recent
روايات مكتبة حواء

رواية عشق من نوع اخر الفصل الخامس 5 بقلم رباب السيد

رواية عشق من نوع اخر الفصل الخامس 5 بقلم رباب السيد

 البارت الخامس

استيقظت هي بتعب ورأسها يؤلمها بشده وفورا تذكرت احداث امس وبكت بشده دخلوا جميعا الغرفه ورأوها ع تلك الحاله وسليم ونور الذي ينظرون بأستغراب من تكون ولكنهم صعدوا خلفهم حتي يراوا ماذا هناك
ذهبت الجده وجلست بجانبها حتي تهدائها
صفيه( الجده):اهدي يبتي
رفعت رأسها لهم زعرت بشده فكانت العائله كلها بالغرفه
الجد ( صقر): انتي بت مين و اسمك ايه يبتي
هي بخفوت وتوتر: حيا.حياه
امأ الجد وفهم توترها وقال
: يالا الكل ينزل وانا هتحدد معاه شويه نزلوا جميعا الا معتز أراد البقاء ليعرف من تكون ولكن نظر له الجد بقوه فقام فارس بجذبه لينزل معهم
بعد ان خرجوا ذهب وجلس امامها
الجد: اجدر اعرف دلوقيت انا مشيت الكل اهه وانتي كنتي بتعملي ايه ف بره بليل وانتي بت مين
امأ حياه وحكت له كل شئ....
( حياه: فتاه ف ١٩ عشر من عمرها جسدها ممتلئ بعض الشئ وجميله جدا ببشرتها البيضاء وشعرها الاصفر التي تخفيه تحت حجابها وعيونها الزرقاء......)
.........................
بعد مده نزل الجد لأسفل وجدهم يجلسون ذهب بأتجاه مكتبه و اشار لسليم ومعتز وفارس وصقر ليلحقوه ومعهم ابأئهم
زينه بهمس لسمر: بت يسمر تفتكري عايزهم ف ايه
نظرت له سمر وقال بغيظ: واني هعرف منين عاد
نظرت لها زينه بسخط وقالت: اني اللي غلطانه اني سئلتك
ومالت ع نور وقالت: ومهتعرفيش انتي كمان ينور
نظرت نور لها بضحك: لا والله معرف
قالت سمر: متروحي اسألي جدك لو عاوزه تعرفي
نظرت لها زينه بغضب : عشان جدك يزعجلي ودا اللي انتي عاوزاه مش اكده
تنهد الجميع بغيظ منهم هما الاثنين ومشجاراتهم التي لا تنتهي
.......................
ف المكتب
سليم: خير يجدي ومين اللي فوج دي
الجد ( صقر):كل خير يولدي انتوا عارفين اللي فوج دي تبجي بنت مين
فارس: مين
الجد:تبجي بنت ابراهيم العشماوي
نظروا له الجميع بصدمه
معتز: اه مش دا الراجل اللي بيتعامل معانا كل سنه عشان المحصول
فارس: ايوه هو
تنهد الجدوحكي لهم ماقالته حياه
فلاش باك
حياه: اني حياه وابوي يبجي ابراهيم العشماوي
نظر لها الجد: انتي بت ابراهيم العشماوي
امأت بنعم ثم أكملت
حياه : اني بصراحه كنت جايالك يصجر بيه
الجد ( صقر):ايه اني ليه
حياه بتوتر وبكاء: كان عايز يزوجني غصبن عني لواحد كبير ف السن ومتزوج ٣ وعنده عيال في سني واكبر مني كمان وهيدفعلوه مهر كبير وضربني لما رفضت وهو اساسا بيكرهني وعاوز يخلص مني بي ايتها طريجه فجلت اجيلك ممكن يسمع كلامك ويرفض
الجد( صقر): اهدي يبتي واعرفي ان مستحيل تزوجي الراجل ده بس خليكي واثجه فيا
حياه بأمل: حاضر
الجد (صقر): انتي دلوجتي بقيتي ف حمايتي واطمني ارتاحي انتي دلوجيت وهجيلك بعدين وتركها وذهب وبقيت هي تبكي ع حالها وتتمني ان ينقدها من براثين ابيها ....
انتهي الجد من سرد ما حدث
سعيد: طب والعمل دلوجتي يبوي
الجد: اكيد فيه حل وهنعرفه
عبد الرحمن: طب اكيد ابراهيم مهيسكوتش لو عرف ان بنته اهنه وهيأخودها
تنهد الجد بقوه وقال
الجد ( صقر): روحوا انتوا دلوجيت ونتحدد بليل كانوا سيخرجوا ولكن اوقفهم صوت صقر
الجد (صقر): ف حاجه يصجر
صقر بهدوءه المعتاد وقوه: بصراحه يجدي اني كنت عاوز اطلب يد سمر من عمي سعيد وجدامكم
نظر له الجد ثم نظر لسعيد
: ايه جولك يسعيد ذهب سعيد وربت ع كتف صقر: اني مش هلاجي ذي صجر لبتي راجل وهيحافظ عليه ويحميها
نظر له صقر بسعاده واحتضنه
الجد: خلاص أكده خدوا رأي سمر ولو وافجت ع بركه الله
سعيد: طبعا هتوافج هي هتلاقي زي صجر
فارس: ربنا يكون ف عونك يصجر لا دي هتوريك ايام سوده
ضحكوا جميعا وخرجوا وبقي الجد واخيرا توصل للحل....
......................
خرجوا من المكتب وجلسوا في بهو المنزل وجلس سليم بجانب نور
زينه: هااا مين ديه
حكي فارس لهم كل شئ
كوثر: يمري طب هتعملوا ايه
سليم: جدي جال هيشوف هو
سعيد : تعالي وراي ع فوج يكوثر وهاتي وياكي سمر
امأ كوثر واخذت سمر التي تمشي خلفها بتوتر من نظرات صقر التي تلاحقها
.................
سمر بصدمه: وانت موافج يبوي
سعيد: والله مش هلاجي زي صجر راجل وشاريكي
سمر: بس
سعيدبقوه: مبسش خلاص جدك وافج واني وافجت وخرج وتركهم نظرت سمر لامها لعلها تقف معاها
كوثر: ابوكي عنديه حج صجر راجل ومهنلجيش واحد زيه عريس زين ومتربي معانا
وخرجت هي الأخري
جلست سمر ع السرير وكرها يزداد ناحيه صقر يوم بعد اخر هي لاتريده هي تحب سليم وتريد الزواج منه...
سمر: اووف بجي هلاجيه منين ولا منين
وظلت تفكر ف حل حتي لل تزوجه ولكنها لاسف لم تجد اي حلول....
........................
ع طاوله الغداء
كانوا يجلسون جميعا حتي حياه التي امرها الجد ان تأتي وتاكل معهم وتحت اصراره وافجت
عبدالرحمن: عملت ايه يبوي ف موضوع حياه
نظر له الجميع بأنصات
الجد (صقر) بهدوء:اجهزوا ع بليل هنروح نطلب يد حياه من ابوها لمعتز
كان معتز يشرب ماء وعندما سمع جده سكب المياه كلها من فمه
معتز: انت بتجول ايه يجدي مستحيل
الجد (صقر):احنا كنا بندرولك ع عروسه من اساسه وادينا لقينا العروسه
معتز: يجدي انا معيز اتزوج دلوجتي
الجد ( صقر): انا جولت اللي عندي انت بجيت راجل ولازم تتزوج و فرحك انت وحياه وصجر وسمر بعد اسبوع ومفيش حديد تاني شهقت سمر بصدمه واتسعت ابتسامه صقر وغمز لها بخفه
كم تود ان تذهب وتصفعه
كان معتز سيتحدث ولكن نظر له والده بقوه وقف وخرج من القصر بأكملها ف لو بقي اكثر من ذلك لن بتحكم بانفعالاته
وجهه الجد كلامه لسليم: هضطر تجعد الاسبوع ديه كمان هنا يسليم وبعد الفرح روح انت نور
سليم: حاضر يجدي واخذ يد نور وصعدوا لغرفتهم
الجد(صقر): وانت يعبد االرحمن اجهزوا انت وسعيد بليل هنروح لبوها ونطلب منه يدها والبلد كليتها تعرف بالفرح
عبد الرحمن: تفتكر هيوافج يبوي
الجد بشرود: إن شاء الله هيوافج
وبقي الجميع جالسون بالأسفل يعدوا لترتبات الزفاف....
....................
صعد للغرفه الضيوف وجلست تفكر وفجاءه وجدت من يدخل الغرفه بعصبيه فزعت هي من منظره فكانت عيونه حمراء بشده من كتر الغضب ذهب وامسك يدها وضغطت عليها معتز بغضب جحيمي: انت هتعملي اللي هجولك عليه دلوجيت هتنزلي لجدي وتجوليله انك مموافجاش ع الزواج وانك هترجي دار ابوكي تاني فاهمه
نظرت له برعب
معتز بغضب اكثر: فاهمه
امأ حياه: حاضر هجوله
معتز بهمس غاضب: تعرفي لو معملتيش اللي جولتك عليه هتشوفي مني ايام مبجاش ع اخر الزمن واتجوز واحد زيك انتي وتركها وخرج
ظلت هي تبكي كثيرا ما ذنبها هي لم تأذي أحد من قبل لماذا بحدث معاها كل هذا
واخيرا اخذت قرارها ونزلت لأسفل
.................
نزلت لأسفل وجدت جميعهم يجلسون
ومعتز الذي ينظر لها بتحذير ان تفعل ما أمره بها
الجد: تعالي يبتي
حياه: بصراحه وكانت ستكمل ولكنها شهقت بصدمه ورعب عندما وجدت من يدلف من باب المنزل....
يتبع
عشق من نوع آخ


google-playkhamsatmostaqltradent