recent
روايات مكتبة حواء

رواية صعيدي علمني الادب الفصل الخامس وعشرون 25 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الادب الفصل الخامس وعشرون 25 بقلم حنين عادل

يوسف: انت هاتعمل ايه يا مجنون ...

يونس قلع حزامه وهوا بيضحك ..
يونس: انت عارف انا مستني اللحظه دي من امتي دي فرصه مش هاتتعوض
بينزل يونس فوقه ضرب ويوسف بيصرخ ..
.......................
في اوضه روح..
ميرا: صدقيني ياسمين اللي عامله حبيبتك دي سبب كل اللي انتي فيه ...
روح: اخرسي قطع لسانك ياسمين عمرها ما كانت مقرفه زيك ياسمين اختي بجد
ميرا: انا قولتلك اللي عندي ومسير الأيام تعرفك مين صاحبك وحبيبك ومين عدوك بس عايزة اقولك كلمه واحدة بس وياريت تفهميها كويس دوري في دفاترك القديمه وانتي هتعرفي كل حاجه .....دوري في فاترك القديمه وانتي هاتعرفي كل حاجه..
ياسمين: بره بلاش قرف
بصتلها ميرا وخرجت ...
روح رزعت الباب وراها قلبها مصدقها بس عقلها بيقولها ماتثقيش في حد ...
روح بتفكير: ايه قصدها دوري في دفاترك القديمه وانتي هتعرفي كل حاجه..
ياسمين: ايه يا بنتي مالك في ايه ؟!
روح: ايه قصدها دوري في دفاترك القديمه هاتعرفي كل حاجه معقول تكون مظلومه وانا فهمتها غلط .
ياسمين: هيا بتقولك كده عشان تشتتك وهيا عارفه انك طيبه وقلبك ابيض الحربايه بتتلون علي كل لون يا روح
روح : بس عارفه لحد النهارده قلبي مش راضي يصدق عنها حاجه وحشه...
ياسمين: اوعي يا روح تسلميلها قلبك تاني هيا ماتستحقش تكون صحبتك صدقيني ماتخليهاش تستغفلك تاني ..
..............................
يوسف مضروب وعينه وارمه وفي دم علي وشه ...
يونس ماسك كاميرا وواقف بيصوره..
يونس: كده حلو اوي تحب انزلهالك يا يوسف علي النت وتبقي فضيحتك بجلاجل هههههه كده كما ولدتك امك...
يوسف: لأ ارجوك ارجوك بلاش انا هاعمل كل اللي انتي عاوزه
يونس: طيب هاسيبك تمشي بس لو جيت جمب روح تاني او اتعرضتلها لو مشيت جمبها في شارع حتي بالصدفه هتلاقي بعدها بدقايق شاهد رجل الأعمال يوسف الأنصاري ....
يوسف: لأ ارجوك فكني وصدقني مش هاجي ناحيتها..
يونس قرب منه وبدأ يفكه ...
يوسف زقه علي الأرض وشد الكاميرا وخد هدومه بسرعه وطلع يجري ....
يونس حط ايده تحت دماغه وفتح ايده وبص للكارت الميموري وضحك ...
.......................
لولولولولولولي...صوت زغاريط...
كرم وامه وابوه داخلين من باب البيت والمعازيم وراهم ...
كرم كان متضايق جدا وزعلان وباين عليه ...
شاكر : مبروك يا عريس
كرم بتفكير: مبرووك المفروض تعزيني تقولي انا لله وانا اليه راجعون شد حيلك ...
ابو كرم زقه في كتفه...
كرم: الله يبارك فيك يا عمي عقبال يونس ومصطفي
شاكر: اتفضلوا ...
دخل كرم وابوه والمعازيم وقعد علي الكرسي.
والزغاريط شغاله ...
نزلت صفاء ومعاها كريمه اللي كانت لابسه فستان ازرق وعليه حجاب كان مخليها جميله...
كرم بتفكير وهوا بيبصلها: حقيقي لبس البوصه تبقي عروسه ...
كرم كان بيبص في كل اتجاه علي روح ...
كرم بتفكير: انتي فين يا قمر تعالي هوني عليا كل اللي انا فيه ده...
ابوه وامه قاموا من جمبه وصفاء قعدت كريمه جمبه ..
كانوا الاتنين مبوزين والهم باين عليهم ...
ام كرم بتدي لكرم الدهب ...
ام كرم: لبس عروستك يا كرم ...
كرم مسك ايدها...
وكريمه برقتله وحس انها عايزة تقتله
كرم بصلها بعدم اهتمام وقعد يلبسها الدهب ...
صفيه كانت بتوزع جاتوه وعصير علي الكل ...
شاكر خد الرجاله معاه وراحوا المندرة ...
صفاء: نسيب العرسان شويه...
صفاء خدت الستات ومشت...
كرم كان بياكل في الجاتوه ...
كريمه: اسمع يا واد انت ان شفت حلمه ودنك انا مش هاتجوزك ...
كرم مكمل اكل في الجاتوه ولا هامه كلامها...
شدت منه الطبق وحطته ...
كريمه: مش انا بكلمك..
كرم: المفروض اقوم اعملك تعظيم سلام يعني ولا ايه ...
كريمه: انا مش عاوزة اتجوزك
كرم: شايفاني مموت نفسي عليكي اياك انا مجبور انا ماكنتش جاي اطلب ايدك انتي انا كنت جاي لقمر
كريمه: قمر مين ؟!
كرم: روح ..مش انتي يا سلعوه انتي
كريمه: سلعوه في عينك يا قليل الأدب
بيمسك كرم دراعها وبيلويه ورا ضهرها
كرم: انا مش طايق نفسي ولا طايقك هاتحترمي نفسك وتعرفي انك بتتكلمي مع راجل وماله هاتقلي ادبك هاعرفك مين هوا كرم ...
بيسيب دراعها بتمسكه بوجع...
كريمه: الظاهر انك مش عارف انا مين..
كرم بيجيب طبق الجاتوه وبيكمل اكل ...
بتجيب كريمه الشوكه وبتغرزها في ايده ...
كرم : ااااه...انتي اتجننتي
كريمه: قولتلك الظاهر انك مش عارف انا مين ...
كرم : بس انا هاعرفك انا مين ...
........................
يونس واقف بيبص علي يوسف وهوا بيركب العربيه بسرعه وبيمشي وهوا ماكملش لبس هدومه حتي ...
يونس : ههههه كنت عارف انك هاتعمل كده فكرت نفسك كده زكي يعني !
......................
بيخش الرجاله والستات علي صوت ضرب ورزع وبتنزل روح وياسمين علي الصوت ...
بيدخلوا عليهم بيلاقي كريمه شعرها واقف وكرم ماسكها منه وهيا ماسكه ايده وعماله تعض فيها وهوا عمال يضربها بالأطباق فوق دماغها عشان تسيب ايده
وهيا وكرم وشها مليان جاتوه ...
شاكر: وه ايه اللي بيوحصل هنا ؟!
بتقف كريمه وبيسيب كرم شعرها وهيا بتسيب ايده بيبان اكتر ان وشهم مليان جاتوه وهدومهم كأنها لوحه ...
روح : هههههههه يخربيتك يا كريمه ...
بدر: روح !
روح وبتحاول تمسك الضحك: اسفه يا بابا
روح بتطلع تليفونها وبتصور فيهم وكرم بيضحك عشان الصورة تطلع حلوة وكريمه هاتطق من الغضب والغيظ
شاكر: ممكن افهم ايه ده ؟!
كريمه: اصل اصله ...
كرم: اصل كريمه بن ..كنا بنهزروا
كريمه: ايوه والهزار تقل شويه
صفاء بتحاول تلم الموضوع: طيش شباب بقا يا حاج اهههه
بيضحك المعازيم وبيبدأو يمشوا...
ياسمين بتقف جمب كرم ...
ياسمين: يلا صوريني يا رورو
روح بتصورها ...
وياسمين ماشيه بتتزحلق في الجاتوه اللي علي الأرض بيلحقها كرم بتقع في حضنه بتفضل ياسمين تبصله وكرم بيبصلها...
روح: احم ..احم ...
ياسمين بتبعد عنه ...
روح: يلا صوريني انا بقا ده مشهد لن يتكرر
روح بتروح تقف جمبه فجأة بتلاقي اللي بيحط ايده فوق كتفها...
بتبص عليه ...النمر ؟!
ياسمين بتصور الصورة وروح بتبص ليونس صورة مش هاتتكرر
بيروح يونس ناحيه ياسمين ...
يونس: ممكن ؟!
ياسمين: نعم يا عسل ؟!
يونس بابتسامه: ممكن اشوف الصورة
ياسمين: اه اتفضل .
روح كانت بتبص عليهم وهيا متضايقه ...
يونس بص علي الصورة بابتسامه طلع تليفونه وبعتها لنفسه ...
روح: ايه ده ليه بتاخدها
يونس: عشان تبقي هنا وهنا بيشاور علي التليفون وقلبه...
كريمه وكرم كانوا متعصبين جدا ...وروح كانت مبسوطه...
بيقرب يونس من كرم وكريمه...
يونس: مبروك لايقين علي بعض ربنا يتمملكم بخير
كريمه بحزن: الله يبارك فيك عقبالك
كرم بصله بعصبيه ...
روح: هانعملكم بقا احنا حفله بالليل علي الضيق تعالي يا كرم هتبقا شباب بس يعني انا وانت وكريمه وياسمين وخالد ...
يونس بابتسامه: وانا ممكن اجي ؟!
ياسمين اتكلمت قبل ماروح ترد: انت قبل الكل يا باشا انت قبل الكل...
روح ضحكت بس هيا جواها متضايقه
..............................
في الليل...وفي الجنينه الخلفيه
اضواء زي اضواء الحفله ومشغلين اغاني هاديه....
روح قاعده وكرم جمبها وياسمين وكريمه وخالد ومصطفي ...
روح كانت عماله تبص علي يونس مش موجود ...
مصطفي: طيب تيجوا نلعب حكم ولا الصراحه...
روح : ماشي بس محدش يكذب...
بتلف روح الازازة بتيجي علي مكان فاضي يونس بيجي وبيقعد قدامه. ...
روح: انا هسأل صراحه ..
يونس قعد : اسألي..
روح: تجاوب بصراحه ..
يونس: تمام ..
روح: حبيت يانمر
يونس بابتسامه: حبيت ...عشقت وقلبي داب دوبان
روح : اه مين ؟!
مصطفي: هوا سؤال واحد
بيلف مصطفي الازازة...
بيبص يونس لروح بابتسامه ...
مصطفي: كرم ...
كرم: ايوه
مصطفي: هاسألك نفس السؤال بتاع روح حبيت
كرم: ايوه حبيت ...
يونس بضحك: أكيد كريمه ربنا يهنيكم...
كرم بيبص ليونس بعصبيه ...
بيكملوا لعب الإزازة ...
ياسمين : يلا نرقص ...
خالد: يلا ..قومي ياروح ..
بيبص خالد ليونس بضحك : دي روح عليها رقص .
يونس: اقعدي يا روح ...
روح بصتله وقعدت ...بصلها يونس وابتسم
وكأن ابتسامتك هيا الأمل وكأن ابتسامتك نور الطريق
روح بتفكير: ايه ده معقوله انا سمعت كلامه كده عادي هوا في ايه...
تليفونها بينور وبتيجي رساله ...
بتشوفها وملامحها بتتبدل بتقوم من مكانها وتمشي وتخرج بره البيت...
يونس بيقوم وراها يشوفها وفجأة .........يتبع.....

google-playkhamsatmostaqltradent