recent
روايات مكتبة حواء

رواية الباشا كاملة بقلم مريم سمير

رواية الباشا كاملة بقلم مريم سمير




 الجزء الاول الباشا

(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير )
سمعت الجملة من هنا قلبي وقف، يعنى يوم متجوز اتجوز واحد ظابط وكان دحيح دفعتى، ايوة يجماعة انا كنت في كليه شرطة مالكوا في ايه!!
لقيت الباب بيتفتح، محدش رباك يلا ولا احنا عاملين الباب دا لى مش عشان تخبطوا يبهايم يبهايم!
_جاهزة
=ل أيه معلش!
_انا اتجوزك
=اه اعتقد اه
_المفروض انك تيجى معايا دلوقتى
=فين يعسل
_بيتنا يمريم!
=اه اه طيب، بس فيه قواعد لازم تسمعها
_بعدين طيب عشان انا هستنى تحت في العربيه
=انت حر انا قولت وخلاص
لميت هدومى الكتير اوى دى، اي الهدوم إلى ماما جيباها دا على اساس انى هلبس الهدوم دى كلها!! ودعت ماما وبابا حاسه انهم مصدقوا يخلصوا منى سيكا، وبعدين في امى إلى مقضياها زغاريط دى حد يفهمها انها المفرض تعيط يجماعة ارجوكم انكزوا الموكف
نزلت حطيت الشنطة في العربيه وركبت قدام
_استنى
=ها في اي!
_انت جاى تتجوز واحدة مش بطقها ولا بطيقك لي معلش؟
=نصيب
_اكتر واحد مستفز في العالم قاعد جمبي يربي، انت يبنى مش بطقنى وانا مش بطيقك لي تعمل كده!!
=عشان اثبتلك ان الست مكانها في الأول والآخر بيت جوزها
_هه، ضحكتنى وانا مش عاوز اضحك، انت فاكر انك كده هتخلينى اقعد في البيت يعنى!
=اه، عشان انا جوزك ورأيي إلى هيمشي
_قول بقي انك متغاظ منى عشان كنت احسن واحدة في الكليه وكنت على طول بطلع من اوائل الدفعة
_مين بيطلع الأول؟
رفعت شفتى واتكلمت بضيق=انت
_مين كان بينفذ كل العملى في وقت قياسي
=انت
_مين..
=ششش أخرس، دورى بقي، مين الى كانت اشطر واحدة في الكليه
نفخ_انتى
=مين الى كله كان بيشهد في مهارتى في الدفاع عن النفس!!
_انتى
=مين..
_ششش اخرسي
=خلصنا هزار وضحكنا وهزرنا؟ ها هنزل الشغل امتى؟
_مش هتنزلى انتى هتقعدى في البيت
=دا الكلام دا عندها
_لا وعندك انتى كمان
=يعنى مفيش شغل؟
_اه
=ومفيش جواز
جيت انزل مسكنى من الظعبوط بتاع السويت شيرت دا انت قلبك ميت وعضلاتك مقويه قلبك جامد، وربي مهحلك يلا
_انت بتعمل اى يشاطر
=وانتى قولتى اى يعسل هو اى إلى مفيش جواز بنلعب احنا ها بنلعب؟
_انا عاوزة اشتغل انت عارف انى عملت اسم في القسم إلى بشتغل فيه، والمفروض انك بتشتغل فيه انت كمان وعارف قد اى انا شاطرة
=انا اتفقت مع باباكى وهو وافق عشان محدش موافق على إلى انتى بتعمليه دا
_اه والمفروض الست مخلوقه لى؟
=انها رقيقه دا المفروض، والمفروض كمان عشان تتجوز وتخلف
_لا انت تروح تتجوز واحدة تانيه مواصفاتها إلى في دماغك دى
غمز=بس انتى الى عجبانى
_احمم، احنا هنفضل قاعدين كده الليل ليل وانا عاوزة انام
=هه، هسوق اهو
ساق العربيه وانا مستحلفه هوريه يعنى هوريه، يفكر يلمسنى بس انا معايا الحزام الأسود في الكاراتيه يعنى ممكن نصلي عليك صلاة الميت حالا، واقول مكنش قصدي مش حوار، احنا نقتل وبعدين نفكر في تبرير جامد اوى
_ادخلى
=داخلة
دخلت وهو فتح النور، كانت الشقه جامدة اوى وحلوة جدا وتخطف القلب والعين حقيقي يعنى، نقول إلى لينا والى علينا بردو
_نورتى بيتك يعروسه
=ايدك لتوحشك
_يعنى اى
=يعنى ايدك لو تلزمك معتش تتحط على كتفي تانى فل؟ فل
_صاحبي صح؟
=محدش قالك اتجوز ظابطة يعسل
_عارفه اكتر حاجة عجبانى فيكى اى، شجاعتك وجرأتك كده
=كنت عارفه
_طب بصي بقي يسكرة
=مريم اسمى مريم يشاطر
_طب بصي، الكلام إلى حصل في الجامعة دا كوم الخناق كل شويه وأننا مش بطيق بعض لدرجة اننا لما نتجمع في مكان واحد كله بياخد ساتر
=اه اه، والامتحانات وأننا نفضل نخبي الورقه زى العيال وأننا في العملى نختار نمسك نفس القضيه ونشوف مين هيحلها ونختار نفس المتهم ونشوف مين هيخليه يعترف، كنت بتضربهم يهمجى
_مش احسن مكنت أعطيهم مصاصه زى ناس!!
=اسمه استدراج يفندى
_مش عشان كنتى خايفه منهم يعنى
=تؤتؤ استدراج، وبعدين فكرتنى ب ايام...
_جميلة فعلا عندك حق
=ب ايام الله لا يعدها الله يحرقك
_اه طب اسمعى، طولت لسان مش عاوز، انك تعملى فيها راجل مش عاوز، انك تعملى فيها واحدة من الشرطة بردو مش عاوز، عاوز احترام وسمعان كلام ورقه
=مش عاوز صالصا مع الاوردر؟
_هتستظرف اهو، طب بقولك اى
قرب منى وانا رجعت لورا
_هتندم يا احمد انت مش قدي
=اه منا عارف
_لأخر مرة بقول ارجع
=ولو مرجعتش يشاطرة
_هيحصل كده
هوبا مسكت كتفه وخليته على الأرض
_ايدا في اى ايدا
=انت بتستقل بيا لي! مش قولتلك انت مش قدى
_بس حلو الوضع دا اوى
قمت من على الأرض ووقفت وهو ووقف وضحك
فجأة جه مكالمة ليا وليه في نفس الوقت، ردينا على المكالمة كل واحد في زوايه
انا وهو =أيهههه!
يتبع
ما وراء قلبي🖤
مريم سمير

الثاني من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent