رواية صعيدي علمني الادب الفصل الثالث و الثلاثين 33 بقلم حنين عادل
مع صوت طلقه الرصاص جهاز القلب بيصفر جامد....
بيدخل الممرضين يجروا والدكاتره وبدر وشاكر بيخافوا
بدر بخوف: في ايه في ايه ..
الدكتور: القلب وقف ...
بدر مسك دراعه الشمال وسند عالحيطه بألم..
شاكر: اهدي يا خوي هاتبقي كويسه اهدي ...
بدر قعد مستسلم للي هايحصل لأن ربنا مش بيجيب حاجه وحشه..
الدكاترة بيعملوا للقلب انعاش بالجهاز ..
ومع كل مرة بيحاول مافيش فايده
الدكتور بيحاول وبيحاول ...
لحد ما اخيرا بيرجع النبض ...
بيديها الدكتور حقنه وبيطلع
بدر قام بقلق ...
الدكتور: ماتقلقش الحمد لله بخير
بدر اتنهد براحه ..
بدر: بس ليه لسه مافاقتش
الدكتور: لسه كام ساعه لو مافاقتش ممكن تدخل في غيبوبه لا قدر الله ..
بدر: ربنا يستر
الدكتور: ارتاح يا حاج انت قاعد كده من امبارح صحتك
بدر: واجيب الراحه منين يا ولدي انا مرتاح كده اني في قربها
الدكتور: ربنا يقومها بالسلامه يا حاج..
قعد بدر جمب شاكر ...
شاكر: ماكلتش حاجه طول النهار يا خوي
بدر: ماليش نفس..
شاكر: لازم تجمد هيا ان شاء الله هاتكون بخير
بدر: خايف تروح مني علي قد ما هي شقيه وبتعمل مشاكل وفاشله بس بحبها ..بحب شقاوتها وجنانها وضحكتها اللي ماليه البيت امتي تفوق عشان احس ان روحي اتردت لي
..............................
في السجن ..
الدنيا عتمه ويونس كان متغطي ونايم مش باين منه حاجه .
بيظهر حد بيطلع سكينه صغيرة من جيبه وبيروح ناحيته
وبيضرب بيها لحد ما زعق بأعلي صوته من الوجع...
يونس بيظهر انه كان نايم في حته تانيه وبيشوف الراجل ده ...
الراجل بيكشف وش المتغطي بيلاقيه حد تاني
بيهجم عليه ويونس بيحاول يتفاداه لحد مابتيجي السكينه في دراع يونس..
يونس بيمسك دراعه بألم ..
في نفس اللحظه بيدخل العسكري وبيمسك اللي ضرب يونس.
بينده علي عسكري تاني وبيجي بسرعه..
وبيشوف الراجل اللي سايح في دمه وبيحط ايده عند رقبته يقيس النبض بس مابيلاقيش...
...........................
في المستشفي...
كرم كان نايم علي الكرسي اللي بره اوضه كريمه
كريمه فتحت الباب براحه ..
كريمه بتفكير: ان ماوريتك يا ابن نعيمه
اتسحبت براحه وراحت عليه وهوا نايم ...
كرم وهوا نايم: قمر ..
وقفت كريمه بصدمه...
كريمه: معقول قصده عليا
كرم اتقلب علي الجمب التاني
كريمه بتفكير: اعمل ايه انا دلوك...
كرم اتقلب تاني ...
كريمه بضحك: دا انت چيت في ملعبي
طلعت أقلام كحل وروج وأيلاينر وبدأت تشتغل في وشه..
...........................
في مستشفي السجن ..
يونس كان قاعد علي السرير ودراعه وارم جدا ودراعه السليم في كلبش في السرير ..
يونس: هوا ليه وارم كده يا دكتور
الدكتور: لأن السكينه محطوط عليها توم والتوم بيخلي الجرح يورم ومايلمش
يونس: واللي اجي معايا لسه عايش
الدكتور: مات بطريقه وحشيه
يونس: انا لله وانا اليه راجعون
.............................
في الصباح...
صحي كرم علي صوت الناس بيضحكوا وملمومين حواليه وبيصوروه
قام وهوا بيبص علي نفسه بس مافيش حاجه غريبه
بيحط ايده علي شعره لقي حاجه ماسكه في شعره
بيشدها لقاها توكه
قام يجري ودخل الحمام بس مافيش فيه مرايه
كرم: التليفون ..التليفون
طلع تليفونه من جيبه وفتح الكاميرا وبص فيها
كرم بصدمه: اه يابت ال******
كانت حطاله ماكياج وروج ورابطه شعره بالتوك قرنين ...
فتح الميه وقعد يحاول يحوش المكياج ..
وبص في التليفون
كرم : ايه ده مابيتشالش مابيتشالش احوشه ازاي ده اه اكلم قمر أسألها بس هاقولها ايه اقولها احوش المكياچ ازاي اه ياجرستك يا كرم
قعد يحاول يغسل وشه بس مافيش فايده
كرم: اعمل ايه يا ربي اعمل ايه
كريمه من بره الحمام: تحب اساعدك انا موجودة لو احتجت ههههههه
بيفتح كرم الباب فجأة وبيشدها مرة واحده وبيقفل الباب
كريمه بتوتر: بعد عني
كرم قرب منها بزيادة ..
كريمه: بعد عني احسنلك يا ابن نعيمه
كرم بعصبيه: اشيل القرف ده كيف
كريمه : اعتمد علي نفسك
كرم : طيب انا عندي فكرة حلوة
كريمه بتوتر من قربه: ايه هيا الفكره
كرم : انقلك المكياج
كريمه: كيف ده؟!
كرم : يعني اللي علي وشي يجي علي وشك ... يعني اللي علي شفايفي يجي علي شفايفك كده
بيقرب منها بزيادة وعنيه علي شفايفها
كريمه زقته لورا ...بس رجع مسكها
كريمه : بعد عني ارجوك
كرم: وه...مش عاجبك قرب خطيبك يا كريمه
كريمه : طب بعد عني وانا هاشيله كيف ماحطيته
كرم: عادي اكده من غير عقاب
بيقرب شفايفه من شفايفها وبيبوسها بوسه طويله
............................
في الصعيد....
خالد : ياسمين انا ازاي بقالي يومين نايم
ياسمين كانت قاعده في الجنينه.
ياسمين بتوتر: مش عارفه
خالد: بس انتي موجودة ماحاولتيش تصحيني حتي ..
ياسمين: انا ماحبتش اقلقك
خالد: انا اخر حاجه فاكرها لما كنت بدور علي روح وبعدها قعدت معاكي في الجنينه
ياسمين: وبعدها قولت مرهق وقومت عشان تنام
خالد : غريبه طب روح فين وعمي بدر وشاكر ويونس دا حتي مصطفي مش هنا
ياسمين: مش عارفه..
خالد: يعني ماشوفتيهمش
ياسمين بتوتر: لأ..
خالد مسح تليفونه ورن علي بدر
خالد: ايه يا عمي انت فين
بدر: انا في المستشفي يا خالد
خالد: مستشفي ليه كفي الله الشر
بدر: روح يا خالد حالتها تعبانه قوي
خالد بقلق: روح ...طيب انت فين عنوان المستشفي ايه
بدر : احنا في مستشفي ************
خالد: انا مسافه السكه وجايلك
بيقفل خالد التليفون...
خالد: روح في المستشفي يا ياسمين وتعبانه
ياسمين: معقول ..يا حبيبتي
خالد: انا هاطلع البس عشان اروحلها واجهزي انتي كمان
ياسمين: حاضر يلا بسرعه
بيطلع خالد وبتطلع ياسمين اوضتها...
ياسمين بتمسك تليفونها. .
ياسمين: انا عملت اللي انت قولت ايه بس خالد فاق دلوقتي وهايروح لروح لسه في خوف منه ولا ايه
* لأ خلاص ماعدش خوف
ياسمين: طب سلام انا دلوقتي عشان اروح مع خالد للست روح
بتقفل السكه وبتلبس هدومها وبتلم بقيت هدومها ..
بتلاقي خالد بيخبط علي الباب ...
خالد : خلصتي
ياسمين: ايوه نازله اهو...
..........................
عند بدر ..
كان طالع من عند روح اللي لسه مافاقتش .
بدر: انتي ايه اللي جابك هنا
ميرا: انا جايه اشوف روح يا عمي.
بدر: مش كفايه اللي عملتيه معاها
ميرا: ارجوك يا عمي ادخل اشوفها خمس دقايق بس
بدر: لأ
ميرا: صدقني ياعمي انا بحبها وعمري ما عملت حاجه تضايقها او تجرحها او خونتها صدقني
بدر : ماعدش يفرق الكلام
ميرا: ارجوك يا عمي انا عايزة اشوفها
بدر: طيب خمس دقايق بس لازم تلبسي لبس معقم ..
ميرا : شكرا يا عمي..
........................
في السجن .
يونس كان علي السرير ...
يونس بتفكير: ايه يا روح النمر وحشتيني عملتي في قلبي ايه ...
بيقاطع تفكيره دخول الدكتور اللي بيكشف علي دراعه
الدكتور: هوا هايطول شويه بس هايخف
يونس هز براسه ...
........................
كرم بيبعد عنها بعد ما حس بدموعها ...
كرم: انا ...
كريمه رمت ليه ازازة ومناديل
كريمه: بل المنديل وهوا هيطلع المكياج...
خرجت كريمه من غير ماتنتظر رده
كرم مسك منديل وبله وفتح الكاميرا وبدأ يحوشه.
كرم بتفكير: مالك نسيت نفسك ليه
..........................
في اوضه روح..
ميرا: انتي عارفه انتي وحشتيني جدا وحشني الجنان بتاعنا وخروجاتنا والمقالب اللي كنا بنعملها في اصحابنا بس الدنيا اخدت مسار تاني من وقت ما ياسمين دخلت حياتنا بقيت وحشه في نظرك صدقيني انا عمري ما خونتك ولا اتفقت مع حد عليكي ياسمين هيا اللي لفقتهالي مظبوط يوم ماشفتيني مع يوسف وكنت بتكلم عليكي وحش انا كنت بحاول اوقعه في الكلام كنت عايزه اتأكد بيحبك ولا بيلعب بيكي عشان ماكنتش مطمنه ليه بس لعبتها صح جابتك وسمعتك الكلام وكعادتك حكمتي علي الشكل ومن يوميها وكرهتيني حاولت افهمك كتير بس ماادتنيش فرصه ولا ياسمين سابتني اخد فرصه قربت من يوسف عشان احميكي بس برده كنت خاينه في عينك وسرقته منك ...
روح...مش عارفه انتي سامعاني ولا لأ بس ارجوكي فوقي انتي مش صاحبتي انتي أختي وأكتر لو هاتفضلي العمر كله بتكرهيني انا بحبك ....ربنا يقومك بالسلامه
قربت منها وحضنتها ..
وخرجت ...
ميرا: شكرا يا عمي
بدر: العفو يابنتي ..
مشت ميرا ووقف بدر يبص عليها بتفكير هوا كان واقف مراقبها خاف تعمل حاجه في روح وسمع كل حاجه..
بدر بتفكير: معقول ياسمين ؟! مايمكن تكون بتكذب بس هاتكذب ليه دلوقتي ؟!
صدق اللي قال ان الشده بتظهر معادن الناس بتبين مشاعرهم وبتبين حبهم ...بقلم حنين عادل
.........................
في السجن...في وقت الزياره
شاكر: ساميه مش هاتسيبك في حالك
يونس: اللي ربنا عاوزه هوا اللي هايكون يابوي
شاكر: ياولدي ارجوك قول الحقيقه ماتحملش نفسك جريمه واعره زي دي
يونس: ماتخافش عليا يا بوي انا هاخرج
شاكر: بجد يعني هاتعترف بالحقيقه
يونس: لاه روح اللي هاتخرجني
شاكر: روح مين؟!
يونس: روح بت عمي يا بوي
شاكر: وه ..بس هيا مافاقتش وممكن لاقدر الله تخش في غيبوبه
يونس: انا متعشم في ربنا
شاكر: ايه الجنان ده اعترف بالحقيقه
يونس: مش هاقدر يا بوي
شاكر: ساميه هاتعمل فيك حاجه انت بتقول ان في حد حاول يقتلك لولا ستر ربنا ما تموتنيش من قهرتي عليك
يونس: لو اهل الارض كلهم عايزين يئذوني مش هايئذوني بحاجه الا اللي ربنا مقدرهولي
شاكر: ونعم بالله بس ربنا ماقالكش ترمي نفسك في التهلكه وتقول ده ربنا مقدرهولي ربنا ادالك عقل تفكر بيه ..
العسكري: وقت الزياره خلص ...
شاكر وقف:فكر يا ولدي وخلي بالك من نفسك ..
يونس حضنه ...
شاكر خرج وركب العربيه ...
شاكر بتفكير: انا صبرت كتير خلاص كده كفايه انتي اللي جنيتي علي نفسك عاوزه تقتلي ولدي يا ام قلب اسود ..
..........................
كرم خرج من الحمام بعد ما شال المكياج
وراح علي اوضه كريمه...
كرم: احم..صباح الخير يا خاله
صفاء: صباح النور
كرم بص لكريمه: فطرتوا ؟!
كريمه: وانت مالك يا ولد نعيمه
كرم بصلها بضحك: هوا انتي فاكره لما بتناديني باسم امي او تقولي علي شغلتها اللي ربتني منها بالحلال ووقفت حد ابوي انا كده بزعل لاه ..انا شايفه كبيره قوي انا بتنبسط بكده انتي بتفكريني ان امي ست عظيمه ومكافحه ربنا يديمها تاج فوق راسي.....بقلم حنين عادل
...........................
خالد: ايه اللي حصل يا عمي
بدر: الماضي غلطي اتردلي في بنتي ساميه اللي كانت مران اخويا اللي حاولت معايا وانا كنت بصدها بكل الطرق اذتني في بنتي
خالد: انت ماعملتش حاجه غلط يا عمي انت راعيت ربنا وماغضبتوش عشان كده ان شاء الله هايبقي معاك
بدر بص لياسمين بغموض: اذيك يا ياسمين
ياسمين ببكاء مصطنع: روح عامله ايه يا عمي
بدر: هاتبقي كويسه ان شاء الله ...هاتبقي كويسه
..........................
عربيات كتير بتقف قدام بيت ساميه ..
بينزل شاكر ورجاله كتير بالسلاح
بيدخل شاكر والرجاله محاوطاه وبيكسروا الباب .
شاكر: انتي فين اطلعي..
تليفونه بيرن في نفس اللحظه..
ساميه: كنت عارفه انك هاتعمل كده وكنت عايزه اثبتلك انك غبي ومتسرع كالعاده واني سابقاك بعشر خطوات ..استعد بقا محضرالك مفاجأه لوز..ههههه
شاكر: قصدك ايه؟!
ساميه: قصدي هايوصلك حالا 1..2..3.
و.........................
..........................................
عند روح...
خالد كان قاعد جمبها وماسك ايدها ..
خالد:سامحيني يا روح يا اختي ياحبيبتي ماعرفتش احميكي ماكنتش جمبك بس حاجه كانت خارجه عن ارادتي بس قومي بالسلامه بس وانا اوعدك عمري ماهابعد عنك وهاحميكي بروحي يا روحي ..
وبره الأوضه كانت ياسمين قاعده مع بدر .
ياسمين: هوا انت مالك يا عمي
بدر: مالي يابتي انا كويس اهو
ياسمين : حاساك متغير
بدر: زعلان علي بنتي شافت كتير الناس بقت وحشه اوي يا ياسمين خاينين وغدارين وبوشين قدامك حبايبك وفي ضهرك تعابين بتنهش في لحمك
ياسمين بتوتر : ربنا يبعدهم عنا يا عمي
........................
صوت عربيات الشرطه...
بيدخلوا علي شاكر ورجالته وبيمسكوهم