recent
روايات مكتبة حواء

رواية وقعت في حب خرساء الفصل الثاني 2 بقلم اسماء ابراهيم

رواية وقعت في حب خرساء الفصل الثاني 2 بقلم اسماء ابراهيم

حمزه..كنت عايزه اقول لحضرتك اني اكتب الكتاب بكرا..

خالد..اااي
حوريه شورت بيديه بمعني اي...
خالد..طب يا ابني هاخد راي حوريه وهبلغك..
حمزه..تمام يا عمي مستني ردك..
خالد قفل مع حمزه..
هنااا..خير يا بابا في حاجه حصلت ولا رفض حوريه..
خالد..لااا بالعكس دا عايز يكتب الكتاب..
حوريه اتصدمت وجابت ورقه وكتبت فيها..ازاي يعني يا بابا دا اكيد صعبت عليه ولا حاجه انا مش موافقه يا بابا..
خالد..بُصي يا بنتي صوابع ايدك مش زاي بعضها وهو شاب كويس وعايزك اهو يعني شريكي يا بنتي وانا شايف انك توفقي عليه..فكري وردي عليا..
هزت دمغها بمعنا..حاضر..
خالد..اسيبك بقا ترتاحي شويه..
حوريه قبل ما باباها يخرج مسكت ايده و جابت ورقه وكتبت فيها..انا موافقه يا بابا..الاب فرح جدا واخدها في حضنه..مبروك يا حبيبتي..يلا تصبحي على خير..
بعد ما خالد خرج..حوريه دمعها نزلت علي حظها..بنها وبين نفسها..انا وفقت بس عشان بابا بس ياترا حياتي الجايه فيها اي..و حمزه ازاي رضي بياا كده..رغم انه شكله بتاع بنات..يارب نور طريقي ياارب..ونامت...
*********
تاني يوم خالد رن علي حمزه..
السلام عليكم..
حمزه..وعليكم السلام..خير يا عمي..
خالد..احنا موافقين يا ابني تقدر تجيب المأذون وتيجي..
حمزه بفرحه..بجد يا عمي يعني حوريه وفقت..
خالد بضحك..اه وفقت بسرعه بقا قبل ما تغير رأيها..
حمزه..دا انا هاجي في صاروخ عشان خاطر حوريه..سلام يا عمي بقا عشان الحق اجيب المأذون..
خالد..سلام يا حبيبي..
********
حمزه..ماما يا ماما...
مامت حمزه..اي يا حبيبي في اي..
حمزه بفرحه وهو ماسك ايد مامته وبيلف بيها وبيقول..وفقت يا ماما وفقت
مامت حمزه..بجد يا حبيبي ربنا يتمملك علي خير..بس يا حمزه انت بجد بتحبها زاي ما بتقول ولا في حاجه تاني في دماغك..
حمزه..بُصي انا جوايا حاجه بس مش فاهم اي هي.. بس انا فرحان اووي..
مامت حمزه..ربنا يسعدك يا حبيبي يلا بقا اجهز يا عريس
*******
هنا..قمر يا حوريه ما شاءالله عليكي..
حوريه اكتفت انها تبتسم كانت ملامحه هاديه ومش حطها ميكب اب كتيرر..كانت لبسه فستان اوف وايت وعليه خمار نفس الون..كانت حوريه وهي حوريه..
وصل حمزه ومامته و كما شخص من اهله..
خالد ببتسامه..اهلا اهلا نورتونا يا جماعه..بعد الترحيب والسلام..
حوريه خرجت و كانت ملائك بمعني الكلمه..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
حمزه قرب منها باس علي جبنها..مبروك يا حوريه..
حوريه ببتسامه..جابت ورقه وكتبت..الله يبارك فيك..
حوريه سلمت علي باباها وعلي اختها ومشيت هي وحمزه..
********
حمزه اخد حوريه وطلع علي الشقه فتح الباب..اتصدم اول ما شاف في بلالين والشقه مزينه..تليفونه رن..دي ماما..
حلوه المفاجأة يا حبيبي..
حمزه..اي دا كله يا ماما..
مامت حمزه..عريس بقا و لازم نفرح بيك..يلا بقا روح عند عروستك..
حمزه..ماشي يا حبيبتي تصبحي علي خير..
قفل مع مامت..وحوريه كتبت ورقه..حمزه انا اسفه في الا هقوله..بس انا وفقت عليك عشان شوفت الفرحه في عيون بابا..اتمنا تفهمني انا عارفه انك اتجوزتني عشان شفقت عليا..بس احب اطمنك كلها شهرين تلاته ونطلق..انا هنام في الاوضه بتاعت الاطفال..
حمزه بحزن رد عليها..الا يريحك يا حوريه بس نامي انتِ في الاوضه التاني وانا هنام في بتاعت الاطفال..تصبحي علي خير..
سابها ودخل الاوضه وهو دموعه علي خدو..عندها حق يا حمزه مهو محدش يصدق انك وقعت في حبها..نام بعد تفكير وتعب واليوم..انما حوريه كانت بتصلي ودمعها نزلها..يارب انا راضيه بقضائك بس حمزه ملهوش ذنب يعيش مع وحده خرسه..هو يستهل واحده احسن مني..فضلت تدعي كتيير لحد ما نامت مكانها..
*******
تاني يوم الصبح..جرس الباب بيرن حمزه قام من النوم كان هيفتح بس افتكر حوريه رجع الاوضه تاني رتبها ورح يصحي حوريه..
حمزه..حوريه..يا حوريه..
حوريه اتخضت
حمزه..اهدي تقريباً باباكي واختك بره وماما معاهم..يلا اصحي علي ما افتح الباب..
حوريه هزت دمغها بمعنا تمام..
حمزه فتح الباب ودخلوا..
خالد..مبروك يا عريس..
حمزه..الله يبارك فيك يا عمي..
خرجت حوريه..
مامت حمزه..تعالي يا مرات ابني يا غاليه..
حوريه ابتسمت..وحضنتها..
حمزه..اعرفك يا حوريه..دي عمتي وبنتها ساره..
حوريه سلمت عليهم بس متكلمتش..
عمت حمزه..هي مالها مش بتتكلم ليه..
سااره بضحك..ههههه اصلها خرسه يا ماما....
حمزه...............
google-playkhamsatmostaqltradent