رواية بنات الضاوي الفصل الثاني عشر 12 بقلم صابرينا
الفصل ١٢
منه:انا الي سقطت صابرينا
................
في قصر المرحوم نور الدين كامل
..............
كانت صابرينا جليسه الفراش فهي في شهور الحمل الاولي
دخلت ناني الغرفه ونظرت لها بحقد
ناني:انتي متزفتا بتعملي اي هنا
صابرينا :برتاح زي ماانتي شايفه
ناني:لا ياحبيبتي انتي هنا خدامه ليا انا والبيبي الي في بطني
ها تخدميني
صابرينا:حرام عليكي انتي اي
شيطانه
انا زي زيك حامل
ناني:انتي حاتجيبي نفسك ليا انا ناني بنت الحسب والنسب وانتي سلعه نور اشتراكي
صابرينا :بس انا صاحبه القصر
ناني:نوح لو سمعك حايطردك برا انتي عايزانا نسيب قصرنا للخدامين
امشي انجرى نضفي البيت
قبضت ناني علي يد صابرينا بقوه واخذتها الي البهو حيث ادوات التنظيف
اخذت صابرينا الدلو المملو بالماء والصابون لتنظيف الارضيه
ناني:نضفي كويس
قال تطردنا من القصر قال
لم تستطع صابرينا الصمود اكثر من دقيقتين
صابرينا:انا تعبت
ناني: ماتتعبي ولا تغورى في داهيه ان شاله الي بطنك دا يموت هو كمان
نضفي قبل مانوح يجي اخلصي
ذهبت ناني غرفتها لتحاث نوح بالهاتف
##############
في غرفه ناني
...........
جلست علي الفراش وهي تحادث نوح
ناني:الو ي حبيبي فينك
نوح بضجر:بطلي حبيبي والشغل دا
انا ف المكتب عايزه اي
ناني:حاتيجي امته
نوح:كمان ساعه كدا
ناني:مش حاتعشي الا لما تيجي
اغلق نوح الهاتف بوجهها
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في بهو القصر
......
تحدثت ناني بضجر
ياامو السعد
ياامو الزفتتت
اتت ام السعد واخذت ادوات التنظيف
ناني تحدثت بضجر لصابرينا
ناني:روحي اتهببي ارتاحي في اوضتك يلا
&____________________&&
في غرفه صابرينا
...........
كانت جالسه حتي اهتز هاتفها برقم هاشم
هاشم:البقيه في حياتك
صابرينا :حياتك الباقيه
هاشم: احنا حانفذ الاتفاق امته
صابرينا:طلقت اختي
هاشم:من زمان مستني توفي بوعدك
صابرينا : مليش معاك اي وعود انت واحد مريض وانا مطمنه علي اختي في البيت
هاشم بغضب :امان اي انتي فكراني حااسيبك انتي ولا اخواتك
انا حااجي البيت وحااشتريكي زيك زيهم بس المره دي حااوريكي الويل
اغلقت صابرينا بوجه الخط وخارت قواها بسبب الحمل
جلست صابرينا علي الفراش واخذت ورقه وقلم وكتبت
انا جيت البيت دا والي كان حيلتي هدومي
وحااخرج منه بهدومي
القصر بتاعكم وانا مليش فيه حق
مش طالبه غير انكم تنسيبوني في حالي ......
خرجت صابرينا من الغرفه والقصر باكمله
&_______________________&
الساعه الثامنه مساء
............
دخل نوح القصر حيث كانت جميله في انتظاره
جميله : نوح عيزاك ي اابني
ذهب نوح وجميله غرفه المكتب
............
في الغرفه
.................
جميله :اقعد ياابني
جلس نوح علي المقعد
نوح:خير ي ماما حصل حاجه
جميله:الوضع دا مش مستقر ياابني
نوح:مش فاهم
جميله: ناني حامل باابن نورالدين
وصابرينا حاملباابن نور الدين
ناني قاعده في البيت عشان بنت عم نور الله يرحمه
صابرينا قاعده فيه عشان القصر بقي ملكها
يعني لو صابرينا اتجوزت حاتكرشنا من البيت
هو البيت بيت ابونا والغرب يكرشونا
نوح: بس صابرينا طيبه متعملش كدا
جميله:ياابني الي تحسبه موسي يطلع فرعون
والبنتين ياابني حوامل من نور
وانت لازم تلم لحم اخوك
نوح :يعني اعمل اي
جميله :تتجوز البنتين
نوح: الاتنين
جميله:صابرينا ع الاقل عشان القصر
لمعت عين نوح فالفرصه الان علي طبق من فضه
نوح:تمام بس ازاي
جميله:هو اي الي ازاي نور اشتراها من ابوها روح انت كمان اشتريها مين الي حايشتريها غيرك
نوح: تمام
&_________________________&
في منزل سعيد الصاوى
طرقت باب المنزل ففتح لها والدها وهو يرتدى ملابس داخليه بفته بيضاء
سعيد بقرف :انا حظي كدا اسود في بناتي كل ماتتباع بيعه يرجعوا في كلامهم
مخلف بنات فقر
خشي يااختي عند امك تك القرف
دخلت صابرينا المنزل وتوجهت لغرفتها فوجدت منه وايه وسعاد
ارتمت صابرينا بااحضان امها
سعاد:مالك ي بنتي حصل ااي
اخذت صابرينا تبكي علي فقدان زوجها وحياتها التي فسدت
&___________&
في قصر نور الدين
&______&
في غرفه ناني ...
دخل نوح وهو يشرب سيجارته
نوح:هاا مش ناويه تعقلي ي ناني
ناني وهي علي الفراش
ناني:واعقل ليه ماانا حلوه اهو وزالفل
نوح:الي في بطنك دا ياروحي ينزل بكرا
ناني:مش حانزله دا ابنك
نوح: مش متاكد
الي تخون جوزها تخون عشيقها
ناني:انا عمرى ماخونتك
نوح: اي ي ناني قومي من علي سجاد الصلاه
انا شاقطك من سنين
وبالعربي كدا مش انتي الست الي احط اسمي وشرفي ليها
ناني:و بت الخدامه تستاهل
نوح:لو متجوزتش بت الخدامه
القصر حايروح مننا
وانتي اختارى بردو تنزليه وتصرفي زى الاول واكتر ولا تسقطيه بردو
بس ساعتها بقي حاتقعي من ع السلم
من السطح
انا وظروفي معاكي فكرى يابنت الناس احسنلك
تركها نوح متوجعا لغرفه صابرينا
&________________&
في غرفه صابرينا
.........
دخل نوح الغرفه فوجدها خاليه تمام وورقه تتوسط الفراش
قرأها واشتعل بالغضب
نوح:حمااااره
ازاي تمشي
&__________________&
في قصر هاشم المنشاوي
...........
دخل الحارس القصر ومن ثم لغرفه المكتب حيث كان هاشم جالس مع اخته
طرق الحارس الباب
هاشم:نانسي روحي انتي دلوقتي معلش
خرجت نانسي وتركتهم
الحارس: روحت بيتها ي فندم
هاشم:طب روح انت جهزلي العربيه
بعد ساعه .......
....في منزل سعيد الصاوى........
ترجل هاشم من سيارته وذهب لشقه سعيد
فتح سعيد الباب وفرح بشده
حتي نسي قفله
سعيد :اتفضل ي باشا
البيت نور
هاشم:انا جاي اشترى
سعيد:لسه جوه اهم اجيبهوملك
هاشم:انا عايز صابرينا
سعيد:هااه طب ازاي
هاشم:وانت فارق معاك حاجه
انا حاادفعلك
سعيد: بس شهور العده
هاشم :١٠٠ الف جنيه
دخل نوح المزاد
نوح:٢٠٠ الف
هاشم :٥٠٠الف
نوح : مليووووون
٥٠٠ ليها
٥٠٠ للي في بطنها
هاشم:ااي
نوح:ايوا صابرينا حامل باابن نورالدين كامل
هاشم :انت بتقول ااي
نوح:الي سمعته
خرج هاشم من المنزل للخارج وهو يلعن نور ويسبه بسباب سيء
هاشم: حتي وانت ميت سابقني بخطوه
.....في الاسفل .....
كان متكيء علي السياره ولم ينتبه وهو يقف حيث اصطدم ب ايه
ايه: انت اي ي حمار انت
هو كل مره ولا ااي
اسمع ي جدع انت اتقي شري احسنلك
اوعي يغرك القطتين الي في شعرى دول
انا اقسم بالله اعضك اجيب حته لحمه في سناني من ايدك
ياسين:انت لسانك ااي
مبرد
ايه:تك القرف رجاله معندهاش نظر
تركته وذهبت للاعلي
ابتسم ياسين وهو يراها بالقطتين كم كانت طفله
خرج من مخيلته وهو يرى هاتفه فزوجته تتصل
ياسين:خلاص ي حنين جااي بعد ساعه
ذهب ياسين لشقه سعيد الصاوى
سعيد:انت مين
ياسين،:انا عايز اتجوز ايه