recent
روايات مكتبة حواء

رواية اتقدملي عريس كاملة

رواية اتقدملي عريس كاملة 



 بابا بيخلينا نشتغل عشان نعتمد على نفسنا انا وأخواتي البنات بس بيدينا كل اللي محتاجينه ومصاريفنا بس عايز يعلمنا نعتمد علي نفسنا ومنحتاجش لحد حتي بابا وماما.

.
اتقدملي عريس، قالي بتشتغلي؟؟؟
قولتلو دا اول سؤال كدا مفيش تمهيد؟؟؟
قالي بتشتغلي؟
قولتلو اه!!!!
قالي كويس، قولتلو لاء!!!
قالي لأ؟؟؟
قولتلو ايوه لا مش كويس، انا مقتنعه بأن البنت ملهاش غير جوزها وبيتها !
قالي وانا ✔✔✔✔
قولتلو حلو ستتني بقي في البيت✔👏
قالي انتي مش فاهمه الجمله ✖✖
قولتلو ازاي؟؟
قالي البنت ملهاش غير جوزها وبيتها بمعني تعتني بينا ازاى؟ انا هقولك
تعتني بيا اكل وشرب وتنضيف البيت وهدومي ✔
اما البيت لازم تشتغلي عشان تحافظي علي البيت
ندفع كهرباء✔
ندفع مايه✔
ندفع ايجار✔
وهكذا✔
قولتلو والله؟؟!!
قالي ومش بس كدا دانا طباخ عالمي اكلي تحفه انتي بقي تقولي لزمايلك في الشغل ان جوزي طباخ وتشوفيهم عايزين ايه وانا احضرلك اوردرات عشان متقوليش قاعد في البيت
.
لا دا مبقاش بيت بقي مطعم؟!
وانا مبقتش بنت كدا هتخليني اربي شنبي
دانا اعيش لوحدى احسن
والله احسن يا فازه
.
فازه انا فازه؟
شوفو اهتم بايه الفازه؟!
.
قولت انا ارفض وبشده
.
قالي بصي شكلك مش عايزه تعيشي بايره وسابني ومشي ملحقتش اقولو بره
متابعه للمزيد من القصص
اول عريس
.
اتقدملي عريس اسمه رامي، بس الدغ في حرف الراء، عمال يقولي يامي
قولتلو ايه يامي دى هو انا بقولك بخ؟؟
قالي بخ؟ افهمي يا ييم
"اصل انا اسمى ريم"
هو عادتةً اللي لدغين في الراء بيبقي الحرف مفهوم انه راء وبينطقو ياء بيبقي واضح بس دا ضايع خالص!!!!
.
قالي انتي يخمه والا بتستهبلي
قولتلو انا بستهبل انت عبيط
قالي انتي قليلة ادب
انا مردتش الله مطولك ياروح
المهم قولتلو ها اسمك ايه
قالي يوه حاجه تقرف
.
ماما دخلت بتقولو في ايه
قالها المشكله ان انا يامي وهي ييم مش هنعرف نكمل
ماما بتقولو تكمل ايه انت لحقت اصلا
قالها حبكت ييم يعني خلصت بقيت الحروف
ماما مش فاهمه فقالتلو انت مش عجبك اسمها
.
قالها حلو بس يامي وييم مش هينفع والله
ماما قالت انت بتقول ايه؟
قالها انا الدغ الدغ واسمي يامى
قولتلو "رامي صح" قالي اه
لقتني بلبسه بوكيه الورد في دماغه وبقوله متقول اسمي رامي من الصبح مانت لو قولت اسمي كنا فهمنا انك الدغ واسمك رامي قرفتنا
.
ماما لاول مره تاخد دورى
قالتلو،،،
مع السلامه انت بقي حرقت دمي
تاني عريس
.
اتقدملي عريس عايز يجبلي شبكه كتير ويدفع فلوس لبس كتير استغربت وقولت ماله دا في كدا
.
هي احلام اي بنت في كدا، بس حبيت اعرف في ايه؟؟
طبعا لو سألت مش هيجاوب!!!!
.
في يوم الخطوبه،،،،،
روحنا نشترى الشبكه بقي ينقي اغلي شبكه وجابلي كل حاجه ودفع 200 الف ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
.
انا ساكته عايزه اجيب اخره، وراح جبلي كل اللبس اللي في المحلات، انا قولت معقول طيب والا اهبل؟؟؟
.
عايزه اوقعو في الكلام مش عارفه!
طب اعمل ايه
فكرة فكره حلوه وهي،،،،،
.
قولتلو طبعا دي شبكتي
قالي اه
قولتلو بتعتي وانا حره فيها
قالي طبعا
قولتلو هبيعها وافتح مشروع
قالي منا كنت هعمل كدا، حتي اللبس هأجره انتي عارفه الفستان اللي جايبه بكام اكيد مش ليكي خليكي اقتصاديه زيي
.
اخر مزهقت نديت ماما يا ماااااااامااااااا مش عايزه اتجوز ايه الناس دى اطلع بررررره
.
ماما دخلت قالت نفسي توافقي علي حد؟
قولتلها هاتيلي حد عدل، انت لسه واقف؟ بره
قالي دانتي وش فقر😂😂😂
تالت عريس
.
جيت من الشغل لقيت جزم غريبه علي الباب فقولت ممكن قرايبنا، فتحت الباب لقيت ناس غريبه دخلت قولت السلام عليكم، ودخلت علي اوضتي وقفلت الباب ماما خبطة فحطيت ورقه من تحت الباب لماما مكتوب فيها "انا هنام عشان تعبانه " .
ماما خبطت خبطه جامد علي الباب ولسه هتكمل لقيت الشاب بيقولها خلاص سبيها انا هستناها لحد متصحي قولت جدع ونمت.
صحيت ونسيت ان في حد بره وهما كانو ساكتين فخرجت وشعرى سايب ونازل علي وشي واتفاجئت فمن احراجي عملت نفسي مش هاممني وقعدت ولقيت عصير فخته وشربته وقعدة اكن مفيش حاجه.
مامته قالت ايه العفانه ديه فقولتلها ليه؟
قالت خشي اغسلي وشك فدخلت غسلت وشي وسكت
قعدين بنتكلم فقالتلي ادخلي سرحي شعرك ورتبيه
دخلت سرحته ولميته
قعده لقيت الام بتقولي انتي قليلة زوق دخلتي نمتي وسبتينا
فقولتلها انا معرفش ان انتو جايين ليا وانا جيت تعبانه وعايزه ارتاح
لقيت الشاب قال خلاص يا ماما فيها ايه احنا هنبقي واحد انا قولت في سرى هو مقتنع اني هوافق ليه بس معاه حق دا عجبني
امه زعلت وقالت انت المفروض تقف في صفي قالها منا كدا في صفك عشان مش حابب تزعلي حد منك عايزك محبوبه
قومت قولت بابا انا عايزه اتجوز دا عسل
مامته قالت ايه البجاحه دى انتي مش متربيه
قام الولد زعلان ووقف وقال اسف ومشي ومامته مشيت وراه وانتهت الجوازه
تابعوني ربنا يخليكم😂😂😂
رابع عريس
.
روحت مصيف وانا بشرتي بيضاء اووى وحساسه جدا فلما رجعت كانت بشرتي محروقه وسوده
وانا منزله صورى وانا بيضه وبشرتي حلوه
جه عريس من طرف صاحبة ماما، فخرجت اقابله ولما سابونا لوحدنا
خمس دقايق وقام قبل ميتكلم ولا كلمه وقالي استأذن بقي ونده لمامته عشان يمشي فماما قالتلو انت ملحقتش قالها
معلش مره تانيه
وهو ماشي شاف صورتي فشاور بفرح وقال عايز دى
انا جريت علي ماما وقولتلها تسكت
قولتلو اتفضل اقعد استني اختي
قعد وقولت لماما سبينا عايزه اتكلم مع عريس اختي
لما مشيو قولتلو ايه عجبك في اختي قالي حلوه قولتلو يعني لو حصل حاجه وبقت وحشه هتعمل ايه ؟؟؟
قال عادى هبقي جمبها
قولتلو انا اللي في الصوره بس حصلت ظروف بقي وشي كدا
برق ووقع كوباية العصير واترعش وقالي كدابه
قولتلو لا
هو انت شوفتني فين
قالي براقبك وانتي راحه الشغل
قولتلو مش هتقولي بحبك بقي
قالي حاضر وبعدين مامته دخلت وحكتلها وكمان قولتلها ننزل نجيب الشبكه
واقفت بتردد وماما وافقت وعايزه تعرف اخرى ايه
نزلنا كلنا وبابا مش طايقني من الهبل اللي بعمله
وانا ماشيه مسكت ايد الشاب
قام زقني وقعت وقالي لا مش هكمل معاكي شكلك مقرف وطلع يجري في الشارع وامه بتجرى وراه
انا قومت وجريت وراه عشان اخوفه فضل يجري ويصوت وانا نحكشت شعرى وطلعت اجرى وراه واضحك عليه بابا خدني وروحنا
وسألني ليه عملتي كدا
قولت لبابا بنتقم عشان اهني مره هنا في البيت لما شافني وقام كان عايز يمشي ومره لما كنا ماشيين وزقني
.
فقولت اخوفه
بعد فتره،،
رجعت بشرتي تاني فلقيته بيراقبني من بعيد وزعلان عشان مش هقبل اكلمه
جه اعتذر
انا مشيت وسيبته
جه يتقدم تاني
بس انا رافضته
دوسو علي زر المتابعه😂😂 تابعوني
خامس عريس
.
انا بفتح البيت لقيت رجليين !!!
ببص ايه دا انت مين؟
انا جاي عشان اقابل والد ريم
=في حاجه انا ريم
وانا اسامه عريسك
=هقفل الباب اغسل الماسك واحط روچ وانت خبط اكن انت مخبطش عشان شكلي وحش
تمام اقفلي
(ربع ساعه)
=يلا خبط
بيخبط
=مين
انا اسامه
=لاحظه
اهلا يا فندم
=اهلا انت اسامه مين هههههههه
هههههههه
=ادخل
(باباااااااا)
الاب: اهلا
اهلا يا عمي
=بابا عريس ههههه
ههههه مهو عارف
الام: يارب نوافق بقي
واضح القبول نقول اوكي
=اوكي ههههه
بعد الخطوبه،،،،،
اسامه خد ريم عشان يخرجها، وهما ماشيين ريم شافت شجره فيها تفاح فقالت لاسامه عايزه تفاحه
اسامه كان طويل اووى، ف شال ريم علي كتفه وخلاها تقطف تفاحه
ريم فرحت فواحد معدى اتريق وقاله عملاق وقال (العصفوره والعملاق)
ضحكت ريم،،،،
اسامه: هنشبع تريقه مستعده يا حجه
ريم: مستعده يا بني ههههههههه حلو اللقب هههههه

الثاني من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent