recent
روايات مكتبة حواء

رواية صعيدي علمني الادب الفصل التاسع عشر 19 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الادب الفصل التاسع عشر 19 بقلم حنين عادل


 يونس: ايوه هاتي اللي عندك الا اذا ايه ؟!

روح: إلا اذا رجعنا للموضوع القديم تاني
يونس: ليه؟!
روح: ليه ايه ؟!
يونس: ليه رافضه بشكل قاطع كده
روح: ليه ...اسباب كتير اولها ان انا مش بحبك و
اننا مختلفين جدا عن بعض وكل واحد من بيئه مختلفه انا مش هاستحمل اعيش معاك هنا ولا انت هتستحمل تعيش معايا انا مش هيعجبني الجو ده ولا انت هايعجبك ضيف لتاني مرة اني مش بحبك وانك انسان عنيف وعصبي واخدها بالعضلات وده مش هينفعني
يونس: ليه ما بتحبنيش ..
روح: من عند ربنا يا أخي بص نعمل ديل مع بعض عاوزنا نفضل كويسين يبقي ياريت السيرة دي ما تجيش انا بنت عمك وانت ابن عمي ماشي يا نمر.
يونس بابتسامه بينت غمازاته: ماشي يا روح النمر ..
روح: روح النمر ايه دي ؟!
يونس: الله مش اسمك روح النمر ولا ايه ؟!!
روح بتوتر: ايوه اصل فكرت..
يونس بابتسامه: فكرتي ايه
روح: ولا حاجه ارتاح يا نمر..
يونس بصلهت وابتسم ...
روح بصتله وبعدت نظرها عنه وقعدت تبص علي كل حته في الاوضه...
غمض عينيه ونام ...
روح بصت عليه لقته نام ...
روح بضحك وصوت واطي: مين يصدق ان الملاك النايم ده النمر عاااا بس كيوت شبه ڤانش ..
يونس بضحك وهوا مغمض عينه: مين يصدق ان روح بتعرف تقول كلام حلو.
روح بصدمه: انت سمعتني ؟!
يونس فتح عينه وبصلها : انت مش زي ما بتبيني للناس..
روح: لأ انا زي ما انا مافيش اختلاف
يونس: ما تسمحيش للوحش يغيرك ويفقدك الثقه في نفسك اتغلبي عليه واتعلمي من غلطك
روح: قعدتي معاك مش معناها انك تدخل في حياتي ميعاد الدوا بعد ساعه نام يا نمر وبعد ساعه هاجيلك ..
طلعت روح وسابته...
يونس بابتسامه: هتتعبيني يا روح ..النمر ..
...............................
تيت تيت...صوت قطر ..
بينزل كرم وعلي ضهره شنطته ...
بيضحك.
كرم: هاقول لامي ايه دلوك ..كله يهون عشانك يا قمري كله يهون ..
..............................
بعد ساعه...
دخلت روح لقت يونس علي جمب السرير خالص ولو اتقلب هايقع بتفكر تجيب كرسي تحطه جمبه السرير بتمشي لقته بيتقلب طلعت تجري حطت دراعها وكانت قريبه منه جدا
فتح يونس عينيه وبصلها ..اتوترت من قربه منها بدأت تعدله وشعرها جاي علي وشه وهوا مبتسم ...
بعدت عنه ...
روح: احم ..يلا ميعاد الدوا
طلعت البرشام وراحه تديه في ايده فتح بوقه ..
حطتله البرشام في بوقه وجت تديله ميه ..
يونس: تعبان بقا هاتعبك ..
روح : سلامتك يا نمر. ..
شربته الميه وقعدت..
روح قامت : انا جايه اهو...
يونس : وهاتسبيني ..
روح: ولا بطل المحن اللي شغال فيه ده
يونس: محن ليه انا عملت ايه يا بنت عمي ؟!!
روح: عملت ..عملت ...مافيش انا نازله وجايه..
نزلت روح ...وابتسم يونس..
يونس: لازم تفتحي باب قلبك يا روح ..
...........................
كريمه: وه بتقولي ايه يا خيتي البت دي قاعده مع يونس دلوك
صفاء: بقولك انصاب وهيا وابوها راحوا يشوفوه وقعدت معاه عشان مافيش حد يراعيه
كريمه: اه وقلبه يرق ليها ومش بعيد تحبه كمان ..
صفاء: يابت هما ناقر ونقير علطول استحاله
كريمه: ما محبه الا بعد عداوه يا خيتي قومي نعاودوا
صفاء: انتي ناسيه انك تعبانه ولسه هاتعملي عمليه بعد تلات ايام كمان
كريمه: اقعد هنا واسيبه للمصراويه تاخده مني نقعودوا التلات ايام هناك ونبقي نيجي
صفاء: يا خيتي
كريمه: لو ليا خاطر عندك يا خيتي ما ترفضيش انا الحمد لله وهاخد الدوا بالله عليكي ما تقولي لأ.
صفاء: هاقول ايه لا اله الا الله
............................
دخلت روح للنمر ومعاها صينيه ...
روح : يلا عشان تاكل
يونس: لأ انا شبعان..
روح: لأ انت ماكلتش حاجه من الصبح وبعدين انت بتاخد مضاد حيوي ..
يونس: صدقيني مش هاقدر.
روح: بس يلا ..
حطت الصينيه وقعدته ...
روح مسكت المعلقه ..
روح: شوربه خضار بقا بس ايه وفراخ مسلوقه بقا اكل عيانين بصحيح ...
يونس: انتي فاكره انك كده بتشجعيني يعني..
روح: ايوه انا بشجعك تخف عشان ماتكلش الأكل ده وتاكل المحمر والمشمر
يونس بضحكه: ماشي هاكل بس بشرط
روح: ايه ..
يونس: تأكليني ..
روح ضحكت : ماشي يلا ..
بتمسك الصينيه وبتبدأ تأكله ..
روح: يلا يا قطه كلي ..
يونس: قطه؟؟!
روح وهيا بتأكله: انت ماتعرفش ان النمر من سلاله القطط
يونس: لأ ماعرفش..
روح بضحك: اشكرني بقا لأني موسوعه
يونس بيضحك علي كلامها ..
روح: يلا هام يا جمل ..الأكل رايح فين رايح فين ..
يونس : ده لو بتأكلي عيل مش هايبقي كده ..
روح : ولد..كل وانت ساكت ..
يونس ابتسم ...
اكلته وحطت الصينيه وراحت جابتله يغسل ايده..
يونس بدأ يقوم من علي السرير ..
روح: رايح فين ..انا جايه معاك.
يونس: متأكده
روح: ايوه ..اجي معاك لو عالمريخ
يونس: مش هاينفع
روح: طب هاجي غصب عنك بقا رايح فين
يونس بضحك: طب يلا ..
مشت معاه لحد باب مقفول ..فتحت الباب ....
يونس بضحك : يلا ادخلي .
روح : الحمام ؟!
يونس بضحك: مش هاتيجي معايا لو عالمريخ يلا ..
روح: مش لدرجه الحمام يعني
يونس بضحك: بس لاحظي انك مش قد كلامك ..
دخل يونس وهيا وافقه متوتره
بعدت شويه عن الباب ..
روح بتفكير: هما يومين كمان بالكتير وامشي من هنا انا حاسه اني مش مرتاحه ..
بتسمع الباب بيتفتح ..بتروح تسنده وبتقعده علي السرير وبتقوم شعرها بيمسك في السوسته بتاعته
يونس : ما تخليكي كده احسن ..
روح: نعم ؟!!!
يونس: بقول صلاه النبي احسن لان الشعر لما بيدخل في السوسته مش بتبقي حاجه كويسه جدا جدا
روح: طب فكني ..
يونس: فاكراني هافكك بسهوله
روح: بتقول ايه ؟!
يونس: بحاول افكك اهو ...
يونس فك شعرها ومسكه وتلقائيا رفعه يشمه ..
روح: خلصت ولا استحليتها .
يونس ساب شعرها .
يونس: استحليتها ..مع مين معاكي انتي ههههههه
روح بغرور: ومالها انا بقي ان شاء الله
يونس: انا استحلاها مع بنت
روح بعصبيه: ليه شايف شنبي خاطط في وشي
يونس: شايفه الرد جاهز لاي حاجه وكل حاجه انا لما اجي احب هاحب بنت تبقي راجل بره البيت واحلي ست في بيتها تبقي قويه مع اي حد الا انا تبقي رقيقه ولطيفه تقدر تحتويني وتحسسني اني امانها وسندها ..
روح: طيب ...تصبح علي خير انا رايحه انام ...
طلعت روح وهيا متعصبه...
روح بتفكير: وايه اللي معصبك بقا ان شاء الله انك مش عاجباه ولا انه شايفك راجل ماشي يا نمر دا انت شكلك اعمي ...
...........................
في بيت كرم...
قاعد هوا وامه وابوه علي الطبليه بيتعشوا..
..مش فاهم لحقت تاخد اجازة امتي
كرم بتوتر: ايه مضايق انك شوفتني ولا ايه يا بوي
..انا يا ولدي انا كنت مضايق انك مسافر بس مستغرب كيف بالسرعه دي تاخد اچازة
كرم: عادي يا بوي طلبت اجازة حسيت اني تعبان
..تعبان قوم نروح للدكتور
كرم: لاه مرهق بس شويه انا هاقوم ارتاح ..تصبحوا علي خير..
.............................
الساعه 2 بعد منتصف الليل
دخلت روح علي يونس بالراحه تتطمن عليه ..
قربت منه كان نايم حطت ايدها علي وشه ايده كانت نازله بره السرير عدلتها وطلعت لقت شاكر مقابلها ..
شاكر: كيفه يابتي دلوك
روح : الحمد لله كويس يا عمي احسن انت كنت فين انت وبابا ومصطفي؟!
شاكر: كنا بندعي ليونس ربنا يشفيه
روح: يارب يا عمي..
بص شاكر عليه وراح اوضته
راحت روح اوضتها ..نامت علي السرير وراحت في النوم...
يونس كان بيتألم بس لما لقي الباب بيتفتح عمل نفسه نايم هوا ده يونس مش بيحب يبين انه موجوع ولا ضعيف ولا بيحب يقلق حد ....
يونس خد مسكن من اللي جمبه علي الكوميدينو وحاول ينام ...
............................
كرم ماسك تليفونه وبيفكر يرن عليها
كرم: الا ما كلمتها وانت في مصر هتكلمها دلوك والوقت اتأخر قوي في ايه يا كرم مالك نام والصباح رباح وان شاء الله تقدر تشوفها بكره
...........................
في الصباح ..
روح صحيت علي صوت منبه كانت عملاه عشان يونس..
دخلت خدت شاور ولبست بنطلون اسود واسع وبلوزه فوقه ..
وقفت قدام المرايه تسرح شعرها ...
افتكرت لما مسك في السوسته بتاعته وافتكرت كلامه ..
رفعت شعرها وبصت لنفسها تاني..
روح: انتي جامده سيبك منه..
طلعت من اوضتها دخلت اوضته...
لقت يونس ومصطفي وبدر..
روح: صباح الخير
يونس: صباح النور
بدر: صاحيه بدري يعني
مصطفي : اه غريبه ؟!
روح: عادي كنت قلقانه...اجبلك الفطار
مصطفي: انا اكلته واديته العلاج وحميته وفليته
يونس بعصبيه: مصطفي
مصطفي: قصدي ..انا رايح اذاكر ...
بدر: ههههههه خدني معاك ..
روح قعدت: ايه عامل ايه النهارده..
يونس: الحمد لله احسن..
روح: طيب ..
قامت روح نزلت علي المطبخ...
روح: صفيه اعملي عصير
صفيه: حاضر يا ست هانم ..
طلعت روح من المطبخ خبطت في حد...
روح: ااااه مش تحاسب يا اسمك ايه انتي
كريمه بغل: اسمي كريمه وزقتها عالأرض ...
روح: انتي ازاي تعملي كده انتي اتجننتي؟!
كريمه: انا هاوريكي الجنان علي اصوله...يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
بكتب فيه من عشره ونص والله...

google-playkhamsatmostaqltradent