recent
روايات مكتبة حواء

رواية هو حقي انا الفصل الرابع 4 بقلم دينا رضا

رواية هو حقي انا الفصل الرابع 4 بقلم دينا رضا 


 الموظف: اتفضلي ورقه طلاق الأستاذه يارا و ياريت توقعي هنا

الام بصدمه: يارا
_____________
بعد سنه
_________________
يارا: هو لازم احضر الحفله دي يا استاذ مصطفى
مصطفي: انتي سكرتيرة خاصه ليا ولازم تكوني موجوده
يارا بيأس: طيب حضرتك
مصطفي بفضول: ممكن سؤال
يارا اتفضل:
مصطفي: ليه علي طول لبسه اسود
يارا بحزن : اتعودت بعد موت امي بقيت بحب البس الاسود
مصطفي بتفكير: ممم تمام هو انتي...
(قطع كلام مصطفي دخول حد)
مصطفي بابتسامة: هتفضلي واقفه عندك تعالي
يارا تطلع عليها:
(تكون بنت صغيره ما بين خمس وسته سنين)
مصطفي يقعدها علي رجلوا: بتعملي اي هنا بقي
بنت: تشور بأيدها بمعني وحشتني
يارا واقفه و علي وشها علامات الاستغراب
مصطفي بحب: وانتي كمان يا عمري ويطلع علي يارا... يارا دي بنتي سيلا
يارا تبتسم: قمر مشاء الله ازيك يا قمر
سيلا تطلع عليها: وتشاور بأيدها
يارا بعدم فهم و تطلع علي مصطفي
مصطفي: قصدها الحمدلله.. سيلا فين الداده
سيلا: تشاور بأيدها بره
مصطفي: طيب يا عمري روحي ليها وانا هاجي وراكي وينزلها
سيلا تهز راسها بمعني ماشي وتخرج
______________
يارا:هي مش بتتكلم
مصطفي بهدوء ونبره حزن: للاسف
يارا بأسف: انا اسفه
مصطفي: لا عادي يلا روحي عشان تلحقي تجهزي
يارا بجديه: تمام وتخرج
مصطفي يتنهد بحزن
_________
يارا مشيه تحس بحد بيمسك ايديها.. تطلع عليها انتي وتشيلها
سيلا: تهز راسها: اه
يارا تبوسها: تعرفي انك قمر اوي
سيلا تشور عليها وانتي كمان
يارا بعدم فهم: مش فاهمه شكلي لازم اتعلم حركات الاشاره علشانك
الداده: سيلا بابا عايزك يلا وتاخدها بعد اذنك
سيلا تعمل بأيدها: باي
يارا تبتسم: باي
_____________ ف بيت يارا
يارا جهزت لبست فستان بيبي بلو رقيق خالص و طرحه بيضاء و كانت زي القمر و محتاجتش اي مساحيق تجميل
و هي خارجه بصت علي البيت بحزن و افتكرت إللي حصل من سنه
فلاش باك:
مامه يارا بصدمه: طلاق
طب هات يبني الورقه و وقعت و اول ما قفلت الباب مسكت قلبها و اغمي عليها
يارا فتحت الباب لقيت مامتها مغمي عليها قعدت تنده عليها مبتردش راحت طلبت الاسعاف و الاسعاف جت خدتها
يارا بدموع: دكتور بسرعه
الدكتور جه: اهدي يا انسه انا هكشف عليها دلوقتي بس اتفضلي بره لوسمحتي
بعد شويه
الدكتور بأسف: البقاء لله
يارا بصدمه : انت بتقول ايه
الدكتور: شدي حيلك و مشي و ساب يارا منهاره مكانها
باااك
____
يارا تغمض عيونها بحزن: كل اللي انا فيه دلوقتي بسببك يا مراد بسببك انت انت وبس وتمسح دموعها وتنزل
__________في الحفله
مصطفي واقف مع رجال اعمال
يارا تدخل الحفله: تطلع حواليها بتوتر
مصطفي يطلع عليها وبهمس يارا.. بعد اذنكم ويروح نحيتها
يارا تطلع عليه وتبتسم
مصطفي بابتسامة: شكلك حلو
بارا بكسوف: شكرا
مصطفي: تعالي اعرفك علي اهم شريك هيكون معانا
يارا بجديه: تمام وتروح معاه
_____________
مصطفي: استاذ مراد اعرفك سكرتيرتي يارا
يارا بصدمه: مراد
مراد يطلع عليها وبهمس: يارا
مصطفي: تعرفوا بعض
يارا: لا
مصطفي: ممم تمام نبدأ شغل
مراد بنظرت غريبه ل يارا: شغل ممكن يتاجل خلينا دلوقتي في الحفله
مصطفي: فكره برضو.. فين مراتك صح
مراد: هنا بس مع صحابها
يارا بضيق وتجاهل: استاذ مصطفي بعد اذنك وتروح تقعد
مراد عيونه عليها
يارا تتنفس بسرعه: اهدي يا يارا اوعه تضعفي...تطلع عليه وفي نفس الوقت مراد بيطلع عليها و عيونهم تتقابل لاول مره بعد غياب طويل
___________وقتها تشتغل اغنيه مناسبه ليهم جدا
نخبى ليه فى اسرارنا وانا وانت مفيش غيرنا
ولو ننسى مشاعرنا نكلم مين يفكرنا
يا روح الروح بتنسانى و انا فاكر ومش بنساك
تغيب عن عينى من تانى ومن غير حب اعيش ازاى
ومهما تغيب بعيش وياك و اشوفك و انسى فيك احزانى
ودمعة حب فى عينيا بتستناك يا احلى ملاك
قالولى الحب له علامات فى نبض القلب والهمسات
وروح تنادى عليك و رعشة ايدى فى السلامات
___________
مراد يقرب منها ويمسك ايدها ويضمها ليه اكتر واكتر ويرقص معاها
يارا كانت مش واعيه مشاعرها اللي كانت بتحركها... واخيرا هي بين ايدين حبيها مراد وفي حضنة هي نسيت كل حاجه حصلت وهي بين ايدو
______
فى عز سكوتنا نتكلم عيوننا بتحكى
وبتحلم وانا حسيت بأنفاسك تدفى ايديا و تسلم
اقول انا اه
ومن غير صوت تحبنى موت و احبك موت
واحساسنا يونسنا و ااقوى من الحياة و الموت
ومهما تغيب.....
____________
يارا تطلع في عيونه بحب وحزن وشوق كل مشاعر العالم فيها ومراد ميفرقش حاجه عن حالتها
كل ده قدام الناس ومنهم مصطفي.
_______
مراد بهمس: شوفتي ازاي خليتك ترجعي ل حضني تاني وتكوني بين ايدي بكل سهولة..
يارا بحده:أنت.....
(يقطع كلامها صوت حد)
جنا بصرخ وغضب :مراد
مراد يبعد فجأه:جنا
يارا تطلع عليهم وتبتسم بخبث: مراد حبيبي.... يتبع

google-playkhamsatmostaqltradent