رواية احفاد الحديدي الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا احمد
البارت الثالث عشر من احفاد الحديدي :
في فيلا خاصه ب شريف صفوان ٠٠٠٠٠
كانت تتملل في السرير بتعب والم تحاول فتح عيناها تتدريجيا لتعتاد علي الضوء لتقلب عيناها يمينا ويسار لتحاول القيام بتعب وهي تنظر بفزع لذلك المكان الغريب لتشهق فزعا وهي تنظر بجانبها كان شريف نائما عاري الصدر لتصرخ بفزع صرخه مدويه لتتوقع ماذا يكون قد حدث.
_شريف اصحي ي واطي ي ندل انت عملت فيا ايه ده انا هوديك في ستين داهيه ليتحدث الاخر بغضب شديد وهو يمسك بمعصمها ليضغط عليه بقوه الماتها.
_تودي مين في داهيه ي زباله مانتي اكشفتي علي حقيقتك خلاص تصدقي كنتي فاكر انك شريفه زي مبتقويلي كنت معجب بيكي وبنضافتك كنت شايف فيكي حاجه مشفتهاش في حد بس للاسف طلع كل ده قناع لبساها بس خلاص اتكشفتي علي حقيقتك وطلعتي اوسخ من الوساخه نفسها عمك فاكر نفسه يقدر يقف قصادي قصاد شريف صفوان ميعرفش اني مركب جهاز تصنت في فيلته كلها علشان اعرف كل خطواته بس اخر حاجهكنت اتخيلها ان نور الشناوى الي عملالي فيها صحفيه شريفه تتطلع بالوساخه دي مدمنه وعماله عليا خطه وسخه زي دي اديني خدت منك الي ميتقدرش بتمن ابقا خالي عمك بقا يرجعك زي مكنتي ي حلوه.
قالها شريف بوجع كبير داخلي فكانا قد بدا ان يعجب بها لكن كان شريط التسجيل الذي سمعه فيما دار بينهم جعله يفكر في ذلك الفكره الشيطانيه والانتقام بذلك الطريقه بخطفها واغتصابها ٠
_حرام عليك ي شيخ حرام عليكم كلكم ربنا ينتقم منكم انا بكل الي بيحصلي ده بدفع تمن صراع مليش دخل فيه انا صحيح كنت مدمنه بس انت متعرفش انا ادمنت ازي واحد زيك كده معندوش ضمير كنت لسه في بدايه شغلي وحياتي وكنت فرحانه بان اول شغل ليا هيبقا اني اكشف تاجر مخدرات كبير بالشكل لكن ملحقتش واحده صحبتي باعتني ليه بقت تحطلي حبات مخدره في اي حاجه بشربها معايا لحد مادمنت وعمي امير عرف هو الي عالجني بس طبعا مش ببلاش بيهددني بالفيديوهات الي ماسكها عليا وبيهددني انه هينشرها ويدمر حياتي وحياه ابويا واخويا الي حاجه زي دي هتدمر شغله عرفت بقا انا ليه عملت كده حرام عليك ي شيخ ربنا ينتقم منك ربنا ينتقم منك.
قالتها بانهيار ودموع ووجع ليرد هو رد صادم بالنسبه لها.
_جهزي نفسك الماذون جاي دلوقتي حالا علشان اكتب عليكي اخاف تتطلعي بعد كده حامل وانا مستحيل الي حصل فيا يحصل في ابني فاهمه بسرعه.
ليتركها ويرحل تحت نظراتها الصادمه....
في فيلا الحديدي ٠٠٠٠٠
كانوا يجلسون جميعهم علي مائده الافطار ٠٠٠٠
_منورنا ي عرايس البيت نور.
قالها صالح ليوامه له الفتيات بهدوء واحترام.
_اه على الله البيت يكون عجبكم اهو اكيد احسن من بيتكم الي كنتوا عايشين فيه.
_ايه الي بتقوليه ده عاد ي صفيه ي اختي ده بيت بدارن دخلته كده تشرح القلب والله.
قالتها هدي لمحاوله لتخفيف الأجواء ٠
_اظن الي قولته يتنفذ النهارده ي زين فاهم قصدي.
قالها صالح بنبره غير قابله للنقاش.
_حاضر ي عمي حاضر.
_متاكلي ي حبه عيني اكلك قليل ليه كده.
قالها ليث بابتسامه ساحره لمعشقوته لترد هي بخفوت.
_كالت كتير جوي ي ليث.
_بالهنا والشفا ي قلب ليث.
ليبتسموا الي بعضهم ابتسامه ساحره.
_كل الاول ي زين انت مبتخودش بالك من صحتك واصل.
قالتها شهد بعشق ليرد الاخر بابتسامه ساحره.
_خايفه عليا ولا ايه.
_ان مكنتش اخاف عليك ي مالك قلبي هخاف علي مين عاد.
ليبتسموا لبعضهم ابتسامه عشق وحب.
كانت تنظر له بوجع ودموع تحرق وجنتيها من تحت نقابها فكان قلبها يوالما بشده لما حدث بينهم لتتحدث بالم.
_متأكل ي سليم مالك.
_خليكي في حالك عاد انا بقول اهو مش محتاج تقويللي خليك بعيده عني خالص.
_فيه ايه عاد ي سليم مالك..
قالها صالح بشك وهو ينظر ل سليم ليرد الاخر بثبات.
_انا زين ي عمي متقلقش.
اما سلمي فكانت تنظر لهم بسعاده بالغه فهي قد شعرت من الامور بينهم ليست علي مايرام.
_انا ماشي ي عمي.
قالها سليم بقوه وثبات ليرد الاخر بغضب شديد..
_ماشي رايح فين عاد ي سليم انت ناسي انك لسه عريس ولا ايه ده النهارده صبحيتك وعمك بدران ومراته جاين دلوقتي.
_يجوا يشرفوا انتوا اهم معاهم لكن انا عندي حاله مهمه في العياده ليرحل بجمود تحت النظرات المندهشه والقلقه والشامته ايضا.
في فيلا الحديدي ديدي ٠٠٠
كانت تجلس وهي تنظر الي معشوقها روحها وقلبها الذي مازال يتخلل في اعماق قلبها حتى الان ٠(على /هدي)
كانت تقف وهي تسقي الورود في جنينه فيلا الحديدي ليقاطعها ذلك الصوت التي تعشقه وهو يهمس بجانبها بعشق.
_واه مش حرام عليكي عاد تقفي جنبهم كده مش هيبانوا جانبك واصل لتلتفت اليه بفزع وشهقه بالغه.
_واه عاد جرا ايه ي علي ايه جابك هنه امشي الله يخليك انا خايفه عليك.
قالتها هدي بخوف وتوسل اليه ليقترب منها بعشق.
_انا مش خايف من اي حاجه واصل لاني معنديش اغلي منك واصل ومش عاوز غيرك.
_كيف بس ي علي مانت عارف ان اخويا صالح مش موافق واصل وانا لسه صغيره علي اني اتصرف لوحدي.
_بس انا بجا لقيت الحل نتجوزاو عرفي لحد ماتمي السن القانوني ولما تبقي مراته محدش هيقدر يقف قصادنا ولا يمنعنا عن بعض ولا صالح ولا غيره.
قالها علي بصدق وتأكيد وعشقا لترد الاخري بخوف.
_انت بتقول ايه ي علي عيازني اتجوزك من ورايا اخوي ده كلام ده.
_مفيش غير الحل ده ي هدي صالح هيتجوزك لابن العامري لانه من توبكم انا مقدرش اعيش من غيرك ي حبه قلبي هدي احنا لبعض ومش ممكن نخلي حاجه تمنعنا عن بعض واصل.
_خلاص ي علي انا موافقه انا متأكده انك تستاهل وانا بحبك جوي ي علي جوي.
_وانا بحبك ي نبض قلبي بحبك جوي.
ليبتسموا الي بعضهم بعشق وحب لكن كانوا لما يعلموا ماذا ستكون النهايه.
في فيلا الحديدي ٠٠٠
_جرا ايه عاد ي صابحه هدي فيه ايها وقعت ليه من طولها كده.
قالها صالح بثبات الي ذلك الدكتوره التي تقف بارتباك لم تكن تعلم ماذا تقول فهي تعلم جيدا ان هدي ليس متزوجه.
_احممم بصراحه ي حاج صالح انا مش عارفه اقول ايه واصل بس ست هدي حامل ٠.
لينتفض الاخر بغضب وجنون.
_انتي بتقويلي ايه ي خرفانه انتي حامل كيف ي بؤمه.
_صدقني ي حاج صالح هو ده الي حصل انا متاكده.
ليسرع الاخر سريعا بنار تحرق الاخضر واليابس لتفزع هي من هيته لتنكمش بدموع وخوف ليمسكها من شعرها بغضب وهو يصفعها صفعات متتاليه علي وجنتيها بغضب ليتحدث.
_عملتيها ي فاجره علي مش كده سلمتيه نفسك ي بنت الحديدي وجبتلنا العار ده انا هقتلك واشرب من دمك.
_انت الي خلتني اعمل كده انا وعلي متجوزين علي سنه الله ورسوله ربنا شاهد علي جوازنا وانت السبب انت الي خلتنا نعمل كده طول عمرك قاسي وجاحد ي صالح انا معتش خايفه منيك واصل.
قالتها هدي بتحدي رغم خوفها ليمسكها من فكها بغضب شديد ليتحدث.
_البت صابحه تحت وهتيجي تسقط الي فبطنك وترجعك تاني بنت بنوت اما علي ده بقا فخليه يخرج من البلد وميرجعش هنه تاني واصل والله يقول ي رحمان ي رحيم علي عائلته كلها ده بعد ميطقلك وجوزك ل عرفان في اسرع وقت.
لتفوق من شرودها لترتمي ارضا بوجع ودموع وهي تتحدث بالم منك لله ي صالح دمرت حياتي وباعدتني عن اكتر انسان حبيته في حياتي
في الاكاديميه ٠٠٠٠
كان يجلس مراد وهو يتذكر صاحبه العيون الحزينه ويسرح بها ليعقد العزم علي فتح والده في ارتباطه بها ٠٠٠٠
في فيلا شريف صفوان الخاصه...
كانت تمسك بالقلم بارتباك ووجع وهي توقع علي شهاده اعدامها شهاده تحطيم حياتها فقد خسرت كل شى بذلك الزواج ليتحدث هو بشماته فقد وعدها انها ستكون من ممتلكاته والان قد حدث.
_الف مبروك ي عروسه بقيتي حرم شريف صفوان رسمي تخيلي كده لما ينزل بكره خبر بالبونط العريض شريف صفوان يتزوج من الصحيفه نور الشناوى الي كانت دايما تكتب عنه وعن جرايمه خبر هيعملك شو محصلش بصراحه.
لتتطلع اليه بالم وتعب ووجع لتتحدث....
_مبقتش فارقه صدقني بعد الي عملته فيا مبقتش فارقه واوعا تفتكر انك كده حطيتني تحت رجليك بتحلم انا هفضل نور الشناوى وهفضل وراك لحد مادخلك السجن انت وعمي وكل الي معاكم.
_توتو هتدخلي جوزك السجن ي نونو لا كده ميصحش.
قالها بنظرات ثابته لتقف هي بقوه رغم الماها.
_انا همشي هروح عند بابا لم تستطيع إنهاء حديثها اثر صفعه قويه علي وجنتيها جعلها تهتز ليتحدث بغضب حجميمي.
_انتي بقيتي مرات شريف صفوان عارفه ي عني ايه ي عني اليله دي هتقضيها معايا وابقي لابوكي انك اتجوزتي هو مش هيصدق نفسه اصلا انك اتجوزتي شريف صفوان فاهمه ي حلوه.
لتتطلع اليه بنظره متالمه وايضا منتقمه للتوعد للكل بالكثير.
في فيلا الحديدي ٠٠
صفعه مدويه اتت علي وجنتيها من والدتتها بغضب شديد بعدما علمت بما فعلته.
_والله عال ي بنت بهانه وزعلانه انه ضربك ده كان المفروض يكسر عضمك حتت فيه واحده تقول لجوزها كده ي عديمه الربايه.
_خلاص ي اما عاد كفايه بالله عليكي الي حوصل حوصل.
قالتها شهد بترجي للوالدتتها الذي كانت تنظر ل شمس نظارت ناريه لتتحدث الاخري بالم من بين شهقاتها..
_حرام عليكم انا عارفه اني غلطانه واستاهل اكتر من كده كفايه الي انا فيه حرام عليكم.
_خلاص ي اما عاد ابوس يدك سيبيها ابوس ايدك.
قالتها حور بالم ووجع لاختها لتتحدث بهانه بثبات وقوه.
_موافقه بس بشرط.
_شرط ايه ي اما عاد.
_توطي قدامنا كلنا تبوس ايد ورجل جوزها وتتطلب منه السماح ياما كده ياما قسما بالله ي شمس هفضل غضبانه عليكي ليوم الدين فاهمه.
_لا ي اما متوصلش لدرجه دي عاد.
قالتها شهد بضيق ووجع لتتحدث بهانه بنبره غير قابله للنقاش.
_اكتمي ي بت انا الي عندي قولته ومعنديش كلام تاني.
_موافقه ياما.
قالتها شمس بالم ووجع وانكسار لانها تعلم جيدا ان هي من فعلت بنفسها ذلك.
في شركه زين الحديدي ٠٠٠٠٠
كان يجلس زين مع مروان لتنفيذ ماامر به عمه كان يقوم بسحب الصفقات من شركات شريف وسحب جميع العمل بينهم.
_لو سمحت ي زين بيه انا عارف اني ماليش ادخل بس بصراحه كده هيبقا خساره لينا ده غير عدوتنا مع شريف صفوان.
قالها مروان بعمليه ليتحدث الاخر بتنهيده عاليه...
_هعمل ايه ي مروان عاد ده امر الكبير وانا لازما انفذه انا عارف كويس ان الي بيحصل ده هيرجع علينا بضرر كبير بس انا مقدرش اعمل حاجه واصل غير اني انفذ وربك يستر بقا.
ليعودوا سويا الي مكانوا يفعلوه.
في شقه نيفين ٠٠٠٠٠
كانت تجلس بتركيز وشرود وهي تتذكر شهاب بعشقه لها فهي بالفعل كانت تتمنا رجل مثل هذا يحميها يعشقها تنسا معاه كل ماحدث من قبله لتنوي العزم علي التخلص من الماضي باكمله وتكمل حياتها مع شهاب وتتدمير ماضي (شريف صفوان) ٠٠٠
في عياده سليم ٠٠٠٠٠
كان يجلس بشرود وهو يفكر كان صراعا عنيفا بين العقل والقلب القلب الذي يعلم انها تعشقه فيدافع عنها بكل قوه يحاول خلق الأعذار والسماح لها ولكن ينهره العقل وبشده فهي أخطأت ولابد ان تنال عقابها ليظل كذلك في ذلك الصراع المؤلم ليضع راسه بين يداه مستسلم لذلك الصراع المميت.
في شركه شريف صفوان ٠٠٠
كان يذهب ليو يمينا ويسار بغضب لما علم بما يفعله ابناء الحديدي فهم بذلك يخسرونهم خسار فادحه ملايين الجنيهات والامر من ذلك انه يحاول الوصول ل شريف فتليفونه مغلق من امس ليقاطعه تلفونه وهذا لم يكن الا شريف ليرد الاخر بغضب شديد.
_ايوه ي شريف انت فين شوفت المصيبه الي حصلت احنا ضيعنا ي شريف ضيعنا.
ليرد عليه الاخر ببروده المعتاد.
_ده الي كان متوقع يحصل اكيد صالح عرفنا كويس وكنت متاكد ان هينتقم مننا والرد الاول وصوله ولسه الي جاي هيكون اقوي لم يفههم ليو ماذا يقصد الا عندما امتلات مواقع التواصل الاجتماعي بخبر مفزع وهو حرق ثلاث مصانع من أكبر مصانع الحديدي جروب ليبتسم بمكر ليعلم بان رد شريف صفوان بالفعل سيكون اقوي.
ولكن هل ستصمت عائله الحديدي بالطبع لا ومن هنا سيؤلد صراع الماضي
ي ترا ايه الي هيحصل بين عائله الحديدي وشريف
ي ترا ايه ااي هيحصل لما مراد يتقدم ل سلمي
بهانه هل كانت قاسيه في عقابها ل شمس
نيفين هل ستتطيع الخروج من دائره شريف
ي ترا البوص هيسكت علي كل ده
جواز شريف من نور البدايه ولا النهايه
زين الحديدي هل هو بالمثلايه دي فعلا ولا ماخفي كان اعظم