رواية ادمنت صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم جني سعد
على :شكرا
مها بصتلو وعلى كان بيشرب وبعدين تف في وشها الميه من كتر الخوف..
على :عاااااااا
كل الي قاعدين على السفره اتفاجعو..
الجد بقلق:في اي يا على
على بخوف:د.. دي..
الجد :مها مالها.. وبعدين اي إلى فى وشك دا
على بارتباك :هااا دا.. دا.. دي قرصت ناموسه
مها غصب عنها ضحكت بصوت عالي
كل الي قاعدين بصُلها باسغراب..
موبايل مها رن بنفس الاسم my love..
مها بضحك :بعد أزنكو ياجماعه.. وطلعت برا
**********************
موسى شد على من ايدو وطلع فوق على اوضته...
موسى بغضب:مين عمل فيك كدا
على بتوتر :ق.. قرصت ناموسه
موسى بحده:مينن عمل في كداا.
على بخوف:ق.. ق.. البت إلى كات قاعده تحت
موسي:حرما تعمل فيك كدا.. انتي عملت اي
على بتوتر :م.. معملتش حاجه
موسى بشك:ماشي.. انا هعرف..
ونزل تحت..
********************
مها بغضب:طبعا ما انت مش فاضي
مراد:يابنتي ورايا حاجه مهمه.. انتي مش فهماني لي
مها:بقولك اي يا مراد.. انا عارفه انت بتعمل كدا لي..
مراد بتوتر:بعمل اي يعني
مها بضحك:على مها يلا
مراد:طول عمرك حفظاني..
مها :بص روح انت بس انهارده..وانا هظبتلك الدنيا يوم تاني
مراد:ازاي بقى وانتي في الصعيد
مها بغرور:تلفون صغير مني وهظبتلك الدنيا
مراد:خفي التواضع يابت بيقع منك
ضحكت مها من قلبها... (لالا حلوه)
مها:طب يلا مرمر روح الشركه النهارده
مراد:متقوليش ام الكلمه دي..
مها بضحك:ماشي ياقلبي
مراد:اه الحاجه الي حيشاني عنك اللبن إلى امك تفحطهولي
مها بضحك اكتر:بموووت يخربيتك... امشي يابني شوف انت هتعمل اي
مراد:ماشي يابطتي
مها:يلا ياقلب بطتك.. وقفلت..
لفت ورها وشافت بني آدم طول وعرض وارتفاع.. ايوه هو موسى..
موسى بعيون جحيمي:كنتي بتكلمي مين
مها ببرود:ملكش في..
ولسه هتمشي.. اتفاجأت بصدر موسى العريض
مها بعصبيه :انت بتعمل اي سيبني
موسى ببرود:تؤتؤ مش قبل ماتقوليلي مين الي كنتي بتكلمي
مها ببرود:ملكش في..
موسى بنفس البرود :تمام وانا مش هسيبك..
مها بإبتسامه لا توحي بالخير:امممم شكلك لسه متعرفش مين مها المحلاوي وبعد ان أتلقت كلمتها.. وضربته تحت.. الح**زم.. وبوكس في وشه..
مها بثقه وبرود:عشان تحرم تتكلم مع مها المحلاوي تاني
ودخلت البيت..
مها طالعه بتجري على السلم عشان مجرتش النهارده ودا غلط ليها.. وهي بتجري لقيت حد زقها.. بصت على الشخص دا وأا..
**********************
موسى قاعد بيتألم في الأرض.. سليم شافو جرا عليه
سليم بقلق:َوه مالك ياموسي
موسى بألم :مفييش ياعمي
سليم بشك:كيف مفيش دا انت عمال تتلوي زي تعبان
موسى :لا ياعمي مفيش انا اتخبط
سليم :ماشي. وأ اي دا يا موسى اي إلى حصل في وشك
موسى :ما انا جولت اتخبط
سليم :يعني اتخبط في وشك واأ احم.. طيب
موسى بتوعد:والله ماهسيبك يامها على العملا السودا دي
*********************
مها بضحك:وبس كدا ياستي
مايا:نهارك اسود انتي بوظتي الواد
مها:يستاهل لا وكمان مش هو وبس دا في واحد كمان في البيت اديته للكميه امبارح..
مايا بصدمه:يابوي.. انتي طلعتي مسجله خطر
مها :اومال.. دا انا هتسلي كتيير اوي اليومين دول
Flash Baak..
وجده بغل:مش تفتحي ياعميه انتي
مها بيرود:لي هو انتي شايفاني بتمحك في الناس وبرمي بلايه عليهم
وجده بتوتر:ق.. قصدك اي
مها ببرود:قصدي انتي عارفه كويس.. وهمست عند ودنها وقالت:متلعبيش معايا اللعبه الو*خه دي عشان انتي مش قدي.. ومشت
Baak
مها:بقولك اي تقريبا دا معاد الغدا هاخد شاور وانزل.. عاوزه حاجه..
مايا :لا باي..
وبالفعل مها للبست دريس اسود لحد الركبه وعملت شعرها كحكه... ونزلت..
**********************
الجد بشك:كيف يعني واحد بيقول قرصت ناموسه وتاني اتخبط..
على بخوف:ا.. أيويا ياجدي انا بقول الحقيقه..
موسى بتوتر:ا.. أيوه وانا كمان..
الجد بجديه :نخلص الاكل ونشوف الموضوع دا بعدين..
قطع كلامهم بنزول ملاك بمعنى الكلمه
الجد بإبتسامه :عملا اي يا ملاك
مها باستغراب:ملاك مين؟
الجد بإبتسامه:اصلك تشبهي الملاك بالظبط يامها
مها بإبتسامه:ميرسي ياجدي
الجد:يلا تعالي كلي ياقلب جدك
وبالفعل مها أكلت وكانت بتبص على موسى وعلى ومش قادره تكتم ضحكتها..
مها في اوضتها بتشتغل اون لاين في الشركه بتعتها.. ملحوظه(مها عندها شركات للمعمار.. لأنها داخله كليه هندسه.. بس في شركه واحده بس هي الي عملتها بنفسها من غير مساعده ابوها.. نجحت وهي عندها ٢٠سنه وهي حاليا عندها ٢٣..بس حلمها انها تدخل كليه شرطي.. عشان كدا بتتمرن كتير وعندها القدره توقع ١٠رجاله بدرعها)
مها وهي للبسه النضاره وبتابع العمال والشغل.. وفجأة الباب خبطت وكان...
يتبع...