رواية احفاد الحديدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم رنا احمد
البارت الحادي عشر من احفاد الحديدي :
في فيلا الحديدي ٠٠٠٠٠٠
كانت تسير بعصبيه بالغه وهي تمتم بغيظ وغضب فمن هي شمس ذلك التي تجلس علي كرسي متحرك لم تستطيع فعل شى كيف تستطيع الايقاف امام سلمي الحديدي ٠
_ماشي بقا كده ابتديها معايا بدري اوي ي بنت بدران بس ورحمه ابويا مهعتجكك واصل مش كفايه انك ختي مني روحي ماشي اصبري عليا انتي والعقارب اخواتك.
_حمد الله على السلامة ي بنت عمتي.
قالها زين بثبات وقوه لترد هي بارتباك خوفا من ان يكون سمع اي شى مما تقول ٠
_احمم الله يسلمك ي زين الف مبروك ي اخويا عروستك زينه ربنا يباركلك فيها.
_تسلمي ي سلمي عقبالك مع الي يستاهللك انشاء.
_سلمي ها شوفتي حور حلوه جوي صح كانت كويسه مش كده.
قالها ليث بلهفه كبيره ليبتسم زين ابتسامه خفيفه علي عشق اخيه الظاهر في عيناه.
_مساء الخير ي جماعه.
قالها سليم بهدوء وابتسامه ساحره ليرد الجميع.
_مساء النور ي سليم.
_خودوا عاد اتفرجوا علي عرايسكم ي ولاد خالي بصراحه الفساتين الي جبتهولهم سترتهم قدام الناس احسن من الهلاهيل الي كانوا بيلبسوها.
_ليتلك سوده علي دماغك بقا كده.
قالها سليم بغضب شديد.
_واه انت بتشتمني ي سليم هي دي اخرتها عاد.
قالتها سلمي بغضب ليتحدث الاخر بتصحيح وغيظ من ذلك العنيده.
_مش انتي ي اختي مش انتي انا بتكلم علي بنت بدران الي غيرت الفستان الي كنت جايبوهلها وصمتت تلبس على كيفها ماشي ي بنت بدران.
لينفجروا الجميع ضاحكين علي ذلك المظهر فشمس استاطعت لم يستطيع فعله الاخرين وهو استفزاز سليم الحديدي ليتحدث زين من بين ضحكاته.
_خلاص عاد ي سليم محصلش حاجه واصل يمكن حاسه ان ده احسن ولا حاجه كبر مخك عاد يلا تصبحوا علي خير.
_ي عيني ي عيني علي الولا بكره تغمز الايس كريم بالعيش ي ابني الحديدي.
قالها ليث بمرحه المعتاد وهو يصعد الدرج سريعا ويطلق ضحكات عاليه وتواليه سلمي بحنق وغضب ليتركوا ذلك الغاضب وهو يتوعد لذلك العنيده بالكثير.
في غرفه ليث ٠٠٠٠٠
كان يتسطح مراد وهو يسرح في ذلك العيون الحزينه ليقاطعه ليث.
_منوراني ي صاحبي والله البلد كلها منوره..
_منوره بأهلها ي ليث احمم ليث كنت عايز اسالك علي حاجه وانت طبعا عارفني وعارف اخلاقي كويس مش كده.
قالها ليث بقلق من رد فعل ليث ليرد الاخر بثبات وتأكيد.
_طبعا عارفك زين ي مراد ي اخوي اتلكم عاد مالك.
_بصراحه في بنت انا شوفتها هنا وشكلها كده من البيت بس قسما بالله ي ليث مبصتلها زي مانت فاكر انا عارف ربنا كويس صدقني.
قالها مراد بصدقا بالغ شعر بيه ليث وتأكد منه فهو يعرف اخلاق مراد جيدا ليرد الاخر بابتسامه عذبه.
_مصدقك عاد ي مراد انا عارفك كويس بس مين البنت دي وشوفتها ميتا.
_شوفتها تحت جبتلي شربات جابتلي لما كنت قاعد مع الحاج صالح والحاج بدران ٠
ليشعر ليث بغصه مريره في قلبه ويسرح بشرود وهو يحدث ذاته فبتاكيد هو يقصد سلمي ياالله اعمل ايه ي ربي اكيد قصده سلمي اقواله ايه انها بتعشق اخويا الي فرحه بكره بس واضح ان مراد صادق في كل قالها ان احسن متكلمش عاد واسكت مش يمكن ترتاح ل مراد وتنسا سليم ٠
_ايه ي ليث مالك سرحت في ايه كده.
قالها مراد بشك ليفيق الاخر من شروده ليتحدث بابتسامه مرتبكه.
_ابدا ي مراد كنت بفتكر بس مين دي والعموم ي سيدي عاد دي سلمي بنت عمتي.
_مخطوبه مرتبطه ي عني.
قالها مراد بلهفه وعشق في عيناه ليتاكد ليث من صدق حديثه لكنه يخشي علي مراد من وجع ومرار العشق.
_لا عاد مش مخطوبه ولا حاجه واصل.
_خلاص انا اسبوع كده بعد الفرح هجيب ابويا ونيجي نطلبها.
قالها مراد بسعاده بالغه ليتنهيد ليث تنهيده عاليه ليدعو الله ان يسعد قلب صديقه وتحافظ سلمي علي ذلك الكنز الثمين.
في منزل بدران ٠٠٠٠٠٠
كانت تجلس شمس علي كرسيها وهي تستشيط غضبا من سلمي فهي تعلم جيدا عشق سلمي ل سليم.
_عجبك الي عملتيه ده ي ست شمس كان لازما يعني ترد عليها كده.
قالتها بهانه بحده لترد الأخرى بثقه وقوه.
_ايوه ي امي كان لازما ترد كده انت مش شيفاها بتكلمنا من مناخيرها ازي طبعا ماهي حفيده الحديدي وفاكره انها هتقوا علينا بس لا الي هيمس اخواتي باي اذي انا مش هسكت واصل.
_طبعا وانا هعرف اتكلم والااغلط حد وانتي موجوده ي ست شهد.
_مضيقيش نفسك ي اما خلاص غيره بنات ومحصلش حاجه ي عني افرحوا كده وانبسطوا.
قالتها حور ببراءتها وطيبتها المعتاده.
_يلا قوموا ناموا ي غالين والله معارفه هيجلي نوم ازي بكره الثلاثه هياتخذوا مني ربنا يجعلها جوازات الهنا عليكم ي بناتي اهم حاجه لازما تعرفوها ان الست تبقا طوع جوزها اسرار بيتكم بينكم اوعا تتطلع بره فاهمين صدقوني لو عملته كده هيشلوكم فوق راسهم ربنا يهنيكم ي بناتي ويسعدكم
في فيلا شريف صفوان ٠٠٠٠
كان يجلس بشرود بين ابحاثه العلميه وهو يسرح في ذلك الملاك الهادي الذي خطفته منذ الحظه الأولى ٠٠٠
_ايه ي شهاب الي واخد عقلك.
قالها شريف بشك ليتحدث الاخر بهيام.
_عندك حق ي شريف فيه حد واخد عقلي فعلا وحد جميل اوي بنت هاديه اوي ي شريف عامله زي الملاك مش ممكن عامله زي اللوحه.
لينظر الاخر له باستغراب ٠٠
_لوحه انت وقعت ولا ايه ي شهاب ده انت ملحقتش ي ابني مبقالكش كتير راجع من امريكا لحقت تحب.
_هو مش عارف بصراحه اذا كان حب ولا لا بس معرفش ي شريف لما شوفتها مبقتش قادر انساها علي العموم هتاكد من الموضوع ده لما اقابلها تاني واكيد هقولك.
_طيب ي اخويا تصبح علي خير ي عاشق انت.
قالها شريف بابتسامه ساحره ليوامه له الاخر بهدؤء وابتسامه ٠
في غرفه فاتن وليو :٠٠٠٠٠
_انت بتقول ايه ي ليو شهاب ي نهار اسود ومنيل.
قالتها فاتن بغضب وخوف ليتحدث الاخر سريعا.
_واطي صوتك ل شهاب يسمع انا مش ناقص خلينا نفكر.
لتحدث الاخري بغضب وشراهه كالقطه الذي تحمي ابنائها.
_لا مش هنفكر مفيش غير حل واحد سبني انا اراحلوا انا هعرف ازي اخليه يبعد عن ولادي ليتحدث الاخر بلهفه وخوف.
_لا طبعا انتي لا انتي عايزه تتديلوا السكينه الي يذبحنا بيها مانتي عارفه انه بيحبك من زمان وكان عاوزك انسي الفكره دي خالص ي فاتن سبينا نفكر واكيد هنلاقي حل اكيد.
في شركه شريف صفوان ٠٠٠٠٠
كانت تقف وهي تبحث في الملفات الخاصه بصفقات الشركه لعلها تجد ماتبحث عنه ليقاطعها ذلك الصوت وهذا لم يكن الا (ليو )
_انتي مين وبتعملي ايه هنا.
قالها ليو بحده ارجفتها لكنها كعادتها تستيطع الثبات سريعا.
_انا شروق سكرتيره شريف بيه الجديده.
ليتحدث الاخر بهمس قاتل وهو يحاول ان يستوعب ماذا يحدث.
_شريف معين واحده منقبه سكرتيره ليه هو جراله ايه ليسرع الي الداخل لتتحدث هي بخبث ومكر.
_تمام اوي كمان ليو الضلع الاساسي لكل ده بكره هتقوعوا علي ايدي واحد وراء التاني مبقاش نور الشناوى انا دخلتكم السجن.
من الداخل ٠٠٠٠٠
كان يجلس شريف باسترخاء علي كرسيه وهو مغمض عيناه يعبث بالقلم بين يديه ليتحدث ليو بحده خفيفه.
_البنت الي بره دي مين ي شريف.
_دي مرات ابنك المستقبليه انشاء الله.
قالها شريف ببروده المعتاد ليتحدث الاخر بدهشه.
_ودي شهاب شافها فين وعرفها امتا.
ليرد الاخر بوجع ومراره.
_صح انا اسف نسيت ان معندكش ابن غير شهاب.
لينتفض الاخر بغضب.
_لا ي شريف انا مفكرتش كده انا قولت انه اكيد شهاب لان من هيئه البنت ولبسها ونقابها قولت اكيد انك بتتكلم عن شهاب.
_عندك حق ماهو شيطان زي مستحيل يتجوز واحده زيها مش كده.
قالها بوجع والم ليرد الاخر.
_تستاهل احسن واحده في الدنيا ي شريف.
ليبتسم الاخر ابتسامته الساحره ويقوم.
_طيب انا مسافر قنا احضر فرح ولادي عمي وهرجع باليل.
ليرد الاخر بغضب.
_ولاد عمك ميتحرقوا بجاز ايه الي هيوديك عندهم.
ليربت الاخر علي يده بحنان.
_ممكن تهدا اطمن انا محدش يقدر ياخدني منك وسابق وقولتلك انهم هما مالهوش ذنب في الي بيني وبين صالح الحديدي وبعدين زين عازمني على اني شريكه شريف صفوان شويه وهرجع متقلقش ويريت ماما متعرفش حاجه.
ليوامه له الاخر بهدوء ليرحل سريعا الي الخارج.
_استنا عندك هنا رايح فين.
قالتها بثقه وثبات ليبتسم الاخر بخبث.
_ايه هوحشك اوعدك ان بكره هاجي بدري لاني مش هقدر ارجع النهارده وبعدين انا لسه مبقتش جوزك علشان تساليني رايح فين وجاي منين لتقترب منه لتتحدث بكل ثقه وغرور.
_ولاعمرك هتكون انا بسال لاني هروح احضر فرح زين بيه وشاكلك رايح فتاخدني معاك.
_تمام تحت امرك ي قطه اتفضلي.
لتسير امامه بكل ثبات وغرور ليبتسم الاخر ابتسامه ساحره توحي بالكثير ٠
في منزل بدران ٠٠٠٠٠٠
كان يجتمع الجميع رجال نساء شيوخ واطفال في منزل الحديدي فاليله هو فرح احفاد الحديدي ٠
كان يقفون صالح وبدران وليث وزين وسليم ومراد ايضا وهم يساعدون بعضهم البعض ويستقبلون المدعويين بالترحاب فكانوا الثلاثه كالفرسان فكانوا وسيمين للغايه يمتلكون ابتسامه ساحره ينتظرون بفارخ الصبر كتب الكتاب ليجتموعوا اخيرا بمعشقوتهم.
_مبروك ي ولادي اخوي الف مبروك.
قالها صالح بسعاده كبيره ليردوا الثلاثه بابتسامه واسعه.
_الله يبارك فيك ي عمي.
_خالوا بالكم من بناتي ي ولاد فاهمين انا مديكم روحي.
قالها بدران بتأكيد ليرادو ايضا بتأكيد واحترام.
_دول في عنينا ي عمي اطمن.
_يلا ي عرسان علشان كتب الكتاب ٠
قالها مراد بابتسامه ليسرعوا الشباب الي كتب الكتاب واخيرا سيرتبط اسمائهم باسماء معشقوتهم.
في الأعلى في غرفه الفتيات ٠٠٠
كان يجلسون الحوريات الثلاثه بفساتين الزفاف فكانوا كالملكات الذين ينتظرون فرسانهم اما الأخرى فكانت تنظر لهم بحنق وكره فكانت تتمنا ان تكون هي مكانها الان هي كانت تتمنا ان تزف الي سليم لكن القدر قد انها كلمته وانتهاء الامر.
_مبروك ي ام البنات اخير اطمنتي عليهم انا عارفه انك كنتي فاقده الامل بس الحمد لله ربنا اجبر بخاطرك اهو.
قالتها صفيه باستفزاز لبهانه لكن الاخري التزمت الصمت لكي تجعل هذه الليه تمرا بسلام وتتطمن علي بناتها.
لتقوم هدي باطلاق زغروطه عاليه بفرحه وسعاده.
_مبروك مبروك ي عرايس العرسان كاتبوا الكتاب يعني خلاص بيقيتو من ممتلكاتهم الخاصه.
لتخفق كلا منهما راسها بخجل شديد فبالفعل اصبحوا من ممتلكاتهم الخاصه وانتهاء الامر.
في الخارج ٠٠٠٠
_انزلي ي اختي انا مش خدام اهلك.
قالها شريف باستفزاز وبرود لها لترد هي بحده ٠
_خدام اهلي اظن من الذوق لما تبقا راكبه معاك بنت تنزل تفتحلها الباب.
_لما تبقا بنت بقا مش واحده زيك واتفضلي علشان الناس لينزلو سويا ليراهم زين ليبتسم اليهم بسعاده.
_يااه وعدت وصدقت اهو عاد نورت ي شريف نورتي ي شروق.
نور بارتباك :شكرا الف مبروك ي زين بيه.
شريف بابتسامه:الف مبروك ي زين ربنا يتمم بخير.
_ربنا يخليك ي شريف اطلعي انتي ي شروق فوق مع الحريم وانت بقا تعالي معايا علشان نتاخد الضيافه التمام ليرد الاخر بمرح.
_ايوه كده مادام اكل فلاحي انا معاك فيه.
ليطلقوا سويا ضحكاتهم الساحره ليسرعوا الي الداخل.
في غرفه العرايس ٠٠
كان يقف كلا منهما ينظرون لبعضهم البعض بعشق وحب وسعاده وامان ليتقدم كلا منهما الي زوجته وهو يمسك يدها بحب.
_الف مبروك ي عروسه هتنوري قصر الحديدي٠
قالها زين بحب شديد لتبتسم له شهد ابتسامه ساحره.
_القصر منور بيك وحياتي انا كمان هتنور بيك ي زين الرجال.
ليقبلها في جبينها بعشق شديد٠
_كتر خيرك والله عاد انك لبتستي الفستان بتاع الفرح الي اخترتوا والا كان هيبقا يوم مهبب علي دماغك .
قالها سليم بغرور لترد الاخري بخبث ومكر ٠٠
_متتحدنيش ي واد الحديدي علشان هتخسر.
_ها ده عمره مهيحصل واصل ي بنت بدران انتي خلاص بقيتي بتاعتي وهوريكي النجوم في عز الضهر.
_شمس بمكر وخبث:اكده طيب عاد انت الي جبته لنفسك ي ابن الحديدي ٠
_مشاء الله عليكي بدر منور والله بقا معقول ي ناس الجمال ده كله بقا ملكي انا مش مصدق والله..
قالها ليث بسعاده غامره لترد الاخري بابتسامه عشق.
_ربنا يخليك ليا ي ليث وتستحملني ومتزهقش مني واصل معلش انا عارفه اني حمل تقيل عليك بس ولكن اوقفها اصبعه الذي وضعه علي شفتيها يمنعها من استكمال ذلك الحديث المحزن.
_اوعي تقولي كده مره تانيه انتي هتبقي تاج فوق راسي بحبك ي حور بحبك جوي جوي.
لتبتسم له ابتسامه عشق حب وأمل جديد.
في الاسفل.
كان يجلس شريف واعيونه مسلطه علي من يجلس بسعاده لابناء اخيه ليتحدث بمراره والم داخلي.
_يااه فرحان اوي كده كل ده علشان ولاد اخوك معقوله تكون حنين بالطريقه دي مش ممكن مكنتش رميه عيله عمرها 17سنه هي وابنك الي في بطنها ومسالتش فيها ربيه ولاد اخوك وسبت ابنك اتربا وسط الوساخه لما بقا ديلر في تجاره المخدرات والسلاح وكل ده بسببك بس اوعدك ان الحساب بينا هيبقا قريب اوي.
ليفيق من شروده علي صوت الزغاريط العاليه والفرحه والسعاده من حوله بنزول كل منهم وفي يده زوجته والسعاده والعشق على وجوهم ليسرح في قطته الشرسه العنيده ليبتسم تلقائيا وهو يراها تقف بجنبه ليسرعوا الي الخارج.
فقد انتها الفرح وذهبوا الجميع.
_يااه مش مصدق عاد الي حصل ي صالح معقول الولاد والبنات خلاص ادجوزو والله مامصدق.
_قالها بدران بسعاده بالغه ليرد الاخر بسعاده ايضا.
_اه الحمد لله ي بدران نفذت وصيه صابر اخوي الله يرحمه ربنا يسعده ويهنيهم.
بدارن باستعجال _واه عاد نسيت مخفظتي فوق هطلع اجيبها علطول واجي نروح سواء البيت عنديكم.
_ماشي ي اخوي براحتك.
ليتتطلع صالح بجانبه ليرا ذلك التلفون الملقي علي وجهه ليمسك بالهاتف لينصدم بصدمه عارمه مما راه ٠٠٠يتتتتتتبع ٠
تفتكروا صالح شاف ايه
طبعا انا بعتزر جدا عن بارت امنبارح بجد عنيا كانت تعباني جدا اما بالنسبه لان كتير سالني هي هتستمر في رمضان انشاء الله لانها مش هتلحق تخلص قبل رمضان لسه الأحداث كتير والمفاجات اكتر هستنا رايكم ي غالين دمتم في رعايه الله وحفظه ٠٠٠
احفاد الحديدي ٠٠٠٠
بقلمي رنا احمد