recent
روايات مكتبة حواء

رواية وجهة نظر الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

رواية وجهة نظر الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

 الفصل الثاني

وجهه نظر
انصدم الكل والتفتت قسمه فوجدت والدتها امامها تنظر اليها بغضب شديد فاقترب منها سراج وتحدث بضيق وحده مردفا : خالتي مينفعش تمدي ايدك عليها اكده انتي امها بس هي مرتي وانا مسمحش ان حد يمد ايده عليها
حنان بعصبيه: مرتك هتضيع نفسها وادي اول حاجه اهه انت اتجوزت عليها من دلوجتي
قسمه بحزن: يا ماما دا شرع ربنا
حنان بعصبيه: وحد جالك اننا كفره يا بنت بطني ال يسمع كلامك يجول ان انتي الوحيده ال تعرفي في الدين واحنا كفره مثلا
قسمه بحزن: استغفر الله العظيم يا ماما انا مجولتش اكده انا بتكلم عن شرع ربنا بس
حنان بغضب شديد: وشرع ربنا جالك انك تهتمي بجوزك الاهتمام مش واكل وشرب بس وتغيري عليه انتي غبيه سيباه يتجوز
اقتربت جنه ثم تحدثت مردفه: انا اسفه جوي اني السبب في كل دا بس والله العظيم انا مخطفتش سراج من قسمه ولا حاجه وكنت رافضه كتير حوي في الاول وقسمه هي ال اتصلت بيا وجالتلي اوافج وانها معندهاش مشكله
حنان بضيق: العيب مش عليكي العيب علي بنتي انا همشي مفيش فايده من الكلام معاها
القت حنان كلماتها ثم ذهبت فتحدثت قسمه بحزن مردفه: بعد اذنكم انا هطلع
القت ايضا قسمه كلماتعا ثم صعدت الي غرفتها فتحدثت جنه مردفه: سراج اطلع ليها وخليك معاها انهارده
نظر سراج اليها بابتسامه ثم قبلها علي راسها وتحدث مردفا: ربنا يخليكي ليا يا عيوني
ابتسمت جنه ولكن داخلها كانت تشعر بالحزن والغيره الشديده اما عند سراج فصعد الي غرفه قسمه ووجدها تبكي بشده فأقترب منها واحتضنها وتحدث مردفا: حبيبتي متعيطيش كل حاجه هتبجي كويسه وممامتك جالت اكده علشان مصلحتك وعلشان خايفه عليكي
قسمه ببكاء: بس انا معملتش حاجه انا بعمل كل واجباتي
تنهد سراج بياس ثم تحدث مردفا: خلاص المهم متزعليش
مسحت قسمه دموعها ثم تحدثت مردفه: مينفعش تسيب مرتك اكده يوم فرحها حرام انا اكده باخد حقها
سراج بدهشه : لا والله ... علي العموم هي موافجه وهي ال جالتلي اجيلك
قسمه: لع مينفعش اكده لتزم تروخلخا دا هيبجي حرام عليا وانا مينفعش ارتكب اي ذنب حتي لو بسيط
نظر سراج اليها ثم خرج من الغرفه بعدما قبل رأسها بضيق وذهب الي غرفته مع جنه وعندما فتح الباب وجدها تخرج من الحمام وهي ترتدي ازدال للصلاه وعندما وجدته ابتسمت وتحدثت مردفه: مفضلتش مع قسمه ليه
اغلق سراج الباب ثم تحدث مردفا: جيت اشوفك علشان وحشتيني جووي
جنه بابتسامه: طيب يلا ادخل غير هدومك ةاتوضي علشان نصلي مع بعض
ابتسم سراح ودخل ليبدل ملابسه ويتوضأ ثم صلي بها وبعدما انتهوا من الصلاه ابدلت جنه ملابس الصلاه وارتدت قميص نوم طويل باللون الاسود فنظر اليها بابتسامه واقترب منها وتحدث بابتسامه مردفا: انتي حلوه جووي
جنه بأحراج وابتسامه: انت ال حلو كفايه اني اتجوزتك انا اعجبت بيك من اول مره شوفتك فيها
في صباح اليوم التالي في المطبخ وقفت جنه وهي ترتدي بيجامه واسعه وتاركه شعرها علي حريته فدخلت فاطمه وتحدثت بابتسامه مردفه: صباح الجمال علي اجمل عروسه اي الجمر دا
جنه بابتسامه : ربنا يخليكي يا ماما مفيش اجمل منك
فاطمه بابتسامه: بتعملي اي كنتي جولي ال انتي عايزاه واي حد من الشغالين يعملوا
جنه بابتسامه: لع يا ماما مفيش داعي انا جولت احضر الفطور انهارده
جائت فاطمه لتتحدث ولكن دخلت قسمه وتحدثت بحده مردفه : استغفر اللع العظيم ..... استغفر الله العظيم ...ربنا يعافينا
فاطمه بفزع: في اي يا بنتي اي ال حوصل يا قسمه
قسمه بحده: اي ال هي لابساه دا يا حجه ازاي تلبس اكده مش يمكن حد يدخل عليخا غريب وحتي جدامنا مينفعش تلبس اكده
جنه بضيق: سراج جالي ان محدش بيدخل اهنيه غريب ورغم اكده انا من بكره هبجي انزل بالحجاب بس معلش يعني اي مينفعش البس اكده جدامكم انا شايفه ان لبسي مفيهرش حاجه ملفته دي تعتبر عبايه مش بيجامه انا جيباها نظامها واسع اكده علشان لو حد جاه والحجاب انا نسيته بس مش هلبسه جدامكم انا بحب اكون علي حريتي
قسمه بحده: مكنتش اعرف انك مش عارفه دينك ومتبرجه اكده
انصدمت فاطمه وجنه من هذه الكلمه ثم تحدثت جنه بعصبيه مردفه: قسممه انا مسمحلكيش تتكلمي معايا اكده يعني اي انا متبرجه شيفاني لابسه بدله رجص ولا شايفاني نازله بجميص نوم ما تتكلمي زين عاد
قسمه بحده: انا بتكلم زين ومعرفش اجعد وانا شايفه الغلط بعيوني ومتكلمش
نظرت جنه اليها وعيونها تمتلئ بالدموع فدخل سراج وتحدث بحده مردفا: صوتكم عالي اكده ليه. ... مالك يا جنه
مسحت جنه دموعها وتحدثت مردفه: مفيش يا حبيبي انا بس امي واخوي وحشوني جوي
قسمه بضيق وصوت منخفض لم تسمعه الا فاطمه : استغفر الله العظيم كمان بتكدب
نظرت فاطمه اليها بيأس ثم خرجت من المطبخ وبعد فتره جلسوا الجميع علي الفطور فتحدثت جنه بابتسامه مردفه: حبيبي كفايه لعب علي التليفون وافطر بجا علشان تروح شغلك
سراج بضيق: شغل اي مش انا عريس
فاطمه بضحك: لع هتروح الشغل غصب عنك كفايه دلع
سراج بضحك،: ماشي هروح امال فين قسمه
نظرت فاطمه الي الاعلي فوجدتها تنزل ثم جلست بجانب سراج من الجهه الاخري ووضعت امامه كوب من الحليب وتحدثت مردفه: اشرب اللبن يا سراج
سراج بابتسامه: شكرا يا حبيبتي
شعرت جنه ببعض الغيره والضيق ولكن نججت في عدم ظهورها وبعدما انتهوا ذهب سراج الي عمله وصعدت قسمه الي غرفتها ووقفت جنه في المطبخ بعدما نظفت غرفتها وعند اذان العصر صعدت وادت فريضتها ونزلت مره اخري فنزلت قسمه بعد مرور نصف ساعه ووحدتها تساعد الشغالين في الطعان فتحدثت مردفه: ملبستيش الحجاب ليه
جنه بضيق: سراج جال للحرس ميدخلوش اي حد غريب الا بعد ما يتصلوا الاول
قسمه بحده : حتي مهما حوصل لازم تلبسي لبس محاشم وشكلك مصلتيش العصر تعرفي اننا مينفعش ناكل مع حد مبيصليش
وضعت حنه الاطباق واشارت للشغالين ان يخرجوا ثم تحدثت بعصبيه مردفه: اولا لما تحبي تنصحيني يبجي بيني وبينك ميبجاش جدام الشغالين ثانيا بطلي كلامك واسلوبك دا علشان انا زهجت لسه مكملتش يوم وبتعنلي اكده انا مش فاهمه دي غيره علشان اتجوزت سراج ولا دا اي بالظبط ثالثا بجا ميين جالك اني مصليتش العصر انا صليت العصر وعارفه ديني وصلاتي كويس جوي وهلبس ال يعجبني مدام مش بخالف شرع ربنا يبجي خلاص
قسمه بحده: انا مش غيرانه منك وسراج معملش حاجه غلط ومدام حاجه في شرع ربنا يبجي خلاص ثانيا انا هنصحك .... بَِّسمَ أّلَلَهِ أّلَرحٌمَنِ أّلَرحٌيِّمَ {وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ } صدق الله العظبم
جنه بدموع : وانتي متعرفيش انك لازم لما تنصحي حد تنصحيه بطريجه كويسه علشان الواحد ياخد منك النصيحه ويعملها .... بسم الله الرحمن الرحيم {فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴾ [آل عمران: 159 } صدق الله العظيم
القت جنه الايه القرأنيه ثم صعدت الي غرفتها وهي تبكي بشده واتصلت بسراج كثيوا ولكن وحدت هاتفه مغلق فابدلت ملابسها ودخلت الي غرفه فاطمه وتحدثت ببكاء مردفا: انا رايحه لماما يا حجه جولي لسراج علشان بتصل بيه وتليفونه مغلق وبعتله رساله معرفش هيشوفها ولا لع
فاطمه بلهفه : مالك بس يا بنتي اي ال حوصل لكب دا
جنه ببكاء شديد: بعد اذنك يا حجه انا همشي
القت جنه كلماتها ثم نزلت الي الاسفل وكانت ترتدي فستان طويل باللون الاسود والاحمر وواسع وحجاب طويل وعندنا رأتها قسمه تحدثت مردفه: واه واه اي لبسك دا هتمشي اكده وكمان من غير ما تحولي لسراج اتقي الله شويه في دينك وفي جوزك
نظرت جنه اليها وذهبت من الييت وهي تبكي بشده وجاءت لتمر الشارع وفجأه جاءت سياره مسرعه لم تنتبه لها جنه واصتدمت بها فركض الحراس اليها وو
توقعاتكم ورأيكم في قسمه وفي جنه وسراج

google-playkhamsatmostaqltradent