recent
روايات مكتبة حواء

رواية ادمنت صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم جني سعد

رواية ادمنت صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم جني سعد



 رفعت مها اللحاف.. ولقيت تعابين صغيره كتير وفي تعبان كبير جدا..بصت مها كويس لجسم التعبان الكبير وحطت ترف صبوعها عند رأسه ولقيته سام... مها بتعرف تعامل كويس جدا مع أخطر الحيونات على وجه الأرض.. مسكت مها الرقبه بتاعت التعبان بحظر... ونزلت لتحت.. البيت كله كان ضلمه.. بس مها اتسحبت ودخلت المطبخ وجابت سكينه وطلعت اوضتها...

سبتت رأس التعبان كويس وبعدين بدأت بقطعها ونزل منها سائل اسود..
سابته وراحت عند السرير وشافت التعابين الصغيره وإبتسمت بخبث...
******************
هااا عملتي إلى جولتلك عليه
=ايوا ياستي.. فين نصيبي بجا
امسكي اهو.. اوعاكي حد يخابر بالموضوع دا
=متخافيش ياستي.. يلا سلام
ابتسمت بخبث:عمرك ماهتخدي مني موسى يا***
******************
جاء الصباح لتشرق الشمس وتعلن حضورها
للبست مها البسها الرياضي وازازه الميه ونزلت...
على :هاي
مها :لا ومتعلم.. هاي ياسيدي..
على: هو انتي بتجري كام متر
مها :200‪"250‪ كدا يعني
على بصدمه:ك... كام انا لما بمشي عشره متر بيجيلي هبوط
مها :استرجل يلا.. يالا
على بتوتر:ح.. حاضر
مها :3"2"1
وبدأت تجري جامد لغايه ماكان في لون أخضر على نفس لون الخضرا إلى فى الأرض بس مها للحظت الفرق .. مها لسه هتعدي عليها وقفت على آخر ثانيه..
مها بصوت عالي :يلا يابني
على بتوتر :ا.. ايوا انا وراكي اهو
مها بإبتسامه :طب يلا قدامي
على بتوتر وارتباك:هااا... ا.. ا م.. ماشي ي.. يلا انا وراكي
مها بإبتسامه خبيثه :لا ميصحش.. مسكت على من أيده وزقته.. وكان هدفها على اللون الاخضر. أول مزقت على وقع على الأرض لازق ووشه كله بقا للونه أخضر ولابسه واتلزق في الأرض... وفجأه لقت مايه نزله على من السما شديده جدا
مها بضحك :ان حفرا حفرتاً لأخيه وقع فيه.. وفجاء مها حست ان في حاجه هتيجي من ورها قامت موطيه.. وفجأءه لقت موسى نط حتت نطه من فوقيها وقع جانب على.. وكان منظرهم يفطسس..
مها بضحك:هههههه بموووت يخربيتكو.. اممممم مش عارفه لي حاسه نقصكو حاجه طلعت مها من جيبها التعابين الصغيره وحتتهم عليهم..
مها :واو شكلكو حلوه اوي.. اصبورو هاخد صوره معاكو...
وبالفعل صورتهم واتصورت معاهم
مها:يلا جود باي بقى يامان.. ولفت كملت جري
***************************
على بألم:منك لله ياموسي قولتلك مش ساهله.. اهو دي آخره الي يسمع كلامك..
موسي:اه ياربي مش جادر ضهري باظ.. دخلو البيت ولقو الجميع قاعدين بيفطرو معادا مها.. كل الي قاعدين ع السفره اتفاجعو وانصدمو من المنظر دا
الجد(يوسف) :وه إلى حصلكو دا
موسى وعلي:...........
الجد بزعيق :متردو عليا مين الي عمل فيكو كدا...
مها طلعت من المطبخ.. شافت منظرهم وقعدت تضحك من غير ماحد يشوفها
موسى بتوتر:د.. دا انا وعلى كنا ماشيين في الأراضي لجينا راجل بيدهن المحل بتاعو وفجأه كل البوهيه اتلجت علينا..
الجد بعدك اقتناع:انا مش عارف في اي مالكو اليومين دول.. خشو غيرو وانزلو عشان تتفطرو..
مها كانت قاعده على الكنبه ومستمعه لحديثهم بس مكنش فارق معها حاجه كانت بتخطط لحاجه تانيه...
*******************
هو انا مش جولتلك تحتي التعابين على السرير
=ا..ايوا ياستي والله حتطهم.. بس معرفش في اي
كيف يعني متعرفيش دا انا هخلي لليتك سودا
قطع حدثهم دخول مها وهي تقول :انا هقولك في اي.. وبعدين شورت على ورد انها تمشي...
مها ببرود:انا هقولك..الي وقفه قدامك دي بتعرف تتكلم مع الحيوانات الي زيك كويس والتعابين وغيرو
وجده بتوتر:ها... ا.. ا
مها:مالك القطه اكلت لسانك ولا اي... انا قولتلك اول مره ابعدي عني لان غضبي وحش اوي يابنت الناس وهقولهالك تاني ابعدي عني.. التالته مش هرحمك انتي لغايه دلوقتي متعرفنيش فا احصلك ابعدي .. بدل ما انا الي ابعدك بنفسي.. ومشيت
وجده بغل :وانا مش هبعد عنك غير لما اقتلك...
*********************
مراد بضحك :تربيتي يابت
مها :اومال ياسطا عيب عليك
مراد :بس خلي بالك من الست إلى حتطلك تعابين دي شكلها مش كويسه ومش هتسيبك...
مها :مش عليا انت عرفني كويس اوي يا مراد
مراد:ايوا انا عارف بس انا قلقان عليكي انا مليش غيرك في الدنيا دي يا مها
مها بحنيه:عارفه ياحبيبي متخافش ياض انت سايب راجل
مراد بضحك:ايوا كدا انشفي.. تعالي كدا انتي قولتيلي امبارح هظبتلك الدنيا ومقطعه السمكه وديلها وعملالي فيها شبح..
مها :اوبااا دا معاد الغدا هنزل اتغدي... يلا سلام
مراد:تعالى هنا يامرااا
مها :مرا.. هو الي بعملو في الناس هيطلع عليا ولا اي
مراد:اه ياختي هااا.. هتعملي اي
مها :حاضر بليل الساعه 8 انتظر مني مكلمه
مراد:ماشي ياروح قلبي من جوا
مها :سلام يامرمر
قفلت مها.. وقامت اتوضت وصلت فرضها.. وللبست بنطلون باجي اسود وتيشرت ابيض.. ونزلت
*****************
الجد بزعيق:مييين كان عامل فيكو كدا انطقوووو
_احنا بنجول (بنقول) الحجيجه (الحقيقه) يا جدي
الجده:انا مش عيل صغير عشان تضحكو عليا ياواد المحلاوي.. جولوووووو ميييين
=انا يا جدي
لف الجد لمصدر الصوت وانصدم...


google-playkhamsatmostaqltradent