recent
روايات مكتبة حواء

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني عشر 12 بقلم ايزيس

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثاني عشر 12 بقلم ايزيس 

 في شركة العدلي

هشام جرجر عمه وبدأ يخنق فيه ....قلتلك اسكت اسكت ليه مابتسمعش الكلام ..بس خلاص أنا هسكتك للابد
وفعلا قدر الحقد والكره يعمي قلب هشام وقتل عمه
هشام موت عمه وطلع فونه ...الو جهزلي طيارة عمي الخاصة ومن غير ما حد يعرف انت فاهم
قفل المكالمة ومسك عمه قام سانده علي كرسي المكتب وسند راسه ع المكتب ومسح البصمات من علي اماكن كتيرة بس اكيد مافيش جريمة بتبقي كلملة ..خلص الحاجات اللي عملها دي ومشي بسرعة...
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد
&&&&&&&&&&&&&&&
في فيلا العدلي
فاتت ساعة واتنين وتلاتة وكمال ماجاش واميرة بدأت تقلق وكمان فونه مقفول وحبيبة قلقانة اكتر بس بتحاول تخبي عشان مامتها وبعدين اميرة كلمت حارس الشركة اللي قالها انه هيروح يدور عليه ف الشركة
&&&&&&&&&&&&&&
بعد لحظات اتصل الحارس وبلغهم انه لقي كمال ميت ع المكتب
الخبر اللي هز اركان فيلا العدلي اميرة وحبيبة انهاروا من البكا وكلموا مريم اللي جات هي واطفالها وجوزها سليم
كانت ليلة صعبة جدا عليهم كلهم
&&&&&&&&&&&&&
في الفجر
أدم صحي الفجر وعمل حجة أنه يكلم حبيبة يصحيها تصلي
أدم اتصل كتير مافيش رد وبعدين اتصل علي تليفون البيت ردت مريم وكانت منهارة
أدم .....بقلق ....حبيبة انتي كويسة
مريم ....وهي بتعيط جامد ...حبيبة مغمي عليها فوق يا آدم
بابا مات مات ااااه يا بابا
أدم قفل بسرعة وصلي الفجر وكان نازل بس مروان سأله
مروان ....ايه يا آدم ايه اللي حصل
أدم ....كمال العدلي مات ..أنا هاروح لحبيبة شكلها تعبانة
مروان ....هاجي معاك
أدم ...لا خليك يا مروان لو احتجتلك هاكلمك
نزل أدم بسرعة وركب عربيته واتجه لبيت كمال العدلي
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
&&&&&&&&&&&&
في فيلا العدلي
وصل أدم ودخل الفيلا لقي الكل قاعد الا حبيبة
أدم ...البقاء لله يا طنط
أميرة منهارة....كمال مات مات يا آدم واترمت في حضنه حضنها ...وقال ..
أدم.......ربنا يرحمه ..فين حبيبة ؟؟!!!
أميرة .... فوق أغمي عليها والدكتورة ادتها مهدئ ونايمة
أدم .......مريم البقاء لله مريم وهي بتعيط...سبحان من له الدوام
أدم ....انا هاطلع اطمن علي حبيبة
وطلع أدم أوضة حبيبة لاقاها نايمة ودموعها نازلة علي خدها
قرب مسك أيدها وباسها وقعد جمبها
عدي بعض الوقت وفجأة حبيبة صرخت ....بابااااااااا
أدم قام مفزوع .بصت لقت أدم جمبها ..وعيطت
أدم حضنها
أدم.....حبيبة اهدي ربنا يرحمه اكيد هو ف مكان احسن
حبيبة ....وهي بتعيط ...بس لسانها خلاص اتعود ع الاذكار
لا حول ولا قوة الا بالله ..لا حول ولا قوة الا بالله .بابا قبل ما يخرج من البيت قالي خلي بالك علي نفسك يا آدم ..هو كان حاسس
أدم ......افتكر الرسالة اللي وصلته وحس أنه في حاجة غلط
ربنا يرحمه يا حبيبة قومي يلا صلي الفجر
قامت حبيبة سندت علي أدم وصلت وعيطت كتير وهي بتصلي ودعت لوالدها
كانت ليلة صعبة جدا عدت علي أبطالنا وجي الصبح قام أدم ساب حبيبة نايمة وخرج
&&&&&&&&&&&&&&&&
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد
في قسم الشرطة وصل أدم وقابل الظابط سيف
سيف....اهلا يا بشمهندس
أدم ....اهلا يا يا سيادة المقدم ..بصراحة كنت عايز اوريك دي
واداله المسج اللي وصلته ع الفون من عمه كمال
سيف ....قصدك أنه ممكن يكون كمال العدلي اتقتل
أدم ...بالظبط ..ممكن بقا تتصرف وتشوف الموضوع دا .. وبالمناسبة أنا شاكك في هشام العدلي بخصوص قضية الاسمنت المغشوش
سيف ...عندك دليل
أدم ...لا ماعنديش دي مهمتك انت يا حضرت الظابط اسيبك أنا بقا
أدم رجع تاني فيلا كمال العدلي ولقي هشام وصل وبعيط طبعا دموع التماسيح
هشام ....يا حبيبي يا عمي .انا مش مصدق اول ما سمعت ركبت الطيارة وجيت علي طول من تركيا
أدم بصله بشك ...شد حيلك يا هشام ربنا يرحمه ..اصل الحكومة هتبدأ تحقيق في موضوع موت عمي لأنهم شاكين أنه اتقتل
هشام ..انصدم ...ايه اتقتل ..مين قتله دانا هشرب من دمه لو عرفته
&&&&&&&&&&&&&&&
بدأ الظابط سيف يحقق في قضية قتل كمال العدلي
عدي اسبوع كئيب جدا علي عيلة حبيبة وحبيبة كانت قاعدة عند والدتها وادم كل يوم يروح بعد الشغل يقضي شوية وقت معاها وجه في يوم
أدم......حبيبة كفاية كده قعاد عند مامتك .اجهزي انهاردة عشان هنروح بيتنا أنا هاجي من الشغل واخدك ونراوح اوكي
حبيبة ....حاضر يا آدم
بقلمي: إيزيس بنت الصعيد
أدم خرج راح شغله وحبيبة كانت قاعدة في التراث وبتقرا قرآن كانت محجبة بس مش لابسة نقاب وفجأة
....ازيك يا حبيبة
حبيبة شهقت واترعبت من الصوت خاصة أنها مش لابسة نقاب
حبيبة بصوت متقطع وبتحاول تدور علي اي حاجة عشان تداري وشها
هش هشام ا أن ت ازاي ت دخ ل عليا كده اتفضل اخ ر ج
هشام ....ياااااه يا حبيبة أنا محروم من الوش الجميل دا بقالي خمس سنين مش بشوف وشك مخبياه عني
حبيبة بخوف...اطلع يا هشام بالله عليك ..ولا اقولك خليك أنا هطلع ..وجات تمشي مسك دراعها..وهي عيطت
حبيبة ...ماااااماااااا انتي فين
هشام بغضب ....ما تهدي شوية انتي شايف وحش قدامك خايفة من ايه أنا هاكلك
حبيبة ...ابعد ايدك عني.. سابها هشام وهي ما صدقت جريت منه
هشام ....مااااشي يا حبيبة مسيرك تبقي ليا ف يوم من الايام وساعتها هتعرفي اد ايه أنا بحبك
&&&&&&&&&&&&&&&&
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
بالليل بقا
خلص أدم شغله واخد حبيبة ومشيوا
وصلوا شقتهم دخلت حبيبة وفضلت تبص للمكان كأنها كانت مفتقداه
أدم ....نورتي بيتك يا حورية
حبيبة ..ابتسمت بس ما اتكلمتش
أدم ...قرب منها ...وحشتيني
حبيبة ...أدم ممكن ادخل أنام حاسة اني تعبانة جدا
أدم.....حاسة بايه يا حبيبة اجيبلك دكتور
حبيبة ...لا يا آدم أنا لو نمت هابقي كويسة
أدم ...خلاص يا قلبي ادخلي نامي ..أنا هاخد شاور واصلي واصحيكي نتعشا سوا
حبيبة ...اوك
عدي اسبوع كمان والتحقيقات لسة شغالة في قضية القتل
أما عن أدم مش مخلي حبيبة تتنفس نفس واحد إلا وهي جمبه حتي بقا بياخدها معاه الشغل كل يوم ويدخل معاها للمطبخ مش يطبخ لا يدردش معاها المهم ما تبقاش لوحدها عشان ما تفكرش وتعيط
وفي يوم
حبيبة بتحضر الغدا
أدم دخل المطبخ.....اجي اساعدك
حبيبة ...ابتسمت ...ليه هو انت بتعرف تطبخ
أدم ....لا طبعا انا ممكن انشفلك العرق مثلا
حبيبة ...هو أنا بعمل عميلة جراحية
أدم ....ابتسم.....طب ممكن اعمل السلطة ايه رأيك
حبيبة ...ضحكت ...بس اوعي تحط فيها سكر زي اول امبارح
أدم ضحك ...بس تنكري أنها كانت زي العسل هه تنكري
حبيبة .ضحكت ...هي من ناحية عسل فكانت فعلا عسل اسود
وبعدين سكتوا شوية
حبيبة ...أدااام أدم ...عيون أدم نعم
بصتله .....انت طويل كده ليه انزل شوية عايزاك
أنحني أدم لمستوي طولها
أدم ....نعم يا اوزعتي
حبيبة حوطت رقبة أدم بايديها ....أنا تمام .اهدي ..أنا اتخطيت خلاص موت بابا وربنا يرحمه ريح نفسك شوية
انت بتتعب اوي ف الشغل وكمان شاغل نفسك بيا بالطريقة دي انت تقريبا بتصحي خمس مرات تطمن عليا بالليل إذا أنا صاحية وبعيط ولا لا
أدم ....ركز ف عينيها ...تعرفي يا حبيبة لما بتعيطي ومعرفش اسكتك بحس اني عاجز بجد وبحس الدنيا سودة ف وشي ف بلييييز يا حورية ما تعيطيش تاني لو كنتي عايزاني اهدي
حبيبة ...ربنا يخليك ليا يا آدم أنا اكيد عملت حاجة كويسة ف حياتي عشان ربنا يرزقني بزوج زيك
أدم ....بهزار ....طبعا يا بنتي شايفة الشقلبة اللي انتي بتعمليها دي كلها صلاة وصوم وزكاة وصدقة اهم دول كلهم في مقابل أنا ..ربنا كرمك بيا
حبيبة ضحكت ...مش هتتغير ابدا يا آدم
أدم ....هو أنا اخر مرة قلتلك بحبك كانت امتي
حبيبة ...انت كل يوم بتقولي بحبك
أدم....... انهاردة لسة ما قلتش صح
حبيبة ..اممم .. أدم.....بحبك
حبيبة ....شهقت ياااالهووي الاكل اتحرق ..الله يهديك يا آدم
أدم ضحك ....بحب عصبيتك اوي بتطلعي مواهب بصراحة
ومشي وهو بيتمايل وقلد حبيبة (الله يهديك يا آدم )
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقة رنا
رنا قاعدة ف حضن صاحبتها ميرنا ومنهارة وبتعيط
رنا ....بجد يا ميرنا في حاجات مش بنعرف قيمتها غير لما نخسرها ...انا قلبي واجعني يا ميرنا أنا ما كنتش متخيلة اني بحب أدم كده أنا كنت واهمة نفسي اني لسة متعلقة بمروان بس لا كره مروان ليا عمره ما وجع قلبي كده أنا مش قادرة استحمل اني ما اشوفش أدم عايزة أشوفه يا ميرنا
ميرنا ..بتمسد علي شعر رنا ....اهدي يا رنا يا حبيبتي كل حاجة ف بدايتها صعبة بس بعد كده كل حاجة بتكون طبيعية وبنتعود ع البعد قومي كلي حاجة عشان خاطري انتي الفترة دي مش بتاكلي خالص حرام عليكي نفسك
رنا ....كل ما افتكر أنه أدم خيرني اني البس الحجاب أو اسيبه وانا اخترت اني اسيبه بكون هتجنن يا ميرنا
وفجأة باب شقة رنا يخبط
ميرنا فتحت....نعم في حاجة
هشام ....عايز اقابل رنا لو سمحتي
ميرنا ...اتفضل
دخل. هشام وشاف رنا اللي الحزن غير ملامحها خالص
هشام ...ايه جو الكأبة اللي انتي عايشة فيه دا مالك انتي ماكنتيش كده ابدا من أيام الجامعة. كنتي البنت المرحة اللي ضرباها طناش ...ياعيني ع الحلو لما تبهدله الايام
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد
رنا ...بزهق.....عايز ايه يا هشام
هشام ...عندي ليكي ديل(اتفاق) ايه رأيك ف اللي يرجعلك أدم لغاية عندك
رنا بلهفة ...ازاي
هشام ...عايزك توقعي بينه وبين حبيبة تفضلي وراه لغاية ما يحن وانا عارفه قلبه رهيف ومش هيستحمل وظهورك ف حياته تاني هيفرق اوي معاه
رنا...هشام أنا غلطت غلطة زمان لما بعت أدم بالفلوس ليك فاكر لما ضحكت عليا وقولتلي انك هتسرق بضاعة من مخزنه وانا جبتلك مفاتيح المستودع ومفاتيح غرفة المراقبة مقابل نص مليون جنيه
عارف ايه اللي حصل بعد كده شركة أدم انهارت وبسبب انهيارها أدم اتجوز حبيبة وضاع من أيدي يعني أنا اللي ضيعت أدم يا هشام بسبب طمعي
هشام ....وجاتلك الفرصة ترجعيه قلتي ايه بقا فكري ما تتصرعيش انا لولا باقي عليكي ما كنتش جتلك مانا ممكن اجيب واحدة من الشارع توقع بينهم لكن انتي ليكي سحرك الخاص علي أدم
رنا ....................يتبع


google-playkhamsatmostaqltradent