نرمين غاضبه بشده من مليكه ومن إهتمام رائف والجميع بها،
وإغراقها من الجميع بالهدايا الثمينه والقيمه،،
ولكن أكثر ما أغضبها هي نظرات الإعجاب والرغبه التي شاهدتها بعيون زوجها الوقح ل مليكه والنظر بعيناه ل جسدها ومفاتنها بكل جرأه ووقاحه،،
وحمدت الله أن رائف أو ياسين أو عمها أو حتي والد مليكه ،،لم يروا تلك النظرات وإلا كانوا دفنوهٌ حيآ تحت أقدامهم،، ولكنه أيضآ ذكي وحذر للغايه، ، فهو يسترق النظر لها دون أن يراه أحد،، إلا نرمين التي تسلط عليه نظرها طيلة الوقت ،، ولن يفارق عيناها قط من وقت مجيئهما لحضور الحفل ،،
ولهذا فهي الوحيده التي إبتعدت عن الحي الساكن به جميع عائلتها وسكنت بعيدآ عنهم رغم إلحاح زوجها وأهلها عليها بالمكوث بجوارهم لكنها رفضت بشده ،،وفسرت لزوجها وأهلها أنها تريد الإستقرار والإستقلال بعيدآ،،
فهي تعشق زوجها ولا تريد خسارته ورغم تأكدها من إعجاب زوجها ب مليكه إلا أنها لم تخبره قط بتلك الموضوع حفظآ لكرامتها وغرورها أيضآ كاإمرأه !!!!
دلف شاب من باب الفيلا وأوشي بأذن رائف يبدو أنه يخبره عن وصول هدية رائف ل مليكة فؤاده ♡
ذهب لها وبسمه علي صغريه تنير وجههٌ العاشق وأمسك بيدها وأوقفها قباله وتحت أنظار جميع المتواجدون،،
ثم تحدث بحب وأحترام٠٠٠٠هديتك وصلت يا حبيبتي،، يلا بينا علشان تشوفيها !!
أجابتهٌ مليكه برقه وهي تنظر داخل عيناه بعشق٠٠٠٠هديتي وصلت من زمان يا رائف إنت أغلي هديه ربنا أهدهالي !!!
صفق طارق وتحدث بدعابه٠٠٠٠ياسلام علي الحب والرومانسيه،، ده أيه بس الجمال ده كله ♡
ثم تحدث شريف أخاها مداعباً إياهم٠٠٠٠٠طب خلوا الكلام الحلو ده بينكم وبين بعض ،،وياريت تعملوا حساب إن في سناجل بائسه في الحفله زي حالاتي مثلآ !!!
تحدث رائف بإبتسامه وهو يسحب مليكه من يدها ويخرج بها للخارج٠٠٠٠ماحدش قالك تبقي سنجل لحد دالوقتي يا حضرة المذيع المحترم !!!
خرج جميع الحضور ليروا بأعينهم ما هي هدية رائف لمدللتهٌ مليكه
وإذا بشابين يقفان بوجهِ بشوش ويرفعا غطاء سياره فراري أحدث موديل باللون السيلفر المحبب لقلب مليكه ،،
نظرت لها بإنبهار وسعاده ثم أحالت بنظرها له وأحتضنتهٌ وشدد هو بإحتضانها بحب ثم أخرجها من حضنه وأحاط وجهها بيداه وتحدث٠٠٠٠كل سنه وإنتي طيبة يا قلبي،، كل سنة وانتي معايا وجوه حضني،،كل سنه وأنا شايف سعادتك طله عليا من بين سحر عيونك ♡
تحدثت وهي تنظر له بعيون مغيمه بدموع الفرح٠٠٠كل سنه وأنتَ معايا يا حبيبي ،،بحبك يا رائف ♡
إنهالت عليهم المباركات من الجميع عدا نرمين التي دلفت لداخل الفيلا بغضب عارم لاحظته والدتها وأختها اللتان دلفتا إليها سريعآ ليرا ماذا أصابها
تحدثث ثريا بقلق٠٠٠٠خير يا نرمين ،،مالك يا حبيبتي فيكي أيه؟؟
نرمين وهي تدور حول نفسها بغضب وتفرق يداها ببعضهما من شدة التعصب٠٠٠٠حضرتك مش عارفه مالي يا ماما ؟؟
مالي كله أتاخد مني و بيتصرف علي رضي الهانم،، البرنسيس مليكه !!!
تلفتت ثريا حولها يمينآ ويسارآ بحذر تخوفآ من أن يستمع أحداً بما تهذيه إبنتها الثائره الغاضبه
أمسكتها من يدها وسحبتها لداخل غرفتها الخاصه وأغلقت الباب بعد دخول يسرا معهما
وتحدثت ثريا بغضب٠٠٠٠ممكن أفهم أيه الكلام الفارغ اللي بتقوليه ده،، مال أيه وزفت ايه اللي بتتكلمي عنه ؟؟
تحدثت نرمين بصياح والغضب يسيطر علي ملامحها ٠٠٠٠بتكلم عن فلوسي يا ماما،،ورثي أنا ويسرا من بابا الله يرحمه إللي البيه إبنك حارمنا منه وعمال يصرفه علي البرنسيس بتاعته،،
وأشارت بيدها بغضب٠٠٠٠العربيه اللي جيبهالها دي مين الأولي فينا إنها تركبها،، أنا نرمين أحمد المغربي ولا مليكه سالم ؟؟
نظرت لها يسرا بحزن وتحدثت٠٠٠وهو رائف كان قصر معانا في أيه بس يا نرمين ،،ده يا حبيبي مش مخلينا محتاجين أي حاجه !!!
هنا صاحت نرمين بغضب٠٠٠٠ماحدش بيدينا حاجه من جيبه يا يسرا،،دي فلوسنا وحقنا وورثنا إللي البيه حاطط إيده عليه في شركته ومش راضي يدينا حقنا،، ومكتفي بشوية الأرباح اللي بيرمهالنا كل أخر السنه !!!!
صرخت بها ثريا ٠٠٠٠إحترمي نفسك وإنتي بتتكلمي عن أخوكي ،،أوعي تفتكري إنك علشان بنتي هاسمحلك تغلطي فيه وتتهميه في أخلاقه،، وهو ربنا يعلم بيديكم أكتر من حقكم وذياده ،،
وأكملت بنبرة صوت ملامه٠٠٠٠بقا علشان خاف علي ورثكم وأخده شغلهولكم معاه في شركته وكبرهولكم يكون ده جزائه ؟؟
تحدثت يسرا لتهدئة والدتها٠٠٠٠إهدي يا ماما أرجوكي علشان صحتك،، أكيد نرمين ماتقصدش المعني اللي وصل لحضرتك !!
ثم نظرت ل نرمين بعتاب ٠٠٠٠رائف مافيش أحن منه في الدنيا دي كلها يا نرمين،، ده كفايه من يوم وفاة جوزي وهو مٌتكفل بيا وبأولادي من ماله الخاص،، حتي مدارس أولادي الإنترناشيونال بيدفع أقساطها من فلوسه وكل أرباحي بيحولهالي علي البنك مباشر ،،حرام عليكي يانرمين تفتري علي رائف بالشكل ده !!!
تحدثت ثريا وما زال الغضب يسيطر علي ملامحها ونبرة صوتها٠٠٠٠ليه،، وهي نفسها لما حبت تشتري شقه بعيد عن هنا وفلوس جوزها ماكفتش تشتري الدوبليكس اللي كان نفسها فيه،،
وهنا حولت ثريا بصرها ل نرمين٠٠٠٠٠مين وقتها اللي كملك علي فلوسك ومن معاه ،،مش رائف يا نرمين ؟؟
نرمين وقد شعرت بغضب والدتها عليها ففضلت التراجع عن حدة غضبها كي لا تخسر إصطفاف والدتها بجانبها ودعمها الدائم لها ،،سواءً كان دعمِ مادي أو معنوي
خرج صوتِ نرمين أقل حده وهي تحاول السيطره علي غضبها وتحاول إستعطاف ثريا لها٠٠٠٠خلاص يا ماما،، إهدي من فضلك علشان صحتك،،
وأكملت مٌدعية الحزن٠٠٠٠أنا بس صعبان عليا تبقي فلوس بابا وغيرنا اللي يتمتع بيها ويركب عربيات أخر موديل وأنا وأختي ماغيرناش عربياتنا من أكتر من سنتين
وأومأت رأسها للأسفل بحزن وأنكسار مٌصطنع !!!
هنا لم تتحمل ثريا بقلب الأم إنكسار صغيرتها هكذا ذهبت إليها وأخذتها داحل أحضانها بحنان
وتحدثت ثريا٠٠٠٠٠ليه بس نظرت الحزن اللي في عيونك دي يا حبيبتي ؟؟
نظرت لها نرمين بإنكسار وتحدثت٠٠٠٠٠لازم أحزن يا ماما لما ألاقي حضرتك دايمآ واقفه في صف مليكه ضدي تفتكري ده شيئ ممكن يسعدني ؟؟
ربتت ثريا علي ظهر إبنتها بحنان قائله ٠٠٠٠يا حبيبتي أنا لايمكن أجي في صف حد علي حسابك إنتي وإخواتك أنا بس ما بحبش الظلم لأخوكي أو لمراته،،
وأكملت بتعقل٠٠٠٠مليكه مرات رائف ومن حقها عليه إنه يهاديها ويعيشها في مستوي يليق بيه قبلها !!
وبالنسبه لعربيتك إنتي ويسرا أنا هاغيرهم ليكم من حسابي الشخصي،، روحي بكره إنتي ويسرا وأختارو أغلا وأفخم عربيتين من المعرض إللي تختاروه ،،وقوليله يبعت الفواتير علي هنا وأنا هسددهم
أرتمت نرمين بحضن والدتها بسعاده وتحدثت٠٠٠٠٠يا حبيبتي يا ماما ربنا يخليكي ليا
أما يسرا التي ردت معترضه علي عرض والدتها ٠٠٠٠لا يا ماما أنا مش عاوزه أغير عربيتي،، غيري عربية نرمين كفايه،،
أنا عربيتي كويسه ومرتاحه معاها،، وبعدين دي فلوس حضرتك وأنا معايا فلوس لو عاوزه أغير العربيه هغيرها لنفسي،، الحمدلله رائف مش مخليني محتاجه حاجه وفلوسي متوفره في البنك !!!
نظرت لها ثريا وتحدثت بتصميم٠٠٠ أنا قولت إنتو الاتنين هتغيرو عربياتكم وده أمر ومش عاوزه نقاش فيه !!!
هٌنا إستمعنْ إلي دقات فوق باب الغرفه سمحت بعدها ثريا للطارق بالدخول ففٌتح الباب وظهر منه رائف بإبتسامتهِ الخلابه المليئه بالبرائه والحب
تحدث بوجهِ بشوش٠٠٠٠أيه يا ماما قاعدين هنا ليه؟ الناس بيسألوا عليكم بره ،،خير فيه مشكله ولا حاجه ؟؟
ذهبت إليه ثريا ووضعت يدها علي وجنتهٌ بحنان و تحدثت ٠٠٠٠ربنا ما يجيب مشاكل أبدآ يا حبيبي ،،
ثم نظرت لإبنتيها وتحدثت٠٠٠كل الحكايه إن بناتي واحشني أوي وقولت أقعد معاهم شويه علي إنفراد !!!
رائف وهو ينظر لأختيهِ بحنان وحب٠٠٠ماقولتش حاجه طبعآ ،،وواحشني أنا كمان جداً والله ،،لكن مش في وسط الحفله كده يا حبيبتي !
ثم وجه بصره ل نرمين قائلآ ٠٠٠خليكي بايته مع ماما إنهارده يا نرمين إنتي وجوزك وإبنك علشان ماما تشبع منك !!
تحدثت سريعآ برفضِ تام ووجهِ عابس٠٠٠٠لا يا رائف،، أنا مابحبش أبات بره بيتي وإنتَ عارف !!
نظروا لها جميعآ بإستغراب علي رفضها بتلك الطريقه العنيفه
أكملت وهي تحاول إصلاح ما أفسدتهٌ٠٠٠٠أنااا قصدي يعني علشان ما أضايقكش إنتَ ومراتك وأنهارده عيد جوازكم !!
تحدث رائف ببرائه وعفويه٠٠٠ولا هاتضيقينا ولا حاجه ياحبيبتي ،،لو ده اللي مخليكي رافضه إطمني،، أنا أصلآ حاجز Suite في فندق هانقضي فيه ليلتنا أنا ومليكه،، يعني مش هانكون موجودين هنا أساسآ !!
وبجوابهِ هذا قد أشعل النار بداخلها من جديد وجعلها تحقد علي تلك المليكه المدلله بمال أبيها ،،هي من تستحقٌ كل تلك الدلال،،هو مال أبيها وأخيها كيف لمليكه التنعم به لحالها وهي تٌحرم منه هكذا !!!
ولكنها بنفس التوقيت أمائت بموافقتها علي المبيت بالمنزل فقد إطمئن قلبها بإبتعاد مليكه ،،
فالأن يمكنها المبيت وهي لا تخشي علي زوجها من وجود مليكه أمام أعيٌنها،، فقد أصبحت مليكه تسبب لها كابوسآ مزعجآ ولو بيدها الأمر لتخلصت منها وللأبد لتنعم هي بسلامها النفسي والداخلي !!!
في الخارج كانت مليكه تنزل الدرج بدلال بعد إطمئنانها علي صغيريها والتأكد من سلامتهما ونومهما بسلام،، لمحها ياسين فذهب إليها ووقف بإنتظارها وأسند بذراعه القوي علي ترابزين السٌلم حتي وصلت لمكان وقوفه
نظرت له وأبتسمت برقه فأبتسم لها وتحدث٠٠٠كل سنه وإنتي طيبة يا مليكه !!
ردت عليه بصوتٍ رقيق كالنسيم ٠٠٠٠وأنت طيب يا أبيه ،،ميرسي أوي،، الخاتم بجد يجنن وعجبني جدآ
تحدث وهو ينظر داخل عيناها بإهتمام٠٠٠أنا موصي الجواهرجي عليه من شهرين علشان يجهزهولك،، يعني معمول مخصوص ل مليكه !!
نظرت له بسعاده ٠٠٠ربنا يخليك ليا يا أبيه ،،أنا عندي أخين وحضرتك التالت،، أخويا الكبير وسندي اللي دايمآ موجود !!
تحدث ياسين بسعاده ووجه بشوش٠٠٠٠طبعآ يا مليكه،، أنا سندك إللي دايمآ موجود وإللي وقت ماتحتاجيه بإشاره واحده هاتلاقيه !!!
إبتسمت برقه وشكرته
في تلك اللحظه أتت إليهم أيسل إبنة ياسين الجميله التي تشبه والدتها بجمالها وورثت من ياسين زٌرقَة عَيناه فأصبحت أيقونة جمال صغيره ،،
فتح ياسين أحضانه ليستقبل قرة عيناهٌ الجميله !!
دلفت أيسل لحضن والدها الذي قابلها بإبتسامه سعيده وحاوطها بذراعهِ بإحتواء وتحدث بمرح٠٠٠٠أهلآ بأميرة بابي الجميله !!!
قابلته أيسل ببسمه وحب وهي تدفن حالها داخل أحضانه ٠٠٠بابي حبيبي ♡
أما مليكه فكانت تنظر لهما بإعجاب لعلاقة ياسين الجميله بإبنتهِ
تحدثت أيسل وهي تنظر لمليكه بإنبهار٠٠٠٠حلو أوي الساري يا ليكه !!
مليكه بإبتسامه ساحره٠٠٠٠ياقلبي يا سيلا،،إنتي اللي حلوه أوي !!
وجه ياسين حديثه ل أيسل ٠٠٠٠والأجمل الحجاب اللي لبساه مليكه يا سيلا ومنور وشها !!!
أجابتهٌ أيسل بتملل ٠٠٠٠أوووو يا بابي بقا،، هنرجع تاني لموضوع الحجاب ،،سبق وقولت لحضرتك أنا لسه صغيره ولسه بدري أوي علي الكلام في الموضوع ده ،،وكمان مامي مش محجبه ،،يبقي ليه أنا ألبس حجاب !!!
كاد ياسين أن يجيب علي إبنته لكن لفت إنتباهه نظرات مليكه الساحره وأبتسامتها المٌهلكه وهي تنظر علي يمينها،، لف نظره سريعآ ليري من ذلك السعيد الذي تنظر له بكل تلك السحر ،،وجده بالطبع رائف ،،معشوق عيناها ،،
هٌنا عَلِم ما سر تلك اللمعه التي برقت بعيناها فجأة وبدون مقدمات،،
أتي إليها رائف وحاوطها من خسرها وقبل وجنتها أمام ياسين وأيسل،، وبدورها خجلت مليكه وأحمرت وجنتيها مما ذادها سحرآ ودلالآ وهي تنظر لأسفل قدميها !!
وفي تلك اللحظات خرجت نرمين وجدت محمد عيونهٌ مٌعلقه بضيق لمكانٍ ما،، نظرت وجدتها مليكه ورائف يحتضنها بحنان،، إستشاطت غضبآ ولكنها تمالكت حالها أمام الجميع وذهبت إليه لتقف بجانبه !!!
هٌنا ذهب شريف إلي حيث تقف مليكه وتحدث إلي رائف وياسين٠٠٠ممكن رائف باشا يسمحلي أخطف منه ملِيكتٌه شويه ؟؟
نظر لهٌ رائف وتحدث بتملك وهو يشدد من إحتضان خصرها٠٠٠٠وبعدين معاك بقا يا حضرت المذيع ،،هو أنا مش هخلص من تطفلك ده ،، ده انت بقيت موجود في حياتي طول الوقت ،،ده حتي يا أخي وإنت مش موجود بتطلعلي من الراديو وأختك تسيب الدنيا كلها ولازم تتصل بيك في البرنامج وتتناقش معاك في موضوع الحلقه،،ده أنا خايف في مره تطلعلي من جوه الدولاب !!
ضحكت مليكه بسحر وتحدثت٠٠٠معلش يا حبيبي،،هاشوفه عاوز أيه وأرجعلك علي طول !!
نظر لها بإستسلام وتحدث٠٠٠٠ وهو أنا بعد كلمة حبيبي دي هاقدر أرفض ،،إتفضلي يا قلبي بس ماتتأخريش عليا إنتي عارفه بتوحشيني وإنتي في حضني ♡
أمائت له ونظرت للناظر عليها بإهتمام ٠٠٠٠بعد إذن حضرتك يا أبيه،،أماءَ لها رأسهِ بإحترام وأبتسامه
نظرت ل أيسل بحب٠٠٠٠بعد إذنك يا سيلا
ذهبت مع أخيها ونظر رائف ل ياسين وتحدث٠٠٠٠أخبار شغلك أيه يا وحش المخابرات ؟؟
أجابَ ياسين وهو مازال محتضن أيسل٠٠٠٠تمام يا حبيبي ،،كله ماشي تمام !!
نظر رائف إلي أيسل وإبتسم بحب قائلآ ٠٠٠٠أيه يا سيلا الجمال ده كله،،هو أحنا كل ما نكبر نحلو ونبقا قمرات كده ،،هتوصلي بجمالك ده لحد فين يا بنت ؟؟
ضحكت أيسل قائله ٠٠٠٠عيونك الحلوين يا حبيبي،،وبعدين أنا هاجي أيه في جمال مليكه !!
إبتسم ياسين وشدد من إحتضانها قائلاً ٠٠٠٠شايف يا رائف، ،سيلا مش بس جميله،،لا دي كمان لبقه وذوق في كلامها !!
إبتسم رائف وأجابه٠٠٠طبعاً يا ياسين لازم تكون كده دي بنت ياسين عز المغربي ،،سيلا أيقونة الجمال والسحر واللباقه،،ربنا يباركلك فيها هي وحمزه يا حبيبي !!
إبتسم ياسين له قائلاً٠٠٠ويباركلك في مروان وأنس يا رائف !!!
عند مليكه تحدث شريف قائلآ ٠٠٠٠عاوز أحكيلك عن حاجه هاتفرحك أوي ،،
نظرت له بحب وتحدثت بلهفه وهي تمسك يداه بتساؤل٠٠٠٠لا ماتقولش،،أخيرآ يا شريف،،إسمها أيه وشوفتها فين وعرفتها إزاي ،،وهاتعرفني عليها أمتي ؟؟
نظر لها بإستغراب قائلآ ٠٠٠إنتي عرفتي إزاي أنا عاوز أكلمك في أيه ؟؟
نظرت له بتفاخر وأشارت بأصبعها علي حالها٠٠٠٠يا أبني أنا مليكه عثمان ،،يعني أفهم إللي قدامي عاوز يقول أيه من غير ما ينطق،،كفايه بس أبص جوه عيونه أعرف كل حاجه من غير كلام !!
تحدث بحب وغرور متصنع٠٠٠٠طالعه ذكيه زي أخوكي ،،المهم ،،هي إسمها سالي بتشتغل مذيعه معايا في الإذاعه،،كلمتها عنك كتير ونفسها تشوفك وتتعرف عليكي !!!
نظرت له بحب وأمسكت يدهٌ ٠٠٠٠أخيرآ حبيبت يا شريف،،ربنا يسعدك يا حبيبي،،إن شاء الله في أقرب وقت هاخليك تحددلنا معاد علشان نتقابل ونتعرف فيه علي بعض !!!
وبعد مٌده كانت مليكه تقف بجانب رائف في الحديقه لتستقل معه سيارته ليذهبا للفندق ليحتفلا معآ بعيد زواجهما السعيد،، كانت ثريا تقف بجانبهما هي وياسين الناظر لهما بحب وحنان !!
ياسين وهو يرتب علي كتف رائف بحنان٠٠٠٠كل سنه وإنت طيب يا حبيبي،، خلي بالك من مليكه وإنبسطوا ♡
إبتسم له رائف ٠٠٠٠وإنت طيب يا ياسين ،،إنتَ كمان خلي بالك من ماما ويسرا والولاد !!
ياسين ٠٠٠٠ماتشغلش بالك بأي حاجه إنهارده غير إنك تنبسط إنت ومليكه وبس ،،وأنا موجود ،،يعني ما تقلقش يارائف !!!
إبتسم له رائف وتحدث٠٠٠٠ربنا يخليك ليا يا ياسين،،طول ماأنت موجود أنا دايمآ مطمن وعمري ما أقلق !!!
ذهب رائف بإتجاه مليكه وفتح لها باب السياره
نظرت لياسين وثريا وتحدثت٠٠٠٠تصبحي علي خير يا ماما !!
ثم نظرت لياسين بسعاده٠٠٠٠تصبح علي خير يا أبيه !!
أجابها بوجهِ سعيد ٠٠٠٠وإنتي من أهله يا مليكه !!
إنطلق رائف بسيارتهِ ،، حول ياسين نظره لثريا وتحدث بدعابه٠٠٠٠٠بس أيه الجمال والرشاقه دي كلها يا عمتي !!
يٌناديها عَمتي لأنها إبنة عم والدهِ وزوجةِ عَمه !!
ثريا بإبتسامه ورضي٠٠٠٠٠جمال أيه بس يا ياسين،، ماخلاص ياأبني راحت عليا،، البركه في الجيل الجديد بقا !!
رد عليها ياسين وهو يحاوطها بذراعه بإحتواء ويتجها للداخل٠٠٠جيل جديد أيه بس يا باشا،، دول جيل عمليات التجميل والنفخ والشد ،،إنما أنت بقا يا جميل جمالك طبيعي ملوش مثيل !!!
ضحكت ثريا ودلفا للداخل ليكملا سهرتهم مع باقي العائله بسعاده !!!
تٌري ماالذي يخبأه القدر لتلك العائله ؟؟
وهل رائف ومليكه سيظل الحب هائم هكذا علي منزلهما السعيد ؟؟
كل هذا سنتعرف عليه في البارت القادم بإذن الله
يتبع


الثاني من هنا
رواية قلوب حائرة كاملة بقلم روز امين
hwaa

تعليقات

4 تعليقات
إرسال تعليق
  • Unknown photo
    Unknown8/22/2021

    روووعة

    حذف التعليق
    • Unknown photo
      Unknown8/23/2021

      لو سمحتي ازاي تنزلي الرواية من غير ما تستأذني من صاحبة الرواية

      حذف التعليق
      • Unknown photo
        Unknown8/24/2021

        أنتم قمتم بتنزيل رواية قلوب حائره لروز أمين من غير ما تعرف عنكم وهذا سرقة وأنا لو مفيش حد كلمها وشاف هي عاوزة أيه واتأسف لها بجد مش هعدى الموضوع بخير من أول مباحس الاتصالات حتى وزارة التموين حيث قضايا الغش التجاري وهكذا حتى لو احتجت اوصل لحد بيتكم مش هسبكم . ومن غير سلام

        حذف التعليق
        • hwaa photo
          hwaa8/29/2021

          حبيبتي احنا نزلنا الرواية باسم الكاتبة ومايرضنيش ابدا زعلك ولا زعلها ولو تحبي اشيلها خالص من الموقع مفيش مشكلة المهم لا داعي للعصبية اللي يهمني زي مايهم الكاتبة هو ان الرواية توصل لاكبر عدد من القراء نورتيني

          حذف التعليق
        google-playkhamsatmostaqltradent