recent
روايات مكتبة حواء

رواية صعيدي علمني الادب الفصل التاسع وعشرون 29 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الادب الفصل التاسع وعشرون 29 بقلم حنين عادل

 بتلف ليه ....

يونس: مش معقول ده دا ازاي؟!
ساميه: ماتستغربش اني شكل روح يخلق من الشبه أربعين ..
يونس: شكلها للدرجه دي !
ساميه: أيوه ...كبرت يا يونس
يونس قعد علي الكرسي قدامها بهدوء وثبات عكس اللي جواه عكس احاسيسه المتلخبطه عكس إشتياقه ليها عكس زعله انها ما اخدتهوش بالحضن او ندمانه ولو بنسبه 1% انها سابته ..
ساميه: بتفكر في ايه
يونس: ليه ؟!
ساميه: ليه ايه ؟!
يونس: انتي فاهماني ليه كل حاجه ..اولها ليه سبتيني وانا مش عارف ولا فاهم حاجه كان ايه ذنبي اني مايكونليش أم وانتي عايشه علي وش الدنيا ..الفلوس ..ملعون ابو الفلوس اللي تخليكي تعملي كده ..
ساميه: شاكر فهمك كده !
يونس: ماتجبيش اسمه علي لسانك دا انضف منك ومن مليار واحده زيك ..
ساميه: وايه كمان ..يا ابني
يونس: ابني...ههههه..ضحكتيني
ساميه: هاتسمعني ولا لأ
يونس: انا جاي المسافه دي كلها عشان اسمعك وياريت ماتكذبيش حاولي تعملي حاجه كويسه في حياتك
ساميه: هاحكيلك كل حاجه وانت تحكم
يونس: ليه عملتي كده مع روح ليه ..وايه استفادتك..
ساميه : انا ابقي خاله روح..
يونس بصدمه: ايه؟!
ساميه: ايوه انا خالتها عشان كده في شبه كبير بينا انا كنت أنا و ساره ولاد عم بس كنا شبه بعض جدا كنا تقريبا توأم بس كان ابوها علي قد حاله وانا ابويا غني ومبسوط
يونس: وبعدين..
ساميه: انا ...انا
يونس: في ايه كملي..
ساميه: انا اللي حبيته الأول انا اللي شوفته الأول قبلها بس هوا ...هوا حبها هيا مع اننا نفس الشبه ...
يونس: قصدك علي مين ..
ساميه: بدر ..بدرررر
يونس بصلها بصدمه: يعني انتي كنتي بتحبي عمي بدر
ساميه: ماكنتش بحبه كنت بعشقه بس في الأخر حبها هيا واتجوزها هيا ..
يونس: وبعد كده فكرتي ازاي تبقي قريبه مني واتجوزتي ابويا..ايه القذاره دي
ساميه بعصبيه: قذاره..اني احاول ابقي جمب اللي انا بحبه يبقي قذاره يبقي حبك لروح قذاره بقا
يونس: ولا انتي ولا ميه زيك يقدروا يشككوا في حبي لروح وبعدين ايه اللي حصل
ساميه: ابو بدر كان معارض فكرت النقطه دي في صالحي وممكن يسيبها عشانه وحتي لو ماسبهاش هايستسمحه ويبقي جمبي ..اتجوزت شاكر وانا قلبي مع غيره بس انقلبت الموازين وبدر ساب البلد ومشي ...
حملت من اول يوم فيك ...
يونس: وطبعا كنتي كارهاني
ساميه: ما كنتش كارهاك عشانك انت ابني كنت كارهاك عشان انت ابنه هوا ابن اللي خدني غصب من اول يوم لأني كنت كارهاه وفضل ماشيها معايا بالغصب وماقدرش اني حامل وتعبانه انت كان قدامك ميه فرصه انك ما تجيش بس كان نصيبك انك تعيش
يونس: وبعد ما اتولدت..
ساميه: بعد ما اتولدت كان نفسي افضل معاك بس ما استحملتش وجود ابوك في حياتي كان متسلط وعنيد وكل حاجه غصب وضرب وقله قيمه كان لازم امشي ماقدرتش استحمل طاقتي خلصت حتي ولو هاستغني عنك..
يونس: وجالك قلب ايه الانانيه دي تسيبيني في اللفه وتمشي لأ برافو برافووووو
.......................................
‏في المستشفي..
كرم قرب منها ومسك ايدها: اهدي هاتبقي كويسه
الدكتور خلص كشف ...
الدكتور: ازاي كنتي مستحمله كده ..انا هاكتب ليكي مسكنات ومضادات للإلتهاب عشان نعرف نعمل العمليه
كريمه: تمام يا دكتور
الدكتور: سلامتك يا قمر
بصله كرم بحاجب مرفوع ..
كرم: يا خفه ..اني قرطاس لب واقف
الدكتور: في ايه يا أستاذ
كرم: في انك قليل الربايه ايه قمر دي
الدكتور : اهدي يا استاذ انا بقولها لكل المرضي
كرم: لاه ماتقولهاش اهنيه بلاها قله حيا
الدكتور: أنا اسف
خرج الدكتور وكرم كان متعصب
كريمه: ليه يا كرم ليه
كرم: ليه ايه
كريمه: ليه كده ده اول واحد يجبر بخاطري
كرم: وه..بتفرحي لما الرجاله تقولك حديت ماسخ بنت اصول صح
كريمه: في ايه ياواد انت نسيت نفسك ولا ايه اياك ..ايه اللي حارقك اوي كده
صفاء: طب اعملوا حساب ان في واحده كبيره واقفه معاكم هنا ...
كرم: مش سامعه ياخاله بتقول ايه
كريمه : وانت ايه اللي مضايقك اوي اكده قالي حديت ماسخ حديت مسكر ايه اللي مضايقك
كرم: لاه انا راجل ومايعجبنيش الحال المايل يا بت
كريمه: بته لما تبتك عاملي فيها راجل
طاااااخ...صوت قلم نزل علي وشها..
كرم: انا راجل غصبن عن اللي خلفوكي
كريمه مسكت خدها بعصبيه..
صفاء: يامري بتضربها قدامي نسيت نفسك ولا ايه اياك يا ابن نعيمه العجانه بتاعت العيش..
كريمه: ورحمه ابويا لأندمك علي القلم ده يا ولد نعيمه
بقلم حنين عادل
..............................
ساميه: ماقدرتش افهم بقا ماقدرتش اكون في مكان وقلبي في مكان ..
يونس: سبتيني وهربتي وروحتيله..
ساميه: ايوه روحتله ..اترجيته ابقا خدامه تحت رجليه بس يخليني جمبه في قربه ..بس رغم الحب اللي حبيتهوله ما وقفش جمبي وقعد يقنعني ارجع لأخوه ولما قربت منه وحضنته وانا بعيط زقني وطردني وقالي اني مش محترمه وانه استحاله يخون اخوه ...
يونس: عشان كده عايزه تدمري حياه بنته
ساميه: عايزه ادوقها من نفس الكاس وانتقم منها لأني انتقامي في امها ماكفانيش
يونس: مش فاهم ..
ساميه: مش لازم تفهم كل حاجه ..
يونس: يعني انتي السبب في اربع علاقات فاشله ليها
ساميه: وهافضل وراها لحد ماتنكسر لحتت صغيرة ما تتلمش..
يونس بعصبيه: ليه. .ليييييه كل السواد ده ليه وانا كنت زعلان اني ماشفتكيش ده انا ربنا كرمني ..كرمني بإنه بعدك عني ..
ساميه: كلكوا زي بعض مافيش تغير
ممنوع النقل بدون الغلاف واسم الكاتبه ..
يونس: الكل علي حق وانتي علي باطل افهمي بقا عمرك ماعملتي حاجه صح تفتخري بيا حاولي تصلحي مش تقعدي تفكري ازاي تنتقمي نار الانتقام بتحرق صاحبها قبل اي حد ....بقلم حنين عادل
ساميه: هاعيشهم نفس المرار اللي عيشته ..نفس وحدتي وكسره قلبي..كل لحظه عيني نزلت فيها دمعه هاحرق قلبهم واحد واحد..
يونس: اني قربتي لابوي او لروح انا اللي هاقتلك بإيديا دول ...
ساميه: لو مابقتش معايا هاتبقي ضدي ..هاتبقي من أعدائي
يونس: اشرفلي من اني اكون معاكي في الوساخه دي..
بتقوم وبتقف ...وبتطلع مسدس
ساميه: يبقي بقيت من أعدائي وجيتلي في ملعبي...اتشاهد يا نمر ...مش حبيبه القلب بتقولك كده برده...
ابتسم النمر وافتكرها وغمض عينه و صوت طلقه رصاص طلعت .......
هوا ظابط معاه سلاحه ليه ماطلعهوش وحمي نفسه لأنه ببساطه قلبه مايطاوعهوش اني يعمل كده او انه يتقال عنه قتل امه دي كبيره اوي ...
الجحود ونكران الجميل بقا كتير المظاهر الخداعه والناس اللي بمليون وش مش بوشين اللي بيعملوا اصدقائك وهما في الحقيقه الد اعدائك بس هايفضل في طيبين وقلبهم نضيف وبيقفوا معاك في الشده اه صحيح ان الفساد انتشر وبشده فساد ديني وأخلاقي..بس هايفضل في الحلو ..
في قول الرسول..
الخير في وفي امتي الي يوم القيامه ...بس يارب قربنا من اللي قلبهم نضيف الناس اللي بجد مش ورق وابعدنا عن اللي بيقولوا عننا الحلو في وشنا ويضربونا في ضهرنا....يتبع..
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
توقعاتكم للي جاي وبلاش ملصقات بليييز...
تفاعل ولاف ورأيكم قبل اي حاجه تفتكروا دي ممكن تكون نهايه النمر علي ايد اللي جرحته وعملت ليه عقده ...

google-playkhamsatmostaqltradent