رواية احفاد الحديدي الفصل العاشر 10 بقلم رنا احمد
البارت العاشر من احفاد الحديدي
كان ينظر لها بخبث ومكر لتتضع يدها في صدرها لتجذب له الاموال لترميها اليه بغضب شديد لاتتحدث.
_خود حار ونا في جتتك كان يوم اسود يوم مطلبه منك كده ي وش الفقر.
_من يد منعدمها ي خالتي وانا تحت امرك في اي مصلحه مدام المعلوم موجود ٠
قالها عرفان بنظره خبيثه لترد هي بحده وغضب.
_طب خلاص ي روح امك مش هتبات هنه ي غور في داهيه وحسك عينك تيجي هنه دلوقتي فاهم.
ليوامه له بنظره خبيثه لتزفر بغضب من ذلك السر الذي جعلها تخشي من عرفان وخضوعها له خوفا من كشف ذلك السر الذي تعلم جيدا ان انكشفاه يعني هلاكها على يد صالح لتزفر بشده وتسرع الي الداخل٠
من داخل فيلا الحديدي ٠٠٠٠٠
كان يجتمعون جميعهم علي الغذاء ٠٠
_مبروك ي عرسان الف مبروك ي ولاد الغالي.
قالها صالح بحب شديد وسعاده لابناء أخيه.
_ربنا يخليك لينا ي عمي وميحرمناش منك واصل.
قالها الثلاثه زين وسليم وليث بحب واحترام شديد ٠
_الف مبروك ي ولاد اخوي عقبال عوضكم ي يارب.
_ زين ربنا يخليكي لينا ي عمتي وميحرمناش منك واصل.
_مشاء الله عليكي ي سلمي ي بنتي هو ده الي كنت عايزه من زمان.
قالها صالح بفخر ل سلمي وهي تجلس بلبسها المحتشم ونقابها وهي تنظر امامها ولا تنظر ل سليم كالعاده فكنت هذه العاده تحزن صالح وهدي كثيرا لانهم يعلمون جيدا ان سليم لم يبادلها ذات الشعور ولكن من الواضح انها تحاول تدريجيا تخطي ذلك العقبه ٠
_جهزوا نفسكم ي عرسان عاد علشان حناتكم النهارده والبيت هيبقا مليان ناس وانتي ي سلمي جهزي نفسكم علشان تروحي للعرايس في بيت عمك بدران لاانا وامك لازما نفضل هنه علشان نخدم على الناس الي هتيجي.
قالتها صفيه بمكر وخبث فهي تعلم جيدا بعشق سلمي ل سليم.
_حاضر ي مرات عمي حاضر.
قالتها سلمي بقلبا ينزف الما ووجعا فستذهب لتبارك لمن لمن اخذت منها روحها عشقها لتتدعي الله ان تتحمل ذلك ولا ينكشف احد وجعها وانهيارها٠
_بعد اذنك عاد ي عمي مراد زميلي في الاكاديميه هياجي النهارده يحضر الحنه ويبات معايا لحد يوم الفرح.
قالها ليث باحترام واستأذن من عمه ٠
_واه عاد ي ليث ده بيتك ي ابني وضيوفك فوق راسنا ده فرح احفاد الحديدي يعني الكل لازما يكون موجود ٠
لينتهوا كلا منهما حديثه ويرحلون كلا منهما لاستعداد لذلك العرس المنتظر.
كان يقف علي النيل بشرود ليفيق علي مان يضع يده علي كتفه بحنان ٠
_واقف هنا لوحدك ليه ايه الي حصل.
قالها ليو بحنان بالغ ليلتفت الاخر له بنتنهيده عاليه ليتحدث بثقه.
_انت ليه بتعمل كده انت بجد جواك كل النداله دي الي تخليك تتضحي بابنك علشان الفلوس.
_علشان خايف ومش بس خايف مرعوب عليكم وعلي امكم من الي جاي.
قالها ليو سريعا بخوفا بالغ ليتحدث الاخر بغضب شديد وصراخ.
_خايف علينا لا ي شيخ خايف علينا تقوم تتدخلنا جوه الواسخه دي مش كفايه انا الي خلاص ضعت عايز تؤخد التاني تضيعه وتقضي عليه مش هترتتاح غير لما ندخل كلنا السجن مش كفايه انا وانت طب انا ومش ابنك لكن شهاب ٠
لم يستطيع انهاء حديثه اثر صفعه قويه من ليو جعلته يسقط ارضا لييتطلع اليه بصدمه عارمه ليتحدث الاخر بنبره غير قابله للنقاش ٠
_اوعا تقول الكلام ده تاني سامع اوعا انت ابني انا مكتوب باسمي انا صالح الحديدي مالوش فيك اي حاجه انت تولدت علي ايدي انا ومش ممكن اسيبه ياخدك مني لا انت والامك بلعن نفسي مليون مره اني اتكلمت انا وامك وانت سمعتنا وعرفه كل حاجه طول عمري كنت خايف ان السر ده ينكشف والاقيك بتروح مني لاني مش هستحمل انا مش وحش اوي كده ي شريف بس البوص انا عارفه من سنين هينفذ تهديده ومش هسيبنا لانه له طار قديم معايا او بالاخص مع صالح الحديدي ٠
ليتتطلع له الاخر باستغراب شديد ماذا يقصد بطار قديم وما علاقه البوص ب صالح الحديدي ليقسم بداخله لمعرفه ذلك السر في اسرع وقت ٠٠٠
في منزل بدران ٠٠٠٠٠
كان يجلسون بهانه والفتيات ليقوم بالتجهيزات ٠٠
_واه ي اما عاد الفستان ده موضه قديمه اوي.
قالتها شمس بخبث ومكر بالغ فهي لم يعجبها فستانها الاحمر المزخرف بحرافيه شديده لسبب واحد وهو ان سليم هو من اشتراه لها ٠
_بطلي دلع البنات الماسخ ده ي بت انا فهماكي ي بنت بطني والفستان حلو جوي جوي وهتلبسيه عاد.
لتزفر بغضب للتذكر سليم وهو يهده اليها ويستفزازها بانه سيجعلها تلبسه رغما عنها لتبستم شمسه العنيده لتقسم لذاتها انها لن تلبسه وسيعلم هو ذلك لتجعله يستشيط غضبا.
_وانا فستاني حلو عاد ي شهد.
قالتها حور بحزن شديد فهي كانت تتمنا ان ترا كل شى خاص بيها لتحتضنها شهد بحنانها المعتاد ٠
_زي القمر ي حبيبتي حوري بدر منور في ليله تمامه ربنا يسعدكم ي اخواتي واطمن عليكم.
لتربه على يدها بحنان بالغ وهي تهمس في اذنها بحب وسعاده.
_ويسعدك ي اختي ي شهد الزين قالتها بغمزه ومكر وهي تنظر لها لتسرح الاخري في معشقوها الفريد من نوعه في طيبته وحنانه ٠
في مستشفي شهاب ٠٠٠٠
كان يجلس في غرفه والده نيفين وهو يقيس لها الضغط ويطمئنا عليها وهو يختلس النظرات لذلك الجالسه بهدؤء بالغ وبراءه كالاطفال ليتحدث بابتسامه ساحره.
_الحمد لله النبض كويس والحاله استقرت بشكل كبير اطمني.
_ربنا يخليك ي دكتور مش عارفه اقول ل حضرتك انت بجد انسان جميل جدا ٠
قالتها باعجاب شديد وحزنا بالغ ايضا.
_انتي الي جميله اوي بجد عجبني لبسك المحتشم وهدؤك بجد انت مفيش منك اليومين دول بجد تربيه تشرف.
قالها شهاب باعجاب شديد فهو كان دائما ان يرتبط ببنت في ذلك الاحتشام والهدوء لتفهم هي تظراته لتنهد بحزن شديد وهي تحدث ذاتها.
_اه لو تعرف الحقيقه اني انسانه ملوثه منفعكش ولا انفع اي حد حتى الي سلمته نفسي عمره مهيفكررفيا انت تستاهل ملاك مش واحده زي يريتني قبلتك من زمان ياريت كانت سارحه لم تشعر بشهاب وهو يلتقط لها صوره وهي شارده ليحتفظ بيها سريعا ويعد ذاته انها ستكون شريكه حياته الي الابد ٠٠٠٠٠
في شركه زين الحديدي ٠٠٠٠٠
_طبعا انت من المعزومين ي شريف بيه.
قالها زين بابتسامه وثقه ليرد الاخر بابتسامه خبيثه وماكره.
_طبعا ي زين بيه طبعا ربنا يتمم بخير.
_الله يخليك ي رب عقبالك وربنا يهديك بالي تغير حالك .
لتصدر منه ضحكه عاليه طغت علي دخول من لم يشعروا بها وهي تنظر لهم بتمعن ليتحدث من بين ضحكاته.
_لا ي سيدي انا بحب كده ابقا طير وطاير اي عش احط عليه.
_احممم انا اسفه ي افندم انا بخبط من بدري اضطريت اني ادخل انا اسفه.
قالتها نور بارتباك وهي تحاول البعد عن نظراته الماكره لها.
_اتفضلي ي انسه شروق.
قالها زين وهو ينظر الي الملفات امامه اما الاخر فكان ينظر لها نظرات تربكها بشده لكنها حاوله ان لا تتاثر وتبدو قويه لتتحدث بجديه.
_اتفضل ي زين بيه انا مضيه علي كل الورق الي حضرتك طلبته وبعته كمان.
_برافوا عليكي ي انسه شروق محترفه.
قالها لها وهو يغمز لها بخبث لتحاول هي الثبات.
_شكرا ي شريف بيه.
_بقولك ايه ي زين انا كنت عايز انسه شروق معايا في شركتي يعني باين عليها خبره وانا محتاجها وانت هنا عندك مرون ٠
_قالها شريف وهو يحاول توصيل رساله لها.
_والله انا معنديش مانع واصل المهم هي توافق كده كده هتبقا مسؤله عن الشغل الي بينا برضه.
_ايه رايك انتي ي انسه شروق.
قالها شريف لها وهو يغمز لها بانه قد قدم لها الفرصه علي طبق من دهب لتحاول هي جاهده لإخراج كلمتها.
_احممم انا معنديش مشكله ي زين بيه الي تشوفه.
_تمام بس خالي بالك منها ي شريف دي في حمياتي يعني بلاش حركاتك دي واصل.
قالها زين بحده خفيفه فهو يعلم جيدا ان شريف مهؤؤس بالنساء.
_ايه ده ي زين انا هتبوظ سمعتي ولا ايه مش لدرجه دي ي راجل.
قالها شريف بابتسامه خفيفه.
ليوامه لهم زين بهدؤء لترحل نور ويستاذن شريف بالرحيل ٠
في الخارج ٠٠٠٠
_حلو اوي الي انت عملته ده وفرت عليا كتير اوي استعد بقا للي هيحصلك علي ايدي ي شريف صفوان.
قالتها بثقه وقوه معتاده لينظر هو بتمعن في عيناها بثقه وغمزه.
_جهزي انتي نفسك ي حلوه ل جحيم شريف صفوان انا لما حاجه بتعجبني لازم تبقا ملكي جهزي نفسك ي حلوه لأنك هتبقي من ضمن ممتلكاتي ليرحل شريف بقوه وثبات لتقسم هي لذاتها انها ستكشف ذلك المغرور وماوراه.
يحل المساء ٠٠٠٠٠٠
في فيلا الحديدي ٠٠٠٠٠
كانت تتعالي الزغاريط والأفراح والانوار المضيئه بالوان زاهيه تتدل علي الفرح والسرور كان يقف كلا من زين وليث وسليم بجانب صالح وبدران وهم يرحبون بالمدعوين من الشباب والشيوخ فهذه حنه احفاد الحديدي كانوا يوزعون الشربات ويرقصون العرسان بالعصا والاحصنه كجميع اهل الصعيد الاصلين كان يجلس مراد بسعاده لصديقه واخاه وهو يراه بذلك السعاده العارمه.
_منورنا والله ي مراد ي ولدي.
قالها صالح بترحيب بالغ ليرد الاخر بابتسامه عذبه ٠٠
_ده نورك ي حاج صالح تسلم يارب.
_ي سلمي بت ي سلمي هاتي شربات هنه.
_ملوش لزوم ي حاج صالح.
_مالوش لزوم كيف ي ولدي ده واجب الضيافه ولازما تخدوه.
قالها بدران بترحيب كبير.
لتقترب سريعا باستعجال وهي تقدم الشربات ل مراد لتتحدث باسف.
_انا اسفه ي عمي كنت مشغوله جوه اشوي اتفضل حضرتك.
_علي فكره انا خدت الشربات خلاص تسلم ايدك .
قالها بابتسامه واسعه وهو يسرح في ذلك العيون الجميله لكنها حزينه للغايه لتؤامي له بهدؤء لترحل سريعا لتذهب الي منزل بدران لكنها لم تذهب وحيده فقد سرقه قلب (مراد المنشاوي) اما هو فقد عقد العزم علي معرفه من تكون هذه الفتاه وما سبب ذلك الحزن في عيناها ٠
_منورنا والله ي مراد.
قالها ليث بسعاده وهو يربت على كتف صديقه ليتحدث بعدما عاد من شروده.
_ده نورك ي عريس الف مبروك ي ليث ٠
ليث بابتسامه:الله يبارك فيك ي اخوي عقبالك.
ليسرح في ذلك العيون الحزينه ليردد بدون وعي.
_قريب قريب اوي ي ليث انشاء الله ٠
في منزل بدران ٠٠٠
كانوا يجلسون العرايس الثلاثه كالنجوم المتللاه فكانت تشعر كلم منهما بالسعاده البالغه والقلق ايضا فهذه هي اخر ليله في بييتهم سنتقلون بكل مايملكون الي بيت العشق الاخر نعم هو بيت العشق لما لا وهو يجتمع بيه ملوك العشق كانت ترقص الفتيات والنساء من حولهم كانت تشعر بهانه بانها تملك الأرض وما عليها بسعاده وفرحه ابنائها كان الكل سعيد الا هذه الذي تجلس رغم انه لا يوجد رجال لكن لا تقوم نقابها لا تريد احد ان يشفق عليها وهي تنزفا دموعا تحرق وجنتيها بالم وهي تنظر الي شمس حبيبه عشقها لتتغط علي يدها بوجع لعلها تهدا من ذلك الالم.
_بقولك ايه ي سلمي مترفعي نقابك عاد هو فيه غيرنا نتعالي نتصوروا مع بعض يلا.
_قالتها شهد بحنان بالغ لتحاول سلمي سريعا مسح دمعاتها الحارقه لتقوم بثبات مصتنع وضحكه مصتنعه ليلتقطوا الصور معا.
_الف مبروك ي عرايس ولاد خالي الي عمركم مكنتم هتلاقيهوا زيكم واصل.
قالتها سلمي بسخريه واضحه لترد شمس بحده.
_ولا هما كان هيلقوا زينا واصل وكفايه انهم بيحبونا ويموتوا فينا كمان وفضلونا علي ناس كتير مش ملين عينهم واصل.
_شهد بحده شمس كفايه كده.
قالت شمس كلمتها بكل قوه وثبات وهي تقصدها جيدا فهي تعلم منذ الصغر بعشق سلمي ل سليم لتبتسم لهم سلمي بغرور وثبات مصتنع ٠٠
_اما نشوف عاد ي ست شمس.
لتنزل نقابها سريعا وترحل لتتوعد لذلك الثلاثي وشمس بالاخص بالجحيم الذي سيروه داخل مملكه الحديدي ٠٠
في فيلا علي الشناوي ٠٠٠٠٠
كان يجلس علي وهو يمسك بيده صوره فتاه غايه في الجمال لينظر لها بتمعن وتنهيده عشق لا ينتهي
_ياااه ي بختك ي مراد اكيد شوفتها ي ترا شكله ايه عاد دلوقتي اكيد لسه حلوه زي مكانت ي ترا لسه بتحبني وفكراني ولا خلاص نستني بس انا عمري منستها منه لله الي كان السبب وفرقنا عن بعض وخلاني هربه من الصعيد كلها لمجرد ان بصيه ل فوق وحبيه اوي اه وحشتني اوي ي هدي اوي ٠٠٠٠يتتتتتتتبع ٠
تسلمويلي علي تعليقاتكم الجميله هستنا رايكم ي غالين دمتم في رعايه الله وحفظه ٠٠٠٠٠
احفاد الحديدي :٠٠٠
بقلمي رنا احمد