recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية قمر كاملة بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر كاملة بقلم ياسمين علي 



● الجزء الأول ●

#حكاية_قمر 🌜🤍
#بقلم_ياسمين_علي ••
قمر بتفتح عربية الكبدة : يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم .. استعنا ع الشقا بالله ..
....: صباح الخير ياقمر الحتة
قمر : صباح الخير يا عم سيد .. نازل بدري يعني مش عوايدك
سيد : والله ياقمر المصاريف كترت .. قولت انزل افتح الدكانة .. اهو و اللي يجي كله رزق ربنا
قمر : يا عم سيد انت راجل طيب وربنا هيكرمك بإذن الله ... وسع كدا ارفعلك باب الدكانة
سيد : لا خليكي مش عاوز اتعبك ..
قمر : تعبك راحة .. معاوزش حاجة تانية اعملهالك ..
سيد : كتر خيرك ياقمر .. روحي ع عربيتك يلا علشان ف زباين مستنينك
قمر : وشك حلو ياعم سيد والرزق جه اهو .. عن اذنك بقا
سيد : اتفضلي يابنتي
_______________________
في فيلا الألفي ▪
احمد : صباح الخير يا ولاد
(احمد دياب الألفي صاحب مجموعة شركات الألفي للمقاولات )
نور : صباح الخير يابابي
احمد : صباح النور ياحبيبت بابي .. انتو بس اللي صحيتوا .. اومال فين الباقي
نور : أسر نايم كالعادة يابابي ..
( نور احمد الألفي .. 25 سنة .. متخرجة من كلية الالسن .. تتميز بالرقة ف الملامح والأسلوب .. طويلة القامة و نحيفة بعض الشئ .. ذات شعر قصير بني وعيون عسلي )
احمد : نايم لحد دلوقتي هو مش عنده كلية انهاردة .. ولا هو ناوي يسقط السنة دي كمان زي كل مرة ... استغفر الله العظيم واتوب اليه .. اطلع ياكريم صحي اخوك
* كريم مردش *
نور : بابي خلي كريم انا هطلع اصحيه
احمد بنظرة حزن ع كريم : ماشي يابنتي .. وشوفي زين صحي ولالا
زين بيلبس الچاكيت ونازل ع السلم : انا صحيت اهو ..
( زين احمد الألفي .. الابن الأكبر لعيلة الألفي .. 31 سنة .. يدير شركات الألفي بجانب والده .. طويل القامة .. وجسم رياضي ... وذات ملامح رجولية .. وعيون بنية .. يتميز بحنيته ع اخواته ولكن شديد العصبية ... يعشق السباحة وركوب الخيل .. يحب عائلته جدا .. ).
زين : صباح الخير يابطل
..كريم بابتسامة لزين ك رد ع كلامه
زين : يلا بينا يابابا ع الشركة
احمد : مش هتفطر الأول يا بني
زين : ف الشركة علشان منتأخرش بقا ..
احمد : ماشي يابني يلا بينا ... وبص ل كريم اللي قاعد يرسم وساكت ورجع بص للدادة ... خليبالك منه يا نجلاء
نجلاء : ف عيوني متقلقش
( كريم الالفي .. الابن الاصغر لعيلة الالفي .. 9 سنوات .. يحب الرسم .. ويمارس هذه الهواية باستمرار .. يمتلك عيون خضراء مثل والدته وشعر بني كثيف طويل .. توفت والدته ف حادث امام عيناه منذو سنتين .. من شدة تعلقه بها امتنع عن الكلام ) .
___________________________
قمر : خد دول السندوتشات اللي طلبتهم
الزبون : كام كدا
قمر : كدا خمستاشر جنية
الزبون : اتفضلي
قمر : تسلم .. الف هنا
.... : اييدك ع المصروف
قمر بخضة : تف تف تف .. ف ايه ياليل ماتكحي ياحبيبتي خضتيني ... وبعدين الناس تصحا تقول صباح الخير .. مش ايدك ع المصروف
( ليل اخت قمر .. 19 سنة .. تمتلك ملامح بيضاء وعيون خضراء .. وشعر طويل .. اول سنة ليها ف كلية الهندسة )
ليل : متتوهيش ع الموضوع ياقمر .. ايدك ع المصروف يلا مش عاوزة اتأخر ع المحاضرات
قمر بفرحة : فرحانة بيكي كبرتي وبقيتي ف كلية ياليل .. اللهم صلي علي النبي ... اللهم صلي علي النبي .. استني اجيب البخور وابخرك .. قل أعوذ برب الفلق .. من عيون الحارة كلها ومن عين ذكية المستقوية .. و
ليل بتكح جامد: كفاية بخور مش قادرة اخد نفسي
قمر بعدت البخور عنها وجريت عليها : ياحبيبتي خلاص شيلته .. انتي كويسة
ليل بتاخد نفسها : ااه ... ايه لازمة كل دا هو انا اول واحدة ادخل كلية
قمر : ومش اي كلية .. دي كلية الهندسة .. حلمي اتحقق .. اللي مكملتهوش انتي كملتيه وهتوصلي بإذن الله... خليبالك من نفسك ياليل واي حد يقربلك ارقعي بالصوت ولمي عليه الناس .. او اقلعي اللي ف رجلك وع قفاه .. ولا اقولك بلاش انتي خليكي بهيبتك وحلاوتك .. واندهيلي انا اجي اديلو علي قفاه هو وعيلته نفر نفر
ليل بتضحك : متخافيش محدش هيقربلي طول مانتي اختي .. يلا بقا هاتي المصروف
قمر : خدي ياحبيبتي الخمستاشر جنية دول
ليل : ايه دا ياقمر حرام عليكي... انا لازم مصروفي يزيد انا بقيت ف كلية
قمر : ليه يابت ماهما حلوين اهم آجرة اتوبيس رايح جاي وهاتيلك واحدة بببس بلي ريقك وحوشي الباقي
ليل : بيبس واتوبيس ! لا لا ياقمر ماليش دعوة افرضي جوعت اعمل ايه
قمر : اصبوري اعملك سندوتشات كبدة تاخديها معاكي
ليل بزعل : كبدة ايه بس .. آخر كلام لو المصروف مزدش مش رايحة هاا بقا
قمر : خلاص متزعليش ياليل .. زعلك غالي عندي خدي ياحبيبتي دول كمان وهاتي اللي نفسك فيه
ليل بفرحة: ربنا يخليكي ليا
قمر : ويخليكي ليا ياحبيبت اختك .. تعالي ف حضني
تونة طالعة منكوشة من الشباك : الله الله احضان ع الصبح وانا كمان عاوزة المصروف
ليل : ام لسانين صحيت اخلع انا بقا
قمر بضحك : طب روحي ربنا معاكي .. خليبالك من نفسك ياليل
تونة : سمعتك والله لما ترجعيلي ماشي .. هتروحي مني فين يعني
قمر : شش عيب كدا
تونة : بتقول عليا بلسانين يرضيكي
قمر : لا غلطت علشان انتي بأربعة مش باتنين
تونة بطلع لسانها: واحط بش ااوه وهلهيه
قمر : بتقولي ايه انتي
تونة دخلت لسانها : بقولك عندي لسان واحد بس اهو والله
قمر : لا في تاني مستخبي .. صح افتكرت يالي جيبالي الكلام من اللي متسواش .. كدا تخلي ذكية ام أربعة وأربعين صوتها يعلي عليا امبارح بسبب اللي عملتيه ف ابنها
تونة : ما قولتلك اخزقلها عنيها الاتنين مسكتيني ...
قمر : تخزقي ايه يخربيتك .. دانتي فاتحة دماغ ابنها
تونة : هو السبب حد قاله يتحمرش بيا
ليل : يتحمرش بيكي ايه يامفعوصة انتي
تونة : ونبي لاطلع اكيبك من شعرك يابت ايتي علشان غيظاني
قمر : بس ياتونة عيب قولت .. وانتي ايه رجعك
ليل : نسيت السندويتشات
قمر : ماشي خديهم وروحي ع كليتك يلا علشان متتأخريش
ليل : حاضر ياقمر .. وبتطلع لسانها لتونة .. سلام يامفعوصة
تونة بعصبية : بورصي بقا يا قمر .. والله لاخزقلها عينها لما تيجي
قمر بتضحك : هو انتي كل حاجة كدا تخزيق العين .. او فتح دماغ لازم تعملي عاهه مستديمة
تونة : اه علشان يفتكروني بيها
قمر : لا ياشيخة
تونة : انا جعانه اوي .. اعمليلي شندوتش كبدة وشندوتش سجق
قمر : بس كدا عيوني ليكي .. مقولتليش بقا فتحتي دماغ الولا ليه
تونة : عيل رخم بقولو ركبني معاك العجلة .. يقولي لا .. اقولو علشان خاطري .. دانا حبيبتك .. راح قالي لا انا مبحبكيش ... روحت جبت توبة كبيرة وف دماغه .. لقيت امه بتصوت علشان نزل دم .. غريبة طلع عنده دم
قمر : يلااهوي ياقادرة عملتي كدا ف الولا علشان مركبكيش العجلة
تونة بزعل : لا علشان قال مبيحبنيش .. هو انا وحشة
قمر حضنتها : لا ياحبيبتي هو انتي في فجمالك .. وحلاوتك
تونة حطت رجل ع رجل وبترفع رأسها لفوق : انا عارفة اني قمر اصلا .. بس ماما مكنتش تعرف انها هتجيب ف حلاوتي ف سميتك انتي قمر .. وسمتني فتون
*قمر سرحت ف كلامها*
تونة : روحتي فين الكبدة هتتحرق منك
قمر : ها .. ولا حاجة .. خدي ياتونة الشندوتشين اهم كليهم هنا .. متمشيش من قدام عيني
تونة : هاتي مصروفي انا كمان.. عاوزة اجيب جلاطة من عند عم السيد واروح آجر عجلة .. بدل ماافتح دماغ حد تاني
قمر : خدي مصروفك اهو كملي اكلك .. وروحي آجري عجلة من عند عم شكشك .. متروحيش عند ذكية تاني مش عاوزة مشاكل
تونة : حاضر عاوزة حاجة تانية
قمر ابتسمت : عاوزة سلامتك ياحبيبتي
_____________________________________
#حكاية_قمر 🌜🤍
#بقلم_ياسمين_علي ••
ف فيلا الألفي ▪
نور : آسر ... ياآسر .. اصحا يلا ..
آسر بنوم : في ايه يانور ع الصبح .. عاوز انام انا سهران طول الليل
( آسر احمد الألفي .. 21 سنة ... طويل القامة ... شعر طوبل وعيون بنيه .. يدرس ف كليه الهندسة .. بعد وفاه والدته اهمل ف دراسته و كل حياته بقيت سهر وسفر مع أصحابه بس ) .
نور : ايه ياآسر معقولة مش عارف ان انهاردة اول يوم كلية
آسر : عارف ومش رايح
نور : لا يا آسر بابي هيزعل كدا .. دي تاني سنة ليك تعيدها .. قوم يلا علشان خاطري
آسر : حاضر اهو قايم علشان خاطرك .. بس هما ساعتين وهرجع
نور بفرحة : ماشي ياحبيبي .. اسيبك تغير بقا
___________________________
قمر بتعمل الكبدة وبتغني مع نفسها : وحياه عينيك و فداها عينيه .. انا بحبك قد عينيا
لا قد روحى .. لا لا شويه .. طب قد عمرى .. بردو شويه
حيرتنى .. توهتنى .. غلبتنى و ياك كده ليه .. نستنى كنت هقولك ايه آه
و حياه عينيك و فداها عينيه .. انا بحبك قد عينيا
و لا حد قبلك .. فات على قلبى .. و لا حد بعدك يملا عينيه يا عنيه
كنت بخاف من حبك من ظلمك لحبايبك .. لكن غصبن عنى قلبى عملها و حبك
ما اقدرش ما احبكش و حياتك ما اقدرش
فى ايديك قوه تهد جبال .. فى ايديك قوه
و عليك صبر وطولة بال .. و عينيك حلوه
ما اقدرش ما احبكش و حياتك ما اقدرش
عايز تخاصمنى خاصمنى .. بس اوعه تبعد عنى
عايز تصالحنى تعالى .. قبل الشوق ما يجننى
...... : انا اهو جيتلك ياجميل يانوارة الحتة
قمر بخضة : تفتفتف ف اي يا راجل خضتني ... ماتكح ولا تقول ايوتها حاجة
المعلم جعفر : سلامتك مالخضة يا وردة بلدي ... ونفسي اخدها وبيقرب منها
قمر زقته جامد : طب حاسب للوردة دي تشكك وتخليك تجيب دم من كل حتة فيك ... سمعني ولا اعلي صوتي وافرج عليك الحارة كلها .. وافضحك قدام مراتك وعيالك
جعفر : الله ليه كدا ياست قمر .. دانا رايدك ف الحلال .. علي سنه الله ورسوله
قمر : حلال ايه ياراجل دانا من دور عيالك
جعفر : وماله مدام لسه بصحتي
قمر : واناقولتلك بدل المرة الف معاوزكشي يا راجل حل عني بقا
جعفر : يعني دا اخر كلام عندك ياقمرر
قمر : لا ماخرهوش .. ف تاني
جعفر بفرحة : ايه هو ياست الستات قولي
قمر : تتفضل تخرج برا ومشوفش وشك تاني
جعفر بغضب : ماشي ياقمر ماشي متبقيش
تزعلي بقا
قمر : غور جتك الهم .. فورت دمي .. نسيتني كنت بقول ايه .. اه ورجعت ابتسمت وحيات عينك وفداها عنيا انا بحبك قد عنيا
_____________________________________
* ف المحاضرة *
الباب خبط .. آسر دخل
آسر : سوري يادكتور .. الطريق و
الدكتور قطع كلامه : اتفضل وياريت ميبقاش ف تأخير تاني
آسر بيبرطم : دا لو جيت تاني بقا وراح قعد
ليل بعدت عنه بحيث تخلي ف مساحة بينهم
آسر بصلها بستغرب : اه دي بينها سنة مايعلم بيها الا ربنا
ليل : افندم ؟
آسر : ولا حاجة
__________________________________
تونة : عم شكشك .. عم شكشك .. عم شكشك .. عاوزة آجر عجلة ياعم شكشك .. ياعم شكشك
شكشك : ياساتر يارب هو انتي .. اتهدي شوية لما العجلة اللي هناك تخلص ابقا خديها
تونة : ليه يعني ماهو العجل كتير اهو ..
شكشك : هو كدا مش عجبك متأجريش آجري من حتة تانية ... روحي عند ذكية مش دي حبيبتك بتروحي عندها دايما
تونة : لهو انت مسمعتش اللي حصل
شكشك : حصل ايه
تونة : مش فتحت دماغ ابنها امبارح
شكشك : الله الله ليه كدا كف الله الشر
تونة : اصلي كنت عاوزة آجر عجلة وراح قالي نفس اللي قولتو كدا روحت ناويلته بطوبة ف دماغه ..
شكشك بخوف : اييه .. طب ادخلي خدي اي عجلة تعجبك
تونة بصتله بقرف: ناس تخاف متختشيش بصحيح
_____________________________
ليل : انت .. ياانت
آسر : صباح الخير .. النسكافيه بتاعي ونبي يا عايدة بسرعة
ليل باستغراب : نسكافيه ايه .. حضرتك انت ف المحاضرة و خلصت و انا عاوزة امشي
آسر فاق : طب ماتمشي هو انا مسكك
ليل : حضرتك كنت نايم .. اطير من فوقك يعني ؟؟
آسر : لا عدي من الناحية التانية عادي جدا
ليل بعصبية : صبرني يارب ... ممكن توسع بعد اذنك
آسر : مش موسع وعدي من الناحية التانية
ليل : انت عبيط ولا ايه مش شايف مسافة كبيرة عديني من هنا اقرب للباب كمان
آسر : علشان طولة لسانك دي .. مش قايم عدي من هناك بقا
ليل بعصبية قامت طلعت ع البانش ولسه بتنزل اتكعبلت وقعت وأسر لحقها بسرعة
ليل اتكسفت وزقته : اوعا كدا .. أبعد عني .. وطلعت تجري خبطت ف صافي
صافي : مالها دي
وليد : ايه ياعم ... دانا قولت مش هتيجي
( وليد وصافي الانتيم بتوع آسر .. صافي بنت صاحب وشريك احمد الألفي ف شركاته .. مغرورة فوق الوصف .. وبتحب آسر اووي ولزقاله دايما .. وهي بنسباله صاحبته وبس )
صافي : استنا بس لما يقول مين دي وبتجري ليه كدا
آسر : متشغليش بالك ب دي .. قولولي هتسهروا فين انهاردة
وليد : عندي ليك حتة سهرة برا انما ايه هتعجبك
صافي : انا هاجي معاكم
وليد : لا دي لينا احنا مش ليكي
صافي : يبقا اكيد فيها بنات .. آسر انت استحالة تروحها انت فاهم
آسر : بنات ايه بس احنا بتوع كدا بردك وغمز لوليد .. هي قعدة شباب كدا ومينفعش تكوني فيها
صافي : اذا كان كدا ماشي
______________________________________
قمر : هو دا كل الي حصل ياعم سيد ... وانا مسكتلهوش عرفته مقامه .. ووقفته عند حده ... اه هو فاكرني مش هقف قصاده يعني علشان معلم ... انا اقف قصاد التخين .
سيد : يااه ياقمر كان نفسي يكون عندي بنت زيك ف شجاعتك وجدعنتك دي ..
قمر : تشكر يا عم سيد والله انت ف مقام ابويا واكتر ... بس كان ف حاجة قلقاني كدا
سيد : ايه قلقك ياقمر
قمر : كلامه كان ف تهديد ليا.. حاسة ناوي ع نية شر اللهي تتقلب عليه البعيد
سيد : متخافيش انتي بميت راجل
قمر : ان كان عليا انا مش خايفة ع نفسي .. انا بالي مشغول ع أخواتي.. ليعملهم حاجة يلوي دراعي بيها وانا مش هستحمل .. واحدة فيهم يجرالها حاجة .. دانا اروح فيها والله
سيد : بعد الشر ياقمر .. ان شاءالله ميصبهمش سوء ابدا
قمر : يارب يا عم سيد يارب ... يلا اسيبك انا بقا علشان اطلع اعمل الاكل لتونة وليل قبل مايرجعوا .. يلا فوتك بعافية
سيد : الله يعافيكي يا قمر
_________________________________
قمر واقفة ف المطبخ بتعمل اكل وبتكلم نفسها :
ياتري عملتي ايه ياليل انهاردة .. يارب يكون اليوم كان حلو عليكي .. هي الساعة كام دلوقتي .. ٧ هي اتأخرت كدا ليه.. الغايب حجته معاه .. يلاهوي لاحسن يكون جعفر الكلب عملها حاجة .. بتشيل غطا الحلة كان سخن اتلسعت حدفت الغطا : اااع سيرتك زفت ع دماغك ياجعفر روح منك لله يشيخ ... حسبي الله ونعم الوكيل
ليل : بخ ..
قمر : انا ناقصاكي انتي كمان .. كنتي فين
ليل : كنت ف الكلية هكون فين يعني .. واقفة تكلمي نفسك وتحسبني ع مين
قمر : بحسبن ع حظي الاسود ...
ليل : ااه يبقا شوفتي المعلم جعفر وهو اللي عصبك كدا
قمر : بت انتي متجبيش سيرة الجدع دا هنا علشان انا ع اخري منه .
ليل : طب اهدي طب وفهميني عملك حاجة
قمر : هو كان يستجرأ دانا كنت نزلت الشبشب ع دماغه
ليل : اومال في اييه
تونة راكبة عجلة : بيب بيب بببي بيب بيب بربببيبي ... وسع وسع وسع ... اقعد يلا ع جنب بيب بيب بيب
قمر طلعت من الشباك : ايه كل الي انتي راكبة دا .. انزلي لتقعي
تونة : لا مش هقع متخافيش
قمر : اسمعي الكلام ياتونة .. مين عطيكي العجلة دي كلها
تونة : عم شكشك خاف افتحله دماغه قالي خدي العجلة الي تعجبك .. روحت خدت عجلته
قمر : طب روحي رجعهالوا يلا وتعالي علشان تأكلي كفاية كدا
تونة : لا مش هرجعهالوا .. هو انا لحقت .. دا هما 5 ساعات بس
قمر : يخربيتك واخدة العجلة بقالك 5 ساعات .. روحي يابت رجعيها للراجل واطلعي بدل ماانزلك
تونة : يووة ماتقولها حاجة ياعم سيد
سيد بيضحك : بصراحة ياقمر انتي غلطانة
تونة : ياحبيبي ياعم سيد
سيد : غلطانة انك بتدي تونة مصروف
تونة : ونعمة انت لو ماكنت راجل كبير كنت نزلت خزقتلك عينك ..
قمر بتضحك : يابت لمي لسانك دا .. يلا روحي رجعي العجلة بدل مااقول مش هتاخدي مصروف
تونة : ماشي ماشي ... والله ماناجايبة من عندك جلاطة تاني .. يلا بيب بيب بيببي
قمر وسيد بيضحكوا عليها
قمر : معلش ياعم سيد متزعلش منها لسانها طويل انت عارف
سيد : تونة دي سكرة الحتة والله ميتزعلش منها
قمر : ربنا يخليك ويديك الصحة ياعم سيد
______________________________________
نور : بابي حمدالله ع السلامة .. اومال فين زين
احمد : هيقعد ف الشركة شوية يخلص كام حاجة كدا وهيجي ..
نور : طيب هكلم عايدة اخليها تحضر الأكل
احمد : ماشي وانا هطلع انادي ع كريم
احمد خبط ع الباب ودخل
احمد : حبيب بابا عامل ايه
كريم بصله ودير وشه وكمل رسمه : ....
احمد بزعل : انا كنت جاي عاوزك تنزل تأكل معايا
كريم : ....
أحمد : هتفضل ساكت لحد امتي يابني .. وحشني صوتك نفسي اسمعه
كريم قام خد رسمته وراح عند ابوه ورهالوا وهو ع وشه الضيق والزعل
احمد بص ع الرسمة وهو مصدوم : انا قاتل ياكريم !

الثاني من هنا
google-playkhamsatmostaqltradent