recent
روايات مكتبة حواء

رواية خيانة روح الفصل الثالث 3 بقلم روني محمد

رواية خيانة روح الفصل الثالث 3 بقلم روني محمد


 الجزء الثالث

روني محمد / هبة حمدي
عند روح ذهبت الي الدكتور مع الصغيره
الدكتور بعد ان كشف علي الطفله : مدام روح مش لازم تتأخر اكتر من كده
روح : انا عارفه يا دكتور بس انا عملت التحليل و في انتظار النتيجة
الدكتور بي تفهم : ان شاء الله يكون في تطابق مع حضرتك و نقدر نعمل عملية نقل النخاع
روح بتمني : يا رب
ذهبت روح الي بيتها و هي تكاد تنفجر من التعب و الحقد علي احمد و ساره
دخلت روح المنزل و قابلة ولادتها
الام : ايه الاخبار يا روح
روح : الحمد لله
الام : ده أحمد صح
روح : ايوه و دي شكلها لعبه جديده
الام : اكيد ندمان
-: يندم ولا ميندمش ميهمنيش ، انا اهم حاجة عندي دلوقتي بنتي ادعيلي يا ماما التحاليل بتاعتي تنفع ويبقى فيه تطابق بنا...
-: ربنا يشفيها يارب وميوجع قلبك عليها ابدا يا بنتي...
-: اللهم آمين
-: يلا قومي غيري هدومك ونيميها بسريرها وانا بحضر الاكل....
( خيانة روح بقلم روني محمد وهبة حمدي)
******************
عند أحمد
يجلس أحمد مع صديقه قاسم الذي قد استعار اسمه حتى يحكم خطته على روح ويستعيدها اليه...
قاسم : عملت ايه يا صاحبي...
أحمد : زي الزفت ، مش قادر أ عمل حاجه ، الدنيا مقفله ببانها في وشي..
قاسم : استهدي بالله كده واحكيلي الحكاية من اولها لاني متلغبط ومش فاهم حاجة
أحمد : الحكاية اني كنت متجوز روح وكان بيحصل بنا مشاكل زي اي اتنين متجوزين هي بقى للأسف كانت بتحكي ادق تفاصيل حياتنا لصحبتها سارة ، ودي واحده زبالة كانت بتوقع ديما مابنا وتشككها فيه ، وانا لحظت نظرتها ليه وكلامها حاولت ابعد روح عنها بس روح كانت عناديه مسمعتش كلامي ، لغايه ما الي اسمها سارة بدأت تطاردني وتكلمني بحجه انها بتصلح بيني وبين مراتي بس للأسف كانت بتشعللها أكتر وفي يوم لقيتها جايه وبتعترفلي بحبها ليه ، طبعا طردتها من مكتبي ومن الشركة بحالها ، مكتفتش بده فضلت تبعتلي جوبات وصور ليها لاني مكنتش برد علي تلفونتها ، لغاية لما روح شافت صوره ليها وفهمت ان صحبتها وحشة وبعدت عنها ، الحياة استقرت ما بنا ورجعنا كويسين واحسن ومن الاول لغاية ما في يوم سافرت عشان افتح الفرع الجديد بتاع الشركه الي عملاناه معاك اكيد انت فاكر
قاسم : اه لما عملت حادثة واختفيت بعدها..
احمد : اه .... اليوم ده لقيت سارة جيالي الشغل وبتترجاني اديها فرصة وانها بتحبني ضربتها بالقلم و طردتها من الشركة ، وانا راجع في نفس اليوم طلع عليه قطاع طريق وضربوني ولما فقت من الحادثة مكنتش فاكر حاجه خالص ملقتش غير الي اسمها سارة دي وبتقولي انها مراتي ، طبعا انا كنت تايه عامل زي العيل الصغير مش عارف حاجه خالص ، لغاية لما فهمتني ان روح دي واحده مش كويسة وضحكت عليه وخلتني اتجوزها ، كنت غبي لما سمعت كلامها وصدقتها ومضيت على عقد الطلاق ، انا كنت ماشي وراها مغيب مش فاهم ولا عارف حاجه فالدنيا ، لغاية لما فهمت الحقيقه والذاكرة رجعتلي رجعت ليك وحاولت اروح لروح بس هي بعدت خلاص كان الاوان فات...
قاسم : يااااااه ده الي اسمها سارة دي شيطان
احمد : كلمة شيطان دي قليله عليها
قاسم : طب انت عملت معاها ايه
احمد : انا بربيها شويه قبل ما اسلمها للبوليس واقدم معاها كل حاجة تثبت البلاوي الي عملتها...
قاسم : هي ممكن تكون ورا الحادثة الي حصلتلك ؟
_: اه هي اعترفتلي بده بعدين كان غرضها من الحادثة انها تقتلني طالما مش هكون معاها يبقى مش هكون لغيرها ... بس القدر وقفلي ولاد الحلال ولحقوني وبس الضربة كانت جامدة وفقدت فيها الذاكرة...
-: دي مجنونة..
-: شيطانة..
-: المهم هتعمل ايه مع روح وهترجعها ازاي ؟
-: مش عارف...
-: انا ممكن اروح لها واحكلها الحقيقه يمكن تسمعلي...
-: تفتكر ؟
-: مش هنخسر حاجه عالاقل تبقى دافعت عن نفسك عشان تقدر تشوف بنتك عالأقل...
-: فكرتني ، ده روح بنتي تعبانه انا عاوز اطمن عليها...
-: اتصل بالتليفون على اساس انك قاسم المهدي وقولها ان المحفظه وقعت عندك بالشركة وانت كنت رايح تدهلها واسالها عن البنت...
-: روح اصلا متأكدة اني احمد لما شافت لهفتي عالبنت عرفت اني بضحك عليها..
-: اسمع كلامي بس مش هتخسر حاجه....
( خيانة روح بقلم روني محمد وهبة حمدي)
**********************
بعد يومين
عند الطبيب
-: طمني يا دكتور التحاليل نتيجتها طلعت ؟
_: للأسف يا مدام روح تحاليلك مش مطابقة...
روح بدموع : مش مطابقة ازاي !! بنتي هتموت لو معملناش العملية
-: خلي أملك في ربنا كبير يا مدام روح احنا مشينا طريق طويل في علاجها واهم حاجه حالة المريضه النفسية لازم تشوفك قوية عشان متتعبش اكتر...
-: قوية ازاي بس انا مش عارفة اعمل ايه ، وانا كنت المتبرع الوحيد الي كان ممكن ينفع ...
-: أحم ممكن أسأل حضرتك سؤال
انتبهت روح لحديثه وهي تجفف دموعها
-: اتفضل
-: هو فين بباها من يوم ما بدأنا في رحلة العلاج ومجاش معاكم ولا مرة...
اغمضت عينيها بحزن وهي تبتلع غصه مريره بحلقها لتقول
-: احنا منفصلين...
-: أنا أسف لو كنت ضايقت حضرتك ، بس بباها لازم يعرف ويعمل التحليل واحتمال كبير يكون متطابق وينفع يعمل العملية....
-: بس ده احتمال كبير يرفض
-: ازاي يعني يرفض ، دي بنته وبعدين فيها مسألة حياة او موت
تنهدت بحزن لتقول
-: يعني مفيش حل تاني
_: للأسف مفيش غير حل واحد اننا نلاقي متبرع للطفلة... .
*********************
في بيت روح
الأم : انت ايه الي جايبك هنا ؟
احمد : أنا.... أنا عاوز اطمن على روح
الام بسخرية : ولسه فاكر
-: انا مظلوم ولله مظلوم ادوني فرصة احكلكم الي حصل...
_: امشي يا بني من هنا احنا مصدقنا حياتنا اتحسنت لما بعدت عننا
-: يا أمي انا
قاطعته قائلة
_: انا مش أم حد ، انت لو كنت ابني بصحيح انا كنت قتلتك ولا أنك تعمل كده في بنات الناس
-: انا عملت حادثه وكنت...
-: انا يابني دماغي فيها الي مكفيها امشي الله لا يسيئك...
اغلقت الباب امام وجهه دون ان تسمع دفاعه عن نفسه ، ظل ينظر للباب المغلق امامه بحزن فقد انقطع اخر أمل قد يعيده للحياة مرة أخرى....
التفت ليغادر وهم بطلب المصعد حتى جاء المصعد وعندما فتح الباب تفاجأ بروح تقف امامه...
يتبع

الرابع من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent