recent
روايات مكتبة حواء

رواية ليلي وخالد الفصل الثالث 3 بقلم اشرقت عبدالحكيم

رواية ليلي وخالد الفصل الثالث 3 بقلم اشرقت عبدالحكيم

 البارت الثالث .... رواية ليلي وخالد

خالد = كلية ايه انتي اجازتك انهاردة وبكرة والجمعة يهانم....
ليلي = ها
خالد = قولي انطقي انتي بتطلعي تروحي فين ها .... بتبقي مع مين .... بتخونيني يهانم صححح
ليلي ضربته قلم ع وشه وقالت = اخرس يحيوان أنا اشرف منك ومن كل اللي يعرفوك كلهم
اتعصب خالد ومسكها جامد من دراعها وفضل يضرب فيها لحد ما نزفت م بوقها ومناخيرها وتحت عينها بقي ازرق ووشها ورم وحالتها كانت صعبة خالص وقال = عشان تعرفي اقلي ادبك تاني وانتي طالق يهانم ي متربية ومش هتطولي مني ولا مليم واحد ... وسحبها م شعرها ورماها برة الشقة وفضلت مغمي عليها لحد ما كان حد نازل م شقته وشافها
جار ليلي = مدام ليلي.. انتي كويسة ... عفاااااف ي عفاف تعالي شوفي مدان ليلي واقعة قدام شقتهم
عفاف = ليلي ... قومي ... هات ميه م جوه ي مصطفي بسرعة
جاب مصطفي الميه من جوه واخدتها منه عفاف وفوقت ليلي وقالت = مالك ي ليلي انتي كويسة
فضلت ليلي تعيط بهستيريا شديدة وعفاف كانت بتهديها وقالتلها تكلملها مرام وكلمتها فعلا وجت أخدتها وليلي طلبت منها يروحوا القسم عشان يعملولهم محضر ويعملوا بيه كشف طبي وراحوا مستشفي والكشف أثبت الكدمات اللي ف وشها وجسمها كله وأثبت أنها عندها شرخ ف أيدها اليمين بعدها مرام اخدتها عندها البيت
ليلي = الحيوان بيشك فيا ي مرام بس والله العظيم لابهدله ف المحاكم والله منا ساكتاله
مرام = اهدي ي حبيبتي اهدي وهعملك كل اللي انتي عاوزة والله
ليلي = منه لله حسبي الله ونعم الوكيل فيه ... وطلقني
مرام = ايه .. طلقك
ليلي بفرحة = اه يمرام طلقني وبقيت حرة ي مرام مش هيهينني بكلامه تاني .. مش هيكسر قلبي بنظراته تاني ... مش هختف اعدي جمبه عشان مسمعش كلمة
مرام = مبروك يحبيبتي
فجأة سمعوا خبط ع الباب راحت مرام تفتح وكانت اللي بتخبط ام ليلي
ام ليلي = فضحتينا وارتحتي خلاص .... خليتي سمعتنا ع كل لسان منك لله .... مبتجيبيش غير المشاكل وعمرك ما فرحتيني زي باقي البنات حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
ليلي بصوت عالي= كفاااايييههههههه حراااممم عليكي ... أنا عملتلك ايه من زمان وانتي كدة عمرك ما اهتميتي لاي حاجة أنا بعملها .. عمرك ما حبتيني . عمرك ما شوفتي اي حاجة بعملها حلوة زي باقي الأمهات ....عمرك ما حنيتي عليا وع طول بتكرهيني كفاية بقا كفاية
حتي بعد ما هو ضربني وبهدلني وطلقني جايه عليا وجاية مع الغريب ضدي والكلام اللي اتقالك عليا صدقتيه اللي المفروض أنه لو العالم كله قال حاجة عليا انتي تكدبيهم
اللي البيه قالهولك ده محصلش ... أنا مكنتش عند حد أنا كدبت عليه ايوة ومكنتش ف الكلية بس انا كنت فند دكتور نفسي بتعالج من اللي كان بيعمله البيه فيا واالاذي النفسي اللي أنا كنت فيه محدش كان وصله ابدا ابدا
واااه لعلمك أنا عملت تقرير طبي ورفعت عليه قضيه وهبهدله ف المحاكم عشان يعرف يمد أيده عليا تاني المتربي
الام = يااااه كل ده ف قلبك .. قد ايه انا كنت غافلة عنك وعمري ما حسيت كدة أنا
ليلي = خلاص مش عاوزة اسمع حاجة سيبيني لوحدي أنا مش عاوز حد غير مرام بس .. مررااااام انتي فين تعالي هنا
مرام = ايوة يحبيبتي أنا معاكي اهو اهدي اهدي
ليلي = خليكي معايا اوعي تسيبيني
مرام = مش هسيبك أنا معاكي ومش هخلي حد تاني يقربلك
*تاني يوم الصبح *
خالد سمع صوت خبط ع الباب وراح يشوف ف ايه
خالد= ايوةة حاضر
الظابط = أنت خالد متولي جابر
خالد = ايوة أنا
الظابط= حضرتك مطلوب القبض عليك اتفضل معانا
خالد = طب ف ايه انا عملت ايه
الظابط = هتفهم ف النيابة حضرتك .. ي ريت تتفضل معانا بهدوء ومن غير شوشرة
الظابط اخد خالد وراحوا القسم وبعدها راحوا النيابة
*ف النيابة *
رئيس النيابة = س / أستاذة ليلي بتتهم حضرتك انك ضربتها ي خالد ....
خالد = اه ضربتها عشان بترجع متأخر وهي مراتي ومن حقي اعرف هي بتروح فين
رئيس النيابة= وهل ده سبب كافي انك تضربها بالشكل ده ... حضرتك عارف ايه مضاعفات الضرب اللي حضرتك سببتهولها
خالد = لاء مش كدة بس .. هي كدبت عليا وقالتلي أنها كانت ف الكلية واجازتها كانت ف اليوم ده
رئيس النيابة =بس ده مش سبب وانت معندكش اي ادله تثبت شكوكك دي
خالد = اعمل ايه منا راجل برضو وبغير
رئيس النيابة= دخلوا المدام ليلي
ليلي = السلام عليكم
رئيس النيابة = وعليكم السلام ... مدام ليلي استاذ خالد اعترف أنه ضربك ومعندهوش اي ادله تثبت دوافعه
حابه تقولي اي حاجة قبل ما نقفل المحضر ونعرضة ع المحكمة
ليلي = ايوة ... أنا كنت عاوز اقول اني كنت ببقي برة البيت لاني كنت بتعالج عند دكتور نفسي بسبب اللي كان بيعمله فيا .. كان ع طول بهدله وإهانة وقلة قيمة وانا ربنا وحده يعلم أنا عمري ما جيت جنبة ولا كلمته ولا عملته اي حاجة
كنت بروح عند دكتور نفسي ولو كنت قولتله مكنش هيرضي وحضرتك أنا ممكن اقولك ع اسم الدكتور وتتأكدوا من كلامي ده
رئيس النيابة = تمام اتفضلي امضي هنا ي مدام ليلي
خرجت ليلي من عند رئيس النيابة ولقيت ام خالد موجودة وبتعيك وبتترجاها تتناول عن القضيه
ام خالد = عشان خاطري ي بنتي اتنازلي عن القضية وانا اوعدك عمليه يرجعلك حقوقك كلها ومش هيقربلك تاني ولا هيبجي ف سكتك ابدا
ليلي = أنا مش عاوزة حقوق ... أنا عاوزة كرامتي اللي بقيت ف الارض بسببه ... عاوزة نفسيتي اللي اتدمرت بسببه ... عاوزة حياتي اللي اتبهظلت بسببه
ام خالد = حقك عليا يبنتي والله أنا مستعدة اعمل كل اللي تطلبيه مني والله
وبعد محايله من ام خالد وافقت ليلي أنها تتنازل عن المحضر وعملت محضر عدم تعرض عشان ميفكرش يقربلها تاني
*اول يوم امتحانات *
ليلي = أنا خايفة اوي ي مرام
مرام = لاء اهدي كدة متتوتريش هيكون سهل باذن الله
ليلي = خير ان شاء الله
مرام = يلا ي حبيبتي ربنا يوفقك واللي يخلص الاول يستني التاني ف الكافتيريا
ليلي = حاضر
*بعد الامتحان *
مرام كانت ف الكافتيريا مستنية ليلي وكانت قلقانة عليها خالص
ليلي = بخ أنا جيتتتت
مرام = اااععع حرام عليكي ي ليلي
ليلي بضحك = هههه خلاص ي ستي خلاص
مرام = طمنيني عملتي ايه
ليلي = الحمد لله حليت كويس ربنا يعدي الباقي ع خير
مرام = طب الحمد لله يعمري ربنا يوفقنا ي رب
استمرت الامتحانات ع كدة وليلي كانت بتحل كويس وكمان كانت بتتابع الجلسات عادي وحالتها كانت بتتحسن كل مرة عن اللي قبلها وضحكتها بدأت ترجع تاني
*يوم النتيجة *
مرام = ليلييييييي الف مبروك يعمري نجحتي بتقدير جيد الف مبروك
ليلي = الله يبارك فيكي بحياتي الحمد لله اللي أنا فيه ده بسببك كان زماني دلوقتي ولا ناجحة ف اي مادة حتي
مرام = تسلميلي يعيوني ربنا ميحرمنيش منك ابدا ي رب
ليلي = ولا منك يست البنات .... وانتي عملتي ايه طمنيني
مرام = مش مهم أنا دلوقتي سيبك مني
ليلي = قولي يولية مفيش أهم منك
مرام = أنا جبت امتياز الحمد لله بس سيبك تعالي نعمل ..
ليلي = الف مبروك يعمري الف الف الف مبروك تستاهلي والله العظيم ربنا بيديكي ع قد نيتك الصافية بس
وبعدين مكنتيش عاوزة تقوليلي خايفة ازعل انك اعلي مني .. اخص عليكي ي مرام ده نجاحك هو نجاحي ودي حاجة تفرحني اوي
مرام = اوعي تزعلي منك والله مش قصدي
ليلي = لاء يعمري مزعلش منك ابدا ربنا يوفقك يعيوني
أنا هاروح بقي الجلسة سلام دلوقتيي
مرام = خدي بالك م نفسك
*ف الجلسة *
الدكتور = انهاردة أنا عاوز اسمعكم النموذجات اللي نجحت بس ... أنا عاوزكوا انهاردة تسمعوا ليلي
ليلي بابتسامة = أنا ليلي ... من شهرين بالظبط كنت محطمة ومدمرة نفسيا بسبب الوحمة اللي ف وشي اللي هي بالنسبالي دلوقتي احسن حاجة مكنتش بقابل غير إهانات بس وتريقة وتنمر بالشكل اللي تتخيلوه واللي متتخيلوهوش قابلت الإهانة م اقرب الناس ليا اهلي وأصحابي وانتهي الأمر بحوزي ... اللي بسببه تعبت نفسيا وجيت هنا بس لما سمعت الناس هنا فهمت قد ايه احنا حلوين وقد ايه كل واحد فينا مميز وقد ايه اختلافنا نعمة وقد ايه كل واحد حلو ف كل حالاته وانك وقت فرحك حلو ووقت زعلك احلي ووقت نكدك قمر القمرات احنا حلوين اوي م جوه ومن برة ونستاهل نقابل ناس تحبنا زي محنا وتحب عيوبنا قبل مميزاتنا ده لو كان فينا عيوب اصلا واخيرا وليس اخرا خليك مقتنع دايما دايما انك حلو وطول ما انت شايف نفسك حلو هتقنع الناس ومش بس تقنعهم انت هتجبرهم يشوفوك حلو .. حبيت م مكاني هنا اشكر الدكتور واشكر كل الناس اللي هنا اللي ساعدتني اخف واحب اقول ل مرام صاحبتي أنها أقرب حد ليا وأنها احسن حد دخل حياتي ومحدش

الرابع م نهنا
google-playkhamsatmostaqltradent