recent
روايات مكتبة حواء

رواية احببت مسلمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم ياسمينا

رواية احببت مسلمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم ياسمينا

 احببت مسلمه /بقلم ياسمينا (الفصل 19)

الشخص فضل يضرب علي الغربيه بلفاس
الشخص بصوت عالي : اطلعو
الكل طلع من العربيه وبصو لي شخص ده
جاك : انت مين
السخص شال القناع وقال : ادوار
ليو بصدمه : بابا ازاي
ايه : واووو ده ابوك ازاي ده مز
جاك : استغفري ربك علشان مهزقكيش
ايه بضحك : بهزر بس ازاي كدا
ليو : هو انت هتنقذنا بعد الي عملناه فيك
جاك بضيق : هو احنا عملنا ايه هو الي عمل
مريم بضيق : بظبط كدا
ايه : بس بردو ده ابوكم
ليو : بظبط كدا
ادوار بهدوء : خلصتو يلا تعالو اركبو معايا عربيتي
ادوار مشي وكلهم مشيو وراه
ايه : ابوك في لبس كاجول شبه جيمس بوند بجد حلو
جاك بغضب : انتي عايزه تطلقي صح
مريم بهمس : هو فعلا بقا حلو كدا ازاي
ليو : مش لوحدها الي هتطلق
مريم بضحك : بجد بقا احلا منكم
جاك بضيق : ابوك احلو ياليو وهياخد مننا الجو
ليو : عادي بس مش ملاحظ انو بيحاول ينقذنا
جاك : اممم غريبه
مريم : مهو بيحبكم واضحه
ايه بخبث : واحنا بنحبو اوي الصراحه
جاك بخبث : وانا بحب رنا اوي الصراحه كانت ايام عنب
مريم بضحك : الحمدالله متجوزه واحد ملهوش في البنات
ايه بغضب : عادي علفكره
جاك تجاهلها : لا ليه مهو مرتبط بواحده اسمها جيسي
ليو بتوتر : انا من رأي نخرس خالص ونشوف بابا عايز ايه
ليو مشي ومريم بصت لي جاك
جاك. : ابيع اخويا ب الف جنينه هاتيهم وبعدين ابيعو
جاك مشي وسبها ومريم بصت لي ايه
ايه : ها مالك
مريم بغيظ : مفيش بس حاسه ان الي بنحسبو موسي هيطلع فرعون
ايه بضحك : لا ليو محترم ياشيخه ملهوش في الحاجات دي
مريم : هنشوف
ادوار كان واقف جمب العربيه
ادوار بضيق : كل ده علشان تيجو
جاك ببرود : عادي استننا احنا ياما استنيناك
ادوار بهدوء : تمام اركبو
جاك بضيق : مش هنركب غير لما نعرف انت عايز مننا ايه
ادوار بص لي جاك وجاك بصلو بستغراب جاك لقه في عيون أبوه الحزن والوجع كان باين عليه اوي
ادوار : يلا اركبو لوسمحتو
جاك بضيق: طيب
ليو ركب جمب ادوار قدام والبنات ورا وجاك جمبهم وادور اتحرك
جاك بضيق : ماتلمو ام الفساتين بتعتكم دي
ايه بضحك : مهو مجبناش لبس غيرو
ليو : سؤال هو فيه ايه وليه كسرت عربيتنا كدا
ادوار : علشان لما عادل يشوف العربيه كدا يقول انكم عملتو حادثه وميعرفش مين عاش ومين مات
جاك بغضب : وانت مالك بينا ها
ادوار مردش
جاك بغضب : انا بكرهك انت السبب في كل ده تعرف انت اكتر شخص بكرهو في حياتي
ليو بص لي جاك بغضب
جاك كمل : ومش عايزك تساعدني انا اموت احسن من انك تساعدني انت واحد سبتنا بشهور وبسنين تعرف ليه عشان تمشي ورا قرفك وكل يوم ست شكل ولما انا بقيت كدا انت متكلمتش عادي حاجه عاديه
ليو بغضب : اخرس بقا
جاك بغضب : مش هخرس انا عايز اقولو انو مهما عمل مش هحبو ولا هسامحو
ادوار وقف العربيه فجاه
ليو : بابا انا اسف انا
قطع كلام ليو عياط ادوار ليو وجاك بصو لبعض بصدمه ادوار فضل يعيط آكنو لسا طفل صغير
ليو : بابا انت بتعيط
ادوار مردش عليه وفضل يعيط
جاك بقلق : احم هو انت بتعيط ليه
ادوار مردش
ليو : بابا والله جاك مش قصدو صدقني
جاك بندم : مش قصدي
ادوار بدموع : انا عايز اموت
ليو بسرعه : اوع تقول كدا بعد الشر
ادوار : انا تعبت اوي اوي مكنتش عايز ولادي يكرهوني
ليو : لا والله بنحبك مش بنكرهك
ليو بص لي جاك بضيق وقال : صح ولا ايه
جاك : احم صح
ادوار : هقولك ياجاك انا ليه كدا
ادوار بصلو وقال : انا امي مصريه بس ابويا امريكا كانو مسيحين بابا كان انسان قاسي جدا جداا جدااا اه انتو بس شوفتوه لما كبر ومبقاش قادر يبين قسوتو دي كان بيضربني كتير اوي بسبب أو من غير سبب انا مكنتش شقي ابدا انا كنت طفل هادي علفكره انا شخصيتي زاي شخصيه جاك بظبط بزعق بتعصب بس من جوا نضيف المهم في يوم بابا سافر برا امريكا وكان فيه بيت جمبنا كان لسا متأجر كان شب قاعد فيه وفي اليوم الي بابا سافر فيه الشب ده حاول يتعرف علي ماما بس ماما من مصر يعني عربيه كانت عندها حتة العرق الشرقي ده رفضت بشده وهو حاول كذا مره يكلمها
جاك بتركيز : كمل
ادوار : المهم اقتحم بيتنا وحاول يغتصبها وانا كنت لسا طفل صحيت علي صريخها ومكنتش عارف اعمل ايه روحت جبت سكينه علشان اضرب بيها الشخص ده بس هو زقني علي ترابيزه ووقعت علي راسي واغمه عليا
ايه بصدمه : وبعدين حصل ايه معقول اغتصبها
ادوار بحزن : صحيت بعد فتره لقيت بابا واقف قدام ماما وشخص ده وبابا كان ماسك مسدس وماما عماله تقولو اسمعني وبابا حتي محاولش يسمعها وضربها بنار وجت في راسها كنت هقوم اقولو هي ملهاش ذنب بس خلاص كل حاجه انتهت
ليو بضيق : كان مفروض يكون واثق في مراتو اكتر من كدا
ادوار : وده محصلش وبعد ما ماتت حاول يخليني اكرها قطع كل صورها وجاب مرات اب شديده كان بتسلطو عليا طفولتي كانت عباره عن ضرب واهانه وحنان الام والاب مفيش
جاك بضيق : بس عملت زاي ابوك
ادوار بحزن : لا انا بحبكم انا ممكن اعمل المستحيل علشانكم يوم مامشيت بابا برا البيت كان السبب انو كان مريض نفسي بقا مجنون واكتشفنا ده بعدين كان هيحطلنا السم في الاكل ونموت كلنا
ليو بصدمه : مستحيل ده جدو كتبلنا نص املاكو
ادوار : لا انا الي خليتو يعمل كدا مهو مريض مش مركز خليتو يعمل كدا علشان اضمن حقكم
مريم : سؤال بس وبنسبه لقضيه ايه وكمان يوم ماكنت عايز رجالتك يغتصبونا ده ايه علاقتو بباباك
ليو : وقتل احمد
ادوار : بحب ابني اوي اي اب هيعمل كدا لا انا عارف لو اي اب مسؤول واهتم بولادو مكنش ولادو هتعمل كدا بس حصل الي حصل مستحيل اسيبو يتسجن وهو طلع انضف مني وقرار انو مش يأذي ايه مسالتوش نفسكم بعد رفضو لطلبي انا معملتش حاجه ليه كنت سهل اشتري الطبيب الشرعي بس مقدرتش ابدا افتكرت الي حصل لي امي
مريم بضيق : وبنسبه لي رجالتك الي كان هيغتصبونا
ادوار بهدوء : انا متفق معاهم يخوفوكو شويه إنما يغتصبوكم لا مستحيل اعمل كدااا ابدا
ليو : طب وأحمد
ادوار : انا بحب امك اوي ياليو بعد ما قرارت تأسلم مزعلتش الي زعلت منو بجد أنها هتبقا محرما عليا وكمان حبت واحد تاني غيرت اوي ف طردها مهو كدا كدا مش هتبقا معايا وعرفت انها هتجوز احمد كنت هقتلو بس اتراجعت في اخر لحظه ومش عارف مين قتلو انا عايز اتغير وكمان تسامحوني
جاك جاي يرد بس ايه قالت بخبث : اذكان انا سامحت حد كان عايز يغتصبني معقول هما مش هيسامحوك
جاك بضيق : بتلقحيييي عليااااا ماشي
ليو : ممكن تنزل من العربيه
ادوار بستغراب : ليه
ليو : انزل بس
ادوار نزل من العربيه وليو نزل وراه
ايه : ياغبي انزل وراه
جاك بضيق : ليه هي كوسا
مريم : اسمع الكلام بس
جاك بصلهم بضيق ونزل من العربيه
ليو : انا هسامحك تعرف ليه لاني بحبك ومحتاجلك
ادوار ابتسم وقال : بجد
ليو ابتسملو وحضنو وقال : مشكلتي اني طيب بقا
ادوار بسعاده : عقبال الي قلبو حجر ده
جاك بضيق : مالكم في ايه عمالين تلقحو عليا بلكلام
ايه طلعت راسها من العربيه وقالت : مهو لو حمار كان حس
جاك دخل راسها وقال : بص يابابا انا
ادوار حضن جاك وقال : انت ايه
جاك : احم يعني بحبك وهسامحك
ليو بضحك : حيوان بتجي بالاحضان
ادوار طلع من حضن جاك وقال : جاك قلبو طيب رغم قسوتو
جاك بضيق : ياجماعه انا مش قاسي انا غلبان اوي علفكره دانا حظي منيل متفكرونيشششش
ليو بضحك : خلاص يلا بينا نمشي يابابا ونبي ليتقلب علينا
ادوار : يلا
ادوار ركب العربيه وجاي يدورها مدورتش
ليو.:في ايه
أدوار : معرفش
جاك بسخرية : انا دلوقتي عرفت طلع حظي وحش لمين
ليو بستغراب : لمين
جاك : طلع وارثه ياخويا وراثه
ادوار : طب والحل
جاك : نقعد هنا هنعمل ايه
ايه : عيله فقر من اولها لي آخرها
فجاه الدنيا مطرت ... جاك :ايوا كدا اتاكدت أن احنا عيله فقر
مريم : ادخلو العربيه بسرعه هتخدو برد
ليو : مستحيل
جاك بص لي ليو وقال : لا ياليو مش وقتو انا متعصب
ليو بضحك : تعال بس
جاك بص لي مريم وقال : بيعشقني عشق مبيروحش مكان غير وانا معه تمام
ليو مسك ايد جاك ووقفو في طريق وفضلو يلعبو في المطر
مريم بضيق : بجد حاجه مستفزه
ايه بضحك : ايه مالك واحد بيحب اخوه انا هنزل
ايه نزلت وقربت من جاك وهو مسك أيدها وقال : مش احنا مش عملنا فرح
ايه : اه
جاك : هعملك احلا فرح تحت المطر
ايه بضحك : ماشي يلا
جاك بص لي ادور : شغلنا اغنيه
ادوار ابتسملو وبعدين شغل كست العربيه وجاك مسك ايد ايه وقربها منو وقال : الليلادي سبني اقول واحب فيك
وانسى كل الدنيا دي وغمض عنيك
جاك وايه فضلو يرقصو سولو تحت المطر وليو قرب من عربيه وطلع مريم من العربيه وقال : تحبي تعيشي جو الهندي ده
مريم بضيق : هندي ايه يابني دي رومانسيه بس انت خليك في جيسي
ليو مسك أيدها وبعدين حط أيدها علي كتفو وبدأو يرقصو تحت المطر
مريم بضيق : اه مفكرني هنسه جيسي
ليو : دا انت نور حياتي عمري كل املي شوق الدنيا كله مش كتير عليك والله كل حاجة فيا بتناديلك ايوة كل حاجة فيا بتناديك
مريم بابتسامه : وكمان بتعرف تغني مصري
ليو بحب : انا اغني اي حاجه علشانك
جاك : علفكره بيثبتك
ليو بضيق : اخرس
ادوار بصوت : تعالو علشان شكل الجو هيقلب اكتر
ليو بتفكير : طب هنمشي ازاي
ادوار قرب منهم وقال : البيت قريب من هنا تعالو نتمشها
ليو : بيت ايه
أدوار بابتسامه : عندي بيت هنا في صعيد جاك هيستخبا فيه
ليو بص لي جاك
جاك بسخرية : ايه مالك مهو خلاص حضنا بعض وحبينا بعض
ليو بهمس : خلي عندك شويه دم ده جابلك بيت تستخبا فيه
جاك : يعني اعمل ايه يعني اروح ابوسو من بوقو
ليو بضيق : هتفضل طول عمرك حمار
جاك : انت الي بتقول كلام غريب مش ذنبي
ادوار بابتسامه : خلصتو يلا بينا
المطر بدأ يزيد وكان فيه هوا قوي
وبدأو يمشو ورا ادوار
جاك بضيق : معقول كل ده يحصل في يوم واحد
ليو : حظك بقا هنعمل ايه
جاك بص لي ايه وقال : كانت جوازه فقر
ايه : امشي وانت ساكت اسحلك
فجاه سمعو صوت برق وبصو في سما
ادوار : لازم نجري يلا ورايا
ادوار جري وهما كانو بيجرو وراه
ايه : بسم الله مشاء الله ابوك بيجري زاي الغزاله
مريم بضحك : دا يابنتي باين انو لسا شب
ليو : خلاص الراجل مات
جاك بضيق :عادي علفكره كلو عمليات تجميل
ايه : صفي نيه بقا
مريم : حقووود
ادوار بصوت عالي : تعالو يلا وصلنا
ادوار كان واقف قدام بيت كان متوسط الحجم وكان شكلو راقي ادوار خبط علي الباب جامد وهنادي فتحت
هنادي بصدمه : يلهوي ايه ده
ادوار : دخليني بس
أدوار دخل وبعدين ليو والبنات وجاك دخل وبص لي امو بشك
هنادي : مالك يابني
جاك : بتعملي ايه في بيت ادوار ياهانم
ليو : اوبا هو انتي حنيتي ولا ايه
هنادي قفلت الباب وقالت : اسكت انت وهو ودخلو كدا هيجلكم برد
مريم بصت علي بيت كان بيت هادي جدا وحستو دافي وكمان سمعت صوت القرأن طالع من التسجيل
هنادي : خد انت البنات لي اوضتهم وسبلي ولادي بقا اطمن عليهم
ايه : اوووبا هنمشي معا جيمس بوند
جاك حط ايدو علي كتف هنادي وقال : واحنا هنمشي معا زيبيده ثروث
ليو بهمس : مين زبيده دي
جاك : ممثلمه قديمه مصريه
ليو : دي حلوه ولا ايه
جاك : صاروخ ياليو صااروخ
ليو بقرف : الفاظك يابني
جاك بصلو بضيق وقال : يلا يازبيده قصدي يلا ياهاندي
هنادي خدت ليو وجاك وطلعو علي اوضتها أما ادوار بص للبنات وقالت : طبعا انتو عايزين هدوم صح
مريم : كلك نظر ياجيمس
ادوار بابتسامه : اتفضلو معايا
ادوار طلع علي سلم
ايه : دا جيمس اتغير خالص
مريم : احسن حاجه بجد
ابه ومريم طلعو معا ادوار ودخلهم اوضه وقال : خدو راحتكم
مريم ابتسمتلو وهو مشي ومريم قفلت الباب
ايه : كدا ليو وجاك هيعيشو لي اول مره أجواء العيله
مريم : بظبط للاسف انا كمان معشتهاش
ايه : هما اهلك فين انتي عمرك ما حكتيلي عنهم
مريم بحزن : لما يكونو اهلي فعلا هما مش اهلي
ايه بصدمه : مش فاهمه
مريم بحزن : مش عايزه اتكلم
ايه بحزن : انا اسفه
مريم قربت من دولاب وفتحتو لقت فيه فساتين كتير اوي وكانو محتشمين
مريم بابتسامه : جيمس طلع عندو نظر .....
________________________________________
*عند هنادي *
كانت يتجهز لبس تقيل لي ولادها وجاك طلع من الحمام وكان لابس وقرب من مامتو وقال : تعرفي نفسي في ايه
هنادي : في ايه
جاك مسك أيدها وقعدها علي سرير وادها فوطه وهو قعد في الارض وقال : تنشفي شعري زاي ماكنتي بتعمليلي وانا صغير
هنادي ابتسمت وبدأت تنشف شعرو وقالت : انت فاكر الايام دي
جاك : عمري ما هنسها ابدااا
فجاه ليو دخل الاوضه
جاك بخبث : كنت فين ياخلبوص
ليو بضيق : بجد انت عايز تتربه من اول وجديد دي ألفاظ
جاك بضحك : ونبي ماتهرب من الموضوع كنت فين
ليو : كنت في الاوضه تانيه باخد شاور
جاك غمزلو وقال : مهو الاوض كتير في البيت انهي اوضه فيهم
ليو : لا ياخفيف في الأوضه الي جمبك
جاك : أيوا كدا حدد علشان محدش يفهمك غلط
ليو قرب منو وقعد جمبو في الارض وقال : لا متخافش محدش دماغو شمال غيرك
جاك بفخر : قول اني ذكي وبفهمها وهي طايره
ليو بغضب : انت مجنون يابني متخلنيش اتنرفز عليك انا سكتلك بقالي كتير وعمال تقول ليو بيعمل وبيصاحب
جاك بخبث : ايه اضحك علي مرات اخويا ايه نسيت البنت الفرنسويه الي كنت بايت عندها وجوزها جاه وانا الي انقذتك يوميها ولا البت اليونانيه الي اخوها كان هيقفشك دانت تاريخ يدرس
ليو بغضب : اخرررس ياحيوان انت انا تاريخ اومال انت ايه دانت كنت مقضيها
جاك : ايوا بس الكل عارف اني مقضيها مش بمثل قدام ناس اني كويس وانا من تحت سواهي دواهي
ليو : دواااااهي ايه وسواهي ايه يابئيه
جاك بصوت عالي : لا دانا افضحك بقا
ليو مسك جاك من هدومو وقال : اخرس أحسلك
جاك : يبتاع جيسي ولارا وميراااااا ياشيخ دانت مرحمتش حد
ليو بغضب : يخربيتك اخرس
جاك : افكرك بست الكبيره الي كانت عينيها عليكك وانت مصدقت بقا
ليو بصدمه : والله ماحصل
جاك بخبث : انا معرفش حصل ولالا بس الوليه كانت فارسه
ليو بص لي هنادي وقال : شوفتي ابنك ياماما
هنادي بتوتر : شوف انت الي قدامك
جاك وليو بصو قدامهم لقو مريم وايه واقفين علي الباب
جاك بهمس : نهار اسود الله يرحمك ياليو
مريم بغضب : جيسي ولارا وميراااااا حلوو اوي كدا
جاك : وكان فيه كرستينا كانو بيباتو كل يوم سوا
مريم قربت من ليو وقالت بغضب : طلقني
ليو : احم هو انا لسا اتجوزتك
مريم بغضب : ازاي انت كدا
ليو : صدقيني ده كداب
جاك بسخرية : متخلنيش اقول علي ريما
مريم بغضب : ريمااااااا
جاك : اه يختي كل ده وهو عندو ٢٥ سنه اومال لما يبقا أربعين سنه هيعمل ايه
ليو بغضب : هقتلك
مريم مسكت ليو من هدومو وقالت : طلقني ياليو طلقني
ليو مسك أيدها وباس كف أيدها وقال : كل دول ميفرقوش معايا انتي الاصل والله وبعدين ده قبل ما ااسلم
مريم بضيق : مهو ده الي مصبرني
ليو : حبيبتي اهدي بقا
مريم : هحاول
جاك بسخريه : كل بعقلك حلاوه
هنادي مسكت شعر جاك وقالت : جاك فاكر كنت بعقبك ازاي
ايه بفضول : ازاي
هنادي بضحك : هقولك
جاك بسرعه : بس بس تقولي ايه خلاص مش هتكلم
ايه : لا ونبي عايزه اعرف
هنادي : هقولك
جاك مسك كف أيدها وباسو وقال : ابوس ايدك اسكتي اسكتيييي
هنادي بضحك : طيب
أدوار دخل عليهم الاوضه وقال : حهزتلكم قعده تحت يلا تعالو
جاك بهمس : دا لو فضل كدا كتير هقع في دباديبو والله
هنادي بحنان : وده المطلوب هو بيحبكم اوي
ليو : طب يلا ننزل ......
الكل نزل لقو ادوار فارش في الارض وحاطت دفايه وقاعد قدامها والكل جاه قعد جمبو
ادوار بابتسامه : فرحان بلمه دي
جاك : مش قدي والله
مريم بصت علي بيت وقالت : ده بيت مين
ادوار بهدوء : هقولك بمأن.كلكم عرفتو قصتي ده بيت كنت بجي فيه زمان اوي وبعد ما طلقت هنادي اتجوزت واحده تانيه وعاشت هنا في صعيد لأنها هنا من صعيد
ليو : كانت مسيحيه
ادوار : ابوا
هنادي بضيق : وبعدين
ادوار بحزن : كانت حامل وانا سعتها كنت قاسي وقولتلها تنزل البيبي
هنادي : ونزلتو
ادوار : معرفش ميشت من البيت ومن ساعتها وانا معرفش عنها حاجه
ليو حب يغير الموضوع وقال : احم قولي صحيح انت ازاي بقت حلو كدا
ادوار بضحك : ايه كنت وحش قبل كدا ولا ايه
جاك بص لي هنادي وقال : لا بس شكل الحب القديم لما رجع الشباب رجع معه
هنادي بضيق : لم نفسك
مريم سقفت علي أيدها وقالت : جالي بهداوة داوي جرح قديم وجدد روحي راحت مني نن عينه خدني غصب عني
جاك : هوبااااااا
هنادي بضيق : بس اسكتوا
مريم بضحك : علم علامة جوة قلبي سابلي بصمه بسمه العيون ورسمه الشفايف شايف الحلاوة
جاك شاور علي أدوار وقال : أصل الافندي ده في حته تانيه عندي مترستأ جوة قلبي وفي قلبي له غلاوة
مريم : مين ده اللي ساوي بينه وبين الناس ده ماس وهما نحاس حساس وروحه حلوة زي غنوة رقصة
مريم وجاك : هوباااااااااااا
هنادي بغضب : مش محترمين
ليو : خلصتووووو
جاك بضحك : اه
ليو قرب من أدوار وقال : أنا شوفت كتير وقليل وماشوفتش حد جميل وتقيل كده كده
ادوار بابتسامه : حتي انت
ايه : أستاذ فنان دكتور مدرسة فن وهندسة ايه ده كل ده
جاك : وهووووووبا انت يا ليو كنت بتجي مصر من ورايا صح
ليو : ياعم ارحمني بقاااا
الكل ضحك عليهم وفضلو يتكلمو كتير ويضحكو ويفتكرو الذكريات الي بنهم ومريم قرارت تقوم تعملهم حاجه يشربوها وفضلت تدور علي المطبخ ولقت اوضه جمب المطبخ كان باين عليها انها قديمه اوي ف قربت منها بهدوء وفتحت الباب ودخلت لقت النور مقفول فتحت النور وبصت علي الاوضه لقتها كلها صور لواحده ... مريم كانت واقفه مصدومه وقربت من صوره الي علي ترابيزه ومسكتها وبصت عليها كويس
مريم بصدمه : مستحيللللللللل ....... وصوره وقعت منها في الارض و انكسرت ...... وهنعرف


google-playkhamsatmostaqltradent