recent
روايات مكتبة حواء

رواية دموع فرح الفصل الثاني 2 بقلم دينا رضا

رواية دموع فرح الفصل الثاني 2 بقلم دينا رضا

 زين: انا موافق 

*وانتي ي مايان 
مايان: وانا موافقه
فرح بصدمه: انتي موافقه
مايان ببرود:اه يا حبيبتي 
زين؛مالك فرح
مايان تبتسم:اكيد مبسوطه..اختها وصديقها مع بعض هتكون عااوزه اي اكتر من كده صح يا فرح
فرح:تعبانه وعايزه انام بعد اذنكم
مايان:لحظه يا فرح مش هتباركي لينا الاول
فرح بكسره:مبروك بعد اذنكم.. تدخل.وتقفل الباب.. تقعد ورا الباب وتحضن نفسها... ليييه تعمل فيا كده انا اختها وهي عارفه اني بحبه ليه عملت فيا كده ليييه تكسر قلبي..
يا صدمتي في أكثر الناس ويا خيبة ظنوني يا ضيق صدري لا ذكرت إني عليهم ما كذبت يا طعنة خلتني انسى من سبايبها طعوني يا جرح ماله طب حتى لو أقول اليوم طبت البارحة والله يكون بعون أحاسيسي وعوني أحاول أهرب من عمايلهم ولكن ما هربت
....تاني يوم الصبح  باب الاوضه يخبط
امها: فرح اصحي يلا عشان تفطري
فرح تصحي:تلاقي نفسها نايمه مكانها..
امها:فرح 
فرح تحاوله تتحكم ف صوتها:حاضر ي ماما لحظه
امها:طيب ي حبيبتي
فرح:تدخل تغسل وشها تطلع علي نفسها ف المرايه بحزن 
قبلكِ كان الحبُ خرافةً ومحضَ هُراءٍ وسِفْراً من أساطيرِ الأولين قبلكِ كان الحبُ حروفاً أكتبها
ولاكن كل هذا الحب ليس ليا 
...........
امها:فرح خطوبت اختك يوم الجمعه ابقي انزلي معاها
مايان تبتسم:وتقعد جنبها اكيد هتنزل معايا صح يا فرح
فرح:اكيد
امها:ربنا يخليكم لبعض...انا نازله اجيب حاجات وتنزل
فرح:ليه مايان
مايان:ليه اي مالك
فرح:ليه وافقتي عليه وانتي عارفه ان بحبه وانتي قولتي انك مش هتوافق
مايان:فرح بس هو مش بيحبك هو بيحبني    انا وبصراحه اكون عبيطه لو ضعيت فرصه زي دي من ايدي
فرح تصرخ فيها: بس انا اختك  فاهمه يعني اي اختكمايان بعصبيه:يوووه اختك اختك كل حاجه اختك ارحميني بقي يا فرح انتي واخده  كل حاجه مني  من و احنا صغيرين  اخده حب بابا مني وماما والحب المهم عندهم انتي وبس ودلوقتي عايزه  تاخدي الشخص ال حبني  كفايه بقي...واقسم بالله ي فرح هتجوز زين وخلي قلبك ينحرق....وتدخل الاوضه وترزع الباب
فرح تنزل دموعها:وتضرب ع قلبها ليه بيحصل فيا كده انا ذنبي اي يااارب مليش غيرك يارب.
.... بعد 5ايام يوم خطوبه زين ومايان
فرح:مش هقدر احضر ي مريم مش هقدر اشوفهم مع بعض
مريم:لا فرح هتحضري وهتشوفيهم لازم تنسي زين وتكملي حياتك من غيره
فرح بعياط:مش هقدر والله
مريم بحزن ع صديقه عمرها:لا ي فرح انتي قويه والكل لازم يشوفك قويه واولهم اختك عشان كده لازم تحضري وكمان عشان محدش يتكلم....بصي مامتك بترن واكيد خايفه عليكي يلا ردي عليها
فرح تمسح دموعها وتحاول تتحكم ف صوتها:الوو
امها بخوف:انتي فين يا فرح من الصبح وسيبا اختك وكمان الناس وصلت
فرح  ف سرها:اختي قال اختي قالي...جايه ي ماما سلام
مريم:هي ده فرح اللي انا اعرفها يلا نروح وتاخدها و يروحوا
ف بيت فرح
زين ومايان ماسكين ايد بعض وبيرقصوا و مبسوطين..
فرح تدخل وتطلع عليهم بحزن وكسره
مريم:تمساك ايدها اهدي 
مايان تشوفها وتروح عندها:فرح تعالي ارقص معانا 
مريم لا سبيها معلش
زين:يدخل بينهم فرح كنتي فين كل ده
فرح:مشغوله شويه
زين: مشغوله ف يوم زي ده
مايان: عادي حبيبي المهم خليها ترقص معانا 
زين: يلا فرح 
فرح:  مش قادره معلش
مايان بخبث:هزعل بجد منك فرح ولا انتي زعلانه علشان اخدت زين منك
فرح:.....
زين:ف اي
مايان:انتو فاهمتو غلط قصدي يعني هاخد صديقك منك هو هيفضل صديقك وكمان.جوز اختك
زين يبتسم:اكيد ويلا هنرقص كلنا ويشدها معاهم
مريم تطلع عليها بحزن
مايان تهمس ف ودنها:حبيبك هكون ليا وللابد يا فرح
فرح.....
يُتبع.

google-playkhamsatmostaqltradent