رواية جواز علي ورق الفصل الثامن 8 بقلم منه وائل
فصل الثامن
تن تن تن تن
مريم :حاضر حاضر
مراد :اي يا مريوم انتي نسيتني والا اي
مريم :استاذ مراد!!!!!!!
مراد:اي مش هتقوليلي اتفضل
مريم :ها؟ اتفضل
مراد :اذيك عامله اي
مريم :انا انا الحمدلله كويسه
مراد:كنتي فين من ساعه مامشيتي اخر مره وانا معرفش عنك حاجه
مريم :ها اصل اصل كان عندي شويه ظروف
مراد:واتحلت
مريم :اه الحمدلله
دينا :مريم..... السلام عليكم
مراد:عليكم السلام، اختك ؟
مريم :اه دينا اختي
مراد:اذيك يا دينا
دينا :الحمدلله ، مين يا مريم
مراد:انا ابقا مديرها في الشغل
دينا :اه اهلا وسهلا حضرتك تحب تشرب اي
مراد:لو ينفع فنجان قهوه
دينا :حاضر من عينيا
مراد:اختك شكلها طيب اوي مش ذيك لسانك طويل
مريم :حضرتك عاوز اي يا استاذ مراد
مراد:عايز اي!!! اولا بقالك يومين مش بتيجي الشغل ، ونسيتي اتفقنا ، وبعدين اي الاسود اللي انتي لابساه ده مش لايق عليكي علي فكره
مريم :مانستش حاجه ، بس كلها مساله وقت هشوف بس اختي اوديها فين واظبط حياتي
مراد:توديها فين يعني اي ماتسيبيها مع اهلك
مريم:اهلي ميتين
مراد:اومال قولتلي ازاي اني هطلب ايدك من اهلك
مريم :لما كانوا موجودين
مراد:بصي انا مش بحب الالغاز اختك وهتيجي معانا ، اكيد مش هنسبها يعني
مريم :ليه عاوز تتجوزني
مراد :كده انا عاوزك انتي ، انا بعتبرها حاجه تانيه غير مقابل الفلوس خالص ، ولو انتي كرهاني اوي كده يبقا اعتبري عقاب عن اللي عملتي
مريم :عملت اي انا معملتش حاجه
مراد :كل ده وما عملتيش حاجه انا مراد الجارحي اللي عمري ماحد قدر يطول لسانه عليا تيجي واحده ذيك وتتحداني وتقل مني ليه يعني مين انتي
مريم :مين انا هقولك مين انا ، انا مريم منصور اكتر واحده متفوقه في حياتها صحيح الظروف مش مسعياني بس انا اقوي من اي حد انا الكل كان عارف عني اني مش بخاف من حد ومازلت مش بخاف ولو انا وافقت علي اتفاقك مش خوف منك لا ده عشان ليا دين ولازم اسده
مراد :والله لسانك بدء يطول تاني
مريم :طب لو سمحت بقا لحد اما يجي وقت الجواز ماتجيش هنا تاني
مراد :ده اللي هو ليه ان شاء الله
مريم :كلام الناس كلام الناس يا استاذ مراد اللي انت مش بيهمك لكن يهم الغلابه اللي زينا
مراد :انتي بيهمك حد بلسانك ده
مريم :استغفر الله العظيم يارب ، ممكن تتفضل بقا
مراد :وان قولت لا
مريم :هصوت والم عليك الناس
مراد :هههههه طب صوتي عشان هيدخلوا يشوفوا منظر انتي نفسك مش هتقدري تخبي وشك بعدها
مريم :انت حيوان
مراد:لمي نفسك بقا
مريم :اااااه ، انت اي ازاي تدي لنفسك حق مش ليك
مراد :انتي اللي وصلتي نفسك لكده
دينا :في اي يا مريم
مريم :مفيش حاجه يا حبيبتي
دينا :اتفضل القهوة
مراد :شكرا يا حبيبتي الله القهوه ريحتها حلو اوي ، شكلك شاطره
دينا :اه اصل ماما الله يرحمها كانت بتعملني ديما
مراد :حاجه كويسه مش فاشله زي ناس
مريم :نورتنا يا استاذ مراد
مراد :اه تمم تسلم ايدك يا دينا
دينا :الف هنا
مراد :حسابك تقل يا مريم واه اخر الاسبوع هاجي وهجيب الماءذون ومفيش اعذار تاني سامعه ، يلا سلام عليكم
دينا :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مريم :انا هدخل اوضتي
دينا :وانا هروح لخالتي سيده اصلها قاعده لوحدها و محتاجه حد معاها
مريم :ماشي
............في غرفه مريم
مريم :عااااااااااااااااا بكرهوا بكرهوا بني ادم وسخ وحقير احقر بني ادم في الكون ربنا ياخده هئ هئ هئ ليه بس يا ماما ليه سبتني لوحدي كان زماني في حضنك دلوقتي ، يارب خدني عند ماما بقا ياارب هئ هئ هئ هئ هئ
. بقلمي منه وائل
في عربيه احمد
احمد :طب هتحكي والا هتفضلي قاعده كده
سوزي :ههههههه يا واد حاضر الله
احمد :طب يلا
سوزي :ده يبقا جمال كان اقرب صديق ليا ، ومش بس كده كان اول حب ليا كنا صحاب في الجامعه ، وحبينا بعض بس هو لسه كان علي قد حاله وانا طبعا من عيله كبيره بس هو جه واتقدملي ، بس اخواتي الكبار رفضوا رغم اني كنت مسره اني ما اتجوزشي غيره ، بس اخواتي كانوا اقوي مني وجوزوني ابوك ، ويوم فرحي عرفت ان جمال سافر ايطاليا ومش راجع تاني ومعرفتش عنه اي حاجه واتقطع بيني وبينه التواصل ، بس ابوك بصراحه مكنش بيخليني محتاجه حاجه كنت مش بحبه في الاول بس حبيت حبه ليا
احمد :يااا يا ماما ده انتي بظبط زي الحكايات اللي بنسمع عنها في الافلام
سوزي:هههههههه شوفت بقا
احمد:طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي
سوزي:افتكرت زمان وبصت جمال ليا اصل هو مكنش قادر يقولي اهرب انا وهو ولا كان قادر يبعد عني وجرب ينساني بس مقدرش هو اتجوز اه ، بس نظرته ليا النهارده بينت انه فعلا عمره ما نسيني ، بس النصيب بقا
احمد :طب ما النصيب بيلعب معاكي اهو يا مامي
سوزي :قصدك اي يا واد انت
احمد :ما عمو جيمي جه اهو وانتي سنجل وهو سنجل نسنجلكم مع بعض بقا
سوزي :ههههههههه بس يا واد يا عبيط انت هو مجرد صديق وبس
احمد :يا ماما
سوزي:انت هتسكت والا انط من العربيه
احمد:يالهوي خلاص
. بقلمي منه وائل
في شركه الجارحي
جميله :لا بس الاكل تحفه اوي في المطعم ده
يامن :الف هنا ،عاوز بقا ابقا اخليكم تجربوا من عند المطعم اللي ورا الشركه ده بيعمل شويه كوارع اي عنب
عدي :انا سمعت عنها ااكوارع دي بيقولوا انها بتعمل باور مش كده
يامن :ههههههههههههه انت متاكد انك كنت في تركيا
عدي :هههههههههه مش معني اني كنت في تركيا يبقا معرفش حاجه عن هنا كل يوم الصبح اخبار مصر كانت بتجيلي بكل الاخبار المختلفه ، عشان ماانساش انا اصلي اي
يامن :والله كويس ولاد اصول
جميله :المهم ينفع بعد الشغل تبقا تاخدنا لشارع هنا اسمه، اسمه اي يا عدي
عدي :اسمه المعز
جميله :ايوا هو ده
يامن :يا سلام بس كده من عينيا انتوا تؤمروا
جميله :ميرسي
بقلمي منه وائل
في منزل عيله الجارحي
صافي :اي يا مامي كنتي فين انتي واحمد
سوزي:مفيش كنا بنشتري هدايا لجميله وعدي بمناسبه انهم جم مصر
صافي :اه تمم
سوزي:اومال انتي كنتي فين
صافي :مفيش روحت الجامعه الصبح وبعدين عرفت اني واحده صاحبتي غاليه عليا مامتها ماتت فاروحت عزتها ، وبعدين روحت النادي
سوزي:بس غريبه جيتي يعني من النادي بدري ده انتي ما بتصدقي تروحي
صافي :اه اصل مني قعدت تغلس فزهقت ومشيت
سوزي:تغلس ليه يعني
صافي :كل شويه تفتح في حوار كريم
احمد :هو عايز اي بقا ان شاء الله هو مش خلاص كل واحد وراح لحاله المعفن بتاع البنات ده
سوزي :ما اهي مامته كلمتني قولتلها اخد رايك
صافي :ماما مفيش نقاش لا يعني لا انا مش الاستبن بتاعه
احمد :جدعه يا بت
سوزي:احمد اي بت دي انا قولت ميت مره مفيش الفاظ او كلمه بت دي تتقال هنا
احمد :انا اسف يا ماما
سوزي:ماشي انا طالعه اريح شويه ، واه ابقوا كلموا مراد يجي يتغدي معانا النهارده
صافي :حاضر يا مامي
احمد :تعالي تعالي امك طلع ليها حكاوي
صافي :اي ده بجد
احمد :اومال اي يلا ده انا هسليكي
صافي :ماشي
تصدق انك عيل ياض امك غلطانه اصلا يا فضيحه
. بقلمي منه وائل
. في منزل وليد
ام وليد :انت هتفضل حاطط ايدك علي خدك كده ، اي واحده ورافضتك خلاص مش نهايه العالم
وليد :ايوا يا ماما بس اي السبب هو انا فيا عيب
ام وليد :وليه ماتقولش ان في سبب تاني غير ان فيك عيب
وليد :سبب اللي هو اي يعني بتحب مثلا
ام وليد :وليه لا
وليد :لا لا يا ماما مريم انا عارفها كويس عمرها ما دخلت في قصص حب ولا كلام من ده
ام وليد :انت اش عرفك وانت كنت معاها طول الوقت ، البنات يابني بقوا الايام دي ما بيصدقوا يحبوا يتحبوا فااكيد هي شايفالها شوفه عليوي شويه
وليد :لا يا ماما مريم مش كده
ام وليد :طيب خليك معتقد كده لحد اما هتشوف بنفسك ان كلامي صح
وليد :لا مريم مش كده
بقلمي منه وائل
في منزل الست سيده
سيده :الا قوليلي يا دينا
دينا :نعم يا خالتي
سيده:مين الجدع الاوبهه اللي كان عندكم ده
دينا :جدع مين يا خالتي
سيده :الجدع اللي اول ما دخل البيت ريحته بقت حلوه
دينا :اه قصدك علي استاذ مراد
سيده :لا واسمه كمان يفرح
دينا :ده يبقا مدير مريم في الشغل
سيده :هو متجوز يا بت
دينا:لا معرفش يا خالتي بس ليه
سيده:اصله شكله حليوه كده لو مش متجوز خالي البت مريم تلف عليه يا بت ده تلاقي معاه شئ وشويات
دينا :اي يا خالتي ده احنا مش كده الجدع جه يعزينا ومشي وبعدين شكله متجوز او خاطب ، اي تلف دي بقا مينفعش
دينا :ونبي انك خايبه انتي واختك غوري
. بقلمي منه وائل
في عربيه مراد
مراد :لسانها طويل وقليله الادب بس انا عارف انا هربيها ازاي ، يوووووو واديني نسيت التليفون عندها اهو حاجه نيله ، اما ارجع اجيبه
بقلمي منه وائل
. في منزل مريم
مريم :اي ده هو نسي تليفونه هنا يووو بقا يعني هينطلي هنا تاني
تن تن تن تن
مريم :اهو جبنا في سيره القط، اتفضل ، اي ده محسن خير يا محسن عاوز اي
محسن :اي يا موزه شدي حيلك
مريم : الشده علي الله خير يا محسن بتخبط عليا الساعه دي لي
محسن:والله يا قمر عرفت انك لوحدك في البيت قولت اجي اقعد معاكي قعده انس كده
مريم :لا انس ولا غيره يا محسن ويلا اتكل علي الله من هنا
محسن :ليه بس الدخله الناشفه دي ما تطريها كده
مريم :بقولك اي وديني لو ما مشيت لكون راقعه بالصوت اخلي كل اللي في الحاره يجوا هنا
محسن :لا وعلي اي خلاص ليكي يوم وهتيجي تحت درسي سلام يا برنسيسه الحاره
مريم:ربنا يرحمني من الاشكال الزباله دي بقا
.............في الخارج
مراد :اي ده مين اللي خارج من عندها ده ، يا بنت ال اه ماانتي متعوده وديني لموريكي
تن تن
مريم :يووو بقا مش هنخلص ، عايز اي يا زفت الط...... اي ده
مراد :اي يا حلوه كنتي فكراني الزبون اللي لسه خارج
مريم :زبون اي انت اتجننت
مراد :الزبون اللي لسه خارج يا روح امك
مريم :.......