recent
روايات مكتبة حواء

رواية حكاية قمر الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر الفصل الخامس 5 بقلم ياسمين علي

الجزء الخامس ●


#حكاية_قمر 💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

نسترجع مع بعض آخر أحداث الجزء اللي فاات

احمد : كويس اوي انا كنت متأكد انها مش بتكدب ... طيب سيب الملف هنا هشوفوا بنفسي
رأفت : اتفضل يافندم .. عن اذنك

احمد بيفتح الملف .. اول حاجة عينه جت عليها اسمها .. قمر عبد الحميد صالح
احمد بصدمة : عبد الحميد صالح !!!! .. معقولة تكون دي قمر اللي بدور عليها من سبع سنين

فلاش باك □

احمد : اهلا اهلا ياعبدالحميد .. نورت الشركة
عبد الحميد : منورة بيك ياصاحبي

احمد : انا مصدقتش لما بلغوني انك عاوزني .. اخيرا افتكرتنا ياراجل فينك

عبد الحميد بحزن : اهو موجود
احمد : مالك ياعبد الحميد في حاجة .. اتكلم
عبدالحميد : انا ف مصيبة يااحمد .. وملقتش غيرك اقولو انت الوحيد اللي بثق فيك من زمان .. صحيح الزمن بعدنا بس انا عارف انك متغيرتش
احمد : وانا قد الثقة دي .. احكي ياعبد الحميد وان شاءالله اساعدك ع قد مقدر

* عبد الحميد حكاله اللي حصل زمان *

احمد بضيق : معقولة ياعبد الحميد انت تعمل كدا.. تسيب مراتك وبناتك ..
عبد الحميد : كان نفسي ف حتة عيل يشيل اسمي ..
احمد : مش مبرر انك تسيب بناتك علشان العيل .. ماكنت صبرت كان ممكن ربنا كرمك بيه
عبد الحميد : الشيطان غلبني .. من وقت ماسبتهم معرفش عنهم حاجة
احمد : لو دي المصيبة اللي بتتكلم عليه .. ف حاول توصلهم
عبد الحميد: مش دي المصيبة .. انا بعد ما طلقت غادة وسبتلها البنات .. روحت اتجوزت .. ع امل تجيبلي حتة عيل .. ودا اللي حصل جابت العيل .. الفرحة مكنتش سيعاني ..
احمد : كمل ايه حصل
عبد الحميد : اكتشفت من قريب ان الولد مش ابني .. ومراتي ضحكت عليا وكانت بتخوني ونسبت الولد ليا علشان تورثني ..
احمد : انت متأكد ان هو مش ابنك !! عرفت منين
عبد الحميد : سمعت مكالمة بينها وبين الحيوان اللي بتخوني معاه .. عاوزة تخلص مني .. شكيت ف ابني عملت تحليل DNA *بدء يعيط* مطلعش ابني يااحمد

احمد: طيب اهدا بس وقولي تحب اساعدك في ايه واعملوا
عبد الحميد عطاله ظرف كبير : خد دا يااحمد دي كل الحاجات اللي امتلكها .. كتبتها باسم قمر بنتي الكبيرة .. ودا نتيجة التحليل .. ودي الصورة الوحيدة الي معايا ل قمر وهي صغيرة .. انا عاوزك تدور ع بنتي بنفسك ... لما تلقيها تديها كل الورق دا .. وتطلب منها انها تسامحني هي وغادة وبنتي التانية .. حتي معرفش اسمها ايه ..

احمد : طيب وانت هتعمل ايه مع مراتك ..
عبد الحميد : هاخد منها حقي
احمد : طلقها وخلاص ياعبد الحميد .. متأذيش نفسك
عبد الحميد : مبقتش باقي ع حاجة .. انا ضيعت كل حاجة كويسة ف حياتي .. واديني بتعاقب عليه .. بس حقي مش هسيبوا يااحمد

* بعد فترة وصل لاحمد خبر موت عبد الحميد ع ايد مراته وعشيقها واتقبض عليهم واتحكم عليهم بالاعدام واللي ساعد ف كدا احمد و قدم التحليل والولد اتحط ف دار أيتام واحمد فضل سنين يدور ع غادة وقمر معرفش يوصلهم وموت مراته نساه الموضوع *

________

احمد اتصل بالسكرتيرة : اطلبي سامح بسرعة .. خلي يجيلي المكتب
السكرتيرة: حاضر يافندم

_________________________________

ليل ماشية طول الطريق تعيط قعدت ع الرصيف وبتعاتب نفسها : ليه كدبتي ياليل ليه .. بتقولي انك بتكرهي الكدب وبتكدبي .. زعلانة علشان كدبوا عليكي كلهم وانتي بتكدبي .. عاوزة تبقي شبههم .. ليه عملتي كدا ...انتي غبية غبية ..
وبدءت تفتكر

فلاش باك

فاطمة : هتعملي ايه مع ليل ياقمر .. هتقوليلها ايه ع غادة
قمر : هقولها ماتت ياستي .. مافيش حل غير دا علشان ليل تنساها.. مش عاوزة اشوف قلبها موجوع وتسأل نفسها مليون سؤال علشان تعرف ليه امنا سابتنا
فاطمة : هتكدبي عليها زي ماامك عملت زمان وقالتلها ان ابوها مات .. ليل لازم تعرف انهم مماتوش .. هتكدبوا لحد امتا .. مصيرها هتعرف
قمر : قوليلي طيب انتي حل تاني .. حل ميوجعهاش زي مانا اتوجعت .. اقولها ابوكي سابنا علشان كان عاوز ولاد .. ولا اقولها امك سابتنا علشان هتتجوز راجل تاني ؟؟؟ اقولها ايه . . انا تعبت ياستي تعبت .. كل حاجة اتحطت عليا انا لوحدي علشان الكبيرة.. انا مش كبيرة انا صغيرة اووي مش حمل كل اللي بيحصلي دا ..
فاطمة: اهدي ياقمر ياحبيبتي متعمليش ف نفسك كدا
قمر : قوليلي طب انتي هقولها اييه.. غير انهم ماتوا .. ع الاقل متكرههمش زي ما كرهتهم
فاطمة: اعملي الي يريحك يابنتي .. مش هقولك لا
قمر حضنت فاطمة وقعدت تعيط

وليل واقفة برا وسمعت كلامهم وجريت ع اوضتها تعيط.. واللي كانت خايفة منه قمر ليل عرفته للأسف

___________________________________

سامح : خير يا احمد
احمد : اقعد يااسامح اقعد .. امسك .. فاكر الصورة دي
سامح بص ف الصورة : أيوة طبعا دا ياما دورنا ع البنت الي ف الصورة وملقنهاش .. انت ايه فكرك بيها
احمد : فاكر البنت دي كان اسمها ايه ياسامح
سامح : مش متذكر الصراحة .. بس ليه الأسئلة دي
احمد : البنت دي كان اسمها قمر .. قمر عبد الحميد صالح .. صاحبي الله يرحمه
سامح : أيوة صح كان اسمها قمر مالها بقا
احمد : الاسم مش بيفكرك بحد !
سامح بيفكر : مين ..
احمد : قمر اللي ف الصورة دي .. تبقا هي قمر اللي انقذت نور بنتي ياسامح
سامح : بتقول اييه .. وانت عرفت ازاي
احمد : انا كنت عامل بحث عن قمر دي .. علشان قعدة ف بيتي ولازم اعرف مين دي .. واكتشفت أن اسمها قمر عبد الحميد صالح
سامح : ماجايز تشابه أسماء ..
احمد : بص ف الصورة كويس نفس شكلها قريب من قمر وكل حاجة منطبقة عليها.. معادا حاجة واحدة بس
سامح : ايه هي ؟
احمد : عبد الحميد كان معرفني ان هو عنده قمر وبنت تانية ميعرفش اسمها .. علشان هو سابهم يوم لما اتولدت .. يعني هو عنده بنتين بس .. ع حسب التواريخ ف بنات عبد الحميد قمر وليل .. البنت الصغيرة دي مولودة بعد موت عبد الحميد !! يعني مش بنته وهما بيقولو انها اختهم .. ازاي اختهم

سامح بيفكر : ما يمكن تكون امهم اتجوزت راجل تاني

احمد : جايز .. بس انا مش هاخد أي خطوة اني افاتح قمر ف الموضوع دا .. غير لما اتأكد ان فتون مش اختهم .. انا عاوزك ياسامح انت بنفسك تنزل الحارة اللي كانت ساكنة فيها قمر .. تسأل ع ام قمر فينها وماتت امتا وهل اتجوزت ولالا .. كل حاجة تعرفها وتقولهالي

سامح : حاضر يااحمد .. ان شاءالله تكون هي .. علشان تديها الأمانة اللي عندك
احمد : يارب ياسامح تكون هي دي البنت

سامح موبايله رن : عن اذنك يااحمد ارد ع البنت
احمد : اتفضل يا سامح

سامح : أيوة ياحبيبتي.. عاملة ايه
كنزي : مش كويسة خالص يابابا .. انت وماما وحشني اووووي ..

( كنزي بنت سامح ونجلاء الوحيدة .. عايشة ف المنصورة عند عمتها .. آخر سنة ف تجارة .. )

سامح : وانتي يا حبيبتي وحشانا اكتر .. كنت بكلم مامتك امبارح وبقولها اننا هنجيلك نزورك

كنزي : تزوروني اه مانا مش بنتكم بقا .. رميني هنا لوحدي ..
سامح : انتي عارفة شغلنا ياكنزي ..
كنزي : مااليش دعوة انا عاوزكم جنبي .. ياما انا اجي اعيش معاكم
سامح بيوطي صوته: تعيشي فين ياكنزي احنا ف الفيلا علشان شغلنا بس
كنزي بتعيط : وانا مش عاوزة افضل لوحدي يابابا ..
سامح : طب خلاص متعيطيش هنشوف كدا ونجيلك نقعد كام يوم كدا
كنزي : لا بردك انا عاوزة افضل معاكم
سامح: وبعدين معاكي ياكنزي مش هينفع نتقل ع احمد بيه يا بنتي

احمد سمعه : دي كنزي ياسامح
سامح : أيوة يااحمد
احمد : طيب هاتها
سامح : خدي عمك عاوز يكلمك

احمد : ازيك ياكنزي ياحبيبتي .. عاملة ايه ف دراستك
كنزي بزعل : الحمدالله ياعمو كويسة
احمد : الكلية هناك عجباكي ولا تحبي تنقلي ف القاهرة هنا
كنزي بتمسح دموعها : تقصد ايه ياعمو
احمد : أقصد انك تحضري هدومك كلها وانا هبعتلك حد يجيبك لحد الفيلا .. وهخليهم ينقلوا ورقك هنا .. وتفضلي جنب نجلاء وسامح علطول ايه رايك
كنزي بفرحة : بجد ياعمو .. ربنا يخليك يارب .. حالا هحضر هدومي .. انا متشكرة اووووي اوي
احمد : يلا ياحبيبتي هستناكي.. يلا سلام

سامح : انت بتقول ايه يا احمد .. كدا هنتقل عليك .. خليها عند عمتها هناك .. هبقا انا وامها وهي
احمد : والله عيب عليك تقول كدا ياراجل انت صاحبي واخويا .. وعشرة عمري .. دايما واقف معايا حتي نجلاء ربنا يكرمها مبتسبش عيالي وكلهم بيحبوها .. مش عاوزني افرح كنزي شوية بوجودها معاكم .. وبعدين اهو وجودها هنا مش هيخليك تحتاج تروح المنصورة تاني
سامح : كتر خيرك يااحمد والله مش عارف اقولك ايه .. انا هروح افرح نجلاء عن اذنك
احمد : اتفضل

_________________________________
#حكاية_قمر 🌜💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

اسر رايح جاي قدام وليد

وليد : ماتقعد يااخي خيلتني
اسر بعصبية : انا تكدب عليا اناا .. مااشي ياليل
وليد : هو ايه اللي انا تكدب عليا .. ما عادي ما كلنا بنكدب جت ع البت يعني
اسر : تكدب ع أي حد الا انا
وليد : لا والله مانت ع كلامك انت كمان كدبت ومقولتش انك ابن الالفي من الأول
اسر : كنت عاوز افجائها بوجودي هناك .. واكسرها علشان متفكرش تكدب تاني واعرف ايه سبب كدبها
وليد : لا والله .. وعرفت بقا كدبت ليه
اسر : لا وجهتني بمنتهي البجاحة .. ومقالتش كدبت ليه بردك ومشيت وسابتني
وليد ضحك : تستاهل والله ..
اسر : متعصبنيييش بضحكك دااا
وليد : الله عاوزني اعمل ايه يعني .. اروح امدها ع رجلها واقولها اوعي تكدبي تاني... وانت شاغل بالك اوي كدا بكدبها ليه . . مايام عدي علينا بنات كدابة .. مش اول واحدة يعني

اسر : علشان حطتني انا وعيلتي ف كدبتها
وليد : مش مقتنع بالسبب بصراحة .. بس قولي بقا امها وأبوها طلعوا عايشين برا ولا دي كمان كدبة
اسر : عايشين برا ايه يابني بقولك مش لاقيين يأكلوا .. وجايين يعيشوا عندنا ف الفيلا
وليد : اومال فين اهلها
اسر : بتقول ماتوا
وليد : ياحبت عيني .. تلقيها ناقصها حنان الاب .. ماتشوفها كدا انت عندك حنان كتير اديها شوية
اسر حدفه بكتاب ف وشه : تصدق انا غلطان اني بحكيلك اصلا
وليد بيضحك : اهدي خلاص بهزار .. عاوز اخرجك من المود اللي انت فيه دا
اسر : نقطني بسكاتك وانا هكون كويس
وليد : طيب انا هسكت اهو .. بس مفتكرش الاتنين اللي جايين دول هيسكتوا

اسر بيبص لقي صافي وسارة وصافي بتشاورله من بعيد ..
اسر : مش ناقصها خاااالص
وليد: اتعامل عادي علشان متسألكش ماشي

سارة : هاي ياشباب عاملين ايه
وليد : تمام كويسين
صافي : اسر عامل ايه وحشتني
اسر : انا كويس وانتي
صافي: كويسة طلما شوفتك
وليد : أيوة ياسيدي مين قدك
اسر بصله بغيظ وسكت
سارة: حد قابل ليل خد منها المحاضرات
اسر بتسرع : لا ومش عاوز منها حاجة
البنات استغربت طريقته
وليد خبطه ف رجله وبصوت واطي : ركز هتشككهم فيك

سارة : مش عاوز حاجة منها ليه
صافي بغيظ : هي البت دي عملتلك حاجة يااسر
اسر : لا معملتش بس مش عاوز حد غريب يبقا صاحبنا .. كفاية احنا بس .. وان كان ع المحاضرات كل يوم واحد يجي يكتبها ويديها للباقي
صافي بفرحة : اهو دا الكلام .. انا اساسا مكنتش مرتاحة للبت دي ولا حبتها .. بنت مستفزة
سارة : انا شايفة ان البنت لا مستفزة ولا وحشة.. وبعدين احنا اللي طلبنا منها مش هي اللي جت قالت عاوزة اصاحبكم .. ومظنش يااسر ان احنا يعتمد علينا أن كل يوم واحد فينا يجي لو انت جيت غيرك مش هيجي
وليد : بصراحة سارة عندها حق انا مش هاجي .. ولو جيت مش هحضر
سارة: وانتي ياصافي بزمتك هتكتبي محاضرات ؟؟؟
صافي : اه عادي مكتبش ليه طلما اسر معايا موافقة
سارة : لا ماهو هيكون يوم لوحدك محدش معاكي فيه
صافي : لا طبعا اسر هيكون معايا صح يااسر
اسر : لا انا اقصد كل واحد لوحده
سارة : قولتي ايه ؟؟؟
صافي بترردد : موافقة (رضيت باي حل المهم ليل تبعد عنها)
اسر : خلاص يبقا كدا مافيش غيرك انتي الي معترضة ياسارة
سارة : تمام همشي ع كلامكم بس انا لو غيبت يوم او حد فيكم غاب .. هاخد المحاضرات منها ومحدش يزعل طلما انتو مضربين عنها كدا ومش حابينها
الكل : تمام اتفقنا

_______________________________

نور : اهو ياستي مارشميلو كتير اهو زي ماطلبتي
تونة : طعمه حلو اووي الشماليلو دا يانور .. خدي حتة كدا
نور بتضحك : اسمو مارشميلو ياتونة .. وبعدين انا مش عاوزة انا جايبة كل دا ليكي انتي لوحدك .. بس هطلب منك طلب صغنن قد كدهو
تونة بقها مليان : اولوبي براحتت
نور : بصي بعد ماتخلصي المارشميلو هتيجي معايا تاخدي شاور وهلبسك فستان حلو اوي .. واظبطلك شعرك الحلو دا .. بس كدا .. علشان اونكل زين لما يشوفك يحبك
تونة برقت : انتي عاوزني اعمل كووووول داهون علشان ابو طويلة داا يحبني .. دا لا ممكن اتخلي عن تسرحتي من أجله
نور : طب مش علشان خاطر زين ..علشان خاطري انا .. وبعدين فين التسريحة دي يا تونة بزمتك دي تسريحة
تونة برقتلها : تقصدي ايه يانور
نور بخوف: لا لا مقصدش متزعليش نفسك .. انا عاوزكي تكوني حلوة
تونة : وهو انا في ف حلاوتي
نور : انا عاوزكي تكوني حلوة اكتر واكتر
تونة : خلاص اديني وقت كدا اقلبها ف دماغي .. روحي انتي هاتيلي فستق وتعالي
نور : فستق !
تونة : ايه معندكوش فستق اومال فيلا وسلم وانتو معكوش ٥ جني تجيبوا فستق بيهم
نور : لا عندنا فستق وبنتق كمان
تونة : طب قومي هاتيلي يلا
نور : حاضر
تونة : استني .. افتحيلي التلافزيوه دا عاوزة اتفرج
نور : حاضر .. اهو سندريلا شغال اتفرجي عليه
تونة : تعالي هنا .. ايه سندريلا دا شايفني عيله صغيرة ولا ايه
نور بصيتلها باستغراب
تونة : عاوزة فيلم محمد رمضان .. انتي هتفضلي متنحالي يللاا
نور : حاضر اهو
تونة بترقص : أيوة عبتو موته أيوة غنو معايا أيوة أيوة قولو ورايا عبتو موتة

نور متنحلها
تونة : يلا روحي هاتيلي الفستق والبنتق
نور : انتي بتعامليني ليه كدا
تونة : علشان تبقا تتريقي ع تسريحتي تاني .. يلا روحي
نور : حاضر
تونة : عبتو موتة أيوة أيوة.. عبتو موتة

____________________________

قمر : ليل ايه رجعك بدري كدا
ليل : مافيش حاجة
قمر مسكتها من ايدها : استني انتي مدرية وشك ليه
ليل زقت ايدها: قولتلك مافيش بقا سبيني
قمر : انتي معيطة.. فيه ايه حد عملك حاجة .. قوليلي وانا اجيبلك حقك تالت ومتلت.. مالك ياليل
ليل : قولتلك مافيش لو سمحتي ابعدي عني مش عاوزة اتكلم مع حد

قمر : لا ماهو انا مش هقف اتفرج عليكي وانا شايفكي كدا قوليلي ماالك .. الولا دا عملك حاجة انطقي .. فين عنوانه وانا اروح اطربقها ع دماغه ودماغ اهله
ليل : محدش عملي حاجة ياقمر .. ممكن تسبيني بقا
قمر : ياليل ريحيني انتي عارفة انا مبقدرش اشوفك كدا .. طب محدش جه جنبك .. زعلانة ليه .. علشان مجبتيش الهدوم اللي وعدتك بيها .. حاضر والله هروح للولية اخد منها الجمعية واجبلك اللي انتي عاوزة بس متزعليش .. اضحكي يلا ياليل علشان خاطري
ليل ابتسمت : خلاص ياقمر انا كويسة
قمر : أيوة كدا ياحبيبتي.. اوعي تزعلي تاني .. انا هروح دلوقتي اخد الجمعية ولا تزعلي نفسك ابدا .. ومشيت

ليل انفجرت من العياط تاني

_______________________________

كريم نزل متعصب ع صوت التليفزيون عالي وتونة بترقص ع الاغنية .. راح خد الريموت وطفي التلفزيون

تونة بعصبية بصيتله : انت بتطفي التلفزيووووه لييييه

كريم بصلها بقرف و لسه بيلف ضهره راحت تونة نطت ع قفاه وراحة تعضه
تونة: انا بكررهك ياوللااا انت ونعمة لشوهلك قفاك
نور ونجلاء جم يجروا ع الصوت: انتي بتعملللي اييه

نور شدتها ومسكتها : ليه كدا يا تونة عملك ايه
نجلاء ماسكة كريم وكريم عاوز يضرب تونة : اهدي ياكريم .. عيب كدا يا تونة.. مينفعش تعملي كدا عيب
تونة بعصبية : هو اللي قفلي التلفزيوووه .. هو مش بيحبني
نور : دادة خدي كريم ع اوضته
كريم بيشد نفسه مش عاوز يطلع
نور : علشان خاطري ياكريم اطلع يلا

تونة : غور
نور بتتكلم جد : فتون مش عاوزة مشاكل مع كريم تاني لو سمحتي .. كريم وضعه مختلف عن باقي البيت .. متقربيش لكريم تاني لو بتحبيني مفهوم

تونة هزت رأسها .. ومشيت وهي زعلانة وبتعيط

____________________________________

نجلاء : كريم ياحبيبي اهدا .. متزعلش منها دي ضيفة عندنا .. عيب نعامل الضيوف وحش

نور دخلت حضنت كريم : حبيبي انت كويس .. متزعلش خلاص مش هتقرب منك .. وانت كمان متجيش جنبها يا كريم وتزعلها .. تونة طيبة بس هي اتولدت ف مكان غير اللي احنا فيه .. ممكن تستحملها علشاني انا
كريم هز راسه بالموافقة
نور : حبيب اختك انت

عايدة : نجلاء كنزي بنتك جت تحت
نجلاء بفرحة : كنزي جت .. عن اذنكم هروحلها
نور : واحنا كمان هنيجي معاكي نسلم عليها .. يلا يا كريم

كنزي طلعت تجري حضنت نجلاء: وحشتينييي اووي اووي ياماما
نجلاء: وحشتيني اكتر ياحبيبتي .. انا مصدقتش لما ابوكي قالي انك جاية .. خلاص هتعيشي معانا
كنزي : أيوة عمو احمد هو اللي قالي اعيش هنا .. وهينقل ورق كليتي هنا كمان
نجلاء: الحمدالله يارب .. كدا ابقا مطمنة عليكي وانتي جنبي

نور : اهلا ياكنزي .. عاملة ايه
كنزي : الحمدالله يانور كويسة ..
نور : سمعت انك هتقعدي معانا فرحيني وقولي الكلام صح
كنزي بفرحة : أه اه هعيش معاكم
نجلاء : انتي مكلتيش ياحبيبتي طول الطريق تعالي معايا المطبخ اجبلك اكل
كنزي : يلا
كريم بيبص لمح تونة قعدة بعيد بتعيط .. بصلها ومشي

_________________________________

#حكاية_قمر 💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

_________________________________

قمر راجعة مبسوطة ومعاها كياس كتير ف ايدها ودخلت لقيت تونة وليل نايمين
قمر : ايه دا نايمين ليه دول غريبه .. قومي يابت انتي وهي شوفوا جبتلكم ايه يلا

ليل صحيت وهي عينها ورمة .. قمر شافتها اتضايقت بس عملت كأنها مشفتهاش
قمر : بصي يالولو جبتلك ايه ياحبيبتي .. بصي الفستانين دول هيبقوا عليكي حلوين اوي .. وجبتلك البلوزة دي و السلوبتا دي عجبتني اوي قولت مش خسارة فيكي .. وشوية ميكياچ علشان تدلعي نفسك .. بصي اتفرجي الحاجات حلوة ازاي .. كل دول ليكي ولو عوزتي تاني قولي بس متزعليش ابدا
ليل حضنتها وعيطت
قمر : بس لو تقوليلي ايه اللي جواكي ياحبيبتي
ليل مسحت دموعها: متقلقيش انا هبقا كويسة
قمر : طيب الحاجة عجبتك
ليل : حلوين اوي اوي ياقمر .. ربنا يخليكي ليا
تونة بزعل : وانا مجبتليش حاجة
قمر : وانا اقدر أنساك ياصغير انت تعالي .. بصي الفستان دا حلو ازي وجبتلك تيشيرتين وشورت وبنس لشعرك وجبتلك اللعبة دي كمان مع اني عارفة انها هتتكسر
تونة : انا عاوزة مايوهه انزل بيه بالبسين
قمر: حاضر هجبلك بس مش هتنزلي هنا.. انا هوديكي بسين تاني تنزلي فيه براحتك
تونة : امتا
قمر : قريب بس اصبري عليا شوية
تونة : حاضر
ليل : انتي مجبتيش لنفسك حاجة
قمر : جبت عبايتين
ليل : عباية ليه ماتشتري هدوم عادي زي اللي جبتهملي
قمر : لا طبعا انا خدت ع العباية خلاص .. ملبسش غيرها
ليل: ع راحتك

_____________________________

اسر راجع وبيبص ع المكان اللي قعدة في ليل وبعدين دخل ع الفيلا ..

احمد : حماتك بتحبك تعالي اتعشي معانا
اسر بيبص ملقاش ليل
زين بخبث : تعالي كل وهنخلي عايدة تناديلك ع تونة تفتح نفسك ع الاكل
اسر : لا مش عاوز انا طالع انام

احمد : عملت ايه ف الكلية يااسر ... لو محتاج حاجة اطلب من ليل هتساعدك ..
زين : اه صح دي ليل معاه ف نفس الكلية .. *غمز لأسر* اكيد هتساعدكاسر بضيق : ماشي .. تصبحوا ع خير
زين : وانت من اهله ياحبيبي
احمد ونور بصوا لزين
زين : في ايه كلوا كلوا

_________________________________



احمد : صباح الخير ياخليل .. ابقا اسقي الزرع اللي ورا متنسهوش

خليل : تحت امرك يابيه ..
احمد : سامح جهز العربية
خليل : أيوة يابيه مستنيك برا من نص ساعة
احمد : طيب شوف شغلك انت

اسر رايح جاي عند المكان الي ف ليل ومستنيها تخرج للكلية

قمر : هو ماله الجدع دا مش واقف ع حيله ليه وبيلف حوالين نفسه
ليل بتبص : فين دا ..
قمر : اهو ياختي .. دا اخو نور التالت شكله ..
ليل شافت اسر سكتت
قمر : الوو روحتي فين
ليل : في ايه ياقمر.. ماعرفهوش الله.. ومشيت
قمر باستغراب: دي مالها دي هو انا قولتلها تعرفوا ولالا ..
انتي ياابت استني

ليل : نعم
قمر : مالك كدا مش عجباني
ليل : ماليش .. ماتعمليلي حاجة اكلها هموت من الجوع
قمر: اه بتسرحي بيا صح .. ماشي هعملك تأكلي بس علشان عندك كلية
ليل : مش هروح
قمر رجعت خطوتين : مش هتروحي ليه ياختي
ليل : عادي عاوزة اخد اجازة يوم
قمر : مش مرتحالك يابت انتي
ليل : يلا بقا بقولك جعانة
قمر : ماشي ياختي ..

ليل راحت تبص تاني علي اسر لقيته لسه ممشيش : خليك لف حوالين نفسك كدا .. مش هروح الكلية بردك ها

________________________

ف أوضة زين موبايله رن

زين بنوم : أيوة .. مين
.... : مين ايه انت مش مسجلني ولا ايه يابني
زين بص الموبايل: اه حازم .. عامل ايه
حازم : الحمد الله يازين .. شكلك نايم

( حازم صديق زين الوحيد .. و ظابط .. )

زين : اه والله لسه مصحتش
حازم: طب فوق كدا علشان انا ف الطريق وجيلك
زين : تنور ياحبيبي مستنيك

____________________________

احمد : وصلت لحاجة ياسامح
سامح : اه روحت الحارة اللي كانت ساكنة فيها واستفسرت عن ام قمر
احمد : ها وعرفت ايه
سامح : في ناس قالو انها طفشت وفي ناس قالو انها ماتت .. معرفتش اتأكد من ان الست دي عايشة ولالا .. بس الاكيد ان الست دي اختفت قبل ظهور فتون

احمد : يعني فتون مش اختهم زي ماتوقعت
سامح : الله اعلم يمكن اختفائها دا اتجوزت وخلفت
احمد : ماهو ف الحالتين تبقا البنت دي مش بنت عبد الحميد
سامح : الله اعلم ويمكن هما التلاتة مش بناته وتشابه أسماء
احمد : بس انا عندي احساس انها بنته
سامح : انا من رأي تفاتح قمر ف الموضوع دا .. وهي اللي تاكدلك ..
احمد : هو دا اللي كنت هعملوا

_______________________________

زين : اهلا الحكومة في بيتنا

حازم حضن زين : وحشني والله يازين ..
زين : وانت كمان والله ... تعالي اتفضل

حازم : حبيبي والله انت عامل ايه . . وكريم وأسر وحشني العيال دي

زين : اهو كويسين كلنا .. عامل ايه انت ف شغلك
حازم : الشغل كويس بس انا زهقت من قلة الاجازات .. دانا واخد الاجازة النهاردة وحاسس انهم هيكلموني
زين بيضحك: مش انت اللي عاوز تبقا ظابط اشرب بقا
حازم : دا ع أساس انك مكنتش معايا يعني
زين أتضايق: ع رايك بس نقول ايه ع ابويا بقا .. يلا مش مهم
حازم : متزعلش كل واحد بياخد نصيبه .. وبعدين انت المفروض تفرح .. الشغل بتاعك يعني حر نفسك.. لا حد يقولك تعالي في مأمورية ولا حاجة
زين : يلا مش مهم بقا .. المهم انت اخبارك ايه

تونة عدت وهما قعدين منكوشة ومغسلتش وشها حتي وراحت قعدت قدام التلفزيون

حازم : ايه دا انت اتجوزت من ورايا ولا ايه ...مين الصغيرة دي
زين بيبص شافها اتعصب : دي ابتلاء بعيد عنك .. وقام راحلها

زين : انتي يابتاعة انتي روحي عند اخواتك
تونة مبتردش عليه
زين : ايه اتخرستي
تونة : بتقول حاجة ان شاءالله
زين : اه بقولك قومي من هنا
تونة بتبص حواليها
زين : بتبصي ع ايه
تونة : بدور ع راسك يمكن اكون قعدة عليها ولا حاجة
حازم ضحك جامد
زين : بقولك ايه ياشبر ونص انتي.. اطلعي برا يلا
تونة وقفت ع الكرسي وحطيت ايدها ف وسطها : مش طالعة هتعمل ايه يعني
زين جه يشيلها
تونة بعلو صوتها : الحقوووووناااي بيتحمرش بياااا
زين حدفها : بتحمرش ايه ياامفعوصة انتي انا جيت جنبك
تونة : ابو طويلة طلع متحمررش .. ابو طويلة طلع متحمرش
زين حط ايده ع بقها : اسكتي يخربيتك خلاااص اقعديي

تونة: ناس متجيش غير بالعين الحمرة
حازم ميت من الضحك
زين : اضحك .. اضحك ع آخر الزمن يتقالي متحمرش .. و بمين .. بامنا الغولة دي
حازم : عسل اوي والله البت دي

تونة : ونبي انت اللي عسل وقشطاا ياقشطاا

حازم بيضحك : الله يخليكي
زين : عجبتك اوي .. خدها معاك وانت مروح بقا

حازم : دي امي هتفرح بيها اوي .. قولي بقا مين دي

زين : قولتلك ابتلاء .. تعالي اقعد

_________________________________

كنزي : هو عمو احمد مقالش هروح الكلية امتا
نجلاء : لا لسه ليه
كنزي : كان نفسي افضل ف كليتي
نجلاء : وبعدين معاكي يعني عاوزة تكوني هناك ولا معانا
كنزي بتضحك : انا عاوزة الاتنين ✌
نجلاء : قولي لابوكي كدا ..
كنزي : مانتي عارفة ان هو روحه هنا .. ومبيعرفش يشتغل ف حتة تانية .. يعني مش هيوافق ترجعوا معايا
نجلاء: كويس انك عارفة .. بتتكلمي كتير ليه بقا
كنزي : يوة ياماما الواحد ميعرفش يفضفض معاكي فضفوضتين شوية
نجلاء : طيب يام فضفوضتين .. خدي العصير دا طلعيه لزين برا
كنزي : عصير ايه لا ماليش دعوة .. فين عايدة
نجلاء : عايدة مشغولة .. خدي يلا العصير طلعيه
كنزي : مش بعرف انا اشيل الصنية هقع بيها ياماما
عايدة: تقعي بصنية فيها كاسين بس .. دانا وانا ف سنك كنت اشيل الصنية يكون فيها بالخمستاشر كأس ع راسي وصنية تانية في ايدي .. ولا اشتكي ولا اقول بم .. بنات آخر زمن
كنزي بعصبية : طيب روحي وديهم انتي .. مش دا شغلك انا مالي .. دا قرف ايه دا
نجلاء : بس يابت عيب .. خدي الصنية طلعيها زي ماقولت يلا .. اعملي بلقمتك ياختي
كنزي : اوووف بقا ياريتني ماجيت اصلا ..

_________________________________

حازم : مش ناوي تفرحنا بيك بقا
زين : انت ابويا مصلتك عليا صح
حازم : يابني ابوك عاوز مصلحتك
زين: انا عارف مصلحتي كويس .. وبعدين انت محسسني انك متجوز يعني
حازم : لا انا انسي .. انا مافيش واحدة هتستحمل شغلي ولا تستحملني شخصيا
زين بيضحك : عندك حق والله انت لا تطاق

كنزي ماشية براحة والصنية بتتهز منها وبتبرطم : يلهوي هتقع هتقع .. عجبك كدا ياماما ..امسكي نفسك ياكنزي .. يارب اوصل اهو اهو قربت

زين : اهو العصير جه .. تعالي ياكنزي حطي هنا

كنزي لسه بتوطي تحطه الكاسين وقعوا .. علشان تتفادي ميجيش حاجة عليها حدفتهم ع حازم كلهم بالصنية ..

كنزي بتبص ع هدومها : الحمد الله مجاش عليا حاجة ...بتبص ع هدوم حازم صرخت : اعااااا انا اسفة والله مااقصد ...
حازم : متقصديش ايه وانتي حدفتيهم كلهم عليا
كنزي عيطت : والله غصب عني انا قولت لماما مش بعرف اشيل الصنية .. وهي صممت تطلعني بيها علشان ست عايدة مش فاضية ...وعايدة اتريقت عليا وقالت اني بنات آخر زمن و انا والله مابعرف أشيل حاجة اعااا انا .......
حازم : خلاص خلاص ياستي انا اللي اسف اهدي
زين : خلاص ياكنزي روحي انتي وخلي حد يجي ياخد هدومه يغسلها
كنزي عيطت اكتر : لا لا لو ماما عرفت هتزعقلي وعايدة هتقول عليا خايبة و..
حازم : خلاصص والله انا همشي كدا وحيات عيالك ياشيخة لتسكتي
زين : تمشي كدا ازاي استني هنا .. تعالي معايا ياكنزي انا هقولهم ..

تونة جت تجري عند حازم قعدت جنبه .. وبتبص حواليها
حازم : في ايه مالك
تونة بتتكلم بصوت واطي : قرب كدا
حازم قرب عليها : ايه قولي
تونة : البت دي كانت قصده تقلب العصير عليك
حازم واخدها ع قد عقلها : بجد
تونة : أيوة ياعبيط افهم .. دي بتوقعك ..
حازم : لا لا يا تونة حرام الظلم
تونة : انا اظلم حد دا عمري عمري عمري ..
حازم : انتي في زيك
تونة : انا قولت انصحك .. بس انا ماليش دعوة بقا .. وقامت مشيت وسابته

حازم باستغراب : ايه البت دي

_________________________________

زين داخل المطبخ وماسك كنزي
زين : نوجه حبيبتي
نجلاء حسيت ف مصيبة : خير
زين : عاوزين بس عايدة خمسة كدا برا
نجلاء: عايدة مشغولة .. انا جاية
زين : لا خليكي انتي ..
نجلاء : مش مرتحالكم انتو الاتنين .. وهاجي انا مش عايدة .. قدامي

كنزي لسه هتعيط .. زين قفل بقها : شششش

نجلاء : عاوزين ايه بقا برا .. وبتبص لقيت حازم هدومه متبهدلة .. يلاهووووي مين عمل فيك كدا .. وبتلف تبص ع كنزي
كنزي بتعيط : مش انا مش انا .. دا هو قلبوا ع نفسه ياماما
حازم : انا
زين غمزله : اه انت ياحازم قلبتوا ع نفسك.. واقلع يلا واديهم لنوجه تغسلهم يلا

تونة : مش عيب عليك واحد ف طولك كدا ويكون كداب .. انوجة البت بتك هي اللي قلبت ع الواد الموز دا العصير .. وقالتله بحبك
حازم : اللللللللللله
نجلاء : اييييييه
كنزي : والله ماحصل والله وقعت العصير بس والله...وطلعت تجري ونجلاء وراها

زين : ابلييس مستخبي ف بقك...الله يخربيتك ياشيخة .. قوم يابني لما نروح نصلح اللي هببته دي

تونة بتتنطط وتطلع لسانها لزين : احسن احسن ياكداب

_______________________________

قمر طالعة شافت كريم قاعد بعيد بيرسم .. راحتله

قمر : ممكن اقعد معاك
كريم بصلها ومردش
قمر قعدت : لما قالولي انك مش بتتكلم .. قولت والله عنده حق .. الواحد ساعات بيزهق من الكلام .. بيبقا عاوز يسكت .. انا نفسي اعمل زيك كدا .. بس مش بعرف بصراحة.. ايه دا وريني كدا .. رسمتك جميلة .. انت موهوب حقيقي .. ع فكرة انا كمان بعرف ارسم ..
كريم بصلها
قمر : اه والله بعرف ارسم .. وانا ف الإعدادية ف حصة الرسم بتاعتنا .. كانت الميس تحبني اووي .. وتقولي انتي أشطر واحدة عندي .. كان رسمي حلو .. بس مش زيك يعني

كريم ساكت .. وزين شافهم قعدين مع بعض وهو ف اوضته واستغرب

قمر بصت ف الرسمة : دي مامتك صح .. كانت حلوة اوي زيك .. عارف ياكريم انا كمان مامتي مشيت وسابتني .. بس في فرق بينا .. انت مامتك سابتك غصب عنها .. انما انا كانت بارادتها ..
كريم وقف رسم وبقا يسمعها
قمر سرحت : كان نفسي تفضل معايا .. انا كنت بحبها اوي .. لما سابتني زعلت جدا جدا .. *بصيتله* بس ممتنعتش عن الكلام .. عارف ليه ؟
كريم كمل رسم ومبصلهاش
قمر : علشان كل واحد في ايده يختار حياته تمشي ازاي .. ومفتكرش ان منعك للكلام دا راحه ليك .. انا عارفة وحاسة بيك انت قد ايه موجوع ونفسك تتكلم .. انا موجودة ف أي وقت حابب تتكلم فيه هسمعك .. يلا بقا انا هقوم علشان شكلي صدعتك ..
هو انا كمان ممكن لما اكون مخنوقة اجي احكيلك
كريم ساكت
قمر : السكوت علامة الرضا طبعا .. يلا اسيبك بقا علشان متضربنيش ..ومشيت وكريم بصلها وابتسم وزين متابعهم من فوق وهيموت ويعرف قالتله ايه خليته يبتسملها كدا

_________________________________

احمد رجع البيت

حازم : ازيك ياعمي عامل ايه
احمد : الحمد الله ياحبيبي .. انت اخبار شغلك ايه
حازم : اهو كويس الحمدالله
زين : جاي بدري يعني في حاجة ولا ايه
احمد : اه .. انا طالع ع المكتب خلي عايدة تنادي قمر تجيلي ع المكتب

زين : نعم !! عاوزها في ايه دي
احمد : بعدين هبقا افهمك اعمل اللي قولتلك عليه بس .. علشان مستعجل وهرجع الشركة تاني

زين واقف متعصب : عااااايدة

عايدة جاية تجري: خير يازين بيه
زين : نادي ع الزفتة اللي اسمها قمر .. وخليها تطلع لبابا ف المكتب
عايدة: حاضر يابيه

حازم : مالك في ايه يمكن عاوزها علشان حوار بيتها
زين : مش حوار بيت .. محدش بيدخل المكتب غير لما يكون الموضوع مهم ياحازم
حازم : طيب اهدي وهو قال هيفهمك

______________________________

قمر : خير يااعايدة
عايدة: احمد بيه عاوزك ف مكتبه
قمر بقلق : متعرفيش عاوزني في ايه
عايدة: لا والله ياقمر..

قمر : ربنا يستر ..
ليل : في ايه
قمر : الأستاذ احمد عاوزني
ليل : وانتي قلقانة من ايه .. هو مش قال هيصلح البيت . . يمكن عاوزك علشان كدا
قمر : تصدقي صح ..
ليل : طيب يلا روحي

____________________________

نجلاء : بقا كدا ياكنزي عجبك اللي عملتي ف الراجل دا
كنزي : والله ياماما غصب عني انا قولتلك مش بعرف
عايدة: اتعلمي ياختي اومال هتتجوزي ازاي
كنزي : ماهو من نبرك دا مش هتجوز
نجلاء : لا دا من خيبتك ياموكوسة
كنزي : اعااا انتي بتنصريها عليا ياماما .. * عيطت * طب والله مانا قعدة معاكم ف المطبخ بقا ها .. وهقول لبابا لما يجي ها بقا .. *ورجعت تاني خطوتين* .. وهتجوز غصب عنك يام أربعة وأربعين انتي ماشي ماشي

نجلاء : البت اتجننت
عايدة : عاملة شبه العيال الصغيرة
نجلاء : ماتبس ياختي انتي كمان .. نازلة تهزيق ف البت من الصبح وساكتة
عايدة: هو انا قولت حاجة
نجلاء : اسكتي طب وشوفي بتعملي ايه

__________________________________

قمر داخلة وزين واقفلها ع السلم

قمر بتتكلم ف سرها : يارب اديني الصبر ومتعاركش مع الجدع دا

زين : ع فين
قمر : الأستاذ احمد طلبني ف مكتبه .. ف حاجة
زين : وهو عاوزك في ايه
قمر بتريقة : اديني خمسة انجم واقولك
زين : انتي هتهزاري معايا
قمر : أستغفرك ربي واتوب اليك .. بقولك ايه علشان انا مافيش خلق اتخانق معاك .. عاوز تعرف عاوزني في ايه اتفضل اطلع واعرف غير كدا متسألنيش ماشي .. عن اذنك بقا

زين واقف متغاظ
تونة شديته من البنطلون: يابو طويلة .. ياابو طويلة
زين بعصبية : عاوزة ايه انتي كمان
تونة : عاوز تعرف هو عاوزها في ايه
زين : حتي لو عاوز اعرف مش عاوز اعرف منك .. اخلعي بقا من قدامي
تونة : خلاص انت حر .. دانا كنت هقولك ان سمعته بيقول هيكتبلها الفيلا باسمها .. خلاص بقا مالكش ف الطيب نصيب
زين شدها وهو متعصب : عرفتي الكلام دا منين يابت انتي
تونة : سيب ايدي طب واقولك
زين سابها راحت طلعت تجري بسرعة وطلعت برا الفيلا خالص
وزين الكلام اللي قالته هيجننه
_________________________

الباب خبط
احمد : ادخلي ياقمر
قمر داخلة متوترة : عايدة قالتلي ان حضرتك عاوزني
احمد : أيوة ياقمر اقعدي
قمر : خير يااستاذ
احمد : خير ان شاءالله .. *طلع صورة* دي صورتك يا قمر صح

قمر مسكت الصورة اتصدمت : أيوة دي صورتي .. جبتها منين
احمد : قبل مااقولك جبتها منين .. عاوز اسألك كام سؤال
قمر بقلق : اتفضل
احمد : فتون اختك انتي وليل ؟
قمر بتوتر : اه يااستاذ هو في حاجة
احمد : طيب .. انتي والدك ووالدتك متوفين صح
قمر : استاذ احمد خش ف الموضوع ع طول لو سمحت
احمد : ردي ع السؤال طيب
قمر : اه اتوفو
احمد : امتا
قمر : بعد اذنك ..
احمد : استني .. انا مخلصتش كلامي
قمر : وانا مش فاهمة كلام حضرتك هيوصلنا لايه .. انا عاوزة اعرف وبعدين ارد ع الأسئلة
احمد : ماشي ياقمر هفهمك ..
*حكالها الحوار الي دار بينه وبين عبد الحميد وان عبد الحميد يكون صاحبه وكل اللي حصل *

وقمر سمعت اللي حصل لابوها وان هو مات وهي كانت عايشة وعندها امل يجي ف يوم وتشوفوا .. وكانت هتعيط اتملكت أعصابها
قمر : وحضرتك عاوز مني ايه دلوقتي
احمد : كل حاجة بتقول ان انتي البنت دي .. بس اللي مستغربوا ان عبد الحميد مقاليش ان عنده بنت تالتة .. عاوز افهم فتون دي بنت مين وازاي اختك

قمر سرحت : فتون تبقا ....

google-playkhamsatmostaqltradent