recent
روايات مكتبة حواء

رواية هو حقي انا الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا رضا

رواية هو حقي انا الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا رضا 


 أدم: قعد يجمع شتات عقلو و قعد يفكر في كل حاجه حصلت الفتره إللي فاتت و افتكر جمله يارا لما قالت انا بدأت اخد حقي منكو كلكو راح قايم بسرعه راح ل يارا

ادم : يارا
يارا: نعم يا ادم
ادم بهدؤء مريب: هسألك سؤال و جاوبي بصراحه
يارا: اتفضل
ادم: انتي السبب في كل حاجه حصلت الفتره اللي فاتت صح
يارا : ايوه انا دورك جاي متخفيش
ادم بجنون: انتي ازاي عملتي كده.
يارا ساكته
ادم بغضب: اتكلمي
يارا بهداء: فتحت اللاب بتاعك وشوفت وقتهاا صوره مصطفي جنا ف فرحها وقتها عارفت
ادم يكتم غضبه: كملي
يارا: كانت قبلها مكلف حد يراقب جنا وقتها عارفت ان جنا طلعت مريضه واستغلات ده وكلمت جنا.. بعدها كنت متاكده ان هي هتعمل كده.. وبعدين بعت صوره جوز جنة ومصطفى وكده اكون اخدت حقي
ادم: انا قلتك هاخدك حقهم منهم... لحظه انت السيب ف ال حصل ل اختي
يارا بعصبه: اه روحت ل مصطفي واقنعت ان حبيبه هي السبب..انا مكنتيش عايزه اذها كنت عاوزه قلبها ينكسر بس مش اكتر بس اهو ربناادها جذها ومصطفي كمان اخدت جذاو كان عايز يتجوزيني عشان يندم مراد
ادم بغضب:مش مهم عندي كل ده المهم اختي عملتك اي عشان تعمل فيها كده
يارا بزعيق: اختك مش هي ال كانت عايزك تموتني وانت كانت هتعمل كده بس اعجبت بيا.. وطلبت منك تسبني وتحاول تتخلص منها عشان اكون بعيد عن مصطفي.. وبعيد عن مراد عشان تقدر هي تاخد صفقه مهمه انتو كلهم خلتنوا لعبه ف ايدكم ادم وانت منهم بس انت كانت عايز تحمني عشان كده معلمتش حاجه ليك..تعال نبدا من جديد انا وانت وبس
ادم وصل لعالي مرحله الغضب: انتي مش يارا ال حبتها انتي بقيت شيطانه
يارا: سمها زي ما تسمها المهم جبت حقي من الكل
ادم بجنون: انتي لازم تموت ويرفعها عليها المسدس
يارا تطلع عليه بحزن: هتموتني ادم
ادم بوجع: مكنش ينفع تعمل كده يارا
يارا تقرب منه وعيونها فيها حزن: موتني لو ده هخليك مبسوط وتطلع ف عيونه
ادم يطلع ف عيونها بحزن: انا وقبل ما يكمل كلام.
يارا تشد المسدس منه وترفع عليه
ادم بصدمه: انتي ازاي
يارا: مش هموتك اكيد ادم.. انا مشيه ده هكون احسن ولو فكرت تقرب مني هموت نفسي
ادم يقرب مش هتمشي من هنا
يارا تعمر المسدس وتحطو ع راسها اقسم بالله هموت نفسيه
ادم يقرب: يارا بس جنن هاتي المسدس وبحركه سرعه يمساك المسدس
يارا تصرخ: ابعد وتضرب طلقه
ادم يحط ايدو ع بطنوا ويقع ع الارض
يارا بصدمه: لالا مش قصدي ادم قوم بالله قوم وتعيط مكنيش قصدي اعمل فيك كده... وتحط قمشه ع بطنه
ادم يبدا يغمض: بحبك يارا.....
يارا تصرخ: ااادم
----------
بعد كام ساعه
________
يارا وقفه قدم البحر وتقف ع السوار
خلاص يارا خسرت كل حاجه خلاص اخدت حقكم منهم بس برضوا خسرت طيبتك وقلبك الاطيبه... تطلع ع البحر وتغمض عيونها خلاص كل حاجه انتهت وترم نفسها
________
تن تن تن تن تن
ممرضه: دكتور المريضه تعبانه تعال بسرعه الجهاز بيصفر
دكتور يدخل ويقدر ينقذا المريضه ويخرج
*بخوف: طمنيني هي كويسه.
دكتور يبتسم: اه وهي كمان فاقت تقدروا تشوفهم
*بفرح ودموع: بجد فاقت وبقت كويسه
دكتور يبتسم:ايوه
*يدخل يسرعه:يارا
يارا تطلع ف سقف وتطلع عليه بعدم تصدق: مراد
فلاش
دكتور يدخل:يعملها جلسات كهربا ويقدر ينقذها
يارا تبدا تفتح عيونهابتعب:انا فين
دكتور:حمد ع السلامه
ياراتطلع حاولها وتطلع عليه بصدمه : مصطفي انت رجعت امتي وازاي انت دكتور
مصطفي بستغرب:انا دكتور ممسول عن حالتك
يارا بتوهان:مش فاهمه حاجه انا كنت وقفه ع البحر وو
دكتور يقطع كلامها: انتي ف غيبوبه من اكتر من سنه
يارا بتسغرب: غيويبه؟؟
مصطفي: لاسف.. جوزك وعيلتك بره اول ما ترتاحه هخليها يدخلوا يشوفك بعد ازنك ويخرج
باك
_____
مراد بدموع: يارا ويمساك ايدها ويبوس فيها اسف كل ده بسببي
تارا بيضع: انا جيت هنا ازاي وانت عايش
مراد بتسغرب: اهدا يوم كتاب كتابي انا وجنا انتي وقتها خرجت وف عربيه خطبتك ومن وقتها وانتي ف غيبوبه من اكتر من سنه
تارا: غيبويه... وتضحك يعني انا مموتش حد صح يعني انا لسه.. ماما فين ماما عايشه صح
مراد: هشش انا مش فاهم حاجه.. بس مامتك كويسه وهي ف البيت برتااحه شويه وكل حاجه بقيت تمام يارا وانتي رجعت لينا
يارا تطلع عليه بدموع: اتجوزت جنا صح
مراد بحب واسف: مقدرتش اكمل.. وبعدين جنا قلتها اني مستحيل احب غيرك وهي شافت ده.. وبعدين هس متجوزه دلوقتي.. دكتور مصطفي ممسول عن حالتك وعندهم بنت اسمها...
يارا تقطع كلامه: سيلا صح
مراد بتسغرب عارفت ازاي
يارا تبدا تفكره كل حاجه: كان كل ده حلم وبس.. طيب ازاي
مراد بتسغرب:مالك يارا
يارا:هاا مفيش
مراد:مم طيب انت ويقطع كلامه
(خبط ع الباب
مراد: اتفضل
ظابط يدخل:مساء الخير..حمد ع سلامتك مدام يارا
ياراتضحك بصدمه:ادم
ادم بتسغرب: تعرفنا
مراد نفس الاستغرب: تعريفه
يارا: يعني شويه
مراد: مش فاهم قصدك.. ع العموم هو ظابط ممسول عن القضيه.
ادم: كنت مستني اول ما تقوم من الغيوبه وتكون كويسه عشان احقق معاك مين عمل فيك كده وخبطك
يارا: مش عارفه او مش فاكره
مراد: ممكن ادم بعدين هي لسه تعبانه
ادم بتفهه: تمام...
*تخبط: ممكن ادخل خلصت التحقيق بتاعك
ادم: لا تعالي حبيبتي...معلش بقي كان مصير تجي تشوفها
مراد يبتسم: الفضل ليها
*تدخل: حمد ع سلامه يارا
يارا بصدمه وبهمس: كده كتير
مراد: حبيبتي ده يارا ال انقذتها وساعدتنا نجبك المستشفي.. وده جوزها ادم
يارا تمساك راسها: ممكن ارتاحه
مراد بتفهم: اكيد تعالو نقعدو بره شويه
حبيبه تبتسم وتخرج هي وادم و مراد
----____________
يارا تمساك راسها:مش فاهمه حقيقه طيب ازاي حلمت بيهم
مصطفي يخبط: ممكن ادخل
يارا بهداء: اتفضل
مصطفي يدخل: انتي كويسه
يارا: مش عارفه
مصطفي: قصدك اي احكك وانا سامعك
يارا تاخد نفس عميق: وتبدا تحكلوا كل حاجه
مصطفي: مممم بصي يارا عقلك البطلي رسم ليك الخيال ع ساسا حقيقه.. وانتي كانت رفضه يحصل معاكي كده ف عقلك كملي ف رسم التخالات ده
يارا: طيب بنسبه ليكم ازاي عارفتكم
مصطفي بهدواء: كل واحد فينا كان معاكي ف الحقيقه وكل واحد فينا جاي الاوضه ده وقعد يتكلم معاكي واي حد فينا كان بيتكلم معاك كان عقلك بياخد تفاصل معين ويكمل ع حسب ماهو عايز يوصلك
يعني المشكله كلها كانت ف عقلك البطلي بس لان عقلنا البطل هو اساسا الاحلام علقنا بيخلني تتخل الحاجات ال احنا عايزين و اوقاات بيخلني نشوف ااحاجات ال هو عايزها ورسمها عشان كده اسم العقل الباطن.. واكتر حاجه تاكد كلامي اني ااعقل الباطني بيخليك مثلا
عندك مرحله عالي من الغضب. التحيّز. الاضطراب والضيق النفسي..كل ده حصلك ف الحلم ال عقلك رسمه
يارا:الحل اي
مصطفي:تتعمل عادي وتحاوله تنسي وتشال اي افكار سيء من دمغك وتبدا من جديده
يارا تحس بامل:هعمل كده وهبدا من جديده.مش.هخلي اي حاجه تاثر فيا حتي لو عقلي الباطني
مصطفي يبتسم:بتمني ده بعد ازنك ويخرج
مراد يدخل يارا ويقعد جنبها
يارا:فين ماما
مراد كلمتها وهي جايه ف طريقه
يارا:تمام شكرا
مراد يمساك ايدها بحب:اسف كل ده بسببي بجد اسف انا محبتش غيرك ولا هقدر احب غيرك والله كنت هموت من غيرك يارا وعيونه تدمع
انا غلطان بس كنت خايف ابوها يسجني وقتها كان مش هسيبك برضوا وهعمل فيك..انا
يارا تقطع كلامي:ننسا الماضي ونبدا من جديده
مراد يبتسم بفرح: ده اكيد ويحضنها جامد
يارا تبتسم وتحضنوا
مراد بحب: بحبك
يارا بحب:وانا كمان بحبك
_____________________
الحب الصادق لا يموت ، لا يقتله الغياب ولا يعيقه طريق ولا يحل مكانه أحد.
تمت..

الثاني عشر من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent